Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Byggtråd Paul&Sabrina 200kw ac-controller
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
larsrokket
Aktiv


Registreringsdatum: 04 februari 2014
Inlägg: 45
Ort: göteborg

InläggPostat: 2016-03-11 15:16:51    Rubrik: Svara med citat

Jag har äntligen fått tagit tag i att löda klart styrkortet, dock har jag upptäckt ett par saker, dels att D1-D6 ska vara dubbla dioder, står väldigt otydligt både i BOM'en och på schemat, misstänker att det va det ni har haft problem med.
Syns på ett par av av Pauls bilder tex här: https://drive.google.com/open?id=0B261Wiibmh25M2JoWXVvTFRHSE0

R13, R14, R15, R78, R79, R80 verkar ni använt en annan resistor än jag har, var det medvetet från er sida eller kan ni ha tagit fel.

Är också ett par komponenter som vi saknar har men det är inte så att ni har några komponenter kvar i trollhättan möjligen?

Det har även kommit upp ett par intressanta videoklipp i pauls yt-kanal; www.youtube.com/user/MPaulHolmes/videos
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 826
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2016-03-17 20:45:48    Rubrik: Paul har även skrivit om oss Svara med citat

Paul har även skrivit om oss

http://ecomodder.com/forum/showthread.php/paul-sabrinas-cheap-3-phase-inverter-ac-controller-10839-241.html
_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 826
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2016-03-17 23:18:21    Rubrik: Inverter första start av en motor Svara med citat

I dag var det dagen D vi starta motorn med vår egen byggda open sorce Inverter från Paul

P1000390 by Magnus Johansson, on Flickr

Bilden ovan blir en film om ni klickar 2 gånger och tekniken fungerar.......

Tack alla som hjälpt till och särskilt Paul Very Happy
_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 826
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2016-04-03 21:10:09    Rubrik: Asynkronmotorn går nu riktigt fint Svara med citat

Vi har fått test motorn en vanlig asykronmotor att gå riktigt fint.
Nu ska vi snart testa med en PM motor

Klicka gärna på bilden då det är en film också

P1000483 by Magnus Johansson, on Flickr

Vi ses hos Sonnie nästa torsdag
_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 826
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2016-04-06 21:54:07    Rubrik: Hos Sonnie på torsdag Svara med citat

magnus_jo skrev:
Vi träffas hos Sonnie
Jag har beställt ett kort till att göra om Resolver till pulsgivare från Paul & Sbrinas shop

http://www.paulandsabrinasevstuff.com/onlinestore.html#!/Paul-&-Sabrinas-**BARE**-Resolver-to-Encoder-Board/p/59121620/category=16287307



Detta för att Invertern och motorn ska passa i hopa

http://www.elbil.forum24.se/elbil-about6094-40.html

_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
JPC
Passiv


Registreringsdatum: 31 maj 2016
Inlägg: 1

InläggPostat: 2016-05-31 09:26:42    Rubrik: Svara med citat

Hej,

hur er jeres projekt gået ?

Har ni fået det hele op at fungere ? og er resultatet som forventet ?

Jeg kunne godt selv tænke mig at bygge en controller, men kan intet få finde de nyeste PCB filer.

er spændt på at hører fra jer.

MVH

Jesper (Danmark)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
larsrokket
Aktiv


Registreringsdatum: 04 februari 2014
Inlägg: 45
Ort: göteborg

InläggPostat: 2016-06-12 22:24:20    Rubrik: Svara med citat

Tänkte bara kolla om det bilr något nu på torsdag och iså fall var?
_________________
16a shucko laddkabel, takräcken till leaf samt lite canbus utr. finns för utlåning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
larsrokket
Aktiv


Registreringsdatum: 04 februari 2014
Inlägg: 45
Ort: göteborg

InläggPostat: 2016-07-17 20:45:38    Rubrik: Svara med citat

Senast vi sågs pratade vi litegran om ac propulsion, har sett tzero förr men intressant att få lite mer info om vad de gör;
www.youtube.com/watch?v=XY6Ifub_ges
www.youtube.com/watch?v=gb9E222QsM0

fick även reda på att ett annat öppet motorkontrollerpojekt som jag följt lite då och då har blivit riktigt intressant då det fått FOC inplementerat sen ett par månader, dessutom utvecklat av en lokal förmåga;

https://github.com/vedderb/bldc
http://vedder.se/category/news/
www.youtube.com/channel/UCcslH9JifCwInHV6mP5KGFQ

har för mig att det bara tål 2kw men borde väl gå att skala upp kraftdelen.
_________________
16a shucko laddkabel, takräcken till leaf samt lite canbus utr. finns för utlåning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TOMSON
Passiv


Registreringsdatum: 21 augusti 2016
Inlägg: 1
Ort: ELK_POLAND

InläggPostat: 2016-08-21 10:10:02    Rubrik: Svara med citat

Hello all

This is my first post on this forum.
We bought from Paul PCB to perform a driver for AC motor or PM

PCB we have a complete I have radiator and IGBTs CMD400DY-12F
a capacitor from the inverter Toyota Auris parameters and 650V 775uF

http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/924/TiF12J.jpg
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/924/xGSfpH.jpg
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/924/8s9dyd.jpg
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/922/TQtglA.jpg

Unfortunately, I stopped on the run driver
I have programmed the processor file hex "ACController.hex"

I do mount encoder engine test
Wires connecting the controller PCB sensors LEM

But I do not know how to check the proper operation of the controller and if there is a program on the PC to set the parameters of the controller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ripan
Passiv


Registreringsdatum: 07 augusti 2016
Inlägg: 1
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2016-08-30 09:59:02    Rubrik: Max rpm för AC-motorstyrenheten? Svara med citat

Hej, har ni någon spec på vilket max rpm som styrenheten kan generera?

Följer med intresse! /ripan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-08-30 10:22:25    Rubrik: Svara med citat

TOMSON skrev:
But I do not know how to check the proper operation of the controller and if there is a program on the PC to set the parameters of the controller


You can "talk" to the controller by typing commands to it in a serial terminal. If you have an old MS Windows on your computer, you might already have "hypertrm.exe". Otherwise, or in any case, I suggest using RealTerm which is free and capable.

I believe there are quite a few settings to adjust, so you definitely need to read all you can find about these settings, and the methods to tune them, in order to get the controller working as expected. Every electrical machine needs different settings. And I believe the battery voltage range will impact some of these settings, as well as vehicle parameters like weight and gear ratio.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Love81
Passiv


Registreringsdatum: 09 juli 2016
Inlägg: 3
Ort: PITEÅ

InläggPostat: 2016-10-04 19:27:46    Rubrik: Svara med citat

Hej
Första gången jag Skriver på detta forum. Håller själv på att bygga Pauls AC controller. Men har kört fast och tänkte kolla om det finns någon vänlig själ som kan tänkas hjälpa mig??

Har kört fast på ACControlDebugging. Använder MPLAB X IDE och XC16 C Compiler. Har även skapat en HEX fil men vilka koder jag än använder får jag ingen respons på Controll kortet. Paul skriver att man ska mäta och jämföra 0,11" som styr IGBT. Jag får 7.8 v på alla 6 st. Vilket kanske är rätt??

Så om någon på ett någorlunda pedagogiskt sätt Wink kunde förklara Debugging processen skulle jag bli tacksam.


MVH Love
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Love81
Passiv


Registreringsdatum: 09 juli 2016
Inlägg: 3
Ort: PITEÅ

InläggPostat: 2016-10-04 19:42:15    Rubrik: Svara med citat

Lite bilder

[img]https://drive.google.com/open?id=1yEDMcNbcN89dLbJR39ERY1W0rNvNQ2MJ_w[/img]
Blev något fel med Gerber filerna, det är det som syns nere till vänster, var tvungen att löda dit lite extra.


[img]https://drive.google.com/open?id=1_jhfpLWEWqfcjNjoJIsCbVC8DyYT6WHZRA[/img]
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-10-04 19:43:58    Rubrik: Svara med citat

Skickar den något till serieterminalen?

Du ska få +16 och -8v på gate drivare.

Vi har även upptäckt ett konstruktionsfel. På logiksidan av gatedrivaren är en jord ej ansluten. Anslut dessa med en bygel.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Love81
Passiv


Registreringsdatum: 09 juli 2016
Inlägg: 3
Ort: PITEÅ

InläggPostat: 2016-10-06 18:50:09    Rubrik: Svara med citat

På Serieterminalen får jag mellan GND o TX får jag -9,3 o mellan GND o RX 0V

Var på logiksidan av gatedrivaren är jord inte ansluten.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-10-07 08:31:38    Rubrik: Svara med citat

Om du ansluter en dator med ett serieterminalprogram till serieporten på controllern och ansluter matning till controllern, skickar den någon text till datorn då?

Via serieinterfacet kan du för det första se att processorn "lever" enligt ovan. Och för övrigt övervaka variabler och liknande, så jag föreslår att du använder det.

Den jord på gatedrivaren som inte är ansluten ska ha en intern anslutning till jord enligt databladet. På våra kretsar verkar den interna anslutningen "brunnit av", eller har saknats från början. Så efter att vi anslutit extern jord får vi ut signaler på högspänningssidan av kretsen.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 826
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2017-02-03 14:18:35    Rubrik: Bilder från bygge Inverter Svara med citat

Vi tittade på det nya Inverter kortet i dag som Sonnie bestyckat tyvärr var det ett fel i cadfilen som gav ett fel i spännings matningen som måste fixas

Skriver här också om detta http://elbil.forum24.se/elbil-about1653-240.html

IMG_20170202_190651 by Magnus Johansson, on Flickr

Vårt nya kretskort! bara ytmonterat, alla komponenter på en sida, mindre, innbyggd spännings agregat, bättre separation,


IMG_20170202_190738 by Magnus Johansson, on Flickr

Gamla och Nya kortet

IMG_20170202_192338 by Magnus Johansson, on Flickr

En annan Inverter från microchip ett utvecklings system sensorless körs här

IMG_20170202_192348 by Magnus Johansson, on Flickr

IMG_20170202_192353 by Magnus Johansson, on Flickr

Med kraftigare utvecklings miljö kanske vi kör vårt kort med denna då det ska gå dock någon bugg i drivruten de måste fixa alla runt jorden har problem med denna enligt bloggar
_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Sida 3 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.3 sekunder att ladda.