Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Vinterförvaring av Li-jon-batterier?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
gorana
Nyfiken


Registreringsdatum: 09 juni 2013
Inlägg: 9
Ort: Sollentuna

InläggPostat: 2013-12-01 19:17:55    Rubrik: Vinterförvaring av Li-jon-batterier? Svara med citat

Efter en fin sommar & höst med min Li-jon-konverterade Electro1 börjar det nu bli dags att ställa av den. Är det någon som har kläm på lämpligt temperaturområde för vinterförvaring av Li-jon batterier? Om det inte blir problem skulle jag vilja ha den i det ouppvärmda uthuset under vintern, uthuset finns i Sthlms-trakten.
Tacksam för tips!
/Göran
_________________
Nybörjare på elfordon, åker oftast bara korta sträckor & tycker det är onödigt att dra igång en bensinmotor för de korta turerna. I familjen finns nu en Crescent elcykel & en Li-jon-konverterad Electro1 EU45a.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2013-12-01 22:14:59    Rubrik: Svara med citat

Kolla vad til verkan anger för temperaturer för användning! Har för mig att mina var -20 till 60 grader och laddning 0 till 50 grader. Så om du kopplar bort alla anslutning så borde det inte vara några problem, men någon underhålls laddning i plussgrader skulle nog inte skada men har ingen egen erfarenhet om det behövs.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2013-12-01 22:32:31    Rubrik: Svara med citat

japp, om det finns batteri handske mellan batteri-pack och motocykel samt laddare bortkoppla allt... om du skulle ladda nån gång under vinter vänta på varmare dag, kör motorcykel en stund innan laddning... att du bara kopplar till laddningen när batteri cellerna är mycket kalla rekommenderas inte!
Annars brukar dem batterierna kunna klara sig minst 1år mellan laddningar... jag brukar inte bortkoppla eller ladda vintertid, nov-apr... Wink
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2016
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-12-01 23:32:50    Rubrik: Svara med citat

Hej Göran
Se bara till att de är fulladdade när du ställer av moppen.
Slå av brytaren under sitsen. Kolla gärna några ggr under
vintern att cellerna är laddade och jämna. Slå på tändningen
och kolla celloggarna. Om de skulle visa låg spänning
neråt 3,0v kan du ju ta in och ladda om det är många minus ute.
Annars borde de klara sig bra under vintern utan underhållsladd.
MEN det skadar inte att kolla några ggr.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
gorana
Nyfiken


Registreringsdatum: 09 juni 2013
Inlägg: 9
Ort: Sollentuna

InläggPostat: 2013-12-02 10:34:26    Rubrik: Svara med citat

Tack för tipsen!
/Göran
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2013-12-03 19:36:29    Rubrik: Svara med citat

Nja.

LiXX batterier "BestPractice"
Inte lagra fulladdade utan snarare 40-60% men då det är lite svårt att nå idealet 40% 15°C är det nog att föredra en 80% laddstatus om temperaturen sjunker under 0°C som i ditt fall.
Ett lion batteri som haft en vilospänning under 2volt en längre tid (nån vecka eller två) kan man med hyfsat stor säkerhet säga att det har tagit skada och man bör vara lite försiktig när man ger sig på och laddar ett sådant.

Det finns en välgrundad orsak till att standard ladd på tesla är 80%

/Henric
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2016
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-12-03 22:14:21    Rubrik: Svara med citat

Ja det är riktigt, lagring skall ske vid 50% och det är
ofta så de kommer från fabrik men några månader tror jag
inte laddat är så stort problem. Jag gav rådet fulladdat
mest för att jag själv ställde undan min första konvertering
halvladdad och glömde bort att celloggarna drog lite ström
så att det slutade med 2v celler. Det nya systemet kopplar bort
cellogg vid avstängd tändning så det är inte längre något problem.
ladda fullt kör en mil och ställ av så blir det nog bättre.
Men kolla gärna någon gång för säkerhets skull.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 913

InläggPostat: 2016-11-07 15:45:45    Rubrik: Svara med citat

Gäller ovanstående även för batteri med Samsung INR18650-29E celler, dvs att batteriet ska förvaras urkopplat, någorlunda svalt och helst med omkring 50-80% laddning under vintern?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Wheazel
Passiv


Registreringsdatum: 28 februari 2017
Inlägg: 3

InläggPostat: 2017-02-28 08:52:21    Rubrik: Svara med citat

el<$ skrev:
Gäller ovanstående även för batteri med Samsung INR18650-29E celler, dvs att batteriet ska förvaras urkopplat, någorlunda svalt och helst med omkring 50-80% laddning under vintern?


Ja det gör det. Men beroende på förvaringstemp och vilken cell så är laddstatusen på batteriet av större eller mindre betydelse. Tumregeln är dock att förvara svalt och på partiell laddning och alla förbrukare bortkopplade. (Vissa bms'er har ganska hög drain på batteriet, medan mer sofistikerade I teorin kan stå I år utan att ladda ur helt om batteriet är av elcykelstorlek eller större)

Jag har själv ett hemmabyggt 18650 pack av 18s26p LG D1 celler.
Hittills ca 750mil på elpackcykeln. Cellerna är cyklade knappt 100ggr, varav kanske en tredjedel är "fulla cykler" 3,0-4,15V.

Jag laddade till 4,1V tidigare men insåg att jag kommer vilja ha nyare batteriteknologi innan batteriet blir för trött. Kommer mellan 20 och 40mil på en full cykel beroende på uttag.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 913

InläggPostat: 2017-02-28 11:58:55    Rubrik: Svara med citat

Wheazel skrev:
el<$ skrev:
Gäller ovanstående även för batteri med Samsung INR18650-29E celler, dvs att batteriet ska förvaras urkopplat, någorlunda svalt och helst med omkring 50-80% laddning under vintern?


Ja det gör det. Men beroende på förvaringstemp och vilken cell så är laddstatusen på batteriet av större eller mindre betydelse. Tumregeln är dock att förvara svalt och på partiell laddning och alla förbrukare bortkopplade. (Vissa bms'er har ganska hög drain på batteriet, medan mer sofistikerade I teorin kan stå I år utan att ladda ur helt om batteriet är av elcykelstorlek eller större)

Jag har själv ett hemmabyggt 18650 pack av 18s26p LG D1 celler.
Hittills ca 750mil på elpackcykeln. Cellerna är cyklade knappt 100ggr, varav kanske en tredjedel är "fulla cykler" 3,0-4,15V.

Jag laddade till 4,1V tidigare men insåg att jag kommer vilja ha nyare batteriteknologi innan batteriet blir för trött. Kommer mellan 20 och 40mil på en full cykel beroende på uttag.


Mitt batteripack har en inbyggd BMS som inte låter batteriet ge nån spänning förutom medan batteriet laddas eller när moppen är igång.
Frågan är hur jag lurar BMS'en så jag kan mäta spänningen när batteripacken är urkopplad?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Wheazel
Passiv


Registreringsdatum: 28 februari 2017
Inlägg: 3

InläggPostat: 2017-03-01 08:02:49    Rubrik: Svara med citat

Involverar nog att mäta på ingångarna för bms'en för att se om alla grupper är jämna. Jag har erfarenhet av kina-bms'ar som bara ladder ur cellgrupp 1. Riktigt idiotiskt. Så när batteriet star på förvar med bms påkopplat så droppar cellgrupp 1 till avgrunden om det star för länge. I detta fall behövs att man har en kontakt mellan sense-kablarna och bms'en, eller allra helst en annan bms.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.