Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Fixa till elmopeden Esho Pluto

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Knabb
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 267
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2016-09-22 14:47:42    Rubrik: Fixa till elmopeden Esho Pluto Svara med citat


Har kunnat köra ganska obehindrat fram och tillbaka till bussen med min elmoped under sommaren 16-17 km ToR, men nu har det kommit lite kallare nätter och jag får nu gå upp för de sista backarna. Moppen är tyvärr långsammare än de 45 km/h som den är tänkt att gå i, motorn slås av redan vid 40 km/h, lite irriterande. Den är ganska trött i uppförsbackarna oxå, eftersom jag bor på en ås är det ganska segt ibland. Hade tänkt stoppa i Litium batterier, ändra eller ta bort spärren så den kan gå i 45 km/h och se om man kan göra något åt accelerationen.



Har köpt 18 stycken A123 pouch celler som jag skulle försöka få ihop till ett bra batteripack, lite osäker på hur många jag ska använda? Ska ta reda på lämplig BMS och hur de ska kopplas?


Nu sitter det i 4 gelbatterier på max 20 Ah. Fullt laddade batterier har i serie en spänning på cirka 57V

Motor är en Jonway navmotor på 1500W


Någon typ av Kina controller och en DC-DC omvandlare, har försökte surfa men inte kunnat hitta mycket om dem och om de utgör någon typ av begränsning för moppen?


Hade hoppats kunna använda laddaren jag har nu, men osäker på hur den funkar?


Hoppas kunna få lite hjälp av duktiga forumanvändare för att lyckas

Razz
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2016-09-22 15:21:18    Rubrik: Svara med citat

Om du använder 16 celler går det fortfarande att använda laddaren, men jag skulle köpa nån typ av BMS för säkerhets skull.
Fördelen med att använda alla 18 är att moppen går snabbare, men då måste du ha en ny laddare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 267
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2016-09-23 10:12:16    Rubrik: Svara med citat

Okej, då är det nog lättast att jag börja med det enkla på 16 celler, är något akut att med transport till bussen nu.

Funderar på denna BMSen
http://www.ebay.com/itm/48V-60A-LiFePo4-Battery-BMS-LFP-PCM-SMT-System-16S-16x-3-2V-eBike-Battery-16x-3V-/321048911039?hash=item4ac0019cbf

Eller denna
http://www.ebay.com/itm/72V-74V-84V-20S-60A-20x-3-6V-3-7V-4-2V-Lithium-ion-Li-ion-Li-Po-Battery-PCB-BMS-/321745442492?hash=item4ae985d6bc

Fördelen med den andra är att det finns 20 inkopplingar till celler, vilket skulle kunna användas om jag expanderar med några till celler, men vet inte om det går bra att inte koppla in alla?

Förslag på bättre BMS mottages oxå.
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 241
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2016-09-23 20:05:44    Rubrik: Svara med citat

Hej.
Ganska säker på att du måste koppla in antalet celler de är gjorda för.

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2016-09-24 13:14:15    Rubrik: Svara med citat

Ja, får förmodligen "low voltage" på de kanaler utan batteri, vilket innebär att utströmmen stängs av.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 267
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2016-09-26 08:02:22    Rubrik: Svara med citat


Har beställt BMS med 16 celler, är tillräckligt att lära som det är. Har titta på lite klipp om byggen av batteripack med a123 celler och hur de ska skötas. Testat min imax b6, som trots allt surfande troligen är en kopia. Men för de pengarna tycker jag ändå man får väldigt mycket. Tänkte att jag skulle ladda varje cell så de har samma spänning innan jag sätter ihop grejerna.


Sågat till gängstav som ska användas till att montera ihop batteriet

_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-09-27 10:33:13    Rubrik: Svara med citat

Jag har lekt med A123... här är en av mina 77V pack 24S1P:




bms finns i Tyskland närmast:

http://shop.i-tecc.de/bms-lifepo-16s-60a-48v.html
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 241
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2016-09-27 19:28:55    Rubrik: Svara med citat

Hej.
Jag bygger också ett pack med dessa celler, 24S1P setup.



/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-09-28 06:37:41    Rubrik: Svara med citat

En stark rekommendation!

alla såna celler kommer från recycled Beijing Bussar, deras kapacitet kan skilja 25%... kör ni botten ballansering så kommer dem att fungera fint-fint... kör man top ballansering då behöver man övervaka låg spännings nivåerna på cell nivå om man ville att pack skulle leva längre... Wink
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Knabb
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 267
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2016-10-03 11:04:12    Rubrik: Svara med citat

Efter att gångsträckan hem förlängts för var dag med bly batterier, jobbade jag på med mitt batteripack i helgen.

Borrat och prov skruvat ihop kontakterna



Slutmontering med dubbelhäftande tejp för att få bra stabilitet



Nästan färdigt batteripack, saknar BMS som inte kommit än



Passar fint i moppen


Provkörde oxå lite, ganska stor skillnad på acceleration och hur snabbt den tar sig upp förbackarna, även toppfarten har gått upp några kilometer och mätaren visar cirka 47 km/h, vilket borde vara 42 riktiga. Räckvidden återstår att se. Blybatterierna var märkta 18 ah, dessa celler jag köpte är uppmätta runt 18,5 ah, borde ge dubbel räckvidd. Laddaren verkar även den gå bra.

Kostander
A123 celler 16 stycken a 150 kr
Plåtbitar 2 stycken a 42 kr
Gängstav 14 kr
Skruvar och brickor 160 kr
kabelskor 40 kr.
BMS 435 kr

Summa 3133 kr

Lite eltejp och kanske något jag glömt för någon hundralapp har nog tillkommit plus att jag har två reservceller jag betalat för.

Vad skulle jag gjort annorlunda om jag gjort om bygget idag? Kabelskorna var skit, fattar inte hur jag ska få fast kablarna till BMSen i dom. Det måste finnas bättre alternativ för att sätta ihop kablar? Ett riktigt bra borr för att lättare komma igenom kontaktytorna, var något kämpigt och tog lite väl lång tid.
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LeifV
intresserad


Registreringsdatum: 01 juni 2011
Inlägg: 24
Ort: Sthlm

InläggPostat: 2016-10-22 23:09:41    Rubrik: Svara med citat

Beträffande "seg" i uppförsbackar och "slår av tidigt" så löste jag den biten genom att byta ut alla kraftkablar och slopa några underdimensionerade kontakter.

När jag köpte min elmoppe hade den gått 50 mil, och kontakten som sitter närmast motorn var redan bränd -så den tog jag helt sonika bort, likaså kontakten vid controllern.

Hade 16 mm2 -kabel liggandes så jag körde med den rätt igenom. Mellan batterierna, från batterier till controller och från kontrollern till motorn.

Skillnaden var milsvid. Backar där jag segat ned till 20 km/h togs med 35 km/h istället. Toppfarten ökade också och accelerationen blev bättre. Elmoppen ändrade karaktär totalt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.