Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Vad kan man göra politiskt för att underlätta konvertering?
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Anders_Frants
Passiv


Registreringsdatum: 09 januari 2017
Inlägg: 2
Ort: Arboga

InläggPostat: 2017-01-09 10:42:16    Rubrik: Vad kan man göra politiskt för att underlätta konvertering? Svara med citat

Hej, skriver en motion för att underlätta efterkonvertering av fordon.

Är det något man från politiskt hålla kan göra för att underlätta för hobbymekaren att konvertera sitt fordon?

Varför är det så få verkstäder som i dagsläget som erbjuder vanliga konsumenten möjligheten att konvertera sitt fordon till elbil?

Tacksam för all input!

Med vänlig hälsning,
Anders Frans
Arboga

PS. Några i närheten som håller på med bygge man kan kontakta?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1993
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-01-09 10:51:55    Rubrik: Svara med citat

Ta bort fordonsskatten på eldrivna fordon. Batterier och kraftelektroniken är så dyra att det är ekonomiskt ofördelaktigt att konvertera. Minskad skatt skulle jämna ut lite.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1179
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-01-09 11:04:22    Rubrik: Svara med citat

Att konvertera känns mer som något för entusiaster som tycker om att pilla, än för att få en pålitlig bruksbil för dagliga transporter.

Jag tycker att det är bra att det inte är en barnlek att konvertera, för då skulle vi snart ha bilar med farliga elsystem på vägarna. 400VDC är inte att leka med.

Men jag är inte så insatt, vad är svårigheten vid konvertering?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders_Frants
Passiv


Registreringsdatum: 09 januari 2017
Inlägg: 2
Ort: Arboga

InläggPostat: 2017-01-09 11:46:01    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Ta bort fordonsskatten på eldrivna fordon. Batterier och kraftelektroniken är så dyra att det är ekonomiskt ofördelaktigt att konvertera. Minskad skatt skulle jämna ut lite.


Ja, det skulle vara ett exempel på att göra det mer förmånligt ekonomiskt.

Finns det några kunskapsspridande, regelförändringar eller rutinförbättringar staten skulle kunna bidra med t.ex. i samband med registreringsbesiktningen?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1179
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-01-09 12:50:35    Rubrik: Svara med citat

Vi är nästan unika i Europa med att tillåta konverteringar överhuvudtaget. Finns bara två-tre andra länder som tillåter detta om jag förstår rätt.

Missförstå mig inte, jag är positiv till din motion. Har läst om flera på forumet som fått problem med byrokratin, samt att den inte är konsekvent. Det som funkar för en, funkar inte för en annan. Om fokuset vid registreringsbesiktningen mer handlar om den elektriska säkerheten än att bromsar behöver överdimensioneras vore det bra. Elbilar med motorbroms har ju snarare en fördel över fossilare på den punkten.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 229
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2017-01-09 13:14:30    Rubrik: Svara med citat

Beträffande bromsar så är det väl inte för att dom behöver överdimensioneras som man byter, snarare att man inte endast får byta motor. Man måste göra två "stora" förändringar för att bilen ska bli registrerad som ombyggt fordon. Och då är det "enklaste" att byta bromsarna.

Men jag är osäker på om reglerna fortfarande är sådana.

Så det är mitt "förslag". Ta bort onödiga krångliga grejor.
Elsäkerhet är ju dock en viktig punkt som verkligen bör vara kvar.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1179
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-01-09 13:27:49    Rubrik: Svara med citat

Borde inte förändring av "energilagringssystem" också räknas som en stor förändring? =) då har vi ju två stora förändringar vid en konvertering.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 252
Ort: Baerum

InläggPostat: 2017-01-09 13:52:37    Rubrik: Svara med citat

Det vore fint om regeln om att två stora förändringar måste göras för att bilen ska räknas som ombyggt fordon kunde tas bort. Det är ju en konkret sak som skulle underlätta konvertering.

bjn skrev:
Borde inte förändring av "energilagringssystem" också räknas som en stor förändring? =) då har vi ju två stora förändringar vid en konvertering.


Jag har nyss flyttat till Norge och här är det inte ens tillåtet att byta batterikemi på en elbil. Vilket innebär att många Think "Classic" åker på skroten när NiCd-batterierna blir dåliga. Sorgligt, då Think Classic blir en fantastiskt fin liten bil om den litium-konverteras till högre batterispänning.
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 229
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2017-01-09 14:02:34    Rubrik: Svara med citat

Anders_Frants skrev:
tor.ake skrev:
Ta bort fordonsskatten på eldrivna fordon. Batterier och kraftelektroniken är så dyra att det är ekonomiskt ofördelaktigt att konvertera. Minskad skatt skulle jämna ut lite.


Ja, det skulle vara ett exempel på att göra det mer förmånligt ekonomiskt.

Finns det några kunskapsspridande, regelförändringar eller rutinförbättringar staten skulle kunna bidra med t.ex. i samband med registreringsbesiktningen?


Nu när jag läste detta för andra gången tänkte jag på vad det står. Är inte fordonsskatten för elbilar redan väldigt låg? Tror jag betalar 360kr/är för min bil. Knappt värt att anstränga sig för.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1993
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-01-09 22:37:15    Rubrik: Svara med citat

Knut, fordonsskatten på gamla fossildrivna bilar är viktbaserad. 360 är koldioxidbaserad skatt, där koldioxidutsläppet räknas som noll.
Det kan t.o.m vara så att en äldre "taximerca", dieseldriven, behåller sin viktbaserade skatt på över 8000:-/år trots konvertering. Hittar ingen information om detta, troligen för att ingen ännu försökt.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1179
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-01-10 07:38:41    Rubrik: Svara med citat

Om jag inte har fel har Knut konverterat sin bil, så antagligen blir skatten 360kr efter konvertering.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 229
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2017-01-10 08:19:55    Rubrik: Svara med citat

Japp, min bil är en konvertering. Nu var det ju inte jag som gjorde registreringsbesiktningen så jag vet inte om det behövdes göras något speciellt för att få till den låga skatten.

Faktum är dock att jag endast betalar 360kr/år för en konverterad bil.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1739
Ort: GBG

InläggPostat: 2017-01-10 08:36:09    Rubrik: Svara med citat

Så är det..bilen klassas ju om till elbil och får den låga skatten..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1993
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-01-10 11:23:50    Rubrik: Svara med citat

Hmm gäller detta även bilar som från 1a registrering i sverige hade viktbaserad skatt? Eller bara bilar som från början hade co2-skatt? Hade en mercedes e-klass årsm. 2000 för ett par år sedan, den hade viktbaserad.

Vore det inte för att de rostade som f.n hade den varit perfekt att konvertera.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bexander
Elektrisk


Registreringsdatum: 18 maj 2010
Inlägg: 131
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2017-01-10 12:37:19    Rubrik: Svara med citat

Att konvertera en bil till elbil som privatperson går enklast via SFRO och blir då ett ombyggt fordon, se sfro.com. Tror inte det finns så mycket att förenkla byråkratiskt här.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1739
Ort: GBG

InläggPostat: 2017-01-10 16:08:05    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Hmm gäller detta även bilar som från 1a registrering i sverige hade viktbaserad skatt? Eller bara bilar som från början hade co2-skatt? Hade en mercedes e-klass årsm. 2000 för ett par år sedan, den hade viktbaserad..


Knuts bil är en -96:a, var väl viktbaserad då..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1993
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-01-10 20:05:24    Rubrik: Svara med citat

Det var det. Mk2005 krävdes på bensinare för att få co-skatt, började komma runt millenieskiftet.

Nu såg jag knuts fiesta är omreggad som ändrat fordon, gäller samma regler om det är en 93a eller tidigare, som man kan växla motor på utan att gå via reglerna om ändrat fordon?

I övrigt har jag funderat lite på ursprungsfrågan och är nog inne på att man inte skall förenkla konvertering, politiskt. Trafiksäkerheten och elsäkerheten bör nog sättas i främsta rummet. När batteri- kontra fossilbränslepriserna kommer till en brytpunkt lär asiaterna börja konvertera i stor skala vilket kommer leda till en mängd ombyggnadskit i varierande kvalitet...
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1739
Ort: GBG

InläggPostat: 2017-01-10 21:38:03    Rubrik: Svara med citat

Att få godkänt som ändrat fordon gick för några år sedan på bilar och motorcyklar som ej var helfordonsgodkända, alltså typ innan -98 eller liknande.
Men reglerna ändrades nåt drygt år sedan, nu räknas byte till elmotor alltid som ombyggt fordon oavsett tillverkningsår och man måste gå genom SFRO.
Tror dock att det är lite enklare med de ej "EU-typade" i och med att man måste nog inte byta bromsar om det inte behövs för den eventuellt högre vikten.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bowerner
Nyfiken


Registreringsdatum: 13 januari 2017
Inlägg: 8
Ort: Torsås

InläggPostat: 2017-01-13 06:10:43    Rubrik: Svara med citat

Man behöver inte gå genom SFRO om man bara byter motor det är ett påhitt som branschorganisationen gjort.
Vi har reggat en DKW 1963 som ändrat fordon men fick gå en sväng via överklagande till transportstyrelsen och fick rätt enligt lagen.
Så nu har SFRO tagit bort förslaget från sin hemsida vilket var det första man fick se när man surfade in där innan att alla ombyggda fordon till eldrift skulle gå via SFRO.
Bilen blev godkänd November 2016 så det har hänt nyligen.
Bifogar en länk till ett SVT reportage,

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/martin-wernerssons-dkw-fran-1963-gommer-nagot-unikt-under-motorhuven

Jag jobbar för att det ska bli enklare därför tog jag upp striden då jag även byggde Sveriges första godkända hemmabyggda flexifuel enligt nya lagen om efterkonvertering som kom 2007 vilket också hänvisades till SFRO men överklagades och fick rätt.
Branschorganisatioen är väldigt snabba så fort det blir lite osäkerhet att hänvisa till SFRO vilket inte gör det lättar för oss bilbyggare.

Så jag är helt klart för en förenkling.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1739
Ort: GBG

InläggPostat: 2017-01-13 11:14:03    Rubrik: Svara med citat

Väldigt intressant och bra jobbat!
Men EU-typade fordon måste väl fortfarande gå via SFRO?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.