Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Ippe Aktiv
Registreringsdatum: 20 december 2015 Inlägg: 75
|
Postat: 2016-12-31 10:24:33 Rubrik: VW e-Golf/e-Up celler/moduler |
|
|
Säljes modulvis eller lösa celler.
Årsmodell: 2015
Miltal: 900
Cellkemi: NMC (Litium Nickel Mangan Cobolt oxid) Nominell spänning är 21,6V.
Cellspänning: 3,6V med min/max värde av 3,0V och 4,1V (med detta relativt lilla spänningsfönster närmar de sig egenskaperna hos LiFePo4 något).
Kapacitet: 25Ah/cell
Vikt cell: 708g/st
Vikt modul: 10kg
Mått på en cell (LxBxH i mm): 148x27x107 - höjd är inklusive terminaler
Mått på en modul (LxBxH i cm): 35x15x11
Peak ström: Prestandamässigt säger VW att de klarar 2c (50A) kontinuerligt och 4c (100A) peak, men vid tester i USA klarar de att ge mellan 6 (150A) och 10c (250A) i 30 sekunder beroende på vilken laddningsnivå (SOC) cellen har. Se prestandakollen här: https://avt.inl.gov/sites/default/files/pdf/fsev/batteryEGolf2012.pdf
Cyklingslivslängd: VW anger minst 80% restkapacitet efter 8 år eller 16000 mil. Enligt garantin ger det minimum 1400 -1500 cykler.
1000kr/modul. Priset blir då <1000kr/kWh vilket då t.o.m. är betydligt bättre pris än blysyra- "möget". Ett nytt AGM batteri kostar idag t.e.x. minst 2000kr/kWh. Vid köp av lösa celler är priset 120kr/cell.
Övrigt: Batteriet består av totalt 17 moduler med 12 celler i varje. Varje cell är på 25Ah, men modulerna har 6s2p konfiguration, så nominellt blir det 50Ah. I VW e-up och e-Golf finns ingen intern kylning eller värmning Av batteriet vilket gör att de kan stå i kallt klimat utan risk för "Plating". Detta innebär alltså att livslängden bibehålls trots kallt klimat. Nedan ses en modul (med 12 celler i varje).
BMS rekommenderar jag att köpa här:
http://zeva.com.au/
Denna bilden visar sammankoppling av terminalerna samt cellbalanseringen (sitter en liten kontakt som knappt syns vid ena kortändan)
 _________________ Mvh/Micke
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
dontommazo Elektrisk
Registreringsdatum: 12 oktober 2009 Inlägg: 253 Ort: Baerum
|
Postat: 2017-01-03 19:23:09 Rubrik: Re: VW e-Golf/e-Up celler/moduler |
|
|
Ippe skrev: | I VW e-up och e-Golf finns ingen intern kylning eller värmning Av batteriet vilket gör att de kan stå i kallt klimat utan risk för "Plating". Detta innebär alltså att livslängden bibehålls trots kallt klimat. |
Imponerande att du lyckas få det att låta som frånvaro av temperaturstyrning skulle vara något positivt. I själva verket är det ju så att laddning av ett kallt batteri nästan garanterat leder till litiumplätering och kraftig kapacitetsminskning som följd. Likaledes så åldras ett batteri av att bli för varmt, vilket riskerar ske om bilen används och snabbladdas sommartid.
Bortsett detta ett mycket fint erbjudande du har, mycket bra pris! Hade jag haft något projekt att stoppa dem i så hade jag definitivt övervägt dina batterier. _________________ Tesla S 75D
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Ippe Aktiv
Registreringsdatum: 20 december 2015 Inlägg: 75
|
Postat: 2017-01-10 21:35:43 Rubrik: Re: VW e-Golf/e-Up celler/moduler |
|
|
dontommazo skrev: | Ippe skrev: | I VW e-up och e-Golf finns ingen intern kylning eller värmning Av batteriet vilket gör att de kan stå i kallt klimat utan risk för "Plating". Detta innebär alltså att livslängden bibehålls trots kallt klimat. |
Imponerande att du lyckas få det att låta som frånvaro av temperaturstyrning skulle vara något positivt. I själva verket är det ju så att laddning av ett kallt batteri nästan garanterat leder till litiumplätering och kraftig kapacitetsminskning som följd. Likaledes så åldras ett batteri av att bli för varmt, vilket riskerar ske om bilen används och snabbladdas sommartid.
Bortsett detta ett mycket fint erbjudande du har, mycket bra pris! Hade jag haft något projekt att stoppa dem i så hade jag definitivt övervägt dina batterier. |
Hehe, ja. Kanske lite dumt skrivet. Vad jag menar är att p.g.a. att de saknar tempstyrning så har de sannorlikt anpassat cellkemin för att undvika en del av platingeffekten. Det går t.ex. att se att de går förvånansvärt kalla vid snabbladdning (liten temp stegring). För hantering av kall väderlek gissar jag lite, men har personligen snabbladdat en e-up i 10 minusgrader. Försöker göra samma sak Golf GTE som har tempreglering så händer ingenting och då är ändå strömmen med långsamladdning på GTE:n generellt extremt mkt snällare mot cellerna om vi pratar plating 😉
Visst, det finns ju en liten risk att VW har struntat i all anpassning och hoppats på att inga nordbor vill köpa den löjliga lilla bilen, men hittills har jag inte noterat att VW verkar jobba på det viset. _________________ Mvh/Micke
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Ippe Aktiv
Registreringsdatum: 20 december 2015 Inlägg: 75
|
Postat: 2017-06-18 11:41:08 Rubrik: Fler moduler |
|
|
Fått in 7 nya moduler. Kommer från en 2014 års modell som endast hade gått 350 mil. _________________ Mvh/Micke
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
MH Forumstammis
Registreringsdatum: 14 juni 2017 Inlägg: 596
|
Postat: 2017-06-18 16:04:04 Rubrik: |
|
|
Är det från skrotade bilar, eller defekta batterier? _________________ Kör ett e-nv200 skåp från 2015
Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Ippe Aktiv
Registreringsdatum: 20 december 2015 Inlägg: 75
|
Postat: 2017-06-19 17:46:48 Rubrik: |
|
|
MH skrev: | Är det från skrotade bilar, eller defekta batterier? |
Nja, defekta batterier skulle inte vara direkt snällt att sälja...  _________________ Mvh/Micke
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
plutoorjan Aktiv
Registreringsdatum: 24 januari 2017 Inlägg: 53
|
Postat: 2017-07-24 08:18:26 Rubrik: Re: VW e-Golf/e-Up celler/moduler |
|
|
Ippe skrev: | Säljes modulvis eller lösa celler.
Årsmodell: 2015
Miltal: 900
Cellkemi: NMC (Litium Nickel Mangan Cobolt oxid) Nominell spänning är 21,6V.
Cellspänning: 3,6V med min/max värde av 3,0V och 4,1V (med detta relativt lilla spänningsfönster närmar de sig egenskaperna hos LiFePo4 något).
Kapacitet: 25Ah/cell
Vikt cell: 708g/st
Vikt modul: 10kg
Mått på en cell (LxBxH i mm): 148x27x107 - höjd är inklusive terminaler
Mått på en modul (LxBxH i cm): 35x15x11
Peak ström: Prestandamässigt säger VW att de klarar 2c (50A) kontinuerligt och 4c (100A) peak, men vid tester i USA klarar de att ge mellan 6 (150A) och 10c (250A) i 30 sekunder beroende på vilken laddningsnivå (SOC) cellen har. Se prestandakollen här: https://avt.inl.gov/sites/default/files/pdf/fsev/batteryEGolf2012.pdf
Cyklingslivslängd: VW anger minst 80% restkapacitet efter 8 år eller 16000 mil. Enligt garantin ger det minimum 1400 -1500 cykler.
1000kr/modul. Priset blir då <1000kr/kWh vilket då t.o.m. är betydligt bättre pris än blysyra- "möget". Ett nytt AGM batteri kostar idag t.e.x. minst 2000kr/kWh. Vid köp av lösa celler är priset 120kr/cell.
Övrigt: Batteriet består av totalt 17 moduler med 12 celler i varje. Varje cell är på 25Ah, men modulerna har 6s2p konfiguration, så nominellt blir det 50Ah. I VW e-up och e-Golf finns ingen intern kylning eller värmning Av batteriet vilket gör att de kan stå i kallt klimat utan risk för "Plating". Detta innebär alltså att livslängden bibehålls trots kallt klimat. Nedan ses en modul (med 12 celler i varje).
BMS rekommenderar jag att köpa här:
http://zeva.com.au/
Denna bilden visar sammankoppling av terminalerna samt cellbalanseringen (sitter en liten kontakt som knappt syns vid ena kortändan)
 |
IPPE> Du verkar kunna vara min riddare i nöden!
Letar efter lämpliga batterier för att konvertera min Esho Venus elmoppe, och håller som bäst på att plugga på hur allt fungerar med BMS osv.
Har god tekniskt grundkunskap, men känner att det här med batterier är lite av ett nytt ämne.
Så, vad kan du erbjuda för alternativ gällande batterier och pris för att ersätta mina nuvarande bly-klumpar?
I dagsläget så sitter det alltså fyra stycken 12V 40Ah-batterier och motorn är en navmotor på 2000w. _________________ ** Hyundai Ioniq Electric **
Premium Plus med skinn, elstol med minne etc.
Phoenix Orange.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Ippe Aktiv
Registreringsdatum: 20 december 2015 Inlägg: 75
|
Postat: 2017-07-24 10:57:33 Rubrik: |
|
|
Jag har celler från både VW e-up som på bilderna samt lite större celler från Mitsubishi i-Miev, dels nästan nya och lite mer begagnade.
Fråga nr1 blir därför: vill du ha så mycket kapacitet som möjligt jämfört med blybatterierna eller räcker det att du får ca 3 ggr användbar energimängd (i relation till blybatterierna när det gäller vikt/volym), eller vill du ha ca 4 ggr så mycket? Köper du VW moduler så får du 5 ggr så mycket användbar energi.
I samtliga fall får du minst tre gånger så lång cyklingslivslängd jämfört med blysyra.
WV cellerna jag sålde från början är dock slut sedan länge, men jag har ytterligare några från en annan batch. Dessa kostar 1150kr/modul och inte 1000kr/modul. Mievmodulerna är lite billigare räknat i kr/Wh och de begagnade Mievmodulerna kostar hälften så mycket som de nya.
Du får säga vad du vill ha. _________________ Mvh/Micke
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
plutoorjan Aktiv
Registreringsdatum: 24 januari 2017 Inlägg: 53
|
Postat: 2017-07-24 13:14:19 Rubrik: Toppen! |
|
|
Ippe skrev: | Jag har celler från både VW e-up som på bilderna samt lite större celler från Mitsubishi i-Miev, dels nästan nya och lite mer begagnade.
Fråga nr1 blir därför: vill du ha så mycket kapacitet som möjligt jämfört med blybatterierna eller räcker det att du får ca 3 ggr användbar energimängd (i relation till blybatterierna när det gäller vikt/volym), eller vill du ha ca 4 ggr så mycket? Köper du VW moduler så får du 5 ggr så mycket användbar energi.
I samtliga fall får du minst tre gånger så lång cyklingslivslängd om blysyra.
WV cellerna jag sålde från början är dock slut sedan länge, men jag har ytterligare några från en annan batch. Dessa kostar 1150kr/modul och inte 1000kr/modul. Mievmodulerna är lite billigare räknat i kr/Wh och de begagnade Mievmodulerna kostar hälften så mycket som de nya.
Du får säga vad du vill ha. |
Vet knappt själv vad jag vill ha, men man vill ju ha så mycket värde som möjligt för pengarna, och det känns ju dumt att vara dumsnål.
Dock har jag svårt att förstå vad alternativen innebär i praktiken.
Om vi då utgår från mina 48V till att börja med så behöver jag om jag förstår 14celler (3.6x14) för att uppnå detta.
Ser att många väljer 16celler istället, men förmodar att det är lite beroende på volt/cell.
Hur blir det då med kapaciteten?
Idag är de gamla blybatterierna på 40Ah, men du nämner att dina celler är på 25Ah, med med en nominell effekt på 50Ah. Är också medveten om att man inte kan jämföra siffrorna rakt av pga förluster i batterierna osv, och att då litium är totalt överlägset bly.
Svårt att sia om räckvidd etc. såklart, men vad säger din erfarenhet, skulle det räcka med tex 14celler och då uppnå tex 3-4mils räckvidd med en motor på 2000w, eller hur ska jag resonera? _________________ ** Hyundai Ioniq Electric **
Premium Plus med skinn, elstol med minne etc.
Phoenix Orange.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
plutoorjan Aktiv
Registreringsdatum: 24 januari 2017 Inlägg: 53
|
Postat: 2017-07-25 16:33:05 Rubrik: Hur gör vi? |
|
|
Ippe skrev: | Jag har celler från både VW e-up som på bilderna samt lite större celler från Mitsubishi i-Miev, dels nästan nya och lite mer begagnade.
Du får säga vad du vill ha. |
Vill får jag betala för VW 16celler (en modul + fyra lösa)?
Hur gör vi rent praktiskt om jag vill köpa då?
Vart finns du? Skicka? Betala via swish?
Hör av dig.
Du når mig på orjan.wessberg@scania.com alternativt på 070-5534370
Mvh Ö _________________ ** Hyundai Ioniq Electric **
Premium Plus med skinn, elstol med minne etc.
Phoenix Orange.
Senast ändrad av plutoorjan den 2017-07-30 12:21:59, ändrad totalt 1 gång |
|
Till överst på sidan |
|
 |
Antda Passiv
Registreringsdatum: 30 juli 2017 Inlägg: 2
|
Postat: 2017-07-30 12:10:50 Rubrik: Intresse! |
|
|
Tjenare.
Intresserad av köpa till elfordon 48v.
Ring eller maila 0767750772 - anton445@hotmail.com
Med vänlig hälsning,
Anton _________________ Anton
Kör: Leaf tekna 2015
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Antda Passiv
Registreringsdatum: 30 juli 2017 Inlägg: 2
|
Postat: 2017-07-30 12:52:26 Rubrik: Intresse! |
|
|
Tjenare.
Intresserad av köpa till elfordon 48v.
Ring eller maila 0767750772 - anton445@hotmail.com
Med vänlig hälsning,
Anton _________________ Anton
Kör: Leaf tekna 2015
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Ippe Aktiv
Registreringsdatum: 20 december 2015 Inlägg: 75
|
Postat: 2017-08-02 18:42:53 Rubrik: Re: Hur gör vi? |
|
|
plutoorjan skrev: | Ippe skrev: | Jag har celler från både VW e-up som på bilderna samt lite större celler från Mitsubishi i-Miev, dels nästan nya och lite mer begagnade.
Du får säga vad du vill ha. |
Vill får jag betala för VW 16celler (en modul + fyra lösa)?
Hur gör vi rent praktiskt om jag vill köpa då?
Vart finns du? Skicka? Betala via swish?
Hör av dig.
Du når mig på orjan.wessberg@scania.com alternativt på 070-5534370
Mvh Ö |
Hej Örjan,
Du kan få köpa det för 1500kr, men jag skickar inga lösa celler, p.g.a. brandfara/olycksrisk. Då får du köpa 2 moduler i så fall. Jag bor i Göteborg. _________________ Mvh/Micke
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
plutoorjan Aktiv
Registreringsdatum: 24 januari 2017 Inlägg: 53
|
Postat: 2017-08-03 04:03:30 Rubrik: Re: Hur gör vi? |
|
|
Ippe skrev: | plutoorjan skrev: | Ippe skrev: | Jag har celler från både VW e-up som på bilderna samt lite större celler från Mitsubishi i-Miev, dels nästan nya och lite mer begagnade.
Du får säga vad du vill ha. |
Vill får jag betala för VW 16celler (en modul + fyra lösa)?
Hur gör vi rent praktiskt om jag vill köpa då?
Vart finns du? Skicka? Betala via swish?
Hör av dig.
Du når mig på orjan.wessberg@scania.com alternativt på 070-5534370
Mvh Ö |
Hej Örjan,
Du kan få köpa det för 1500kr, men jag skickar inga lösa celler, p.g.a. brandfara/olycksrisk. Då får du köpa 2 moduler i så fall. Jag bor i Göteborg. |
Hej!
Ingen idé att krångla.
Jag köper gärna två moduler av dig ifall det då går att skicka dom!
Kommer garanterat att kunna hitta på något annat kul med de resterande cellerna.
Jag har ju din mail, så jag tar och skickar ett mail där så löser vi det praktiska! Tack så länge! _________________ ** Hyundai Ioniq Electric **
Premium Plus med skinn, elstol med minne etc.
Phoenix Orange.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|