Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Laddningsindikator + elektroningfel lyser... clio kör inte
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 158
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2016-04-18 11:31:12    Rubrik: Svara med citat

Ok, tack olev. Då har jag ett uppslag på en möjlig säljare. Skall mäta en gång till men tror inte jag såg skillnad med bilen på tomgång. Huvkontakten, måste den vara nedtryckt för att 108V skall nå dcdc?
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-04-18 15:02:50    Rubrik: Svara med citat

Har du möjlighet att komma in i "hemliga menyn"?
Där kan du både se om det finns pack-spänning under huven (kontaktorer aktiverade och hela), samt spänning på blybatteri, mm.

Jag har en extra DC/DC, men jag vet inte om jag vågar sälja den.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1592
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2016-04-18 16:13:45    Rubrik: Svara med citat

Ser du ingen skillnad på 12 volten om tändningen är på eller av då har du garanterat ett problem med dcdc.

Huvudkontakten ? Vilken är det ?
När tändningen är på är också dcdc på. Annars inte.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 158
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2016-04-18 16:22:47    Rubrik: Svara med citat

Ännu mer bra info. Kontakten jag menar är den som sitter under motorhuven. Med huv öppen och tändning på har jag den oranga zigzag-symbolen. Stänger jag huven försvinner den. Men det låter på er som den är ovidkommande. Det bästa vore om ni hjälpte mig att göra en vettig överlämning av dcdc till min vän. Kan han laga den är det jag som betalar men jag lägger givetvis ut infon om fel så ni kan ta del av det. Kanske kan vi rädda mer än en dcdc. Skulle göra mig glad.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-04-18 16:59:43    Rubrik: Svara med citat

Jag testade min extra DC/DC en gång med ett strömbegränsat labbagg i serie med en spänningskälla på 60V.

Jag behövde bara koppla in mig på de två ingående stiften för att få igång omvandlaren. När inspänningen steg över uppmärkt värde klickade det till i ett relä inuti lådan, och ca 12V kom ut. Jag kunde inte heller mäta något vettigt mellan stiften, har jag för mig. Antagligen p.g.a. reläet. Tror att den är isolerad mellan ingång och utgång.

Möjligtvis kan du få låna min i felsökningssyfte. Den finns i Tumba, men jag vet inte när jag kommer vara där nästa gång.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 158
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2016-04-18 17:30:21    Rubrik: Svara med citat

Mycket tacksam bjn! Jag jobbar i Södertälje. Jag hör av mig om det blir aktuellt. Är det de tunna stiften som är inspänning? De grova verkar ju vara till 12V eftersom jag inte har motstånd till batteri där. Om du kunnat torrköra en lös dcdc så kan min vän också det. Mycket bra info.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1592
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2016-04-18 18:57:34    Rubrik: Svara med citat

Hasse !
Du vet att all (?) Info om Clio/Express finns på en dropbox hos mig ?
PMa mig din mailadress så bjuder jag in dig dit så har du kvällsliteraturen räddad ett tag.

Huvkontakt/huvudkontakt Embarassed Pinsamt

Huvkontakten är helt meningslös. Ingår i hängsle/livremsyndromet. Föreslår att du kopplar ur kontakten till den så slutar den besvära dig.

Har du mätt några spänningar på batteriet än ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 158
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2016-04-18 21:11:15    Rubrik: Svara med citat

Jag jobbar rätt mycket just nu plus att jag tränar. Bilen är en prio 2 även om jag gärna kommer igång och kör igen. Jag behöver ladda batteriet ordentligt och göra de föreslagna åtgärderna nån gång denna vecka men skall ut och resa lite from fredag.

Jag har fått tillgång till dropboxen redan tidigare och har kvar länk. Mycket användbart och läsvärt. Jag har alltså kopplingsschemat för inkoppling av DC/DC med resten av bilen. Trots det tyckte jag att det var svårt att bestämma vad som var vad. Därför tog jag bilderna som jag la in. Har inte kollat om det finns info om inre kretsschema på DC/DC i dropbox, finns det det så kan det vara en bra hjälp för min vän, själv är jag ingen elektronikkille men det har ni nog redan listat ut.

Jag ser det här med Expresselbilen som ett sätt att lära mig mycket matnyttigt och få en start som inte kostar skjortan, men som kan innebära en hel del prövningar. Bara det här med körning och körningsekonomi som påminner helt otroligt mycket om hur man cyklar och hur man kan förbruka för mycket energi för tidigt i ett lopp är oerhört intressant. Vem vet jag kanske också landar med lilla Teslan. Men Renault/ABB konceptet är fascinerande modernt och genomtänkt. Riktigt synd att det inte bar sig när det kom. Känns som det var före sin tid på något vis, detta trots att skåpet ser ut att vara hämtat ur en Jaques Tati film. Jag gillar hela grejen, extremt charmig och innovativ.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 158
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2016-04-18 21:15:23    Rubrik: Svara med citat

En grej till, bjn jag skall försöka lära mig det där med hemliga menyn. Den verkar användbar. Förmodar att det jag behöver redan finns skrivet på forumet. Men det orkar jag inte ikväll. Nu är det sovdags.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2016-04-21 08:15:03    Rubrik: Svara med citat

Hej...

Jeg har også haft problemer med DC/DC.
Efter at have læst i manualen, har jeg fundet ud af hvorfor min ikke virker som den skal.
Jeg bruger ikke den org. lader og af en eller anden grund tæller energimåleren ikke op når jeg lader, selv om UCL er tændt.
Når energimåleren er på under 10% kører DC/DC kun 2 min, herefter 4 min. pause. kører 2 min, 4 min pause osv. (kun i UCL 7 tilsyneladende!)
Det betyder at 12V batteriet bliver langsomt afladt.

Se betingelser fra manualen her:

"BESKRIVNING
Spänningsomvandlaren sitter framför bilensfrämre vänster hjulhus.


Dess uppgift är att omvandia den höga likspänningen från driftsbatteriet till en lägre likspänning (12 V) som
kan mata bilens hjälpkretsar. Den har samma uppgift som generatorn på en termisk bil.
Specifikation över ingång:
Inkopplingsspänning : 7ov
Tröskelspänning : 172V
Specifikation över utgång :
Tomgångsspänning : 14v
Spänning under laddning : 13,8 V
Max ström : 55 A
Säkerhetsfunktioner :
Den åstadkommer galvanisk isolering mellan högspänningssystemet och lågspänningssystemet samt bilens
chassi.
FUNKTION
Spänningsomvandlaren lämnar en utsignal som är en funktion av dess inspänning.
Denna signal består av en variabel likspänning 0 - 12 volt som speglar spänningsomvandlarens utgångsström
till bilens lågspänningssystem.
Denna information översänds till UCL.
UCL kan för sin del avbryta spänningsomvandlarensfunktion.
SPECIELLA FUNKTIONER
_ över hela ingångsspänningens variationsområde begränsas spänningsomvandlarens utgångsström till 55
A, och till 30 A om hjälpbatteriets spänning är under 5 volt.
- För att förbättra räckvidden när den återstående energin i hjälpbatteriet är mindre än 15%, begränsas
spänningsomvandlarens funktionstid (den arbetar i 2 minuter och är avstängd i 4 minuter). När energiinnehållet
åter stiger över 20% fungerar spänningsomvandlaren åter utan inskränkning.
AVBRYTANDE AV FUNKTIONEN
Spänningsomvandlarens funktion avbryts om ett fel förekommer, varvid den sänder en felsignal till UCL:
- om inspänningen ligger utanför variationsområdet (70 - 172 volt),
- om utspänningen överstiger 21 volt,
- vid intern övertemperatur (över eller lika med 85'C Med redan innan denna tröskel nås (från 65'C, skyddas
spänningsomvandlaren genom att utgångsströmmen regleras som funktion av temperaturen,
- när UCL avbryter dess funktion,
- vid internt fel
Anm : denna signal kan bara sandas ut, om inspänningen är högre än 50 volt, UCL OCH SPÄNNINGSOMVANDLAREN
UCL använder informationen “utgångsström” som den erhåller från spänningsomvandlaren vid ett flertal
konfigurationer, om hjälpbatteriet är urladdat:
_ Före laddning av driftsbatteriet :
Laddningsaggregatet arbetar med “spänningsreglering” (se kapitlet “laddningsaggregat”) för att ladda
upp hjälpbatteriet tills spänningsomvandlarens utgångsström harfallit under 10 A eller efter en laddningstid
av 30 minuter.
- Efter laddning av driftsbatteriet :
Om strömmen ut från spänningsomvandlaren är lägre än 4 A, begär UCL att laddningsaggregatet stängs
av. I annat fall utför UCL :
avspänning av spänningsomvandlaren,
öppning av kontaktorerna,
tar bort avstängningen av spänningsomvandlaren,
begär att laddningsaggregatet skall övergå till “spänningsreglering” så att hjälpbatteriet laddas (under
högst 30 minuter). Detta bedöms uppladdat, när spänningsomvandlarens utström harfallit under 4A.
- Under laddning av driftsbatteriet :
Om (och så länge som) hjälpbatteriets spänning överstiger 13,5 volt, stoppar UCL spänningsomvandlarens
funktion.
- Då + efter tändningslås försvinner :
Om hjälpbatteriets spänning vid + före tändningslås understiger 11 volt, fördröjer UCL kontaktorernas
öppnande tills spänningen åter gått över 11,5 volt (men under högst 1 timma).
- Vid + radioläge :
Om hjälpbatteriets spänning understiger 11 volt, sluter UCL kontaktorerna och öppnar dem inte förrän
spänningsomvandlarens utgångsström blivit lägre än 10 A eller spänningen åter gått över 11.5 volt (men
under högst 1 timma efter att+ efter tändningslåsförsvunnit).
- När strömmen överstigit 55 A under mer än en minut, eller om strömmen legat mellan 40 och 55 A under
mer än en timme, övergår funktionerna “eluppvärmd ruta” och ‘kupéventilation” till nedsattfunktion.
- Om strömmen legat över 40 A under mer än en timme, begär UCL att varningsmeddelandet “AUTONOMIE
12 V FAIBLE” skall visas.
24 "

Billeder er fra Clio / Expres manual







Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 158
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2016-04-21 19:44:53    Rubrik: Svara med citat

Tack Hippie Djohn,
Troligen har jag fått fram en DC/DC till nästa vecka. Kommer då byta på chans. Förhoppningsvis löser det felet och då berättar jag det. Efteråt kommer jag se om maestro kan lokalisera felet på den defekta, då är det ju inte bråttom alls längre, men jag återkommer om det framkommer något matnyttigt som fler kan vara hjälpta av. Den här veckan och kommande helg har inte plats för elbilsforskning, jag skall ut och flyga lite.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 158
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2016-04-25 21:53:24    Rubrik: Svara med citat

Jag har bytt DC/DC idag. Det hjälpte inte. Det visade sig att det nog är säkring 15A placerad i hackare som är orsak. Återkommer när den är bytt, har inga såna hemma. Varför kollade jag inte den? Vet inte! Från slutet av förra veckan till nu har min status ändrats från bekymrat elbilsorolig till förhoppningsfull. På köpet får jag ju antagligen dubbla fungerande DC/DC och ytterligare en Express, nu en rensad grön historia som verkligen sett sina bästa dagar för länge sen, men som innehåller en del användbart för framtiden.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 158
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2016-04-28 10:20:52    Rubrik: Svara med citat

Jaha gott folk. Nu efter två veckors stillestånd, införskaffande av en teservdelsbil och byte av DC/DC visade det sig att det räckte med att byta 15A säkringen. Stort tack till förre ägaren som lämnade reservdelsbilen och sedan skickade säkringar. Bytte säkringen i morse och lampan slocknade. Tur att detta är en hobby och inget livsviktigt. Nu har jag i alla fall lite reservdelar om det behövs. Dock varken ucl, hackare eller batterier.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 158
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2016-05-10 20:06:34    Rubrik: Svara med citat

Bilen går utmärkt igen. Tack alla för hjälpen. Har en tilläggsfråga som kommit upp i samband med säkringsbytet. Jag skall köpa reservsäkringar. Tänker köpa 10, 15 och 25A. Min fråga är om ni rekommenderar snabb, trög eller något annat?
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 158
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2016-05-12 03:41:06    Rubrik: Svara med citat

Får jag inga uppslag så köper jag snabba och tröga. Sätter i snabb från början och tar med reserver. Hittade ett ställe i Sverige med riktigt bra pris per styck.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-05-12 07:16:42    Rubrik: Svara med citat

Jag köpte från Conrad, d.v.s från Tyskland, så du får gärna berätta vad det här hemliga svenska stället heter.

11kr styck kostade de på Conrad. Tio gånger mer på Elfa. Men jag misstänker att Elfas är av högre kvalitet, och är kanske även "ultrasnabba".

Frakten var 100 kr på Conrad, så det var ju största delen av kostnaden, även fast jag köpte två av varje.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 158
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2016-05-12 07:42:58    Rubrik: Svara med citat

Det var Conrad.se jag menade. Synpunkter på snabb vs trög?
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1592
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2016-05-12 07:50:44    Rubrik: Svara med citat

Bläddrade lite i MR318 igår men kunde inte hitta någon info om snabb/trög.
En bra början är ju annars att kolla på de gamla säkringar. Har för mig att trög säkring har ett snigelskal påtryckt.

Edit: hittade denna tråden där konverty pratar om vad han beställt, http://elbil.forum24.se/elbil-about2499.html , supersnabba!
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 158
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2016-05-12 13:45:11    Rubrik: Svara med citat

Tack poppe! (och konverty).
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-05-20 10:09:03    Rubrik: Svara med citat

Så frågan är om dom billiga från Conrad är tillräckligt snabba. Jag beställde en trög 25A och en snabb 32A till laddaren.

Jag väljer att chansa på att de billiga duger, men det allmänna rådet jag skulle ge är att köpa dom supersnabba.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.95 sekunder att ladda.