Föregående ämne :: Nästa ämne |
Hur kommer det att gå med Uniti elbil från Lund ? |
Den kommer inte ens bli färdig. |
|
69% |
[ 9 ] |
Jag tror den kommer sälja riktigt dåligt. |
|
15% |
[ 2 ] |
Jag tror den kommer sälja bra i storstäderna. |
|
0% |
[ 0 ] |
Jag tror den kommer bli vår tids VW bubbla. Succe ! |
|
15% |
[ 2 ] |
|
Totalt antal röster : 13 |
|
Författare |
Meddelande |
Johnny J Elbilsguru

Registreringsdatum: 23 september 2007 Inlägg: 1741 Ort: GBG
|
Postat: 2016-09-29 14:45:18 Rubrik: |
|
|
tor.ake skrev: | Att pressa ned vikten är också gynnsamt för energiförbrukningen, men 400kg inkl ett 11kWh batteri (enligt deras fantasispecifikationer) betyder att grundkonstruktionen väger väsentligt mindre än en mopedbil. Inte trovärdigt.
Cirka 700kg är vikten på en smart fortwo, som erbjuder en för storleken vettig krocksäkerhet. Och det är en fortwo med förbränningsmotor. Batteriernas vikt tillkommer. |
En Twizy väger 450, är nog mer jämförbart.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
tor.ake Elbilsguru
Registreringsdatum: 17 november 2014 Inlägg: 2005 Ort: Åkersberga
|
Postat: 2016-09-29 15:42:16 Rubrik: |
|
|
Det är alltså en motorcykel de bygger? Utan krocksäkerhet. Nice. Men kanske inte framtidens åkdon. Gällande Twizy och säkerhet:
http://insideevs.com/renault-says-twizy-safe-crash-test-video-suggest-otherwise/
Citat: | “Euro NCAP has tested the Renault Twizy 80 in front and side impact at 50km/h to get a picture of the safety level of this heavy quadricycle. The vehicle performed very poorly and showed serious risks of life threatening injuries.” |
_________________ Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Johnny J Elbilsguru

Registreringsdatum: 23 september 2007 Inlägg: 1741 Ort: GBG
|
Postat: 2016-09-29 15:44:06 Rubrik: |
|
|
Går säkert att konstruera smartare än Twizyn.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
johankman Aktiv
Registreringsdatum: 04 juni 2015 Inlägg: 72 Ort: Kävlinge
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Klintan Elektrisk
Registreringsdatum: 30 juli 2014 Inlägg: 173
|
Postat: 2017-03-16 15:16:19 Rubrik: |
|
|
Jag är också skeptisk till att de har produktionen igång så fort. De ska alltså lyckats skapa en autonom minielbil på ett par år? Tesla har lagt ner ganska mycket utveckling för att komma dit de är idag. Det vi har sett är något aurduniokort som ska föreställa en trefaskontroller och ett golfbilschassi som de rullar i korridorerna på LTH. Starkt att få crowdfunding på 11 miljoner för 5% av ett företag som omsatte 72' förra året, men att få ihop en halv miljard är en annan sak.
Slutprodukten är dessutom alldeles för högt prissatt, 200' för en Twizy med någon form av autonomi tror jag inte på. De säger sig inte behöva krocksäkerhet för att bilen undviker olyckorna...
CEO verkar vara skriven på kontoret och beskrivs som serieentrepenör. Vad jag ser har han tidigare varit inblandad i http://www.gepant.se som jag inte ser som något jätteprojekt, fotbollsföreningar samlar pantburkar.
Varumärket Uniti har inte ens någon godkänd registrering än...
Media (och investerare) borde vara lite mer kritiska, känns väldigt mycket som en IT-startup '99.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
eUP Elbilsguru

Registreringsdatum: 15 juni 2014 Inlägg: 1437 Ort: Linköping
|
Postat: 2017-03-16 15:42:52 Rubrik: |
|
|
De är ett gäng drömmande tomtar. Kanske lyckas de få in lite pengar genom att lura ännu mer korkade tomtar. Men en färdig bil om två år. Glöm det.
Det sjukaste är att sådan här cirkus med andra dårars pengar aldrig någonsin resulterar i någon typ av straff, i stället kallar sig de drömmande tomtarna för entreprenörer och allt glöms bort. NEVS någon ?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
byrikaberta Forumstammis
Registreringsdatum: 22 maj 2013 Inlägg: 433 Ort: Mora
|
Postat: 2017-03-16 20:54:58 Rubrik: |
|
|
Hehe...jösses. Jag har jobbat som verktygsmakare i hela mitt liv och då och då vart med och byggt verktyg till bilindustrin. Om folk visste vilket jobb och vilka kostnader det är för att sätta igång serieproduktion av en enda liten plåtbit skulle de tycka bilar var riktigt billiga.
Som exempel byggde jag för 10-15 år sedan ett verktyg som stansade fram det lilla kopparblecket där man ansluter kontakten till bakrutevärmningen. Vill minnas att det var till Opel Agila. Det verktyget kostade nog 80-100000:- och tog säkert 150 timmar att bygga med konstruktion och allt.
Tänk då vilka resurser som krävs för att ta fram en helt ny bil. _________________ E-golf 2016, före det 3 år med Leaf
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Klintan Elektrisk
Registreringsdatum: 30 juli 2014 Inlägg: 173
|
Postat: 2017-03-17 12:58:02 Rubrik: |
|
|
De har ju faktiskt fått ihop en elbil, som nästan är produktionsklar. Försök att vara sarkastisk, en slaktad golfbil. Video från 24/12 förra året. https://www.youtube.com/watch?v=UD6s7ymakrs
Vad säger ni som skruvar själva, ser allt bra ut?
[/i]
Senast ändrad av Klintan den 2017-03-23 03:40:21, ändrad totalt 1 gång |
|
Till överst på sidan |
|
 |
Knabb Forumstammis
Registreringsdatum: 20 maj 2016 Inlägg: 294 Ort: Blentarp
|
Postat: 2017-03-17 17:26:00 Rubrik: |
|
|
De verkar helt klart både kunna programmera och bygga lite bilar. Frågan är om de kan få fram en tillräckligt bra produkt i tid? Siemens verkar tro på dom, själv har jag svårt att se vem som ska betala så mycket pengar för det där lilla fordonet? BMW gjorde ju C1 som uppskattades mycket av ett fåtal. _________________ Ampera
Esho pluto
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
bjn Elbilsguru
Registreringsdatum: 20 december 2011 Inlägg: 1181 Ort: Vänersborg
|
Postat: 2017-03-17 18:05:18 Rubrik: |
|
|
Vet inte om du skämtade om produktionsklar. Det är ett enormt steg från den prototyp i fyrkantsrör i videon till serieproduktion.
Jag ser bara några ynglingar som har slängt ihop enklast möjliga fyrhjuliga fordon för att kunna testa ett linjeföljande program i fullskala.
Angående prototypen är det märkligt att de inte verkar bry sig om grundläggande saker som förladdning av kondensatorer, utan kopplar friskt med gnistor kring batteripolerna. _________________ Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Klintan Elektrisk
Registreringsdatum: 30 juli 2014 Inlägg: 173
|
Postat: 2017-03-17 18:17:16 Rubrik: |
|
|
Jo, det var ett försök till skämt. Att få snurr på en gammal indisk golfbil efter att först inte insett att controller saknas känns inte riktigt som en jättemerit. Detta är alltså inspelat efter att de fått in 11 miljoner i crowdfunding. De kör mycket med "friskt kopplat", kolla närmare på bilden från videon! Oisolerad skiftnyckel liggandes på batterierna..
Autonomin verkar vara att bilen kan styra efter en linje och hålla ett fast avstånd till framförvarande fordon. En bit kvar till verkligheten. Att de får ministerbesök och investerare känns pinsamt, måste finnas de som är värda det bättre.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
eUP Elbilsguru

Registreringsdatum: 15 juni 2014 Inlägg: 1437 Ort: Linköping
|
Postat: 2017-03-17 18:54:00 Rubrik: |
|
|
Säger en hel del om ministrarna och om investerarna.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Knabb Forumstammis
Registreringsdatum: 20 maj 2016 Inlägg: 294 Ort: Blentarp
|
Postat: 2017-03-17 19:20:29 Rubrik: |
|
|
Jag har oxå väldigt svårt att se hur detta ska bli ekonomiskt lönsamt, men vad är det Siemens sett i detta? De måste gjort någon form av utvärdering?
Tycker annars de verkar ha en relativt okej balans mellan teori och pratik. Lite lagom yvigt brukar vara bra för att få saker gjort. _________________ Ampera
Esho pluto
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
elfi Elbilsguru

Registreringsdatum: 09 oktober 2008 Inlägg: 2688 Ort: Örebro
|
Postat: 2017-03-18 02:18:05 Rubrik: |
|
|
Oftast dem stora kastar lite ben på bordet för att dem små skulle dela med sig kanske exotisk algoritm eller teori som dem stora, läs Siemens, sväljer i första felsteg eller avbruten deadline... å andra sidan Elon Musk har börjat i studentboende med 2 trasiga datorer, titta på honom idag... att bygga ihop 2 sits bil med elmotor, lite batterier, sensorer, kameror och flera displayer är full möjligt om man har tillräckligt med pengar och kontakter... att sälja sånt och bedriva lönsamt verksamhet är en annan femman...  _________________ ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Ken Aktiv
Registreringsdatum: 19 mars 2015 Inlägg: 55 Ort: Hägersten
|
Postat: 2017-03-22 11:47:56 Rubrik: |
|
|
Känns som att videon ovan är riktad mot den yngre generationen...
Måste vara en bra merit för dessa ungdomar att få vara med om detta och måste vara riktigt kul för dom med allt stöd.
Själv var jag nära att gå in i crowd foundingen, men vågade inte. Nu när Siemens gått in ångrade jag mig en del, fast såg sedan videon ovan och känns bra att stå bredvid ett tag till...
Men även om inte detta lyckas så kan det bli värdefull erfarenhet som några av dom kommer att kunna ta med sig in i nästa projekt.
Tror också att det blir svårt att ta 200' då måste man erbjuda något extra för att kunna ta ut dom pengarna. En större motor tex. och en häftigare acceleration, det har ju funkat för Tesla (nu är det ju iofs inte bara det med Tesla) Trådlös uppdatering osv.
Men om 100' i bidrag från staten blir verklighet för sådana här typer av bilar, då kan det blir riktigt intressant.
Själv gillar jag designen.
450 kg måste ju vara utan batterier? Läste om en konkurrent till El SMART bilarna osv:
http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20170320/e-go-life-ar-uppstickaren-som-utmanar-eldrivna-smartmodellerna/
den ska väga 650kg + batterier... dessa är ju också ganska små.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
silfer Aktiv
Registreringsdatum: 07 mars 2017 Inlägg: 63
|
Postat: 2017-03-23 06:05:47 Rubrik: |
|
|
Detta är väl egentligen inte en bil utan en quad för b körkort, precis som Twizzy? Då får bilen inte väga mer än 450kg olastat och ha en maxeffekt på 15kW. Och till skillnad från smart så finns det heller inga krav på säkerheten...
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Klintan Elektrisk
Registreringsdatum: 30 juli 2014 Inlägg: 173
|
Postat: 2018-08-04 13:09:39 Rubrik: |
|
|
Nu har Uniti ändrat sig, det ska inte längre bli ett L7e-fordon utan en bil i klass M1. Produktionsprototypen skulle ju presenteras mot slutet av året, blir bråttom med helt ändrade förutsättningar, en bil som ska klara krocktester och inte längre någon 15kW-effektbegränsning på motorn. Att sätta grundspecen borde väl ha gjorts för länge sedan? Känns som att de ödslat tid på joystickstyrning och annat innan de byggt ett fungerande produktionsmässigt fordon. Fabrik är inte klar, kan bli Landskrona eller någon annanstans. När tar kapitalet slut?
https://www.nyteknik.se/fordon/uniti-svanger-bygger-en-riktig-bil-6924745
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Klintan Elektrisk
Registreringsdatum: 30 juli 2014 Inlägg: 173
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Klintan Elektrisk
Registreringsdatum: 30 juli 2014 Inlägg: 173
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|