Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Outlander PHEV köpa till batterier?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
slarti
Nyfiken


Registreringsdatum: 14 februari 2012
Inlägg: 8

InläggPostat: 2015-08-05 18:00:09    Rubrik: Outlander PHEV köpa till batterier? Svara med citat

Hej,

Har ingen PHEV själv men blev mest nyfiken, Är det någon här som har tänkt tanken att lägga in extra batterier i en PHEV för att få förlängd räckvidd på ren el? Eller har ni sett några andra sådana projekt?

Någon som vet om begränsningar / fördelar och nackdelar med att göra detta, förutom att det förmodligen är svårt att räkna hem det rent ekonomiskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 378
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2015-08-05 18:41:17    Rubrik: Svara med citat

Har faktiskt tänkt tanken att köpa loss Outlandern efter leasingperioden är slut och klämma in ytterligare 12kWh batterier. Den har ju CHAdeMO så det skulle ju gå att köra även längre elbilsresor med 24kWh batteri! ...dock skulle den verkliga räckvidden inte bli mer än 80km så fossilbrännaren få nog sitta kvar i fronten...
Har även hört att OBC:n är 3-fas så bygger man om till Typ2 borde det gå att ladda 11kW så det skulle inte bli så tokig lösning...
Tyvärr besitter jag ingen djupare elkraftkompetens... Confused
_________________
Leaf -12 -> Leaf Tekna -13 -> Ambasadör-Leaf -14 -> Leaf Tekna 30kWh -16 (15.000elmil)
Mitsubishi Outlander PHEV Business NAV -13 (6.000 PHEV-mil) -> Tesla Model X90D -17 (2.000 elmil)
www.blixtgordon.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2583
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-09-01 10:11:04    Rubrik: Svara med citat

det är inte svårt att komplettera med extra batterier... det svåraste är att hitta batteri som har så bra prestanda som original som kan jobba parallell med original... och det sista svåraste utmaning skulle vara att hitta fysisk plats för extra kW-timmarna, som jag har förstått så är det mycket lite utrymme under alla kåpor och bagage golv, man skulle i så fall stjäla lastutrymme... 8
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1478
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-08-24 08:31:06    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
det är inte svårt att komplettera med extra batterier... det svåraste är att hitta batteri som har så bra prestanda som original som kan jobba parallell med original... och det sista svåraste utmaning skulle vara att hitta fysisk plats för extra kW-timmarna, som jag har förstått så är det mycket lite utrymme under alla kåpor och bagage golv, man skulle i så fall stjäla lastutrymme... 8


Ja dyrt blir det i alla fall!
Det börjar bli dags att byta det lilla 12V 19A batteriet, jag frågade igår vad det kostade. Batteriet har 1 års garanti och kostar 11000:- Shocked .
Det blir 48246kr/kWh , med samma kilowatt pris i en Tesla skulle batteriet kosta 4 824 600:-. Jag tror att jag avstår att byta batteriet förebyggande.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 258
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-08-24 08:47:39    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:
elfi skrev:
det är inte svårt att komplettera med extra batterier... det svåraste är att hitta batteri som har så bra prestanda som original som kan jobba parallell med original... och det sista svåraste utmaning skulle vara att hitta fysisk plats för extra kW-timmarna, som jag har förstått så är det mycket lite utrymme under alla kåpor och bagage golv, man skulle i så fall stjäla lastutrymme... 8


Ja dyrt blir det i alla fall!
Det börjar bli dags att byta det lilla 12V 19A batteriet, jag frågade igår vad det kostade. Batteriet har 1 års garanti och kostar 11000:- Shocked .
Det blir 48246kr/kWh , med samma kilowatt pris i en Tesla skulle batteriet kosta 4 824 600:-. Jag tror att jag avstår att byta batteriet förebyggande.


11.000kr, säkert att han inte läste en 0 fel? Helt galet. Förstår inte hur de kan tro att de ska få ta vilka priser de vill. Samma batteri i handeln kostar väll inte mer än 400kr?
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1167
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-08-24 08:48:11    Rubrik: Svara med citat

Är 12V ett litiumbatteri?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1478
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-08-24 10:17:20    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
Är 12V ett litiumbatteri?


Nej det är ett vanligt agm blybatteri, jag vet att det var fel att jämföra det med 7104 Litiumbatterier.

Nej han läste inte en nolla fel.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1167
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-08-24 10:34:55    Rubrik: Svara med citat

Jag hade inte sett att du gjort en jämförelse. Jag tänkte bara att när det var så dyrt så kanske det var litium.

Jag skulle bytt till ett LiFePO4 12V när det blir dags. Detta kostar exempelvis 170 USD.
https://www.batterystuff.com/powersports-batteries/LFX18A1-BS12.html

Förmodligen kan du klara dig med bara 10Ah om du väljer LiFePO4, dessutom.

För att återgå till ämnet så är det så klart möjligt, men man behöver sätta sig in i hur bilens BMS och hybridsystem fungerar i detalj.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1478
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-08-24 14:47:50    Rubrik: Svara med citat

Själv funderar jag på att köpa ett 12V 60Ah blybatteri som passar, för typ en tiondel av vad Mitsubishi vill ha för 19Ah.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2583
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-08-24 15:43:50    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:
Själv funderar jag på att köpa ett 12V 60Ah blybatteri som passar, för typ en tiondel av vad Mitsubishi vill ha för 19Ah.


Vad är det för mått?

Jag har en monster som du kan få super billigt:

http://batteriexpressen.se/mobile/product.html/optima-bluetop-50ah-sli-42l

Titta om det passar storleksmässigt...
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.