Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Effektivaste elbilen?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 920

InläggPostat: 2016-11-21 19:27:13    Rubrik: Effektivaste elbilen? Svara med citat

Ioniq leder snålhetsligan enligt EPA:
http://www.fueleconomy.gov/feg/PowerSearch.do?action=alts&path=3&year1=2016&year2=2017&vtype=Electric&srchtyp=newAfv

Frågan är hur den lyckades slå BMW i3 även i stadstrafik?
Men bra att fler strävar efter mer effektivitet och inte bara ökad kapacitet (kWh).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 404
Ort: Rögla

InläggPostat: 2016-11-22 06:19:34    Rubrik: Svara med citat

Skillnaden är väl att BMW i3 använder kraftig regenerering av inbromsningar och Hyundai Ioniq bygger på minskat rullmotstånd. Kan ju vara så att regenerering är mindre effektiv än "frirullning" även i stadstrafik?!
Får kanske sluta och köra i B läget med Leafen i stadsmiljö.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1587

InläggPostat: 2016-11-22 06:30:35    Rubrik: Svara med citat

Japp, frirullning är alltid bäst(effektivast), om trafiksituationen tillåter det. Går att lägga i Neutral på Leaf och i3, men gäller att komma ihåg att lägga i D sen igen!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1965
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-11-22 08:37:18    Rubrik: Svara med citat

Leaf ligger långt ned i den listan, och jag tror en anledning är att den rullar tungt.
Jämför med min mercedes c-klass, manuell låda i friläge, i törnskogstunneln rullar den på i 90km/h medan leafen i samma tunnel sackar flera km/h från topp till botten om man kommer in med 90km/h
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1313
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2016-11-22 09:03:36    Rubrik: Svara med citat

Jag blir lite förvånad över att Kia Soul ligger så långt ner. Jag har uppfattat det som att de går effektivt.

Jag kör aldrig utan max regen på min bil då den är trevligast i det läget. Känslan i hur bilen reagerar på min högerfot är en av anledningarna att jag har svårt att byta ut bilen.
Det borde ju inte bromsa något när man håller pedalen stilla.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3143
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-11-22 11:20:13    Rubrik: Svara med citat

Undrar jag hur det är uppmätt. Säkert enligt samma standard, men om den är representativ mot verklighet vet jag ej. EPA brukar ju komma närmare verkligheten än NEDC, men här vet jag inte.

Det är min bestämda uppfattning att Soul drar mindre än Leaf. Där Leaf drog 1.65 så drog Soul 1.4 vill jag minnas.

Även intressant att för Tesla så skiljer det nästan ingenting mellan stad och motorväg. Varför kunde inte övriga också designa bilar med lågt luftmotstånd? Märkligt som tusan. Det innebär att en Tesla alltid kommer samma sträcka för alla medan en Ioniq kan skilja sig markant beroende på om du är en person som gärna kör fort eller gärna kör sakta.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 267
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2016-11-22 11:39:33    Rubrik: Svara med citat

Fast Teslan drar mycket i stan för att den är tung, ioniq är ju bättre design även på motorväg, lägre CD och mindre front area än teslan. M3 hoppas vi slår allt i samtliga avseenden annars blir jag besviken Laughing
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1313
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2016-11-22 11:40:11    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Jämför med min mercedes c-klass, manuell låda i friläge, i törnskogstunneln rullar den på i 90km/h medan leafen i samma tunnel sackar flera km/h från topp till botten om man kommer in med 90km/h
Jag testade med e-up på vinterdäck för nån timme sen. Håller jag 90 km/h enligt GPS i tunnelmynningen tappar jag ungefär 8 km/h till botten på backen. Klen GPS-mottagning därinne därav ungefär.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1965
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-11-22 11:55:32    Rubrik: Svara med citat

Det planar ju ut i botten så jag refererar till den första hälften av backen i tunneln. Är det månne reduktionsväxeln som stjäl energi? Det är förutom luftmotståndet det enda jag kan komma på som skiljer. Däcken är liknande storlek och profil.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-11-22 14:42:03    Rubrik: Svara med citat

Ska bli grymt spännande, hoppas vår kommer som sagts i december så ska ni få en ordentlig comparison mot i3 94Ah.

Tror stenhårt på denna, misstänker att nästa ioniq får ersätta min i3 på sikt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-11-23 05:21:02    Rubrik: Svara med citat

en normal september dag min E-UP förbrukar så här:




det är oftast att min kör mönster motsvarar "EPA testing cycle", så sep med 11.1kWh/100km eller 17.76kWh/100USmiles...

långtidsdata är inte korrekt eftersom VW har återstartad CarNet i Sep och det som syns är sedan Sep2016 och då är det 14.8kWh/100km eller 23.68kW/100USmiles för min användnings mönster... (0.8kWh går åt extraförbrukare så som värme osv. 14kWh/100km eller 22.4kWh/100USmiles är rätt siffra sep-nov)...
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 920

InläggPostat: 2016-11-23 10:04:25    Rubrik: Svara med citat

Finns det någon sida för Europa (NEDC) liknande http://www.fueleconomy.gov?
Även om NEDC har osannolika resultat vore det kul att se rangordningen när även Renault Zoe och VW e-Up finns med.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2016-11-23 13:16:35    Rubrik: Svara med citat

https://transportevolved.com/2016/11/22/2017-hyundai-ioniq-ev-steals-bmw-i3s-efficiency-crown-with-official-136-mpge-124-mile-epa-rating/


Intressant !

Finns flera aspekter till varför den är så mycket bättre än i3 och leaf
Till överst på sidan
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1965
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-11-23 14:00:16    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Hyundai has done away with the 12-volt accessory battery altogether in the IONIQ EV, using an integrated DC-to-DC converter instead to power the 12-volt systems that would ordinarily be powered by a lead-acid starter battery and alternator found in an internal combustion-engined car. While electric cars do not necessarily need a 12-volt accessory battery, most electric cars on sale today retain a 12-volt lead-acid battery under the hood, but as Hyundai points out, it’s an unnecessary throwback to the internal combustion engine.


Hmm... hur har de löst problemet med att koppla ifrån huvudbatteriet för att skydda det från urladdning, men ändå tillhandahålla 12V-funktioner som att kunna låsa/låsa upp dörrar m.m? Hur bootstrappar man en bil med dött batteri om den inte kan dra igång styrenheterna för BMS och laddare? Är ju säkert lösbart, men hur?
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 920

InläggPostat: 2016-11-23 15:59:41    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Citat:
Hyundai has done away with the 12-volt accessory battery altogether in the IONIQ EV, using an integrated DC-to-DC converter instead to power the 12-volt systems that would ordinarily be powered by a lead-acid starter battery and alternator found in an internal combustion-engined car. While electric cars do not necessarily need a 12-volt accessory battery, most electric cars on sale today retain a 12-volt lead-acid battery under the hood, but as Hyundai points out, it’s an unnecessary throwback to the internal combustion engine.


Hmm... hur har de löst problemet med att koppla ifrån huvudbatteriet för att skydda det från urladdning, men ändå tillhandahålla 12V-funktioner som att kunna låsa/låsa upp dörrar m.m? Hur bootstrappar man en bil med dött batteri om den inte kan dra igång styrenheterna för BMS och laddare? Är ju säkert lösbart, men hur?


Tyckte nog att jag såg ett 12V batteri under huven på eCar Expo i helgen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1965
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-11-23 16:17:50    Rubrik: Svara med citat

Såg det ut ungefär så här: ?

_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-11-23 16:48:45    Rubrik: Svara med citat

Var det inte så att de inte kunde ta bort blyacken pga vissa marknader på EVn?

Bara bortplockad på hybrid och plugin hybriden väl!?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1965
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-11-23 17:34:39    Rubrik: Svara med citat

Det är ju en lockande tanke att inte ha någon 12V blyack, men man bör ju ha någonslags backupkraftkälla så att man fortfarande kan styra och bromsa fordonet samt ha belysning på trots att den primära kraftkällan fallit ifrån.

Inte så roligt att åka en mörk och regnig väg med den fart man har trots turtle och sedan blir plötsligt allt svart och bilen blir tung att styra när kontaktorn till huvudbatteriet slår ifrån.
Alternativet att inte slå ifrån huvudbatteriet och förstöra det för att man glömde lysena på är inte heller någon höjdare.

Bättre att ha två separata batteriet som kan kopplas isär och mata kraft oberoende av varandra. Men en blyack är ju lite stenålder...
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-11-24 15:59:51    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Det är ju en lockande tanke att inte ha någon 12V blyack, men man bör ju ha någonslags backupkraftkälla så att man fortfarande kan styra och bromsa fordonet samt ha belysning på trots att den primära kraftkällan fallit ifrån.

Inte så roligt att åka en mörk och regnig väg med den fart man har trots turtle och sedan blir plötsligt allt svart och bilen blir tung att styra när kontaktorn till huvudbatteriet slår ifrån.
Alternativet att inte slå ifrån huvudbatteriet och förstöra det för att man glömde lysena på är inte heller någon höjdare.

Bättre att ha två separata batteriet som kan kopplas isär och mata kraft oberoende av varandra. Men en blyack är ju lite stenålder...


Tittar man maskiner där batteriet är 24V och uppåt ingen som är modernare använder dubbla batterier, då kör man med DC-DC och har 12V permanent och 12V efter nyckel... med tanke att TURTLE=5-10% av totalen så kan man driva 12V sidan i x antal timmar utan att dränera resterande 2kWh... Mr. Green

12V bly batteri kostar typ ett par hundra när man köper 100.000st/kvartal... det är billigaste ur tillverkarens perspektiv dock kan spara 12-20kg om man slipper det...
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1965
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-11-24 18:36:27    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
tor.ake skrev:
Det är ju en lockande tanke att inte ha någon 12V blyack, men man bör ju ha någonslags backupkraftkälla så att man fortfarande kan styra och bromsa fordonet samt ha belysning på trots att den primära kraftkällan fallit ifrån.

Inte så roligt att åka en mörk och regnig väg med den fart man har trots turtle och sedan blir plötsligt allt svart och bilen blir tung att styra när kontaktorn till huvudbatteriet slår ifrån.
Alternativet att inte slå ifrån huvudbatteriet och förstöra det för att man glömde lysena på är inte heller någon höjdare.

Bättre att ha två separata batteriet som kan kopplas isär och mata kraft oberoende av varandra. Men en blyack är ju lite stenålder...


Tittar man maskiner där batteriet är 24V och uppåt ingen som är modernare använder dubbla batterier, då kör man med DC-DC och har 12V permanent och 12V efter nyckel... med tanke att TURTLE=5-10% av totalen så kan man driva 12V sidan i x antal timmar utan att dränera resterande 2kWh... Mr. Green

12V bly batteri kostar typ ett par hundra när man köper 100.000st/kvartal... det är billigaste ur tillverkarens perspektiv dock kan spara 12-20kg om man slipper det...


Vill man nödvändigt ha ett backupbatteri kan man ju använda ett nimh- eller pyttelitet li-ion-batteri, storlek laptopbatteri bör ju räcka för att driva det nödvändigaste till man rullat undan bilen från vägen. Men det är väl som du säger att bönräknarna kommit på att blyack är någon hundring billigare.

Följde ett forum för små japanska rejsiga bilar ett tag och de kastade ut blybatteriet för att förbättra vikten och viktfördelningen och satte i ett nimh-batteri istället. Var lite speciellt att kallstarta bilen dock sade de, man fick börja med att slå på halvljus, fläkt och elbakrutan för att värma batteriet lite innan det lämnade tillräckligt mycket ström för att orka driva startmotorn...
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.26 sekunder att ladda.