Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


BEV nyregistreringar
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 605

InläggPostat: 2016-07-01 12:15:56    Rubrik: Svara med citat

Månad: Juni -16

Siffrorna står för:
Juni - (Maj) - (Helår -16)
77 - ( 24 ) - ( 351 ) -- Tesla Model S
58 - ( 77 ) - ( 498 ) -- Nissan Leaf
38 - ( 31 ) - ( 232 ) -- Renault Zoe
9 - ( 24 ) - ( 80 ) -- VW eUP
7 - ( 6 ) - ( 31 ) -- Nissan eNV200
5 - ( 3 ) - ( 18 ) -- Kia Soul
4 - ( 5 ) - ( 76 ) -- BMW i3 (BEV)
3 - ( 13 ) - ( 61 ) -- VW eGolf
2 - ( 2 ) - ( 9 ) -- MB Electric D
1 - ( 0 ) - ( 3 ) -- Misubishi I-Miev
0 - ( 0 ) - ( 2 ) -- Saab 9-3 NEVS

18 - ( 21 )- ( 190 ) -- BMW i3 (REX)
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-07-01 18:48:10    Rubrik: Svara med citat

Konstigt att det inte sålts fler i3 Bev+Rex totalt. Är dom överprisade eller har folk väntat på det större batteriet? Rolig liten bil i alla fall.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3144
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-07-01 19:03:26    Rubrik: Svara med citat

MB och KIA har iaf gjort tydligt att de inte är intresserade av att sälja bilar. Zoe går väl till "lurade" kommuner och Tesla ångar på med fräscha nyheter, nytänk och facelift.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 605

InläggPostat: 2016-07-01 19:57:28    Rubrik: Svara med citat

Ja. Jag tänker likadant.
Vilken elbil ser man mest av ute, jo teslor.
Så även om Leafen har flest registeringar så står de nog
tyvärr i garagen på kommuner och företag mest.
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 920

InläggPostat: 2016-07-01 20:02:09    Rubrik: Svara med citat

Leaf: 142->138->77->58->?
Att Nissans privatleasingerbjudande upphörde i maj hjälpte nog inte heller.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1965
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-07-01 20:58:18    Rubrik: Svara med citat

Jag brukar se minst en, oftast två Leafar på min dagspendling, E18/E4 i norra stockholm så nog finns de där ute. Tesla ser jag bara nån i veckan.
Men jag tror många liksom jag går och väntar på 2017 års modeller som lär tillkännages efter semestern. Det är väl bara BMW som visat vilken hand de tänker spela so far?
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1781

InläggPostat: 2016-07-02 09:43:31    Rubrik: Svara med citat

Ja, man ser många i3 ute på vägarna. Trodde de sålde bättre faktiskt, men den är ju lite av en verdomobil med bakdörrarna.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3144
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-07-02 11:57:40    Rubrik: Svara med citat

Körde idag tack vare CLEVER en runda till Väla och shoppade lite. (Kortare till Växjö, men den laddaren står 2.7km från närmsta hamburgare) Såg på denna resa 1st Leaf, 1st i3, 1st Zoe, 1st Soul samt 5st Tesla varav 4st i kolonn(gamla nosen).

Intressant med Soul och Zoe som jag aldrig sett in action innan. Very Happy Very Happy Very Happy
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slyfox
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2016
Inlägg: 39

InläggPostat: 2016-07-02 21:43:59    Rubrik: Svara med citat

Nissan HAR en privatleasingkampanj som pågår just nu. Razz
_________________
Nissan Leaf 30 -16
Haft VW Jetta Hybrid 2013
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 920

InläggPostat: 2016-07-02 22:15:15    Rubrik: Svara med citat

slyfox skrev:
Nissan HAR en privatleasingkampanj som pågår just nu. Razz


Javisst, en ny 30kWh-Leaf kampanj: http://nissan-kampanjer.se/se/offers;group/all/ZE0/2837/index.html
som nog kan förbättra siffrorna lite framöver.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
iAkita
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 juni 2016
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-07-04 18:33:11    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
MB och KIA har iaf gjort tydligt att de inte är intresserade av att sälja bilar. Zoe går väl till "lurade" kommuner och Tesla ångar på med fräscha nyheter, nytänk och facelift.


Vad menar du med att Zoe går till "lurade" kommuner?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2016-07-05 05:30:48    Rubrik: Svara med citat

iAkita skrev:
Henke2 skrev:
MB och KIA har iaf gjort tydligt att de inte är intresserade av att sälja bilar. Zoe går väl till "lurade" kommuner och Tesla ångar på med fräscha nyheter, nytänk och facelift.


Vad menar du med att Zoe går till "lurade" kommuner?
.
Batterileasing gör bilen stendöd som begagnad!
L
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3144
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-07-05 07:38:12    Rubrik: Svara med citat

iAkita skrev:
Henke2 skrev:
MB och KIA har iaf gjort tydligt att de inte är intresserade av att sälja bilar. Zoe går väl till "lurade" kommuner och Tesla ångar på med fräscha nyheter, nytänk och facelift.


Vad menar du med att Zoe går till "lurade" kommuner?


Jag menar att kommunen blir fast med en bil de inte har kunskap att använda fullt ut. De betalar onödigt mycket i batterihyra och onödigt mycket i inköpspris mot vad de kan få för den när de avyttrar den.

Kommuner luras att bygga ut semisnabba stolpar till dessa Zoe vilket gör att kommunens enda Zoe kan ladda bra, men när de plötsligt köper en ny Zoe så kan den bara ladda med hälften för Renault har övergivit sin 43kW laddare. Så då stor kommunen med relativt dyra "semisnabba" laddstolpar som inte hjälper till med det fossilfria målet och inte kan utnyttjas fullt för deras Zoe. osv osv....

Det finns lobbyorganisationer så som Green Charge som är väldigt duktiga på att prata som säljer in detta recept till kommuner. När elbilar inte lägre är heta tror jag vätgas kommer bli det nya de skall lobba in på tveksamma argument.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
iAkita
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 juni 2016
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-07-05 09:33:36    Rubrik: Svara med citat

lem skrev:
iAkita skrev:
Henke2 skrev:
MB och KIA har iaf gjort tydligt att de inte är intresserade av att sälja bilar. Zoe går väl till "lurade" kommuner och Tesla ångar på med fräscha nyheter, nytänk och facelift.


Vad menar du med att Zoe går till "lurade" kommuner?
.
Batterileasing gör bilen stendöd som begagnad!
L


Är det där bara en personlig åsikt baserad på din magkänsla, eller har du något reellt att peka på som tyder på att så faktiskt är fallet? Senast nu i vår kunde man köpa en helt ny Zoe för 202 000 kr (217 000 för Intens), inklusive vinterdäck och tre års fri service, dvs från 162 000 kr efter supermiljöbilspremien. De flesta begagnade Zoe som nu ligger ute på blocket kostar mellan 140-160 000 kr. Det kan i mina ögon inte betraktas som en stendöd andrahandsmarknad, tvärt om har de ju tappat oerhört lite i värde. Dock kan jag hålla med om att i och med att supermiljöbilspremien är så pass hög så får den betydligt större relativ inverkan på andrahandspriset på en ”billig” bil som Zoe, jämfört med till exempel en dyrare Leaf eller en ännu dyrare i3 eller e-Golf.

Om man ser på längre sikt, vad tror du folk i allmänhet skulle välja: En åtta år gammal Zoe med 16 000 mil på mätaren och ett i princip nytt batteri (eller i alla fall med garanterad prestanda) för 30 000 kr, eller en åtta år gammal Leaf med 16 000 mil på mätaren och ett degraderat batteri utan garanti för 150 000 kr? (En ny Leaf kostar minst 120 000 mer som ny än en Zoe, så båda fallen är värdetappet detsamma.) Jag tror väldigt många skulle se Zoe’n som ett mycket vettigare alternativ som till exempel första bil till lågt inköpspris som du sen lägger några hundralappar i månaden på att köra. Det blir såklart blir vettigare att hyra batteriet ju äldre det är.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
iAkita
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 juni 2016
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-07-05 09:35:03    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
iAkita skrev:
Henke2 skrev:
MB och KIA har iaf gjort tydligt att de inte är intresserade av att sälja bilar. Zoe går väl till "lurade" kommuner och Tesla ångar på med fräscha nyheter, nytänk och facelift.


Vad menar du med att Zoe går till "lurade" kommuner?


Jag menar att kommunen blir fast med en bil de inte har kunskap att använda fullt ut. De betalar onödigt mycket i batterihyra och onödigt mycket i inköpspris mot vad de kan få för den när de avyttrar den.


Om du inte har tagit del av kommunernas upphandlingsdokument och de anbud de fått in, så blir ju det där bara spekulationer. Jag har svårt att tänka mig att det skulle finnas ett billigare eller vettigare alternativ än Zoe för kommunala verksamheter. Den klarar ett antal resor på några mil under en dag, och laddas upp tillräckligt snabbt mellan resorna även med en effekt på 22 kW (ytterst få laddningar skulle kräva laddning från noll till fullt). Uppenbarligen har det bekräftats under upphandlingarna. Dessutom skulle det vara rent tjänstefel om en kommun krävde att bilen hade snabbladdare eftersom bilarna knappast kommer användas i första hand för långresor. Ännu värre hade det varit om det krävdes installation av en snabbladdare som kostar mer än bilen för att den ska kunna användas. Då om någon gång hade du kunnat kalla dem lurade. Vad det gäller andrahandsvärdet kan du se mitt svar till L här ovan.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2016-07-05 09:46:36    Rubrik: Svara med citat

---tt köra. Det blir såklart blir vettigare att hyra batteriet ju äldre det är.

Ja just det! För lika hög kostnad dag 12345 som dag 1!

Det är kontraktet som är klantigt konstruerat. Se debatt som varade för ett par år sedan. Ett väl genomtänkt batteri leas kontrakt är nog jättebra men vi som träffat Ulla W på Citroën alt Nissan/Renault är lite vaksamma!
Hälsningar
Lars
15 kmil elbil på >8 år
Elclio, MB A class electric, Citroën Berlingo el, Leaf o kanske snart MS60


Senast ändrad av lem den 2016-07-05 09:52:01, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 463
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2016-07-05 09:49:41    Rubrik: Svara med citat

Det här är ett forum - allt man skriver har inte faktabas. Du spekulerar minst lika mycket i dina inlägg.

iAkita skrev:
Om man ser på längre sikt, vad tror du folk i allmänhet skulle välja: En åtta år gammal Zoe med 16 000 mil på mätaren och ett i princip nytt batteri (eller i alla fall med garanterad prestanda) för 30 000 kr, eller en åtta år gammal Leaf med 16 000 mil på mätaren och ett degraderat batteri utan garanti för 150 000 kr?

Du skrev nog lite fel där, en åtta år gammal Leaf kommer kosta långt mindre än 150 000 kronor. Tre år gamla säljs för sådana priser idag. Så om Zoe kostar 30 000 om åtta år kommer Leaf kanske kosta 45 000?
Då skulle iaf jag DEFINITIVT ta billiga Leafen och chansa, än att pröjsa 10-15 000 kronor extra per år för batterierna.

Kollar man noga på Blocket-annonserna för Zoe märker man två saker:
- det står inget i dem om batterihyran (vilket är olagligt, enligt senaste numret av tidningen Elbilen i Sverige)
- de har stått ute i över en månad osålda
_________________
2019 Tesla Model 3 LR, midnight silver
2013 Nissan Leaf (JapanLeaf), vit ibland
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 463
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2016-07-05 09:51:45    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Kommuner luras att bygga ut semisnabba stolpar till dessa Zoe vilket gör att kommunens enda Zoe kan ladda bra, men när de plötsligt köper en ny Zoe så kan den bara ladda med hälften för Renault har övergivit sin 43kW laddare. Så då stor kommunen med relativt dyra "semisnabba" laddstolpar som inte hjälper till med det fossilfria målet och inte kan utnyttjas fullt för deras Zoe. osv osv....

Du kan ha ett poäng i att det kan vara kommuners Zoe-inköp som gav upphov till vågen av "semisnabba" laddstolpar utanför kommunhus.
_________________
2019 Tesla Model 3 LR, midnight silver
2013 Nissan Leaf (JapanLeaf), vit ibland
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3144
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-07-05 10:27:06    Rubrik: Svara med citat

iAkita skrev:
Henke2 skrev:
iAkita skrev:
Henke2 skrev:
MB och KIA har iaf gjort tydligt att de inte är intresserade av att sälja bilar. Zoe går väl till "lurade" kommuner och Tesla ångar på med fräscha nyheter, nytänk och facelift.


Vad menar du med att Zoe går till "lurade" kommuner?


Jag menar att kommunen blir fast med en bil de inte har kunskap att använda fullt ut. De betalar onödigt mycket i batterihyra och onödigt mycket i inköpspris mot vad de kan få för den när de avyttrar den.


Om du inte har tagit del av kommunernas upphandlingsdokument och de anbud de fått in, så blir ju det där bara spekulationer. Jag har svårt att tänka mig att det skulle finnas ett billigare eller vettigare alternativ än Zoe för kommunala verksamheter. Den klarar ett antal resor på några mil under en dag, och laddas upp tillräckligt snabbt mellan resorna även med en effekt på 22 kW (ytterst få laddningar skulle kräva laddning från noll till fullt). Uppenbarligen har det bekräftats under upphandlingarna. Dessutom skulle det vara rent tjänstefel om en kommun krävde att bilen hade snabbladdare eftersom bilarna knappast kommer användas i första hand för långresor. Ännu värre hade det varit om det krävdes installation av en snabbladdare som kostar mer än bilen för att den ska kunna användas. Då om någon gång hade du kunnat kalla dem lurade. Vad det gäller andrahandsvärdet kan du se mitt svar till L här ovan.


Nja, det där med upphandlingar......... det går till precis så som man vill.

Hur kan det annars falla på en elbil när bensinversionen är mycket billigare? Jo för det ska vara en supermiljöbil.... men då finns ju billigare hybrider eller billigare kangoo med elmotor. Men då skall det vara en 4sitsig bil med laddlucka i nosen och blåa baklampor.... hm vad har vi där? Zoe!

Så nog för all del går lobbyn om semisnabba laddstolpar och försäljning av Zoe hand i hand!

Har ingen aning om var du kommer från eller din erfarenhet. Jag har under mina 3år som grav elbilsintressent rotat en hel del i detta och ser röda trådar. Jag säger inte att jag har rätt i allt hela tiden, men jag är duktig på att se mönster och känna av folk jag pratar med och här är det tydliga mönster.

När en kommunpolitiker skall förklara varför de valt semisnabba laddstolpar så är det nästan som att lyssna på Löven galen

https://www.youtube.com/watch?v=tthnogDdRkI
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3144
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-07-05 10:32:31    Rubrik: Svara med citat

T B skrev:
Henke2 skrev:
Kommuner luras att bygga ut semisnabba stolpar till dessa Zoe vilket gör att kommunens enda Zoe kan ladda bra, men när de plötsligt köper en ny Zoe så kan den bara ladda med hälften för Renault har övergivit sin 43kW laddare. Så då stor kommunen med relativt dyra "semisnabba" laddstolpar som inte hjälper till med det fossilfria målet och inte kan utnyttjas fullt för deras Zoe. osv osv....

Du kan ha ett poäng i att det kan vara kommuners Zoe-inköp som gav upphov till vågen av "semisnabba" laddstolpar utanför kommunhus.


Green charge har i möte med mig sagt att de passar hemtjänstens körmönster med semisnabba stolpar som övriga tider kan göras tillgängliga för allmänheten. En semisnabb stolpe utan en Zoe är ju inte användbart, så jag skulle vilja se den upphandlingen av elbil hur den egentligen ser ut...

Prima kanelbullar! Kom och köp! Bagaren är mjölallergiker så ni får dem med er hem rykande varma i en pappmugg!
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16  Nästa
Sida 3 av 16

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.19 sekunder att ladda.