Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Huggelito Nyfiken
Registreringsdatum: 23 januari 2017 Inlägg: 9 Ort: Timrå
|
Postat: 2017-01-24 16:39:56 Rubrik: Crescent 2000 -59 1,6 KW |
|
|
HEJ!
Jag har konverterat min gamla Crescent till elmoped
till en början körde jag med en 48 volts motor på 1000 watt
med 4 st AGM batterier och ja.... det funkade att åka omkring i byn
men men ville ha lite mera fart och fläkt i maskinen!
så idag sitter 1st 48v 10ah Litium batteri och en borstlös 1,6kw motor
och nu till mitt problem,
Batteriet är avsäkrat med en 30A "termosäkring" tror jag det heter ?
motorn drar 34A och vid full gas kan den t.o.m. dra 42A
självklart löser säkringen ut och jag undrar om jag kan säkra upp batteriet utan att saker och ting går sönder?
MvH // Huggelito
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Huggelito Nyfiken
Registreringsdatum: 23 januari 2017 Inlägg: 9 Ort: Timrå
|
Postat: 2017-01-24 18:18:31 Rubrik: |
|
|
Jag fick den av en gammal vän på 85 år, då hade den stått i en källare sen ute i ca 25 år med hål i blocket så motorn gick inte att rädda
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Huggelito Nyfiken
Registreringsdatum: 23 januari 2017 Inlägg: 9 Ort: Timrå
|
Postat: 2017-01-24 18:22:57 Rubrik: |
|
|
Mopeden plockades ner i molekyler och varenda bult/mutter fick borras ur eller kapas.... 25 år av rost 
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Huggelito Nyfiken
Registreringsdatum: 23 januari 2017 Inlägg: 9 Ort: Timrå
|
Postat: 2017-01-24 18:26:35 Rubrik: |
|
|
en massa bilder med mitt första el-projekt
kan nån hjälpa mig? eller kan jag köpa 2 batterier så dom delar på strömmen?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
bjn Elbilsguru
Registreringsdatum: 20 december 2011 Inlägg: 1181 Ort: Vänersborg
|
Postat: 2017-01-24 18:32:39 Rubrik: |
|
|
Högre ström gör att batterierna värms mer. Vilket i sin tur sliter mer på dem. 42 jämfört med 30A är ingen stor skillnad.
Om du beskriver lite mer om vad du har för kontroller, BMS och säkring kan du få ett bättre svar.
Fräsig moppe. _________________ Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Huggelito Nyfiken
Registreringsdatum: 23 januari 2017 Inlägg: 9 Ort: Timrå
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Huggelito Nyfiken
Registreringsdatum: 23 januari 2017 Inlägg: 9 Ort: Timrå
|
Postat: 2017-01-24 19:23:42 Rubrik: |
|
|
Önskar jag hade ett bra svar på detta
men jag har köpt ett färdigt kit
samma med batteriet vet inget om vad för BMS som sitter i.
säkringen ser ut så här:
finns det nån sida med större säkringar än 30A ?
Sandfyllda som min eller vanliga glas spelar ingen roll.
(måtten ø6.35x32mm )
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
bjn Elbilsguru
Registreringsdatum: 20 december 2011 Inlägg: 1181 Ort: Vänersborg
|
Postat: 2017-01-24 19:50:15 Rubrik: |
|
|
Länk till kit?
Jag vill bara kolla så att din BMS inte begränsar strömmen.
Det är ju en vanlig smältsäkring. Ett alternativ är att använda en dvärgbrytare på 40 A. Då slipper du köpa ny varje gång den gått. _________________ Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Edis Elbilsguru

Registreringsdatum: 29 april 2013 Inlägg: 1209
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
elfi Elbilsguru

Registreringsdatum: 09 oktober 2008 Inlägg: 2694 Ort: Örebro
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
dontommazo Elektrisk
Registreringsdatum: 12 oktober 2009 Inlägg: 253 Ort: Baerum
|
Postat: 2017-01-25 13:04:52 Rubrik: |
|
|
bjn skrev: | Högre ström gör att batterierna värms mer. Vilket i sin tur sliter mer på dem. 42 jämfört med 30A är ingen stor skillnad.
|
42 A är en ganska stor skillnad mot 30A om du beaktar värmeutvecklingen i batteriet. Värmeeffekten i batteriet blir Q=U*I = R*I^2. Så från 30 ->42 ökar uppvärmningen av batteriet till nästan det dubbla.
Huruvida du behöver mer batterikapacitet beror ju på vad du har för batterier. Vilken kontinuerlig C-rate är de specade för? Ett 10Ah batteripack baserat på 4P av dessa celler skulle lätt klara 50A strömuttag. _________________ Tesla S 75D
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
bjn Elbilsguru
Registreringsdatum: 20 december 2011 Inlägg: 1181 Ort: Vänersborg
|
Postat: 2017-01-25 20:00:49 Rubrik: |
|
|
Det stämmer, men samtidigt minskar tiden proportionellt med strömökningen. Så resultatet är att temperaturen ökar någorlunda proportionellt. Sen blir ju ledarna varmare och får högre resistans. Medan batteriet får lägre resistans. Så det är inte så farligt förutsatt att batteriet inte låg på gränsen innan strömmen höjdes. _________________ Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Huggelito Nyfiken
Registreringsdatum: 23 januari 2017 Inlägg: 9 Ort: Timrå
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Huggelito Nyfiken
Registreringsdatum: 23 januari 2017 Inlägg: 9 Ort: Timrå
|
Postat: 2017-01-26 15:52:04 Rubrik: |
|
|
Okej !
Finns det nån bra sida med batterier då?
48v 20-25AH som pallar strömuttaget 
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
elfi Elbilsguru

Registreringsdatum: 09 oktober 2008 Inlägg: 2694 Ort: Örebro
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Huggelito Nyfiken
Registreringsdatum: 23 januari 2017 Inlägg: 9 Ort: Timrå
|
Postat: 2017-01-28 11:45:10 Rubrik: |
|
|
PM skickat!
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|