Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Kommunikationen på rs-485-bussen
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-09-08 21:58:18    Rubrik: Kommunikationen på rs-485-bussen Svara med citat

Jag har ju i annat syfte roat mig med att lyssna lite på rs-485-bussen. Det är väl kanske bäst att skriva ner det lilla jag kommit fram till, om någon skulle vilja ta upp tråden framöver.
Jag använde en sådan här enkel pryl för att lyssna:



Bussen går från laddaren till UCL och sedan vidare till displayen. Rs 485 är en balanserad tvåtrådig buss, fixar halv duplex http://en.wikipedia.org/wiki/EIA-485. I våra bilar används "standard" asynkron överföring, 10400 bit/sekund, 8 databitar, en start- och en stopbit.

Det mesta snacket verkar vara mellan UCL och displayen, UCL uppdaterar displayen 4-5 ggr/sekund verkar det som. Det sker med en sträng som jag inte lyckas bena ut någon ren text ur, jag har hittat tiden, körläget, antalet Ah och (tror jag) ekonomimeterpinnarna.

Lite exempel på strängar, dessa upprepas 4-5 ggr /sekund.
6:e byten från slutet verkar vara körläge, D8=N, D2=D, D4=R:
Kod:

0 pinnar, N, ENERGI 31 Ah
18 15 D1 D8 10 D2 10 D8 13 15 D2 10 D2 10 D4 15 D4 C5 D4 15 15 D2 D4 D7 D4 19 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 13 13 13 D1 D2 10 D4 D1 16 D8 D2 10 D2 10 10 D8 C3 10 10 10 DE

0 pinnar, D, ENERGI 31 Ah
18 15 D1 D8 10 D2 10 D8 13 15 D2 10 D2 10 D4 15 D4 C5 D4 15 15 D2 D4 D7 D4 19 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 13 13 13 D1 D2 10 D4 D1 16 D8 D2 10 D2 10 10 D2 C3 10 10 10 D8

0 pinnar, R,  ENERGI 31 Ah
18 15 D1 D8 10 D2 10 D8 13 14 D2 10 D2 10 D4 15 D4 C5 D4 15 15 D2 D4 D7 D4 19 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 13 13 13 D1 D2 10 D4 D1 16 D8 D2 10 D2 10 10 D4 C3 D1 10 10 DB


Jag gissar på följande ur nedanstående:
- Klockan är byte 7-10
- Ah är byte 38 och 40
- pinnar framåt verkar vara byte 5 och 4 från slutet.
- pinnar bakåt verkar vara byte 3 och 2 från slutet
- sista byten verkar vara någon slags checksumma. Inte bara summerat, jag har inte orkat testa om det är crc.
Kod:

0 pinnar D, kl 23:24, ENERGI 60 Ah
18 15 D1 D8 10 D2 D2 13 D2 D4 D2 10 D2 10 D4 15 D4 C5 D4 15 15 D2 D4 D7 D4 19 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 13 16 13 10 D2 10 D4 D1 16 D8 D2 10 D2 10 10 D2 C3 10 10 10 15

0 pinnar, N, kl 23:24, ENERGI 60 Ah
18 15 D1 D8 10 D2 D2 13 D2 D4 D2 10 D2 10 D4 15 D4 C5 D4 15 15 D2 D4 D7 D4 19 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 13 16 13 10 D2 10 D4 D1 16 D8 D2 10 D2 10 10 D8 C3 10 10 10 DB

0 pinnar, R, kl 23:25 ENERGI 60 Ah
18 15 D1 D8 10 D2 D2 13 D2 15 D2 10 D2 10 D4 15 D4 C5 D4 15 15 D2 D4 D7 D4 19 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 13 16 13 10 D2 10 D4 D1 16 D8 D2 10 D2 10 10 D4 C3 10 10 10 D8

2-4 pinnar framåt,  D, kl 23:26, ENERGI 60 Ah
18 15 D1 D8 10 D2 D2 13 D2 16 D2 10 D2 10 D4 15 D4 C5 D4 15 15 D2 D4 D7 D4 19 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 13 16 13 10 D2 10 D4 D1 16 D8 D2 10 D2 10 10 D2 04 C6 10 10 EE

2-4 pinnar framåt, D, kl 23:26 ENERGI 60 Ah
18 15 D1 D8 10 D2 D2 13 D2 D7 D2 10 D2 10 D4 15 D4 C5 D4 15 15 D2 D4 D7 D4 19 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 13 16 13 10 D2 10 D4 D1 16 D8 D2 10 D2 10 10 D2 C6 C6 10 10 31

3 pinnar motorbroms, D, kl 23:27 ENERGI 60 Ah
18 15 D1 D8 10 D2 D2 13 D2 D8 D2 10 D2 10 D4 15 D4 C5 D4 15 15 D2 D4 D7 D4 19 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 13 16 13 10 D2 10 D4 D1 16 D8 D2 10 D2 10 10 D2 D8 10 10 C6 E4

2 pinnar motorbroms, D, kl 23:27 ENERGI 60 Ah
18 15 D1 D8 10 D2 D2 13 D2 D8 D2 10 D2 10 D4 15 D4 C5 D4 15 15 D2 D4 D7 D4 19 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 13 16 13 10 D2 10 D4 D1 16 D8 D2 10 D2 10 10 D2 D8 10 10 02 20

3 pinnar framåt, D, kl 23:29, ENERGI 57 Ah
18 15 D1 D8 10 D2 D2 13 13 D1 D2 10 D2 10 D4 15 D4 C5 D4 15 15 D2 D4 D7 D4 19 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 13 15 13 16 D2 10 D4 D1 16 D8 D2 10 D2 10 10 D2 C3 D7 10 10 1F

2 pinnar framåt, D, kl 23:32, ENERGI 56 Ah
18 15 D1 D8 10 D2 D2 13 13 D2 D2 10 D2 10 D4 15 D4 C5 D4 15 15 D2 D4 D7 D4 19 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 13 15 13 16 D2 10 D4 D1 16 D8 D2 10 D2 10 10 D2 C3 13 10 10 1C

6 pinnar framåt, D,  23:33, ENERGI 56 Ah
18 15 D1 D8 10 D2 D2 13 13 13 D2 10 D2 10 D4 15 D4 C5 D4 15 15 D2 D4 D7 D4 19 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 13 15 13 16 D2 10 D4 D1 16 D8 D2 10 D2 10 10 D2 C6 C6 10 10 F3

0 pinnar, N, kl 07:04, ENERGI 70 Ah
18 15 D1 D8 10 D2 10 D7 10 D4 D2 10 D2 10 D4 15 D4 C5 D4 15 15 D2 D4 D7 D4 19 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 13 D7 13 10 D2 10 D4 D1 16 D8 D2 10 D2 10 10 D8 C3 10 10 10 1C

0 pinnar, N, kl 07:05, ENERGI 70 Ah
18 15 D1 D8 10 D2 10 D7 10 15 D2 10 D2 10 D4 15 D4 C5 D4 15 15 D2 D4 D7 D4 19 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 13 D7 13 10 D2 10 D4 D1 16 D8 D2 10 D2 10 10 D8 C3 10 10 10 DD

0 pinnar, N, kl 07:06, ENERGI 70 Ah
18 15 D1 D8 10 D2 10 D7 10 16 D2 10 D2 10 D4 15 D4 C5 D4 15 15 D2 D4 D7 D4 19 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 13 D7 13 10 D2 10 D4 D1 16 D8 D2 10 D2 10 10 D8 C3 10 10 10 DE

0 pinnar, N, kl 07:09, ENERGI 70 Ah
18 15 D1 D8 10 D2 10 D7 10 19 D2 10 D2 10 D4 15 D4 C5 D4 15 15 D2 D4 D7 D4 19 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 13 D7 13 10 D2 10 D4 D1 16 D8 D2 10 D2 10 10 D8 C3 10 10 10 E1

0 pinnar, N, kl 08:01, ENERGI 70 Ah
18 15 D1 D8 10 D2 10 D8 10 D1 D2 10 D2 10 D4 15 D4 C5 D4 15 15 D2 D4 D7 D4 19 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 13 D7 13 10 D2 10 D4 D1 16 D8 D2 10 D2 10 10 D8 C3 10 10 10 1A


Lite specialmeddelanden:
Kod:

UPPVARM  06 50
18 15 D1 D8 10 D2 10 D8 13 D1 D2 10 15 15 15 10 15 10 15 16 D4 D1 15 D2 D4 04 D4 C5 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 13 10 13 16 13 01 13 15 13 10 D2 10 D2 10 10 D8 C3 10 10 10 34

UPPVARMN 32mn
18 15 D1 D8 10 D2 10 D8 13 D1 D2 10 15 15 15 10 15 10 15 16 D4 D1 15 D2 D4 04 D4 C5 D2 10 D2 10 D2 10 D2 10 13 13 13 D2 D2 10 16 04 16 C5 D2 10 D2 10 10 D8 C3 10 10 10 CB

DATE 02-01  PROG 07-02
18 15 D1 D8 10 D2 10 D8 13 D2 D4 D4 D4 D1 15 D4 D4 15 D2 10 13 10 13 D2 D2 04 13 10 13 D1 15 10 15 D2 D4 C6 D4 D7 D2 10 13 10 13 D7 D2 04 13 10 13 D2 10 D8 C3 10 10 10 C4

0 pinnar, D, LAGG IN NEUTRAL
14 15 D1 D8 10 D1 10 D8 13 16 10 D2 D7 D8 10 D2 C3 10 10 10 0A                                   

0 pinnar, R,  LAGG IN NEUTRAL
14 15 D1 D8 10 D1 10 D8 13 16 10 D2 D7 D8 10 D4 C3 10 10 10 0C                                   

N,  FEL PÅ ISOLERING
14 15 D1 D8 10 D1 10 16 15 19 10 13 15 10 10 D8 C3 10 10 10 0A

"Färddatorbilden",  0 N  13,6 Ah/10km, <sladd> 51 km
18 15 D1 D8 10 D2 10 D8 10 D2 D2 10 D2 10 D2 10 13 D1 13 13 D2 C3 13 16 D2 10 D2 10 D2 10 01 10 01 10 01 10 01 D2 01 13 01 D4 01 15 D2 10 13 15 13 D1 D8 D8 C3 10 C6 10 02


Inte helt lättolkat:
- I de bytes som innehåller siffror är det enbart den nedersta nibbeln som innehåller värdet. Den övre något annat.
- Det verkar heller inte som att strängarna skickas över rs 485, i alla fall inte kodade på något begripligt sätt. I varningsmeddelandena finns inte plats för det, det är bara 5 bytes mellan klockan och körläget.
- Den första byten verkar visa om det är ett "normalt" meddelande, 18 eller ett varningsmeddelande, 14.
- byte 2-5 är samma i alla meddelanden till displayen.

När man nyss vridit av tändningen kommer följande ( 16 sekunders mellanrum)
Kod:

12 15 13 D4 D1 D1 D7 C6 10 10 15 C5 10 D1 10 10 10 10 08
12 15 13 D4 D1 D1 10 C3 10 10 15 E5 10 D1 10 10 10 10 DE
12 15 13 D4 D1 D1 10 13 10 10 15 C5 10 D1 10 10 10 10 0E

Vet inte om det pågår hela tiden när tändningen är av.

När man kopplat in laddkabeln pågår detta (4 i sekunden):
Kod:

12 15 13 D4 D1 D1 19 16 10 10 15 C5 10 D1 10 10 10 10 1A
12 15 13 D4 D1 D1 19 16 10 10 15 C5 10 D1 10 10 10 10 1A
12 15 13 D4 D1 D1 19 16 10 10 15 C5 10 D1 10 10 10 10 1A
12 25 13 D4 D1 D1 19 16 10 10 15 C5 10 D1 10 10 10 10 1A
12 15 13 D4 D1 D1 19 16 10 10 15 C5 10 D1 10 10 10 10 1A
12 15 13 D4 D1 D1 19 16 10 10 15 C5 10 D1 10 10 10 10 1A
12 15 13 D4 D1 D1 19 16 10 10 15 C5 10 D1 10 10 10 10 1A
12 15 13 D4 D1 D1 19 16 10 10 15 C5 10 D1 10 10 10 10 1A
12 15 13 D4 D1 D1 19 16 10 10 15 C5 10 D1 10 10 10 10 1A
12 15 13 D4 D1 D1 19 16 10 10 15 C5 10 D1 10 10 10 10 1A
12 15 13 D4 D1 D1 19 16 10 10 15 C5 10 D1 10 10 10 10 1A
12 15 13 D4 D1 D1 19 16 10 10 15 C5 10 D1 10 10 10 10 1A
12 15 13 D4 D1 D1 19 16 10 10 15 C5 10 D1 10 10 10 10 1A
12 15 13 D4 D1 D1 19 16 10 10 15 C5 10 D1 10 10 10 10 1A
12 15 13 D4 D1 D1 19 16 10 10 15 C5 10 D1 10 10 10 10 1A


Om någon annan känner för att gräva i ämnet så har jag lite mer data som jag gärna delar med mig av
pm_dawn skrev:
Enligt Lars N i skåne var det inte 9600 baud utan 10400, men att handskakningen sker på 5 !!! baud

Det du beskriver är enligt vad jag nu håller på att läsa in ISO 9141-2. mycket tyder på att det är just ISO 9141-2 som anänds i diagnosuttaget, hastigheten 10400, namnen på ledarna, K och L, Renault började använda ISO 9141-2 runt 97-98 i andra bilar. Ska be att få återkomma i ämnet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 362
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2008-09-08 23:23:39    Rubrik: Svara med citat

Kan du prova och logga den dolda menyn?

//Benny
_________________
Renault Zoe -16
Toyota Prius -08 Under ombyggnad till plug in
Transportel (flakmoppe)
Meec -14 Robotklippare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-09-09 07:18:33    Rubrik: Svara med citat

Har ingen dold meny, vet inte om det beror på att jag har för gammal UCL eller om det bara är handhavandefel.

Har dessutom kvaddat min lyssnare, det var ett snabbt bygge på experimentkort.
Kommer nog att bygga ihop den igen för att lyssna på diagnosporten, lite andra nivåer där.

Fast jag håller med om att det vore intressant.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 362
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2008-09-09 07:46:46    Rubrik: Svara med citat

Kjell&Company har en prisvärd adapter för
ISO 9141-2
http://www.kjell.com/?item=48220&path=304000000,304500000,317000000

//Benny
_________________
Renault Zoe -16
Toyota Prius -08 Under ombyggnad till plug in
Transportel (flakmoppe)
Meec -14 Robotklippare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-09-09 08:14:15    Rubrik: Svara med citat

Japp, jag har en sådan.
Får se om den kan bli användbar. inte omöjligt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2008-09-09 11:07:24    Rubrik: Svara med citat

Går det att lura ut "vem" som skickar vad på bussen? Om UCL får svar t.ex. och om UCL ber om info från t.ex. laddaren med en viss kod?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-09-09 11:54:46    Rubrik: Svara med citat

Nej, det går inte att se på bussen vem det är som pratar, om man inte kan koda av adresseringen. För att kunna det så måste man ha mer avancerad hårdvara och mjukvara, som "kapar" trafiken och repeterar den sedan mot nästa utrustning.

Man skulle väl kunna lura fram det genom att koppla ur en enhet och provocera den andre att prata, exvis dra ur UCL och koppla in laddhandsken, så borde man se vad laddaren har att säga. Koppla sedan in UCL och gör om samma sak, så bör man kunna se vad som kommer från UCL och vad som kommer från laddaren.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2008-09-10 12:53:28    Rubrik: Smart display! Svara med citat

Tjena !

Jahopp då borde det alltså sitta lite mer logik bakom displayen än jag trodde. Då skall det alltså finnas en prom med alla texter för displayen i styrdosan för displayen om detta inte skickas från UCL som strängar. Borde betyda att man ska kunna komma åt det på något sätt, kanske måste ta och kolla vad som finns bakom panelen på bilen.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 362
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2008-09-10 13:38:21    Rubrik: Svara med citat

Jonas
Kan du berätta hur du kopplade in "lyssnaren"?
Vi kanske kan hjälpas åt att logga
Jag kan tex. få fram dom dolda menyerna

//Benny
_________________
Renault Zoe -16
Toyota Prius -08 Under ombyggnad till plug in
Transportel (flakmoppe)
Meec -14 Robotklippare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-09-11 07:15:19    Rubrik: Svara med citat

Jodå, det var inte så komplicerat.

Jag lyfte på plastsjoket över instrumentpanelen, sedan lossade displayens kontakt. Skalade kabel 3 (jord) och 6 och 7, och lödde på ett par trådar parallellt och kopplade till kretsen enl schemat ovan.

Kopplade denna till en laptop med linux, med lite enkla hemmasnickrade program:

Ett som läser en sträng och sedan avslutar.
Ett skript som kör detta program om och om igen, och loggar till en fil, med tidsstämpel.
Sedan in i excel med det hela, det gav en enklare överblick och möjlighet att färglägga olika bytes.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-09-11 21:10:00    Rubrik: Svara med citat

Angående inkoppling...... diagnoskontakten under hanskfacket brevid säkringarna då?
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-09-12 07:33:18    Rubrik: Svara med citat

Jo, diagnostikkontakten är nästa steg.
Jag har tagit en titt på rs 485 mest som övning, och för att se om det gick att se något intressant, mest intresserad var jag av hur laddaren styrs.
Fast det kan ju lika gärna vara via diagnostikbussen, laddaren och UCL är de två enheter som är anslutna till båda bussarna.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-09-16 23:21:19    Rubrik: Lanar garna ut XR25 Svara med citat

Hej!

Kul att Ni lyckas borja dekoda av meddelanden!

Vi har tva XR25:or och lanar garna ut en sadan om det kan hjalpa till.

Speciellt intressant:

- Ersatta hackaren med annan exern enhet
- Lura laddaren sa man kan ladda med interna laddaren samtidigt som man tillfor strom med extern laddare (PC i denmark har gjort detta!)
- Fa laddaren att fungera mot andra batterier

Halsningar
Lars
lem(at)telia.com
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2008-09-28 01:22:08    Rubrik: Svara med citat

Vill ni se "vem som säger vad" på RS485 bussen så kan man göra det genom att titta på DE (driver enable) pinnen på RS485 tanscievern hos respektive enhet på bussen.
Kräver dock ett oscilloscop eller ännu bättre en logikanalysator.

En annan variant är att koppla in sniffern på logiksidan av RS485 transcievern. På så vis kommer man endast att se vad just den enheten på bussen skickar för data.

Båda dessa varianter kräver att man patchar in en tråd direkt på enheternas kretskort.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2008-10-14 22:11:15    Rubrik: Svara med citat

Satt och plöjde manual i helgen inför kommande inkoppling av orginalhackaren, (hämtade den idag på bussgods) och hitttad då att displayen har alla texter lagrade i samliga språk så det verkar som att allt variabelt skickas, tex enegimängden, tid osv.

Precis som spårningarna pekar på.

/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2008-10-15 22:25:22    Rubrik: Svara med citat

Tredje Byten I meddelanden till Displayen (D1) i spårningarna skulle kunna vara språket där 1 är svenska. D0 skulle isf ge franska enligt manualen.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-10-16 15:36:37    Rubrik: Svara med citat

Du tänker på sidan 24-247? Inte omöjligt, det känns ju som att sådan info borde vara tidigt i strängen.

Vill man, så skulle man väl kunna testa att köra strängarna tillbaka till displayen, och ändra en byte i taget och se vad man får.

Det där med att texterna är lagrade i displayen står ju tydligt i manualen, det hade jag missat...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-10-16 16:13:22    Rubrik: Svara med citat

Kul att Ni kämpar och försöker begripa tekniken.

Vi har en del kablage över (ligger i Göteborg) sen vi skrotade en Express. Svante tänkte göra testkablage.

Vi vill gärna stötta Er att knäcka kommunikationen speciellt mot laddare och hackare. Jag tror vi har några extradisplayer (definitivt en till expressen ni kan få låna).

Att ge sig på displayen är bra övning att komma in mot kärnan!

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-10-16 19:31:56    Rubrik: Svara med citat

Jag är nog mest intresserad av laddare-UCL och diagnos-UCL.
Fast det kommer nog att dröja lite innan jag ger mig på detta igen, mäter batterier för fullt just nu.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2008-10-22 09:11:39    Rubrik: Svara med citat

Kom just på en annan sak angående RS485 bussen.
Den går ju ut i intaget för Laddhandsken.
Så för att slippa skala kablar och löda på displayen så kan man plocka isär kontakten vid batterikylvattentanken och koppla in sig där.....






Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Sida 1 av 5

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.24 sekunder att ladda.