Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
AS1 Elbilsguru
Registreringsdatum: 25 juli 2011 Inlägg: 1484 Ort: Örebro
|
Postat: 2015-04-13 09:54:22 Rubrik: |
|
|
Tack! Går det att göra innan man startar bilen tips mottages tacksamt. Jag vill även ha råd vad jag skall göra för att batteriindikatorn skall säga 52km och inte bara 44km, eller är det bara så att min indikator är lite ärligare.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
silversurf Passiv
Registreringsdatum: 11 maj 2015 Inlägg: 1
|
Postat: 2015-05-11 12:46:09 Rubrik: |
|
|
AS1 skrev: | Tack! Går det att göra innan man startar bilen tips mottages tacksamt. Jag vill även ha råd vad jag skall göra för att batteriindikatorn skall säga 52km och inte bara 44km, eller är det bara så att min indikator är lite ärligare. |
Mätaren baseras på din historik, dvs hur mycket du trycker på gasen. Elen räcker inte längre vid full tank bara för att indikatorn visar 52. Det är ju fortfarande beroende på hur du kör mm.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
AS1 Elbilsguru
Registreringsdatum: 25 juli 2011 Inlägg: 1484 Ort: Örebro
|
Postat: 2015-05-12 22:47:06 Rubrik: |
|
|
Elförbrukningen i PHEV imponerar inte på mig, men jösses vad snålt bensinmotorn går på långkörningar.
Jag åkte från Lindesberg till Norrköping och lämnade bilen med ca 40% batteri kvar ( bilen skall stå utan laddning i en vecka och jag vill att batteriet skall må bra). Bilen förbrukade enligt färddatorn 0,40l/mil, jag skall se vad totalen blir när jag åker hem.
Förra veckan startade jag en 12 milarunda med tomt batteri trippen slutade på 0,45l/mil. _________________ Model S
BMW i3
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
bjn Elbilsguru
Registreringsdatum: 20 december 2011 Inlägg: 1181 Ort: Vänersborg
|
Postat: 2015-05-13 07:34:25 Rubrik: |
|
|
Batteriet mår bara bättre med låg laddstatus, så vitt jag förstått. Anledningen till att man rekommenderar omkring 50% status vid långförvaring är att batteriet inte ska riskera att gå till 0V p.g.a självurladdning och svaga förbrukare. _________________ Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
AS1 Elbilsguru
Registreringsdatum: 25 juli 2011 Inlägg: 1484 Ort: Örebro
|
Postat: 2015-05-13 12:57:33 Rubrik: |
|
|
Jag trodde 30-40% var låg status. Hade jag kunnat ta ner den till --- en vecka utan att offra livslängden? Hemma laddar jag så att bilen skall vara precis klar vid avfärd för att minska åldrandet i förtid. _________________ Model S
BMW i3
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
AS1 Elbilsguru
Registreringsdatum: 25 juli 2011 Inlägg: 1484 Ort: Örebro
|
Postat: 2016-01-16 12:20:39 Rubrik: |
|
|
Idag var det -21 grade när jag åkte till jobbet 47km och -17 vid jobbet. Bensinmotorn gick hela tiden och kanske 15% el användes istället för 100% som det brukar vara. Förbrukningen landade på 0,70l/mil (brukar bli 0,20l/mil), nu hoppas jag att det är -14 vid hemresan så att el kan användas _________________ Model S
BMW i3
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
gnidde Forumstammis
Registreringsdatum: 22 april 2014 Inlägg: 528 Ort: Borlänge
|
Postat: 2016-01-16 14:31:59 Rubrik: |
|
|
Talade nyss med en som kör plugin golf. Den går visst bara på bensin i kylan men elen hjälper väl. Då drar den 0.55 å det är väl inget att skryta med...plus elförbrukningen då bilen drog 0.55 när den är laddad och mera oladdad.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
en Gäst
|
Postat: 2016-01-16 17:08:48 Rubrik: ställbar wallbox 6A- 8A - 10A - 13A - 16A |
|
|
*Borttaget*
pga otillåten reklam
/Moderator
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
AS1 Elbilsguru
Registreringsdatum: 25 juli 2011 Inlägg: 1484 Ort: Örebro
|
Postat: 2016-01-16 17:49:29 Rubrik: |
|
|
Vid hemfärden 58km så var det -14 vid avresa och -21 hemma då landade förbrukningen på 0,49l/mil tack vare att elen användes. Större batteri minst det dubbla önskas. _________________ Model S
BMW i3
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Arne999 intresserad
Registreringsdatum: 08 november 2016 Inlägg: 23
|
Postat: 2016-11-08 06:59:52 Rubrik: |
|
|
Igår va första "kalla" dagen jag körde med min PHEV. -4grader ute förvärmde i 30 min och satte fläkten på min och körde 1.5 mil till jobbet.
Besinmotorn va på HELA tiden och det gick i princip inget från batteriet....
Efter jobbet körde jag 3 mil till (utan förvärme) -2 grader ute, väl hemma efter totalt 4.5mils körning va batteriet nästan fulladdat... känns ju helt kasst
När ni säger stänga av klimatanläggningen vad menar ni? fläkten går ju att dra ner till 1 stapel, finns det nått mer att göra ?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Arne999 intresserad
Registreringsdatum: 08 november 2016 Inlägg: 23
|
Postat: 2016-11-08 11:30:05 Rubrik: |
|
|
ahhh... slarv av mig. Finns en offknapp
Testa nu på lunchen och det va ju lösningen för att få den att gå på el.
Men det är ju sjukt störande att man inte kan använda värme även från batteriet när man kör?!?!? Jag har 1.5 mil till jobbet och med ett fulladdat batteri har jag ju lätt råd att låta batteriet även ge mig värme när jag kör men då är det tydligen bara bensinmotorn som ger värme, eller?
Värmer jag upp bilen innan hinner den ju bli kall på vägen om det är 5-10 minus ute...
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
AS1 Elbilsguru
Registreringsdatum: 25 juli 2011 Inlägg: 1484 Ort: Örebro
|
Postat: 2016-11-08 13:02:12 Rubrik: |
|
|
Nej stäng inte av klimatanläggningen, då immar bilen igen. Ställ den på 15 grader stäng av Ac, rikta luften mot rutan.
Just det att bensinaren jämt gick störde mig något otroligt när jag hade PHEVn _________________ Model S
BMW i3
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
eriksson25 Elektrisk
Registreringsdatum: 13 januari 2015 Inlägg: 263 Ort: Örebro
|
Postat: 2016-11-08 14:21:07 Rubrik: |
|
|
AS1 skrev: | Nej stäng inte av klimatanläggningen, då immar bilen igen. Ställ den på 15 grader stäng av Ac, rikta luften mot rutan.
Just det att bensinaren jämt gick störde mig något otroligt när jag hade PHEVn |
Enligt reklamskyltar jag sett så ska nya -17 (antar jag) ha knapp för tvingad eldrift. Någon som provat och kan bekräfta? Var den största skillnaden mellan Passaten och Outlandern i +- när jag provkörde dem förra vintern. _________________ Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Kia e-Niro beställd för 2020
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
wizbuilder Nyfiken
Registreringsdatum: 20 november 2015 Inlägg: 10 Ort: Älvsjö
|
Postat: 2016-11-08 15:17:23 Rubrik: |
|
|
Med 15 grader på klimatanläggningen och rejält med förvärmning startar bara bensinmotorn lite då och då när det är kallt.
Vi som blivit lite extrema och ser det som en tävling att köra så mycket på el som möjligt förvärmer 30 minuter med med 16A och kör sedan med klimatanläggningen avstängd. Funkar fint även med en hel del minusgrader. Vid fuktig väderlek kör vi defrosterläget då och då.
Har kommit över 400 mil på en tank. Denna gång tror jag att vi kommer upp i drygt 500 mil. Har 3/4-del tank kvar efter 370 mil. Kört cirka 1500 mil el på totalt 1900 mil på en knappt år.
Skulle inte säga nej till ytterligare några kwh, värmepump och "påtvingadel-knapp" (sistnämnde som ju verkar komma -17) men denna bil funkar så bra med vårt körmönster att det nog får bli en ren elbil om några år istället.
(PHEV -16)
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
niclast Passiv
Registreringsdatum: 21 november 2016 Inlägg: 1
|
Postat: 2016-11-21 12:19:28 Rubrik: |
|
|
Jag kör en 2017 års modell outlander och jag kan bekräfta att det finns prioritetsknappar att trycka på.
Endast el, Endast bensin osv.
Knapp för forcerad 4WD vet jag inte om det är något nytt men det finns också.
I övrigt är det nog bara glastakluckan och "radion" som är ny.
Jag kör Apple CarPlay mot den och det funkar fin-fint.
Navi, Spotify osv funkar.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|