Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Laddkablar till PHEV?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Suntripp
Nyfiken


Registreringsdatum: 27 februari 2015
Inlägg: 6

InläggPostat: 2015-02-27 09:23:55    Rubrik: Laddkablar till PHEV? Svara med citat

Jag står i begrepp att beställa en PHEV business komfort men blir inte klok på vilka laddkablar som är smartast att beställa. All hjälp vore mycket uppskattad.

Bor i Stockholm, villa med carport. Tänkte ha två kablar, en i bilen och en fast monterad i carporten. Har försökt läsa på, men tappar ändå bort mig bland 10A, 16A, schuko, chademo osv...

Nån som kan hjälpa? Räcker det tex med standardkabeln 10A fast monterad hemma och en extra 16A för lite snabbare laddning när man är ute och kör? Eller ska man tänka precis tvärt om? Förvirringen är stor... Och klarar en 16A kabel att kopplas in i 10A uttag? Tack på förhand.

//Claes
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
patrikwrosen
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 juni 2014
Inlägg: 244
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2015-02-27 09:42:23    Rubrik: Svara med citat

Vad vinner du på att ha fast monterad kabel hemma? Kostar nog mer än det smakar tror jag?

Standardkabeln som medföljer räcker gott och väl för "hemmaladdning", och när du snabbladdar (chademo) så sitter kabeln fast i skåpet.

Det enda kompletteringsinköp jag gjord till Leafen är en Mode3Type2 kabel så att jag kan nyttja dessa uttag, vilka verkar ploppa upp här och där. Sist jag pratade med Fortum så sade de även att de kommer ersätta alla vanliga Schuko-uttag ute på stan med Mode3Type2.


_________________
2017/06-2019 Nissan Leaf Tekna
2015-2017/06 Nissan Evalia
2014-2015 Nissan Leaf Acenta
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Suntripp
Nyfiken


Registreringsdatum: 27 februari 2015
Inlägg: 6

InläggPostat: 2015-02-27 10:10:40    Rubrik: Svara med citat

Jag vill slippa öppna bakluckan och ständigt lägga ut en kabel som bara kommer bli smutsig och vara i vägen för förrådsdörr mm. Så jag tänkte dra en standardkabel längs taket i carporten och få till typ en vanlig "tankstation" (hänga laddkontakten på en krok nära bilen). Är det feltänkt?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2215
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2015-02-27 10:26:54    Rubrik: Svara med citat

Jag brukar rekommendera att hänga upp orginalkabeln hemma just för att den är lite klumpig
Och sen i bilen har man en ställbar laddsladd(6-10-16A) som man kan ladda i shuko( vanliga 230v uttag) samt en typ2-typ1 ( som patrikwrosen skrev om)
Då klarar du de flesta tänkbara situationer

Du kan aldrig dra mer ström(A) än vad uttaget är säkrat för men du kan alltid dra mindre A, dock är det kabeln som säger till bilen vad den får dra.
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Suntripp
Nyfiken


Registreringsdatum: 27 februari 2015
Inlägg: 6

InläggPostat: 2015-02-27 10:59:06    Rubrik: Svara med citat

Toppen, en ställbar laddkabel låter logiskt! Så får det bli. Tack
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-02-27 11:24:29    Rubrik: Svara med citat

Själv vill jag ha en kabel på jobbet, en hemma, samt en i bilen för alla andra tillfällen.
Något tips om bra priset på kablar?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
sege
intresserad


Registreringsdatum: 15 februari 2015
Inlägg: 27

InläggPostat: 2015-02-28 12:26:36    Rubrik: Svara med citat

Jag köpte en extra 5m orginalkabel att ha i bilen för att slippa packa ner den hemma jämt. Jag har även köpt en 32A modehitochdit-kabel.

Skulle dock köpt ställbar istället för extra orginal. Hade varit smartare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pefo01
Nyfiken


Registreringsdatum: 02 mars 2015
Inlägg: 6

InläggPostat: 2015-03-02 09:14:39    Rubrik: Svara med citat

Denna har "vanlig" kontakt och är ställbar 6/10/16

http://sundrive.hemsida24.se/store/p/mitsubishi-outlander-190723/evse-kabel-type-1,-6-16a-367550

Bra "ta med i bilen"- kabel. Dock ej modehitochdit...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Arne999
intresserad


Registreringsdatum: 08 november 2016
Inlägg: 23

InläggPostat: 2016-11-17 13:13:37    Rubrik: Svara med citat

Hur motiverar ni ens ett köp av extra kabel? Att lägga 5-7000kr extra för detta är ju svårt att tjäna in.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1958
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-11-17 13:17:58    Rubrik: Svara med citat

"Tjäna in" är aldrig möjligt, men för mig är det en bekvämlighetsfråga. Att kunna ladda på fler ställen och att slippa packa upp och ned originalkabeln är värt en del.

Har man en förmånsbil är dessutom laddkablar helt avdragsgilla.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Arne999
intresserad


Registreringsdatum: 08 november 2016
Inlägg: 23

InläggPostat: 2016-11-17 13:38:38    Rubrik: Svara med citat

jo det är la samma här att den är avdragsgill. Men vad är syftet med att ladda nån stans med en extrakabel om man inte tjänar in det? Det är ju ännu smidigare att slippa ladda i så fall Smile

Förstår dock att man tycker det är kul och vill ladda så mkt som möjligt av ren princip.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 598

InläggPostat: 2016-11-17 13:54:05    Rubrik: Svara med citat

Har man en ren elbil så vill man ha en EVSE kabel i bilen, eller två egentligen. En med schuko och en med Typ2 kontakt. Jag har det, utöver den som kom med bilen. Skulle man sluta köra elbil så går de att sälja vidare väl?

Men med en hybrid så kör på om elen tar slut. Måste inte ha fler kablar såklart.
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-11-17 16:42:56    Rubrik: Svara med citat

Av ren bekvämlighet hade jag orignal EVSE fastskruvad i garaget. Utöver det hade jag en chargeamps 6-10-16A EVSE i bilen samt typ 2 till typ 1 kabel i bilen. Som inte det var nog skaffade jag 2 laddboxar en brevid huset med lös kabel hängandes på, samt en box på jobbet med kabel hängandes på. Inget av det gick att räkna hem, men jösses vad skönt det är att slippa böka med sladdar, bara plug in and go. Nu står jag här med skiten över tills jag så småningom hittar en ny elbil.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.