Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


41kwh ZOE
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...)
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
carl-pedal
Elektrisk


Registreringsdatum: 22 oktober 2013
Inlägg: 238
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-09-28 03:42:10    Rubrik: 41kwh ZOE Svara med citat

http://insideevs.com/new-2017-renault-zoe-ze-40-400-km-range-41-kwh-battery/

Samma vikt och storlek på batteriet som förut. Intressant
_________________
Tesla Model S85 - 15
Nissan Leaf 30 kwh
Bullitt lådcykel 2WD
100% fossilfri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2016-09-28 05:00:43    Rubrik: Re: 41kwh ZOE Svara med citat

carl-pedal skrev:
http://insideevs.com/new-2017-renault-zoe-ze-40-400-km-range-41-kwh-battery/

Samma vikt och storlek på batteriet som förut. Intressant


Om de håller sig inom ramarna för bolt prismässigt, dumpar batterihyran och sätterin en riktigt CCS kontakt så har de en vinnare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3144
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-09-28 09:12:14    Rubrik: Re: 41kwh ZOE Svara med citat

JFAH skrev:
carl-pedal skrev:
http://insideevs.com/new-2017-renault-zoe-ze-40-400-km-range-41-kwh-battery/

Samma vikt och storlek på batteriet som förut. Intressant


Om de håller sig inom ramarna för bolt prismässigt, dumpar batterihyran och sätterin en riktigt CCS kontakt så har de en vinnare.


Adderar battrikylning är en viktig parameter. Sen har vi en väldigt liten bil som går längre än man någonsin vill sitta där inne och holka. Så vinnare tror jag inte på men ett steg åt rätt håll.

Hade där emot Nissan bultat in 40kW i sin evalia så börjar det kanske likna något.(inkl batterikylare)
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-09-28 10:21:31    Rubrik: Svara med citat

Renault i Sverige är stenhård med batterihyra... det sägs att prishöjning är 2500EUR så man pratar om facelift ZOE med 41kW batteri för ca. 230tkr + 2500EUR = ca. 250-ish tkr + batteri hyra 1290kr/mån...

återstår att se vad blir det för laddare, är det samma 22kW onboard 3 fas laddare + CSS laddningen så är mycket bil för pengarna... blir det utan så har man i bästa fall 90 minuter till 80% laddat... 8

bäst att vänta tills det presenteras officiellt... Rolling Eyes
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 249
Ort: Baerum

InläggPostat: 2016-09-28 11:00:30    Rubrik: Svara med citat

Quickcharge-alternativet (Q90) har 30 km kortare deklarerad räckvidd än standardmodellen. Kan det vara för att batteriet har mindre kapacitet (färre celler) för att kunna rymma ett aktivt kylsystem? Eller så räknar de med snabbare batteridegradering och deklarerar räckvidden lägre för att slippa göra batteribyten? Antar att dealen är som tidigare att de byter ut batteriet om räckvidden faller under 70% av deklarerad?

[/img]
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Elbilspappan
intresserad


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 23
Ort: YSTAD

InläggPostat: 2016-09-28 11:00:54    Rubrik: Svara med citat



Undra om "Vi" gamla Zoe ägare kan sätta i detta batteriet i våra bilar och vad kostnaden blir då?
ev blir det kanske en engångskostnad och hyran fortsätter?
_________________
Renault Zoe -14, White, Intens
Att köra elbil är som att segla....
- Man vet aldrig när man kommer fram!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-09-28 11:59:58    Rubrik: Svara med citat

Elbilspappan skrev:

Undra om "Vi" gamla Zoe ägare kan sätta i detta batteriet i våra bilar och vad kostnaden blir då?
ev blir det kanske en engångskostnad och hyran fortsätter?


REnault tar betald ungefär 7500EUR för batteri + bytesjobb... i fall bilen blir kompatibelt räkna med 80tkr och då slipper man hyra... varför inte byta bil mot nya det blir kanske enklare man kanske kan få snabbladdning på köpet... Rolling Eyes
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
iAkita
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 juni 2016
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-09-28 13:52:00    Rubrik: Re: 41kwh ZOE Svara med citat

Henke2 skrev:
Adderar battrikylning är en viktig parameter. Sen har vi en väldigt liten bil som går längre än man någonsin vill sitta där inne och holka. Så vinnare tror jag inte på men ett steg åt rätt håll.

Hade där emot Nissan bultat in 40kW i sin evalia så börjar det kanske likna något.(inkl batterikylare)


Zoe har och har alltid haft aktiv kylning av batteriet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
iAkita
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 juni 2016
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-09-28 13:54:16    Rubrik: Svara med citat

dontommazo skrev:
Quickcharge-alternativet (Q90) har 30 km kortare deklarerad räckvidd än standardmodellen. Kan det vara för att batteriet har mindre kapacitet (färre celler) för att kunna rymma ett aktivt kylsystem? Eller så räknar de med snabbare batteridegradering och deklarerar räckvidden lägre för att slippa göra batteribyten? Antar att dealen är som tidigare att de byter ut batteriet om räckvidden faller under 70% av deklarerad?

[/img]


Nja, den kortare räckvidden är nog snarare ett resultat av att de kommer fortsätta använda sig av den mindre effektiva motor som först satt i bilen när den kom. Priset för den högre räckvidden, som uppnås med den nya mer effektiva motorn, är att den bara kan ladda med 22 kW AC, mot tidigare 43 kW.

Det verkar med andra ord som om den snabbaste laddning som kommer erbjudas är 43 kW AC, medan CCS får vänta. Men vi får nog vänta till den officiella presentationen som sker imorgon. Informationen som cirkulerar nu är från Renault i Holland som verkar ha lagt ut den en dag för tidigt. Den försvann från deras hemsida lika snabbt som den lades upp, och jag misstänker att någon i Holland har en rejäl utskällning från högre ort att vänta…

Batteriet har för övrigt alltid haft aktiv kylning och ersätts när kapaciteten går ner under 75%, inte 70%.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Kallekofot
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 maj 2015
Inlägg: 130

InläggPostat: 2016-09-30 05:03:48    Rubrik: Svara med citat

Norge kan beställa sina nu.

https://kampanje.renault.no/kampanjer/zoe-forhandsbestilling/#bestill
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 463
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2016-09-30 06:57:21    Rubrik: Svara med citat

Sverige kan också
https://www.renault.se/nyheter/nya-zoe.html

Batterihyran är fortfarande kvar tyvärr i Sverige, och har ökats till 999 kr/mån om du kör 1500 mil per år Sad

Men största akilleshälen för bilen är att du inte kan snabbladda den. Den har endast 22 kW inbyggd laddare och ingen möjlighet till DC snabbladdning, vilket gör att det tar tre timmar längre att åka Stockholm-Malmö med nya 41 kWh Zoe än med en 30 kWh Leaf galen

http://teslaclubsweden.se/renault-zoe-far-storre-batteri/
_________________
2019 Tesla Model 3 LR, midnight silver
2013 Nissan Leaf (JapanLeaf), vit ibland
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 920

InläggPostat: 2016-09-30 08:05:03    Rubrik: Svara med citat

T B skrev:

Men största akilleshälen för bilen är att du inte kan snabbladda den. Den har endast 22 kW inbyggd laddare och ingen möjlighet till DC snabbladdning,


Suck, varför inte en lite mindre 11kW inbyggd laddare för destinationsladdning (3-fas 16A) samt DC-snabbladdning (CCS 100kW) för långfärder?
Det kan väl inte vara så att deras batteri överhettas vid mer än 22kW laddeffekt?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3144
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-09-30 08:38:40    Rubrik: Svara med citat

T B skrev:
att det tar tre timmar längre att åka Stockholm-Malmö med nya 41 kWh Zoe än med en 30 kWh Leaf galen

http://teslaclubsweden.se/renault-zoe-far-storre-batteri/


Nja, frågan är om man skall läsa tillverkarens siffror rakt av eller de faktiska laddtiderna? Min gråa Leif24 laddade bara en enda gång med "bra fjutt" alla andra gånger låg den rejält under specen.

Leif30 verkar dessutom överhetta och laddningen trottlar redan vid första laddstoppet.

Säger inte att 22kW är bra, men vad beträffar Leif30 så är inte DC speciellt mycket bättre. Rolling Eyes galen

Bägge är småbilar och inte landsvägslok så nöjer man sig med resor som är halva batteriet åt vardera hållet så funkar det ju fint både meden överhettande Leif30 och ett AC-laddande Ställverk.


_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1313
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2016-09-30 08:59:52    Rubrik: Svara med citat

Tittar man på den svenska prislistan så har jag snart inga argument för att inte åka Zoe. Hur är det med 43kW-laddning egentligen? Det tar lika lång tid som 22...


_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
iAkita
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 juni 2016
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-09-30 09:13:46    Rubrik: Svara med citat

el<$ skrev:
T B skrev:

Men största akilleshälen för bilen är att du inte kan snabbladda den. Den har endast 22 kW inbyggd laddare och ingen möjlighet till DC snabbladdning,


Suck, varför inte en lite mindre 11kW inbyggd laddare för destinationsladdning (3-fas 16A) samt DC-snabbladdning (CCS 100kW) för långfärder?
Det kan väl inte vara så att deras batteri överhettas vid mer än 22kW laddeffekt?


Nej, det har inte med att batteriet överhettas att göra. Zoe har effektiv aktiv kylning av batteriet (och i den nya versionen tydligen uppvärmning). Det beror istället på att Renault’s egna och mer effektiva motor, som introducerades i samband med R240 uppdateringen för ett par år sedan, inte klarar av högre effekt (delar av motorn utnyttjas av Chameleon laddaren). Fördelen är att det blir högre verkningsgrad vid lägre effekt på laddningen.

I England och en del andra länder i Europa kommer Zoe även säljas med den ”gamla” Continentalmotorn och heta Q90 istället för R90. Q90 har 30 km kortare NEDC räckvidd än R90, men går å andra sidan att ladda med 43 kW. Jag förstår inte riktigt varför den modellen inte kommer säljas i Sverige. Många hade nog offrat 30 km NEDC för dubbelt så snabb laddning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Stefan T
intresserad


Registreringsdatum: 08 oktober 2013
Inlägg: 32
Ort: Vara

InläggPostat: 2016-09-30 09:15:20    Rubrik: Svara med citat

Zoe är betydligt mera lockande med detta batteriet. Men avsaknad av snabb laddning är ju förstås en nackdel.
När jag lånade Leaf 30 i våras, 80 mil på två dagar (totalt 100 på tre), så laddade den väldigt snabbt. 5-95% på 32 minuter och 15-98 på 30 minuter. Jag körde i måttlig fart, 100 på gps, och det var drygt 20 grader. Hade jag ett specialexemplar med kylning eller?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
iAkita
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 juni 2016
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-09-30 09:18:41    Rubrik: Svara med citat

T B skrev:
Sverige kan också
https://www.renault.se/nyheter/nya-zoe.html

Batterihyran är fortfarande kvar tyvärr i Sverige, och har ökats till 999 kr/mån om du kör 1500 mil per år Sad

Men största akilleshälen för bilen är att du inte kan snabbladda den. Den har endast 22 kW inbyggd laddare och ingen möjlighet till DC snabbladdning, vilket gör att det tar tre timmar längre att åka Stockholm-Malmö med nya 41 kWh Zoe än med en 30 kWh Leaf galen

http://teslaclubsweden.se/renault-zoe-far-storre-batteri/


Å andra sidan går det få obegränsad körsträcka för 1199 kr, så för de som kör långt blir batterihyran betydligt billigare än förut. Förutom det så skulle jag vilja veta varför de väljer att inte sälja versionen som går att ladda med 43 kW i Sverige när den kommer finnas på andra Europeiska marknader. 43 kW är såklart inte bäst i klassen det heller, men ändå betydligt bättre än 22 kW.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Kallekofot
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 maj 2015
Inlägg: 130

InläggPostat: 2016-09-30 09:21:08    Rubrik: Svara med citat

Batterihyra är vad som dödar denna bilen, kan ju inte finnas en normal person som köper denna.

Norge verkar inte ha battriehyra men det är runt samma pris på bilen, så varför måse vi betala den? Finns det möjlighet att köpa den från Tyskland utan hyra av batteriet?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1313
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2016-09-30 09:24:08    Rubrik: Svara med citat

Hur motiverar man egentligen att den med större batteri både kostar mer och har högre hyra för batteriet? Ska man betala det två gånger?
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Stefan T
intresserad


Registreringsdatum: 08 oktober 2013
Inlägg: 32
Ort: Vara

InläggPostat: 2016-09-30 09:25:14    Rubrik: Svara med citat

Kallekofot skrev:
Batterihyra är vad som dödar denna bilen, kan ju inte finnas en normal person som köper denna.

Norge verkar inte ha battriehyra men det är runt samma pris på bilen, så varför måse vi betala den? Finns det möjlighet att köpa den från Tyskland utan hyra av batteriet?


Jäklar, jag skrev nästan att jag var sugen på att köpa en. Tur att jag skriver långsamt...
Batterihyra kan nog vara en bra affär om man kör mycket
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...) Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.