Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Teknikens världs stora bilpris
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1575

InläggPostat: 2016-12-24 17:02:45    Rubrik: Svara med citat

Här är del 2 av bjorns test ifall ni missade det

https://m.youtube.com/watch?v=Oy79PZHXq04
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2016-12-24 22:30:07    Rubrik: Svara med citat

Även intressant att se hur osmidigt det kan bli att ladda bilen med den placeringen av laddluckan (28min in i del 1 filmen)
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2598
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-12-25 15:32:32    Rubrik: Svara med citat

Hyundai samarbetar med olika aktörer som bygger självkörande applikationer och det verkar som att Ioniq är ett steg före andra bilar och klart för adaption som labbkanin:

https://www.slashgear.com/hyundai-ioniq-autonomous-car-las-vegas-nevada-test-drive-19467874/

https://youtu.be/uEp_ktJ0RHc

Om UBER och olika stater i USA kommer överens då köper dem årsproduktion av Ioniq övernatt... galen
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
artingu
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juni 2015
Inlägg: 117

InläggPostat: 2017-01-14 14:55:41    Rubrik: testat Svara med citat

Provkörde just en Ioniq i Uppsala, väldigt trevligt. Spontant är det ju väldigt mycket som är likt mot vår Leaf, samma grafik när man backar, farthållaren funkar exakt likadant etc.

Väldigt fräckt att farthållaren automatiskt justerar mot bilen framför. Den har också lane assist i tre olika varianter, kollisionsvarning och automatisk panikbroms.

Batteristapeln rörde sig inte ut fläcken på den tid jag körde. Kall bil, 20 minuters körning på motorväg och jag snålade inte på fart eller värme Smile

Beställde jag nu skulle jag ha en bil levererad när vår andra privatleasing tar slut i juni. Det lät som att de gör sina första leveranser mars/april.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2017-01-14 19:45:25    Rubrik: Re: testat Svara med citat

artingu skrev:
Provkörde just en Ioniq i Uppsala, väldigt trevligt. Spontant är det ju väldigt mycket som är likt mot vår Leaf, samma grafik när man backar, farthållaren funkar exakt likadant etc.

Väldigt fräckt att farthållaren automatiskt justerar mot bilen framför. Den har också lane assist i tre olika varianter, kollisionsvarning och automatisk panikbroms.

Batteristapeln rörde sig inte ut fläcken på den tid jag körde. Kall bil, 20 minuters körning på motorväg och jag snålade inte på fart eller värme Smile

Beställde jag nu skulle jag ha en bil levererad när vår andra privatleasing tar slut i juni. Det lät som att de gör sina första leveranser mars/april.


Kul att höra att även du tyckte den verkar vara bra.
Vi ska höra efter offert på måndag för det känns ju som om man behöver slå till rätt snart om man ska få den till sommaren.
Hört lite blandade rykten om att dom har problem att leverera i tid då trycket varit stort.
Hoppas på en bra offert med skaplig rabatt. =)

Provkört leaf 30kwh under senaste 3 dagarna för det är en kandidat då deras leasing just nu är riktigt förmånlig.
Tyckte vi åkte skönt i bilen med bra säten.
Men efter att ha kört Ioniq känns leaf 1å år efter, det tycker iallafall vi.
Sen är räckvidden något sämre.
Men barnvagn och väska fick rum i leaf vilket vi verkligen inte trodde Smile

Får vi en bra offer från hyundai slår vi till, annars blir det nog leasing av leaf.
Till överst på sidan
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 915

InläggPostat: 2017-01-14 19:55:36    Rubrik: Re: testat Svara med citat

artingu skrev:

Beställde jag nu skulle jag ha en bil levererad när vår andra privatleasing tar slut i juni. Det lät som att de gör sina första leveranser mars/april.

Även min Leaf-privatleasing tar slut i vår och tanken var att privatleasa en Ioniq Electric som nästa BEV men tvivlar nu på att den skulle kunna vara värd såpass mycket mer per månad jämfört med motsvarande Leaf 30kWh..
Jämför respektive premiumversion:
- Hyundai Ioniq Electric PremiumPlusEco, metallic, vinterhjul, service, 36 mån, 1500 mil/år: 5462:-/mån. http://www.hyundai.se/privatleasing
- Nissan Leaf Tekna, metallic, vinterhjul, service, 24 mån, 1500 mil/år: 3499:-/mån. https://www.nissan.se/fordon/fordon-utbud/leaf/leaf-kampanjer.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2598
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-01-15 05:52:14    Rubrik: Re: testat Svara med citat

el<$ skrev:
artingu skrev:

Beställde jag nu skulle jag ha en bil levererad när vår andra privatleasing tar slut i juni. Det lät som att de gör sina första leveranser mars/april.

Även min Leaf-privatleasing tar slut i vår och tanken var att privatleasa en Ioniq Electric som nästa BEV men tvivlar nu på att den skulle kunna vara värd såpass mycket mer per månad jämfört med motsvarande Leaf 30kWh..
Jämför respektive premiumversion:
- Hyundai Ioniq Electric PremiumPlusEco, metallic, vinterhjul, service, 36 mån, 1500 mil/år: 5462:-/mån. http://www.hyundai.se/privatleasing
- Nissan Leaf Tekna, metallic, vinterhjul, service, 24 mån, 1500 mil/år: 3499:-/mån. https://www.nissan.se/fordon/fordon-utbud/leaf/leaf-kampanjer.html


Det är Carlos Ghosn filosofi som visar sig slå konkurenterna rejält...priset är det som avgör om privata kunder skulle handla eller inte... varför visa nya elbil koncept och tappa kunder till nåt man inte kan leverera... om man kan leva utan 5 sekunder självkörande funktion för 2tkr mindre peng i totalen 48tkr? 8
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Cargo
Aktiv


Registreringsdatum: 08 januari 2017
Inlägg: 68

InläggPostat: 2017-01-15 07:51:40    Rubrik: Re: testat Svara med citat

elfi skrev:
el<$ skrev:
artingu skrev:

Beställde jag nu skulle jag ha en bil levererad när vår andra privatleasing tar slut i juni. Det lät som att de gör sina första leveranser mars/april.

Även min Leaf-privatleasing tar slut i vår och tanken var att privatleasa en Ioniq Electric som nästa BEV men tvivlar nu på att den skulle kunna vara värd såpass mycket mer per månad jämfört med motsvarande Leaf 30kWh..
Jämför respektive premiumversion:
- Hyundai Ioniq Electric PremiumPlusEco, metallic, vinterhjul, service, 36 mån, 1500 mil/år: 5462:-/mån. http://www.hyundai.se/privatleasing
- Nissan Leaf Tekna, metallic, vinterhjul, service, 24 mån, 1500 mil/år: 3499:-/mån. https://www.nissan.se/fordon/fordon-utbud/leaf/leaf-kampanjer.html


Det är Carlos Ghosn filosofi som visar sig slå konkurenterna rejält...priset är det som avgör om privata kunder skulle handla eller inte... varför visa nya elbil koncept och tappa kunder till nåt man inte kan leverera... om man kan leva utan 5 sekunder självkörande funktion för 2tkr mindre peng i totalen 48tkr? 8


Tycker bilarna spelar i helt olika ligor.
När vi summerar dessa två provkörningar så sa vi att om det stod mellan leaf och ioniq och vi skulle köpa någon så skulle vi inte ens tänka på leaf längre. Den enda anledningen till att leaf är ett alternativ är för att den går att leasa billigt.
Leasing utav ioniq känns inte speciellt bra då priset är så mycket högre kontra leaf. Nä blir det ioniq så blir det ett köp och inget annat.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1575

InläggPostat: 2017-01-15 11:35:10    Rubrik: Re: testat Svara med citat

Cargo skrev:
elfi skrev:
el<$ skrev:
artingu skrev:

Beställde jag nu skulle jag ha en bil levererad när vår andra privatleasing tar slut i juni. Det lät som att de gör sina första leveranser mars/april.

Även min Leaf-privatleasing tar slut i vår och tanken var att privatleasa en Ioniq Electric som nästa BEV men tvivlar nu på att den skulle kunna vara värd såpass mycket mer per månad jämfört med motsvarande Leaf 30kWh..
Jämför respektive premiumversion:
- Hyundai Ioniq Electric PremiumPlusEco, metallic, vinterhjul, service, 36 mån, 1500 mil/år: 5462:-/mån. http://www.hyundai.se/privatleasing
- Nissan Leaf Tekna, metallic, vinterhjul, service, 24 mån, 1500 mil/år: 3499:-/mån. https://www.nissan.se/fordon/fordon-utbud/leaf/leaf-kampanjer.html


Det är Carlos Ghosn filosofi som visar sig slå konkurenterna rejält...priset är det som avgör om privata kunder skulle handla eller inte... varför visa nya elbil koncept och tappa kunder till nåt man inte kan leverera... om man kan leva utan 5 sekunder självkörande funktion för 2tkr mindre peng i totalen 48tkr? 8


Tycker bilarna spelar i helt olika ligor.
När vi summerar dessa två provkörningar så sa vi att om det stod mellan leaf och ioniq och vi skulle köpa någon så skulle vi inte ens tänka på leaf längre. Den enda anledningen till att leaf är ett alternativ är för att den går att leasa billigt.
Leasing utav ioniq känns inte speciellt bra då priset är så mycket högre kontra leaf. Nä blir det ioniq så blir det ett köp och inget annat.


Jag skulle välja Leaf Tekna pga två saker
- 2000kr billigare per månad
- Förvärmning av kupén via app lr timer är guld värt vintertid
Fastlåst 1år kortare känns också bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
artingu
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juni 2015
Inlägg: 117

InläggPostat: 2017-01-16 03:08:31    Rubrik: Svara med citat

Vad tror vi om räckvidden på nya leaf mot ionic?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cargo
Aktiv


Registreringsdatum: 08 januari 2017
Inlägg: 68

InläggPostat: 2017-01-16 05:04:45    Rubrik: Svara med citat

artingu skrev:
Vad tror vi om räckvidden på nya leaf mot ionic?


Helt ärligt trot jag inte en 40kwh Leaf är bättre än Ioniq om dom inte gör om bilen rejält.
Leaf idag förbrukar rätt mycket mer än Ioniq.

Kolla det här forumet där dom samlar in data från folk som provkört Ioniq.
Sammaställer det så man ser räckvidd kontra fart och värme.
http://www.ioniqforum.com/forum/234-hyundai-ioniq-electric-ev/1746-electric-range-8.html
Som alla bilar tappar den när det blir kallat, men i värme så kör den riktigt långt.
Just nu den enda bilen som kan slå sin uttalade räckvidd i verkliga förhållanden?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
artingu
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juni 2015
Inlägg: 117

InläggPostat: 2017-01-16 13:56:58    Rubrik: Re: testat Svara med citat

Leaf skrev:
Cargo skrev:
elfi skrev:
el<$ skrev:
artingu skrev:

Beställde jag nu skulle jag ha en bil levererad när vår andra privatleasing tar slut i juni. Det lät som att de gör sina första leveranser mars/april.

Även min Leaf-privatleasing tar slut i vår och tanken var att privatleasa en Ioniq Electric som nästa BEV men tvivlar nu på att den skulle kunna vara värd såpass mycket mer per månad jämfört med motsvarande Leaf 30kWh..
Jämför respektive premiumversion:
- Hyundai Ioniq Electric PremiumPlusEco, metallic, vinterhjul, service, 36 mån, 1500 mil/år: 5462:-/mån. http://www.hyundai.se/privatleasing
- Nissan Leaf Tekna, metallic, vinterhjul, service, 24 mån, 1500 mil/år: 3499:-/mån. https://www.nissan.se/fordon/fordon-utbud/leaf/leaf-kampanjer.html


Det är Carlos Ghosn filosofi som visar sig slå konkurenterna rejält...priset är det som avgör om privata kunder skulle handla eller inte... varför visa nya elbil koncept och tappa kunder till nåt man inte kan leverera... om man kan leva utan 5 sekunder självkörande funktion för 2tkr mindre peng i totalen 48tkr? 8


Tycker bilarna spelar i helt olika ligor.
När vi summerar dessa två provkörningar så sa vi att om det stod mellan leaf och ioniq och vi skulle köpa någon så skulle vi inte ens tänka på leaf längre. Den enda anledningen till att leaf är ett alternativ är för att den går att leasa billigt.
Leasing utav ioniq känns inte speciellt bra då priset är så mycket högre kontra leaf. Nä blir det ioniq så blir det ett köp och inget annat.


Jag skulle välja Leaf Tekna pga två saker
- 2000kr billigare per månad
- Förvärmning av kupén via app lr timer är guld värt vintertid
Fastlåst 1år kortare känns också bra


uppgifterna jag har är att app bara finns i usa men att den även har timer.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.49 sekunder att ladda.