Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Köpa bil
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
becker
Elektrisk


Registreringsdatum: 25 februari 2011
Inlägg: 128
Ort: Utanför Gävle

InläggPostat: 2016-08-13 21:12:55    Rubrik: Köpa bil Svara med citat

Inte direkt en fråga... Men vore trevligt med lite input från er med erfarenhet.

Jag behöver något att pendla i till jobbet. 4 mil enkel resa. Ungefär 15km 80 väg och 25 km motorväg. Jag har tittat på lite olika bilar.

Trillingar, tveksamt om dom klarar 8 mil på vintern. Men "billiga" 100.000 - 140.000kr.
Leaf från -14 och framåt med värmeväxlare. Kan kanske klara 8 mil på vintern. Finns för 200.000kr med få mil.
Leaf 30kWh, demo, för runt 300.000kr
E-Golf, finns beg. för runt 300.000kr

Hur är det med E-Golf finns den med 32kWh batteri än?? Vad har den för räckvidd? Hur mycket skiljer 30kWh Leaf och dagens E-Golf i räckvidd?

Ett alternativ om jag köper en bil som inte klarar 8 mil på vintern är att låta frun använda den på vintern. Hon har bara 1,5-2 mil till jobbet enkel resa. Eller också får jag stöd ladda lite före hemresan.

Jag har nu provkört en Leaf för första gången, jäklar vad tyst den är Very Happy Och pigg. Jag har också tittat på E-Golf, och ska försöka hinna med att provköra nästa vecka. Känns betydligt mer städad i instrumenteringen än Leaf. Men man vänjer sig väl med Leaf också. Den Leaf jag körde var en väldigt lågmilad "Japan Leaf" från 2012. Är det några större skillnader på den och en från -14 och framåt? Jag vet att den har fått större bagageutrymme och hårdare fjädring. Men är det några andra större förändringar?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2016-08-13 22:06:07    Rubrik: Re: Köpa bil Svara med citat

becker skrev:
Inte direkt en fråga... Men vore trevligt med lite input från er med erfarenhet.

Jag behöver något att pendla i till jobbet. 4 mil enkel resa. Ungefär 15km 80 väg och 25 km motorväg. Jag har tittat på lite olika bilar.

Trillingar, tveksamt om dom klarar 8 mil på vintern. Men "billiga" 100.000 - 140.000kr.
Leaf från -14 och framåt med värmeväxlare. Kan kanske klara 8 mil på vintern. Finns för 200.000kr med få mil.
Leaf 30kWh, demo, för runt 300.000kr
E-Golf, finns beg. för runt 300.000kr

Hur är det med E-Golf finns den med 32kWh batteri än?? Vad har den för räckvidd? Hur mycket skiljer 30kWh Leaf och dagens E-Golf i räckvidd?

Ett alternativ om jag köper en bil som inte klarar 8 mil på vintern är att låta frun använda den på vintern. Hon har bara 1,5-2 mil till jobbet enkel resa. Eller också får jag stöd ladda lite före hemresan.

Jag har nu provkört en Leaf för första gången, jäklar vad tyst den är Very Happy Och pigg. Jag har också tittat på E-Golf, och ska försöka hinna med att provköra nästa vecka. Känns betydligt mer städad i instrumenteringen än Leaf. Men man vänjer sig väl med Leaf också. Den Leaf jag körde var en väldigt lågmilad "Japan Leaf" från 2012. Är det några större skillnader på den och en från -14 och framåt? Jag vet att den har fått större bagageutrymme och hårdare fjädring. Men är det några andra större förändringar?


4 mil enkel resa ska funka med en 24 kWh Leaf även om det kan bli spännande de absolut kallaste dagarna. Man kan inte räkna med att hålla 110 på motorvägen dock om det är några minusgrader. Kan du låna ett vägguttag på jobbet de kallaste dagarna blir det förstås en helt annan sak!

Skillnaden mellan japanleaf och euroleaf, förutom värmepump och styvare fjädring, är tyvärr kvaliteten. Jag har kört euroleaf i tre år nu och jämför man den mot den japanleaf jag testade en helg innan köpet så kändes den japanska mer gedigen.

När du provkört E-golfen kommer du tycka Leaf är en seg skrammelburk!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2007
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-08-14 05:14:55    Rubrik: Svara med citat

Man kan ta med i beräkningen att det finns tre snabbladdare i gävle, och en i sandviken och en i tierp.

Alla de bilarna du nämnt går att snabbladda även om det går långsamt när det är riktigt kallt. Bra att veta om man saknar nån kwh nån dag...
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3205
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-08-14 05:29:05    Rubrik: Svara med citat

Batterierna degraderas också. Frågan är bara hur mycket. Så om en flång ny Leaf/Golf ordnar 8mil på vintern så kanske inte en två år gammal gör det.

En resa på 8mil är mycket snällare än två på respektive 4mil.

Med laddning på jobbet så kan du ju med lätthet åka trilling.

Testade lite och har antecknat i min blogg. Ett test är sällan nog för att ge trovärdighet, men det ger en fingervisning iaf. http://10300rpm.blogspot.se/2014/12/aktur-i-10grader.html
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2007
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-08-14 05:48:15    Rubrik: Svara med citat

Tack vare henkes inlägg kom jag på en till sak - klädsel och komfortzon.
Jag låter aldrig värmaren dra på fullt, jag har kläder efter väder. Henkes observation om 8-9 mil är med skjortvärme i bilen. Lägg på en mil till om du har värmaren på 16 grader och kanske t.om. slår av den ibland. Jag ser sällan värmaren+övriga förbrukare gå över 1,5KW
Har du garage hemma med plusgrader i så kan du lägga på ytterligare en mil på räckvidden eftersom ena resan företas med hyggligt varmt batteri (laddning plus omgivningstemperatur). Hemresan blir väl med kallt batteri kanske?
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1484
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-08-14 05:55:25    Rubrik: Svara med citat

Är det helt kört med laddningsmöjligheter på jobbet? En trilling borde ju klara resan med ett par timmars stödladdning på jobbet.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2016-08-14 07:06:04    Rubrik: Svara med citat

Nissan har förmånlig leasing på deras bilar. Du blir inte heller sittande med en outdated bil.

Värmen i Leaf 30kWh har varit fantastiskt bra och snabb. Den bästa värmen jag haft i en bil. Den drar inte heller överdrivet mycket, har aldrig känt behov av att stänga av den. Vet inte om det är sämre i gamla bilar?

BMW i3 kanske är något att titta på om 4-säten räcker. De har också leasing och ett nytt 33kWh batteri.

Jag undviker Vuskwagen av uppenbara orsaker. Men det är säkert en bra bil om man kan accepera deras moral.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2694
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-08-14 07:20:42    Rubrik: Svara med citat

Trilling kan fungera om du har motorvärmare uttag på jobbet, spelar ingen roll vad det är för uttags styrka... har du inte det men kan meka själv och ville spare 100.000kr då kan man bygga om trilling med bränslevärmare och då har man samma räckvidd som sommartid...

Har man Japan Leaf med degraderad batteri under 90% kapacitet kvar då klarar min trilling 0.5mil mer än degraderade Japan Leaf... Wink

E-UP klarar sträckan varje dag i veckan 365 dagar om året, som näst billigaste på listan... Rolling Eyes
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 945

InläggPostat: 2016-08-14 07:48:32    Rubrik: Svara med citat

Kolla även KIA Soul EV som ska ha räckvidd motsvarande Leaf 30kWh.

Laddningsmöjlighet på jobbet är guld värt, försök att lobba för det.
Ibland kanske man behöver göra ett ärende på några mil under lunchen, eller direkt när man kommer hem. Snabbladdning känns ju inte så snabbt när man har bråttom, så ladda när man ändå har parkerat och gör nåt annat är att föredra.

Man brukar kunna få låna en demo Leaf av Nissanhandlare i några dagar för att se hur den fungerar i sin vardag. Vet dock inte om handlare för VW, BMW eller KIA erbjuder detta.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
iAkita
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 juni 2016
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-08-14 08:10:21    Rubrik: Svara med citat

Om priset har betydelse för dig skulle jag gett Renault Zoe en chans vid en provkörning. Jag betalade 180 000 kr för min ny (efter att miljöbilspremien på 40 000 kr är avdragen), fullt utrustad och med vinterdäck inkluderat. Renault brukar ha ett par liknande kampanjer om året.

Det finns så klart en hake med det låga priset. Du måste dessutom betala batterihyra varje månad. Kör du 2000 mil om året blir det ca en tusenlapp i månaden. Trots det blir det nog en bra affär jämfört med de 300 000 kronors bilar du jämför med. Bara handpenningen på 20% blir 16 000 kr lägre på Zoe, vilket betalar batterihyran i 16 månader. Betalar du sen av bilen (240 000 kr) på 5 år blir månadskostnaden för begagnad e-Golf/Leaf 30 kW 4000 kr vid nollränta. Betalar du av Zoe på samma tid blir kostnaden under 2300 kr per månad (220 000 (nybilspris) – 44 000 (handpenning) – 40000 (supermiljöbilspremie) = 136 000 kr /60 månader).

Kostnaden för Zoe blir alltså 58 000 kr lägre de första fem åren. I praktiken ännu lägre eftersom jag räknat på nollränta. Det innebär att du kan betala batterihyra i ytterligare fem år innan det går jämt upp, om du vill behålla bilen så länge. Skillnaden är att du efter de tio åren och 20 000 milen fortfarande har ett garanterat funktionellt batteri i Zoe (det byts ut/lagas av Renault om kapaciteten sjunker under 75% av den initiala), medan du inte har någon som helst garanti på batteriet i e-Golf/Leaf.

Om å andra sidan inte bryr dig om priset/ekonomin så tycker jag at du ska välja den bil du gillar bäst! Jag har till exempel svårt att tro att så många tycker att Zoe’s komfort och inredning kan tävla med e-Golf. Men den är förbaskat rolig att köra, känns väldigt kvick, har bra räckvidd, och kan laddas på någon av alla de trefas 22 kW stolpar som poppar upp som svampar ur jorden (11 kW i hemmet)! DC-snabbladdning kan du dock glömma, men det känns ändå bara värdefullt om man du regelbundet kör längre än 25-30 mil i stöten, och det var inte tanken om jag förstod dig rätt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 263
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-08-14 09:00:13    Rubrik: Svara med citat

el<$ skrev:
Kolla även KIA Soul EV som ska ha räckvidd motsvarande Leaf 30kWh.

Laddningsmöjlighet på jobbet är guld värt, försök att lobba för det.
Ibland kanske man behöver göra ett ärende på några mil under lunchen, eller direkt när man kommer hem. Snabbladdning känns ju inte så snabbt när man har bråttom, så ladda när man ändå har parkerat och gör nåt annat är att föredra.

Man brukar kunna få låna en demo Leaf av Nissanhandlare i några dagar för att se hur den fungerar i sin vardag. Vet dock inte om handlare för VW, BMW eller KIA erbjuder detta.


KIA nej, de ignorerar en. Men VW och BMW har jag fått låna elbilar/hybrider av över helgen utan problem.
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Kia e-Niro beställd för 2020
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
gnidde
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 april 2014
Inlägg: 528
Ort: Borlänge

InläggPostat: 2016-08-14 09:44:21    Rubrik: Svara med citat

Min erfarenhet av leafen är att den sträcka du pratar om funkar oftas MEN tänk på att när det snöar rejält som det kan göra i gävle eller är under 20minusgrader då måste du ha laddning på jobbet oavsett för det klarar inte dagen elbilar. 30kw bilarna klarar det helt garanterat men inte de med 22-24kw. Så antingen köper du en med 30 kw elller så blir det tufft vissa dagar om året. Prius plug en tid ,kan det vara nåt?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2016-08-14 13:14:46    Rubrik: Svara med citat

Finns det en eller ett par snabbladdare på vägen så är det ju lungt. Märker man att det inte funkar kör man in i några minuter så har man så att man klarar sig.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Skogstomten
Aktiv


Registreringsdatum: 30 november 2013
Inlägg: 78
Ort: Järna

InläggPostat: 2016-08-14 18:47:41    Rubrik: Svara med citat

8-års eller 16000mils batterigaranti på e-Golf (70% är nivån som garanteras)

Har kört 3 olika e-Golf närmare 4000mil. Den fixar det du behöver utan problem. Kollegan hade en 24 Leaf och även de tester jag läst visar att den är klart sämre när kylan/hastigheten ökar.

Skulle tro att i praktiken så är e-Golf ganska nära 30Leaf.

Provkör så kommer du att märka stoooor skillnad på hur bilarna är. Jag brukar säga att det såldes 22000 Golfar i Sverige 2015. Hade Leaf bara funnits med fossilmotor hade nog försäljningen räknats i 100-tal...

Skulle personligen satsa på en begagnad Leaf eller ev e-up före Zoe om jag vill hålla ned prislappen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2007
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-08-14 20:40:20    Rubrik: Svara med citat

iAkita skrev:

Kostnaden för Zoe blir alltså 58 000 kr lägre de första fem åren. I praktiken ännu lägre eftersom jag räknat på nollränta. Det innebär att du kan betala batterihyra i ytterligare fem år innan det går jämt upp, om du vill behålla bilen så länge. Skillnaden är att du efter de tio åren och 20 000 milen fortfarande har ett garanterat funktionellt batteri i Zoe (det byts ut/lagas av Renault om kapaciteten sjunker under 75% av den initiala), medan du inte har någon som helst garanti på batteriet i e-Golf/Leaf.


Nej det stämmer inte riktigt. Du har fortfarande lika lite batteri till bilen som när den var ny, dvs inget alls utan måste hyra ett, på Renaults villkor. Det kan ju vara okej när bilen är ny men handen på hjärtat, vem vill teckna sig för t.ex. ett 36-månaders leasingkontrakt à 12000 per år till en bil som är tio år, har gått 20.000 mil och är lite smårostig?

När man räknar samman allt så kostar bilarna ungefär lika mycket, zoe några hundralappar billigare/mån i början men några år senare blir den dyrare eftersom batterileasingen successivt utgör en större del av månadskostnaden.

Den verkliga skillnaden ligger i flexibiliteten i ägarmodellen, alla bilarna går att leasa men Zoe går inte att äga (helt). Att hela tiden någon annan skall lägga sig i hur många mil jag kör per månad och år skulle jag aldrig acceptera.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2016-08-14 20:49:45    Rubrik: Svara med citat

Ja vem fan skulle köpa en leaf med fossilmotor ?

galen Sicket skrot.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2007
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-08-14 21:01:26    Rubrik: Svara med citat

Beror nog helt på vad den kostade skulle jag tro, och hur bra fossilmotorn var. (Jag skulle dock inte köpa den oavsett pris)

Kanske om man sålde "Nissan Leaf 1,5 dCi" för 99'000kr som en Dacia ungefär och man utöver det *hyrde* motorn för 1000kr/mån. Kan det vara något? galen
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
iAkita
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 juni 2016
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-08-14 22:10:50    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Nej det stämmer inte riktigt. Du har fortfarande lika lite batteri till bilen som när den var ny, dvs inget alls utan måste hyra ett, på Renaults villkor. Det kan ju vara okej när bilen är ny men handen på hjärtat, vem vill teckna sig för t.ex. ett 36-månaders leasingkontrakt à 12000 per år till en bil som är tio år, har gått 20.000 mil och är lite smårostig?


Jo, det stämmer, man har fortfarande har ett garanterat funktionellt batteri i Zoe efter tio år och 20 000 mil. Jag skrev inte ett ord om att man fortfarande ägde ett funktionellt batteri. Det kommer man för övrigt med stor sannolikhet inte göra med en e-Golf eller Leaf heller för den delen, snarare kommer man äga ett svårt degraderat batteri och ha kanske hälften av originalräckvidden.

Personligen skulle jag inte teckna mig för ett 36 månaders avtal à 12000 per år till en bil som är tio år, har gått 20.000 mil och är lite smårostig. Däremot skulle jag kanske om jag var 18-år kunna tänka mig att köpa en sån bil för 5000 kr, och teckna avtal för batterihyra ett år i taget för några hundralappar i månaden. Om något så är det väl korkat att hyra batteriet när det är nytt. De första åren inget risktagande vad det gäller kapacitet och funktion och det är såklart då det är vettigt att äga. Ett tio år gammalt batteri skulle jag däremot inte ge mycket för att äga, men om jag kan få en tio år gammal bil med ett garanterat funktionellt batteri och en ”cost of ownership” på några hundralappar i månaden i form av batterihyra så skulle det funka, särskilt om jag hade skral ekonomi.

tor.ake skrev:
När man räknar samman allt så kostar bilarna ungefär lika mycket, zoe några hundralappar billigare/mån i början men några år senare blir den dyrare eftersom batterileasingen successivt utgör en större del av månadskostnaden.


Jag förstår verkligen inte hur man kan få det till att en ny bil för 180 000 kr är lika dyr som en begagnad för 300 000 kr, hur man än vrider och vänder på det. Har du sparade pengar får du punga ut med 120 000 kr extra. Efter fem år har du fortfarande spenderat 60 000 kr extra på den dyrare bilen. Visst, om du nöjer dig med hälften av räckvidden, istället för de 13-16 mil du fortfarande kommer ha i Zoe, så kommer du ha gått jämt ut efter 10 år och 20 000 mil. Men vill du fortfarande kunna köra 13-16 mil så kommer du få bekosta ett batteribyte innan dess.

Om man inte har sparade pengar så får man slänga in 44 000 kr i handpenning och sen betala sen 3300 kr i månaden i fem år. Sen har man betalt sin Zoe och kan skrota den eller skänka bort den om du inte vill betala batterihyra efter det. Vill du ha en begagnad e-Golf/Leaf 30 kW för 300 000 kr så får du slänga in 60 000 kr i handpenning och sen betala av 4000 kr i månaden. Ditt ”cost of ownership” kommer även i detta fall vara 60 000 kr mer för den dyrare bilen utslaget över de fem åren. Visst, man kan alltid blanda in och spekulera i restvärden on annat, men faktum är att en redan nu begagnad Leaf/e-Golf nog inte kommer kommer vara värd så många kronor när ett år återstår på garantin av ett batteri som har kvar drygt 70% av sin kapacitet. Förhoppningsvis har det hänt en del på elbilsfronten om fem år vad det gäller pris och räckvidd…

tor.ake skrev:
Den verkliga skillnaden ligger i flexibiliteten i ägarmodellen, alla bilarna går att leasa men Zoe går inte att äga (helt). Att hela tiden någon annan skall lägga sig i hur många mil jag kör per månad och år skulle jag aldrig acceptera.


Det är ingen som lägger sig i hur många mil du kör. Vad har du fått det ifrån? Du tecknar ett avtal för batterihyran. Kör du kortare än så regleras kostnaden ner till en lägre nivå per månad, kör du mer än så regleras den upp till en högre nivå. Körsträckan stäms av vid service eller ändras på ditt initiativ närsomhelst. Eftersom pris per månad är känt är det ett högst förutsägbart system. Kör du mer blir det dyrare, kör du mindre blir det billigare. Lite som med bensinbilar med andra ord, och jag kan inte tänka mig att du någonsin påstått att någon har lagt sig i hur långt du får köra i och med att kostnaden för bensin blir högre ju mer du kör. Eller var det så längesen du körde fossilt så du redan glömt bort hur det var?

Hur som helst, det var inte batterihyra tråden handlade om. Jag försökte bara vara hjälpsam och tipsa om en bil som garanterat uppfyller TS behov till ett rimligt pris. För alla de som inte har obegränsat kapital eller kredit kan det kanske vara värt att få veta att det i dag går att få en helt ny elbil med drygt 15-18 mils räckvidd under gynnsamma förhållanden, även om banken sätter stopp vid ett billån på 140 000 kr och man bara har drygt 40 000 kr att stoppa in som kontantinsats. Det var svårt att tänka sig att det skulle reta upp eller irritera någon, i synnerhet eftersom jag tyckte att jag var ganska tydlig med att jag inte ville tvinga på någon någonting. Man ska köpa den bil man vill ha till det pris man är beredd att betala, och det skulle vara otroligt trist om alla ville ha exakt samma.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2016-08-15 04:08:14    Rubrik: Svara med citat

Leafen är ju betydligt bättre än Micran jag fix som låne bil så det går nog att sälja.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2007
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-08-15 04:21:35    Rubrik: Svara med citat

iAkita skrev:


tor.ake skrev:
När man räknar samman allt så kostar bilarna ungefär lika mycket, zoe några hundralappar billigare/mån i början men några år senare blir den dyrare eftersom batterileasingen successivt utgör en större del av månadskostnaden.


Jag förstår verkligen inte hur man kan få det till att en ny bil för 180 000 kr är lika dyr som en begagnad för 300 000 kr, hur man än vrider och vänder på det. Har du sparade pengar får du punga ut med 120 000 kr extra. Efter fem år har du fortfarande spenderat 60 000 kr extra på den dyrare bilen. Visst, om du nöjer dig med hälften av räckvidden, istället för de 13-16 mil du fortfarande kommer ha i Zoe, så kommer du ha gått jämt ut efter 10 år och 20 000 mil. Men vill du fortfarande kunna köra 13-16 mil så kommer du få bekosta ett batteribyte innan dess.

Om man inte har sparade pengar så får man slänga in 44 000 kr i handpenning och sen betala sen 3300 kr i månaden i fem år. Sen har man betalt sin Zoe och kan skrota den eller skänka bort den om du inte vill betala batterihyra efter det. Vill du ha en begagnad e-Golf/Leaf 30 kW för 300 000 kr så får du slänga in 60 000 kr i handpenning och sen betala av 4000 kr i månaden. Ditt ”cost of ownership” kommer även i detta fall vara 60 000 kr mer för den dyrare bilen utslaget över de fem åren. Visst, man kan alltid blanda in och spekulera i restvärden on annat, men faktum är att en redan nu begagnad Leaf/e-Golf nog inte kommer kommer vara värd så många kronor när ett år återstår på garantin av ett batteri som har kvar drygt 70% av sin kapacitet. Förhoppningsvis har det hänt en del på elbilsfronten om fem år vad det gäller pris och räckvidd…


Du kan leasa en ny leaf för 3400kr/mån. MED batteri.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.16 sekunder att ladda.