Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Kewet ElJet 3, frågor, dokumentation, andra ägare ???

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
joakim
Passiv


Registreringsdatum: 26 december 2008
Inlägg: 3
Ort: Upplands Väsby

InläggPostat: 2009-02-02 23:29:26    Rubrik: Kewet ElJet 3, frågor, dokumentation, andra ägare ??? Svara med citat

Hejsan, är ägare till en Kewet ElJet-3 (inga fritidsproblem alltså Wink

Några fler på forumet som tillbringar dagarna med skiftnyckel och multimeter i händerna ?

Saknar en vettig dokumentation av bilen, nån som har samlat på sig mera ? Speciellt vore det toppen med en riktigt förklaring vad olika säkringar går till, har testat mig till de som går att testa men de under "motorhuven" går ju inte att härleda.
(har användarhandbok som i princip talar om hur man vrider om startnyckel och ringer support som inte finns + blandade inkompletta kopplingsscheman).

Motorn ÄTER upp kol, har till och med haft den inne hos en golfbilsfirma som dubbelkollade rotorn och också tyckte den såg OK ut. Har provat olika hårdhetsgrader på kolen. Finns det nån vettig förklaring, nån som upplevt liknande.

Bilen vägrar ge full spänning till motorn innan den varvat upp lite (exempelvis i nerförsbacke), den gör då ett märkbart ryck och ger sen full effekt tills man tvingas stanna. Sen lusar den på i ca 20 km/h tills/om man träffar på en liten backe igen. Tror detta kan vara nån säkerhetsfunktion (ex. att inte kunna ge full effekt och elda upp något om hjulen är låsta etc..), men den finns inte nämnd i handboken.

Vet nån om man kan nå någon som kan supporta de "danska" bilarna, Buddy i Norge vill inte göra det.

Otroligt tacksam för tips eller teorier.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
joakim
Passiv


Registreringsdatum: 26 december 2008
Inlägg: 3
Ort: Upplands Väsby

InläggPostat: 2009-02-03 00:11:19    Rubrik: Automatväxeln Kewet ElJet-3 Svara med citat

Just ja, bilen har ju automatväxel. Nån som vet hur man kan växla manuellt. Det finns ett kort som heter Gearcounter, låter ju som en logisk kontrollenhet för växlingen. Men ingen förklaring, beskrivning eller schema över vad kortet gör och varför (exempelvis växlar vid visst varvtal eller belasting etc...)

Vänligen //Joakim
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1591
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2009-02-19 08:14:03    Rubrik: Svara med citat

Jag hade en Kewet 2 för ca 3 år sedan och lyckades skrapa ihop en del info. Är du intresserad ?
PM'a mig isf din mailadress.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
powerman
Nyfiken


Registreringsdatum: 22 april 2009
Inlägg: 7

InläggPostat: 2009-04-25 20:28:21    Rubrik: Har kliat mig i huvudet ett tag över min bil!!!!!! Svara med citat

Hej jag har en kewet3 och har trasiga kort i min men löst det endå..
det går att koppla förbi den extra lindningen i motorn så den varavar mer....
om du vill ha mera info hör av dig.
Kan berätta vilken kabel eller relä du ska styra..
Men det går lätt att varva sönder motorn då om man inte e försiktig...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
saabmaffian
intresserad


Registreringsdatum: 27 oktober 2015
Inlägg: 15
Ort: Borrby

InläggPostat: 2017-04-18 17:47:42    Rubrik: Hejsan jag har köpt en gammal el-jet3 , behöver shema m.m Svara med citat

hittade detta forum om el-jet

hade varit glad om någon finns kvar och kan ha lite info om hur den är uppbyggd elektriskt sett.
den gick att köra när man höll startnyckeln intryckt i "startläge"
klickar bak och så gick de köra lite fram o tillbaks .

ja har letat batterier och idag har jag äntligen blivit klar att montera i bättre begagnade litium batterier , de håller 52v när ja trycker på gasen så verkar helt ok ,
men batteri indikatorn visar en röd plopp , men om ja trycker in starten så visar den full grön. någon som vet vilka lampor som ska lysa m.m för den ska va helt aktiv och gå att köra.
som de är nu lyser en grön lampa ser ut som en symbom för brytare , och en röd lampa med en blixt på .

sätter man den i backen så lyser den spaken på vänster sida. och som sagt ja fick den att backa lite och köra lite fram i startläget intryckt ( ska vara något hjälp mig hem läge har ja hört. men efter ja provat några gånger så vägrade backen fungera med så nu går den bara frammåt i hjälp mig hem läget,

och går inte köra med bara nyckeln igång . så någon som vet hyr de ska fungera , och någon som ha vetskap vilka relä som skicftar fram o back o gas m.m
blir jätte glad om någon har lust och komma med lite vettig information

Tack på förhand ..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.05 sekunder att ladda.