Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Uppgraderat till Lithium på en Esho RS30

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Stedt
intresserad


Registreringsdatum: 18 februari 2016
Inlägg: 13
Ort: Fjälkinge

InläggPostat: 2016-07-10 10:32:09    Rubrik: Uppgraderat till Lithium på en Esho RS30 Svara med citat

Nu har jag bytt ut bly mot Lithium och moppen blev 36 kg lättare i batterivikt.
Jag har satt dom nya på samma plats då jag såg någon möjlighet att få alla på samma plats.
Sen har jag byggt in BMS en i en låda och gjort en kylplatta till BMS en.
I lådan har jag även en plint för att förgrena till cell logg.
BMS är köpt på Ev-power och är en 48v/60Amp.
BVM-8S är köpt på Myrcmarkt
Sen har jag även byggt om hastighetsmätaren till en Koso från towstroke
Sen har jag en 4-1 mätare från Hongkong för kolla batterispänning och ampere jag använder när jag kör.
Sen har jag stoppat in led lampor utom lampan fram och blinkersrelä är på väg på posten när jag hade glömt det.
Sen blir det även ett relä för att styra mätarna då dom är direktkopplade då det stulade att ha dom över kontrollen.
Testkörde i går och allt verkade bra men hastighetsmätaren behöver kalibreras för den visade inte rätt.
Se bilder
MVH/Stedt 😀😀😀😀😀















Very Happy Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 269
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2016-07-10 11:29:02    Rubrik: Svara med citat

Ser bra ut Very Happy i vartfall för en okunnig som mig Laughing

Märkte du skillnad på hur det var att köra den?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Stedt
intresserad


Registreringsdatum: 18 februari 2016
Inlägg: 13
Ort: Fjälkinge

InläggPostat: 2016-07-10 11:59:37    Rubrik: Inte svårt att göra Svara med citat

Hej
Det är inte så svårt att göra.
Du bygger på samma sätt som bly 4 st 12V =48v
Sen behövs bara en kabel till varje + för Bms = Batterikontrollen
Den är piggare det märks men det beror på -36 kg
Sen kommer den att gå längre men jag har ej testat hur långt än
//Stedt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1732
Ort: GBG

InläggPostat: 2016-07-10 12:07:37    Rubrik: Svara med citat

Snyggt!

Vilka celler valde du, Winston 40Ah?

Har själv en sådandär 4-1 liknande mätare på min MC, men den är inge bra, siffrorna hoppar upp och ner hela tiden och den går inte att läsa riktigt, är din OK?

--På Aliexpress fanns det bara mätare upp till 100A, lite för lite för min MC..får nog köpa mig en CycleAnalyst..


Senast ändrad av Johnny J den 2016-07-10 12:30:13, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Stedt
intresserad


Registreringsdatum: 18 februari 2016
Inlägg: 13
Ort: Fjälkinge

InläggPostat: 2016-07-10 12:27:26    Rubrik: Svara med citat

Hej
Jag har Winston 40 se bilder på min ombyggnad
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Stedt
intresserad


Registreringsdatum: 18 februari 2016
Inlägg: 13
Ort: Fjälkinge

InläggPostat: 2016-07-10 12:30:54    Rubrik: Svara med citat

Min 4-1 mätare är inte lysande
Jag har en 50 amp shunt men jag tror inte att den skall gå över det så det är nog mätaren som är Kina kvalitet..
Det är när jag gasar fullt så visar den bara 8888
Jag har kopplat om till direkt kopplad på batterierna men ej testat än
Jag trodde det var fel genom kontrollen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elektro
Aktiv


Registreringsdatum: 06 augusti 2016
Inlägg: 41

InläggPostat: 2016-08-06 19:32:03    Rubrik: Svara med citat

Bra jobbat med vikten där! Rejäl skillnad att skjuta cykeln vid parkering om inte annat.

Hur blir det med battery life indikatorn? vad jag vet så säger det bara pang så är litiumbatterier tomma (utan förvarning så att säga).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Stedt
intresserad


Registreringsdatum: 18 februari 2016
Inlägg: 13
Ort: Fjälkinge

InläggPostat: 2016-08-07 21:08:42    Rubrik: Svara med citat

Jag har testat och kommit fram till att 47 volt så klipper den ner eller är det kontrollboxen. Och då hade jag kört ca 60 km på nästa fulladdade batteri.
Man får lära sig vilka volt tal som fungerar.
Har ej hunnit testat mer.
Har liten ombyggnad till mätaren så den får direkt matning via ett relä. För den flippar ut ibland. Har kopplat på befintliga trådar som var till gamle mätaren. Eller är det så att kvalitén på mätaren är inte bättre.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 269
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2016-08-08 07:44:35    Rubrik: Svara med citat

Är det någon skillnad på prestanda

Acceleration?

Sackar den mindre upp för backar?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elektro
Aktiv


Registreringsdatum: 06 augusti 2016
Inlägg: 41

InläggPostat: 2016-08-08 07:55:00    Rubrik: Svara med citat

Hur har du fått din kunskap, utbildad elektronikingenjör? Ser avancerat ut för en annan Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Stedt
intresserad


Registreringsdatum: 18 februari 2016
Inlägg: 13
Ort: Fjälkinge

InläggPostat: 2016-08-13 16:32:29    Rubrik: Svara med citat

Den är likasnabb som innan 45 km men acc kanske något bättre pga vikten.
Sen bor jag i Skåne så inte så många backar här att testa.
Men fördelen är att man kan köra långt. Med dom gamla bly batterierna var det 25 km.

Sen har jag lyxat till det lite när jag byggt ihop det med märkningar på sladdarna.
Instrumentpanelen har en kompis hjälpt till och fixat plåten.

Det behöver inte vara så avancerat. Har man lite teknik intresse så fixar man det. Och så behövs någon kompis med så fixar man detta.

Jobbar som Automations tekniker där av intresset att det ska se bra ut.


//Stedt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.