Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


eGOtrip.se - Feedback på uppdaterad ruttplanerare
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Dadid
Aktiv


Registreringsdatum: 02 maj 2015
Inlägg: 98
Ort: Helsingborg

InläggPostat: 2017-04-05 05:46:08    Rubrik: Svara med citat

Hej.
Tror att det börjar bli dags att göra en liten översyn av egotrip.
Tjänsten är ju kanonbra, så låt den helst inte avsomna.
Vad sägs om att lägga in de i dag förekommande batteriuppdaterade bilarna, ex Zoe 40?

Jag tror även att det kan vara bra att lägga in bilar som väntar på lansering om än med noten att uppgifterna är preliminära. Detta kan bidra till ett ökat intresse för elbilar, då man lätt kan se hur de passar med ens körmönster.
Alltså lägg gärna till Tesla 3 med antagna siffror och Chevrolet Bolt/ Ampera-e med riktiga siffror.
Vidare kan förmodligen även Nissan och VW Golf uppdateras.

Lycka till!

David
_________________
Opel Ampera 2012
ZOE Q210 Intense (Såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
johankman
Aktiv


Registreringsdatum: 04 juni 2015
Inlägg: 72
Ort: Kävlinge

InläggPostat: 2017-04-05 09:09:19    Rubrik: Svara med citat

Ioniq hade varit nice att få med också Smile
_________________
Kört Nissan Leaf -15 (Tillbakalämnad efter två år)
Kör nu bensinare igen i väntan på elbil som passar mig..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 608

InläggPostat: 2017-04-05 11:45:16    Rubrik: Svara med citat

En bump på att den fortfarande undviker E22 Norrköping söderöver via Tindered Lantkök - Oskarshamn - Kalmar
Är det för att det är upp emot 95 km mellan Tindered - Oskarshamn Chademo, en 30 kwh Leaf borde klara det lätt.
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
BRsweden
Elektrisk


Registreringsdatum: 24 mars 2016
Inlägg: 133
Ort: Mora

InläggPostat: 2017-04-16 15:07:35    Rubrik: Felaktiga räckvidds värden Svara med citat

Av någon anledning så visar sidan just nu helt felaktiga räckvidds värden för Nissan Leaf 24 kW

Utetemperatur: 10 C
Körstil: Max 90km/h
Verklig räckvidd: 139 Km
Marginal: 20 Km
Tillgänglig räckvidd: 84 Km

Detta gör ju att man inte kan använda sidan till särskilt mycket när man skall använda sidan för att planera en längre resa.
Vet att iaf två stycken till har samma problem med sidan.
_________________
Nissan Leaf -15 Magnetic Red
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
silfer
Aktiv


Registreringsdatum: 07 mars 2017
Inlägg: 63

InläggPostat: 2017-04-20 07:27:18    Rubrik: Svara med citat

Det verkar vara ett eller flera räknefel på egotrip...
* Samma räckvidd oavsett vald hastighet
* Verklig räckvidd - marginal = Tillgänglig räckvidd stämmer inte ex (Verklig räckvidd = 129, marginal = 20 ger 71)
[/list]
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 473
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2017-04-20 09:44:06    Rubrik: Svara med citat

Upplevt samma problem. Valde då att öppna sidan i ett inkognito fönster och då blev allt rätt! Cookie-problem?
_________________
2019 Tesla Model 3 LR, midnight silver
2013 Nissan Leaf (JapanLeaf), vit ibland
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 608

InläggPostat: 2017-04-20 09:54:43    Rubrik: Svara med citat

T B skrev:
Upplevt samma problem. Valde då att öppna sidan i ett inkognito fönster och då blev allt rätt! Cookie-problem?


Håller inte med. Testade nytt privat fönster i Firefox..
Leaf 30kWh ger ändå: 10 gr, Landsväg 90 kmh
NEDC 250 km
Verklig räckvidd: 175 km
Marginal: 10km
Tillgänglig räckvidd: 109 km
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1180
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-04-20 11:50:40    Rubrik: Svara med citat

Jag har knappat lite här och "knäckt" algoritmen =)

Temperaturen styr förhållandet mellan NEDC och verklig räckvidd enligt följande tabell.
Temp - koefficient
20 - 0.65
10 - 0.70
0 - 0.60
-10 - 0.5
-20 - 0.4


Buggen ni upptäckt beror på att koefficient multiplicerats med räckvidden två gånger.
Första steg: Verklig räckvidd = NEDC * koefficient
Andra steg: Tillgänglig räckvid = (Verklig räckvidd - marginal) * koefficient

Tidigare multiplicerades koefficienten bara i första steget, vilket så klart är korrekt. Tidigare tror jag också att ändring av marginal direkt ändrade Tillgänglig räckvidd. Nu behöver man välja annan temperatur för att få uppdatering.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 608

InläggPostat: 2017-04-20 12:13:42    Rubrik: Svara med citat

Men även om man minskar marginalen så gör det inget på tillgänglig räckvidd och det är väl det som används för att beräkna var laddning ska ske. Tyvärr verkar det som Gordon inte har tid för denna enda bra planeringsverktyg för oss utan teslor.
Så blir till att manuellt beräkna med Uppladdning.nu för längre resor just nu
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1180
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-04-20 12:30:21    Rubrik: Svara med citat

Du läste nog inte hela mitt inlägg. Du behöver ändra temperaturen för att marginalen ska få verkan.

Sätt marginalen till -30 och ändra temperaturen så borde du hamna ungefär rätt, på en 24kWh Leaf.

Eller så kan du med matte räkna ut rätt värde att sätta in i marginal-rutan.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1180
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-04-20 12:51:42    Rubrik: Svara med citat

Då ska vi se här:
Vi kan införa två nya variabler, Verklig marginal, samt rätt och slätt Räckvidd.
Vi vet att:
Räckvidd = Verklig räckvidd - Verklig marginal
Samt att Tillgänglig räckvidd beräknas fel, enligt följande formel
Tillgänglig räckvid = (Verklig räckvidd - marginal) * koefficient

Vi vill att Räckvidd och Tillgänglig räckvidd ska vara lika, och kan då räkna ut vad vi ska ange för marginal.
Verklig räckvidd - Verklig marginal = (Verklig räckvidd - marginal) * koefficient
Verklig räckvidd - marginal = (Verklig räckvidd - Verklig marginal) / koefficient
Ommöblering ger:
Marginal = Verklig räckvidd - (Verklig räckvidd - Verklig marginal) / koefficient

Exempel 1, Nissan Leaf 30kWh, 10°C och vi vill ha 35km Verklig marginal.
Egotrip säger Verklig räckvidd = 175km
Då kan vi räkna ut vad vi ska fylla i rutan för Marginal.
Marginal = 175 - (175 - 35) / 0.7
Marginal = 175 - 200 = -25

Så om man knappar in -25 i rutan för Marginal, och ändrar temperaturen till 20 och sedan tillbaka till 10, får man Tillgänglig räckvidd = 140km, som stämmer då vi ville ha 35km Verklig marginal på 175km.

Exempel 2, Tesla Model S 75, -10°C och 40km Verklig marginal:
Egotrip säger Verklig räckvidd = 240km
Marginal = 240 - (240 - 40) / 0.5 = 240 - 400 = -160
Det ger Tillgänglig räckvidd = 200km, som stämmer då vi ville ha 40km Verklig marginal på 240km.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 608

InläggPostat: 2017-04-20 13:24:23    Rubrik: Svara med citat

Ja så kan man göra. Jag kom på att man kan ochså öka NEDC räcvidden manuellt tills man får önskad verklig räckvidd.
Och ja. Man får ochså toggla temeraturen för att det ska slå igenom.

Då är enda problemet jag känner till att den inte räknar med Tindered Chademo /CCS som möjlig laddplats. Superchargern där verkar räknas med.
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1180
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-04-20 13:48:11    Rubrik: Svara med citat

Kan ju hända att han manuellt behöver ladda in de senast tillagda stationerna från de anslutna databaserna, eller liknande.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 473
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2017-04-21 07:47:34    Rubrik: Svara med citat

TonyV skrev:
T B skrev:
Upplevt samma problem. Valde då att öppna sidan i ett inkognito fönster och då blev allt rätt! Cookie-problem?


Håller inte med. Testade nytt privat fönster i Firefox..
Leaf 30kWh ger ändå: 10 gr, Landsväg 90 kmh
NEDC 250 km
Verklig räckvidd: 175 km
Marginal: 10km
Tillgänglig räckvidd: 109 km

Ja du har rätt. Det blir bättre men långtifrån helt rätt ändå.
_________________
2019 Tesla Model 3 LR, midnight silver
2013 Nissan Leaf (JapanLeaf), vit ibland
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 378
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2017-04-23 17:14:28    Rubrik: Svara med citat

Väldigt intressanta ekvationer och lång tråd för att komma runt räckviddsbuggen på eGOtrip. Rolling Eyes
Dock har jag inte varit inne på forumet då jag är lite periodare så tyvärr har jag därför missat att ruttberäkningen kraschat.
Ett lite effektivare sätt att rapportera fel eller lämna önskemål om att uppdatera med fler elbilsmodeller är att använda knappen högst upp till höger på eGOtrip.se. Wink
Då får jag en blänkare i inkorgen direkt och kan fixa till om något krånglar. Felet med räckviddsberäkningen blev jag varse i fredags och nu är det åtgärdat, tack vare en frustrerad norrman som använde kontaktmailen på eGOtrip.

eGOtrip har jag tagit fram som ett hobbyprojekt så det finns alltså ingen stor organisation bakom med finanser och bemannad support dygnet runt. Uppskattar därför all feedback jag kan få för att göra sidan ännu bättre med obefintliga medel. love
_________________
Leaf -12 -> Leaf Tekna -13 -> Ambasadör-Leaf -14 -> Leaf Tekna 30kWh -16 (15.000elmil)
Mitsubishi Outlander PHEV Business NAV -13 (6.000 PHEV-mil) -> Tesla Model X90D -17 (2.000 elmil)
www.blixtgordon.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 608

InläggPostat: 2017-04-24 03:41:28    Rubrik: Svara med citat

Och vi uppskattar den tjänsten du tillhandahåller väldigt mycket, Tackar..
Nu ser räckvidds beräkningen bra ut igen. Toppen..

Skickar en blänkare om Tindereds laddplats via webbsidan.
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 378
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2017-04-24 05:26:26    Rubrik: Svara med citat

Hej Tony,

Kul att du gillar eGOtrip och tack för att du rapporterar felet! Very Happy
Tittar just nu på vad som är galet med Tindered (och även Ringarum) och det verkar vara en bugg som gjort att nya laddstationer som lagts in efter januari inte tas med i ruttsökning trots att de syns på kartan.
_________________
Leaf -12 -> Leaf Tekna -13 -> Ambasadör-Leaf -14 -> Leaf Tekna 30kWh -16 (15.000elmil)
Mitsubishi Outlander PHEV Business NAV -13 (6.000 PHEV-mil) -> Tesla Model X90D -17 (2.000 elmil)
www.blixtgordon.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 378
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2017-04-26 19:35:44    Rubrik: Svara med citat

Nu är eGOtrip åtgärdat så det blir korrekt sökresultat som inkluderar de nya snabbladdarna utefter E22.
Det var en förändring i OpenStreetMap som orsakade detta tyvärr.
_________________
Leaf -12 -> Leaf Tekna -13 -> Ambasadör-Leaf -14 -> Leaf Tekna 30kWh -16 (15.000elmil)
Mitsubishi Outlander PHEV Business NAV -13 (6.000 PHEV-mil) -> Tesla Model X90D -17 (2.000 elmil)
www.blixtgordon.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
flodgurka
intresserad


Registreringsdatum: 16 juni 2017
Inlägg: 14
Ort: 08-Land

InläggPostat: 2017-06-26 04:57:49    Rubrik: Svara med citat

Hej Gordon och tack för ett fantastiskt verktyg! Jag försöker plotta rutter till GBG, Oslo och Malmö med en Renault ZOE 40, men det verkar inte gå.

Att åka norrut funkar utmärkt, Luleå, Åre, Gävle, men inte söderut eller sydväst.

Gör jag något fel eller är det helt enkelt så att det inte finns laddplatser inom räckvidden för ZOE 40?

P.S Om du lägger upp en paypal eller motsvarande på egotrip så skänker jag gladeligen en slant som tack för ett fantastiskt verktyg! D.S

[edit:]
Att planera Stockholm - Jönköping och sedan Jönköping - Göteborg gick alldeles utmärkt.
_________________
Only the insane have strength enough to prosper.

Only those who prosper may truly judge what is sane.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Yahoo Messenger MSN Messenger
dejven
Aktiv


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 70

InläggPostat: 2017-06-26 05:24:39    Rubrik: Svara med citat

flodgurka skrev:
Hej Gordon och tack för ett fantastiskt verktyg! Jag försöker plotta rutter till GBG, Oslo och Malmö med en Renault ZOE 40, men det verkar inte gå.

Att åka norrut funkar utmärkt, Luleå, Åre, Gävle, men inte söderut eller sydväst.

Gör jag något fel eller är det helt enkelt så att det inte finns laddplatser inom räckvidden för ZOE 40?

P.S Om du lägger upp en paypal eller motsvarande på egotrip så skänker jag gladeligen en slant som tack för ett fantastiskt verktyg! D.S

[edit:]
Att planera Stockholm - Jönköping och sedan Jönköping - Göteborg gick alldeles utmärkt.



Haft exakt samma problem, med zoe 40. En längre sträcka är svår att placera, man får ta ettapper utav någon anledning. Håller med om paypal!
_________________
--------------
Renault Zoe Bose -17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Sida 5 av 6

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.