Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
BRsweden Elektrisk

Registreringsdatum: 24 mars 2016 Inlägg: 135 Ort: Mora
|
Postat: 2016-04-09 20:21:51 Rubrik: Snabbladdare i Mora |
|
|
Pratade med kommunen i Fredags om varför det inte finns några snabbladdare för andra el bilar än Tesla i Mora.
Svaret jag fick var aningen förvånande.
Enligt killen på kommunen så har dom finansiering och allt klart och dom väntar bara på att tjälen skall gå ur marken för att mittemot Tesla laddarna sätta upp............. 4 snabbladdare, ja han sa 4.
Jag tycker det låter lite att ta i.
Han sa dock att han som håller i detta kommer tillbaks på Måndag så jag skall stämma av med den killen då.
Man kan ju hoppas att dom har köpt in 4 snabbladdare men att man kan få dem att sprida ut dem i kommunen, skulle ju vara mer än nog med 2 st mittemot Teslas laddare.
Jag återkommer när jag vet mer _________________ Nissan Leaf -15 Magnetic Red
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
p8 Forumstammis
Registreringsdatum: 16 april 2008 Inlägg: 508 Ort: Malmö
|
Postat: 2016-04-09 21:03:10 Rubrik: |
|
|
Det kan finnas lite olika uppfattningar på vad en snabbladdare är för något... han kanske tänker på 22kW typ 2 uttag... medan vi tänker på 50kW CHAdeMO eller CCS. _________________ hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
byrikaberta Forumstammis
Registreringsdatum: 22 maj 2013 Inlägg: 433 Ort: Mora
|
Postat: 2016-04-09 21:35:27 Rubrik: |
|
|
Tjohoo!
Det är alltså du som kör den röda leafen? Jag kör den silverfärgade.
Finns 2-3 elbilar till i stan men mer är det inte.
Jag har längtat efter snabbladdare även om det är på hemmaplan man behöver de som minst egentligen. Det är dock rätt många tillfällen nu jag har svurit över att de inte finns, senast var häromveckan när jag försökte köra hem från Borlänge med 84% vid start. Fick mitt livs första turtle vid kråkberg och var tvungen att ladda nån halvtimme vid jobbet i östnor innan jag vågade åka hem till bonäs...
Mora blir en riktig elbilsstad då, fattas bara fri parkering. Jag har frågat kommunen om det men fick kalla handen.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
LarsL Elbilsguru

Registreringsdatum: 11 november 2014 Inlägg: 1782
|
Postat: 2016-04-10 07:34:29 Rubrik: |
|
|
p8 skrev: | Det kan finnas lite olika uppfattningar på vad en snabbladdare är för något... han kanske tänker på 22kW typ 2 uttag... medan vi tänker på 50kW CHAdeMO eller CCS. |
Ja, det gäller att vara tydlig med det där, ett typ 2uttag är aldrig en laddare och i princip meningslöst för Leafen. _________________ Nissan Leaf 30 kWh.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
BRsweden Elektrisk

Registreringsdatum: 24 mars 2016 Inlägg: 135 Ort: Mora
|
Postat: 2016-04-11 09:42:59 Rubrik: |
|
|
Nu har jag pratat med killen på kommunen (Anders Fisell)
Han berättade att det som skall sättas upp vid Teslas SC i Mora är semi-snabba laddare med typ 2 uttag.
Enligt honom så anser sig kommunen inte ha råd att finansiera snabbladdare då dessa är för dyra att installera och driva (elen som förbrukas).
Jag förklarade för honom om Distansladdning och destinationsladdning.
det är ju p.g.a distansladdning som Tesla har valt att sätta sina SC i just Mora, helt enkelt för att du som Tesla ägare skall kunna åka till fjällen och även till Norge över Torsby.
Jag sa att det är ju tråkigt att ägare av andra elbilar än Teslor inte skall ha samma möjlighet utan tvingas till ett stop på 3-6 timmar i Mora, kan ju vara okej på dit eller hemresan men det blir ju lite drygt att få lov att gör detta stop 2 gånger per semesterresa, det är ju precis sådant som hämmar försäljningen av elbilar med 13-20 mils räckvidd, som vanligt folk skulle kunna ha råd med.
Detta höll han med om, men vidhöll att kommunen helt enkelt inte vill driva "bensinstationer" för att i nästa andetag säga att - kommunen vill ju att bilägare väljer mer miljövänliga alternativ som t.ex elbilar.
Så som många andra kommuner så är man riktigt velig och bromsande i denna fråga, detta tycker iaf jag.
Han sa även att kommunen inte har hängt med i el bils utvecklingen och att det kan bli aktuellt med snabbladdare som finansieras av kommunen i framtiden så som man valt att göra i Falun, Borlänge, Malung, Rättvik och Leksand.
Alla dessa är ett samarbete mellan kommunerna och lokala elbolag om jag förstått det hela rätt. _________________ Nissan Leaf -15 Magnetic Red
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
tor.ake Elbilsguru
Registreringsdatum: 17 november 2014 Inlägg: 2007 Ort: Åkersberga
|
Postat: 2016-04-11 13:05:12 Rubrik: |
|
|
22KW trefas är väl egentligen bara rikets ~700st Zoe som har någon nytta av? (Och Tesla, men om superchargern står bredvid...)
Det här är uppenbarligen en för svår fråga för många kommuner. Som tur är är har (enligt vad jag förstått) även kommersiella aktörer som t.ex. en bensinmack eller restaurang möjlighet att söka samma finansiella stöd för att sätta upp en laddstation.
Kanske någon kan ta kontakt med olika bensinstationer i Mora och så ett frö? _________________ Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
LarsL Elbilsguru

Registreringsdatum: 11 november 2014 Inlägg: 1782
|
Postat: 2016-04-11 18:14:09 Rubrik: |
|
|
De kan spara ännu mer pengar på att strunta i de där typ 2 uttagen också. Att ladda på något sånt är totalt meningslöst om man inte har en ombordladdare som kan utnyttja dem.
Det vore bättre att sätta upp en Chademo med samma totala effekt som de fyra uttagen. Eller om de vill snåla lite sätt upp en 24kW Chademo den ger ju ändå hyfsad laddning.
Och ett Typ 2 uttag är ingen laddare och absolut ingen semisnabb laddare. Laddaren sitter i det här fallet i bilen. _________________ Nissan Leaf 30 kWh.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
eGolfsMats Elektrisk
Registreringsdatum: 28 maj 2015 Inlägg: 149
|
Postat: 2016-04-11 18:16:52 Rubrik: |
|
|
LarsL skrev: | De kan spara ännu mer pengar på att strunta i de där typ 2 uttagen också. Att ladda på något sånt är totalt meningslöst om man inte har en ombordladdare som kan utnyttja dem. |
+1 _________________ Tesla model S
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
LarsL Elbilsguru

Registreringsdatum: 11 november 2014 Inlägg: 1782
|
Postat: 2016-04-11 18:16:52 Rubrik: |
|
|
tor.ake skrev: | Som tur är är har (enligt vad jag förstått) även kommersiella aktörer som t.ex. en bensinmack eller restaurang möjlighet att söka samma finansiella stöd för att sätta upp en laddstation.
|
Får de stöd pengar för bråten också?!
Det enda de där "semisnabba laddarna" gör är att sänka utvecklingstakten eftersom bensinmacken brevid nu ser att någon redan satt upp "laddare" _________________ Nissan Leaf 30 kWh.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
tor.ake Elbilsguru
Registreringsdatum: 17 november 2014 Inlägg: 2007 Ort: Åkersberga
|
Postat: 2016-04-11 20:40:29 Rubrik: |
|
|
Naturvårdsverket har stödpengar man kan söka inom ramen för ngt som kallas klimatklivet. _________________ Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
byrikaberta Forumstammis
Registreringsdatum: 22 maj 2013 Inlägg: 433 Ort: Mora
|
Postat: 2016-04-11 22:06:39 Rubrik: |
|
|
Suck, Mora kommun briljerar igen. Det lät såklart för bra för att vara sant med snabbladdare, fyra stycken dessutom.
Min förhoppning var att någon klok människa inom kommunen, om det finns någon, har sett teslaladdarna i stan och förstått att elbilar finns på riktigt.
Mora är en trevlig stad men trots ett relativt blomstrande näringsliv, positiv befolkningstillväxt och väldigt hög skattesats finns det aldrig pengar till annat än ishallen och Vasaloppet. Hade någon slovakisk hockeyföredetting i Mora IK kört Leaf hade det kryllat av snabbladdare i ren elbilsextas...
Nåväl, vi får väl vända oss till nåt privat alternativ. Funkar det att tjata på mackägare verkligen? De är väl franchisetagare och kanske inte ens kan bestämma sådant själva på lokal nivå? Statoil Tuvan ligger ju väldigt bra till annars och de borde väl kunna se värdet av att sälja korv och kaffe till elbilister på genomresa. RV 70 genom Mora är dalarnas mest trafikerade väg har jag hört och med en laddare här är det ju plötsligt möjligt för stockholmarna att åka elbil till Sälen och Vasaloppet.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
tor.ake Elbilsguru
Registreringsdatum: 17 november 2014 Inlägg: 2007 Ort: Åkersberga
|
Postat: 2016-04-12 07:27:48 Rubrik: |
|
|
byrikaberta skrev: | jag hört och med en laddare här är det ju plötsligt möjligt för stockholmarna att åka elbil till Sälen och Vasaloppet. |
Det kan du hoppa upp och hajja
Bild från egotrip.se - så här skulle det kunna se ut om det fanns en snabbladdare i Mora (notera att det inte är samma ikon). Det är faktiskt så nära mellan laddarna att t.o.m. med en gammal sliten leaf 2011/24kwh skulle man kunna bränna upp på runt 8-9 timmar.
Fast det finns väl ingen så tokig så att de åker Stockholm-Sälen i Leaf  _________________ Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
BRsweden Elektrisk

Registreringsdatum: 24 mars 2016 Inlägg: 135 Ort: Mora
|
Postat: 2016-04-12 17:25:03 Rubrik: |
|
|
byrikaberta skrev: | Suck, Mora kommun briljerar igen. Det lät såklart för bra för att vara sant med snabbladdare, fyra stycken dessutom.
Min förhoppning var att någon klok människa inom kommunen, om det finns någon, har sett teslaladdarna i stan och förstått att elbilar finns på riktigt.
Mora är en trevlig stad men trots ett relativt blomstrande näringsliv, positiv befolkningstillväxt och väldigt hög skattesats finns det aldrig pengar till annat än ishallen och Vasaloppet. Hade någon slovakisk hockeyföredetting i Mora IK kört Leaf hade det kryllat av snabbladdare i ren elbilsextas...
Nåväl, vi får väl vända oss till nåt privat alternativ. Funkar det att tjata på mackägare verkligen? De är väl franchisetagare och kanske inte ens kan bestämma sådant själva på lokal nivå? Statoil Tuvan ligger ju väldigt bra till annars och de borde väl kunna se värdet av att sälja korv och kaffe till elbilister på genomresa. RV 70 genom Mora är dalarnas mest trafikerade väg har jag hört och med en laddare här är det ju plötsligt möjligt för stockholmarna att åka elbil till Sälen och Vasaloppet. |
Kan inte annat än hålla med dig helt och fullt, tyvärr _________________ Nissan Leaf -15 Magnetic Red
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Perpendicular1 Aktiv
Registreringsdatum: 16 juni 2015 Inlägg: 84 Ort: Uppsala
|
Postat: 2016-04-12 17:57:09 Rubrik: |
|
|
tor.ake skrev: | 22KW trefas är väl egentligen bara rikets ~700st Zoe som har någon nytta av? (Och Tesla, men om superchargern står bredvid...)
|
...och ägare till Mercedes B Electric Drive _________________ BMW i3 REx -EL-Macho
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
tor.ake Elbilsguru
Registreringsdatum: 17 november 2014 Inlägg: 2007 Ort: Åkersberga
|
Postat: 2016-04-12 18:33:28 Rubrik: |
|
|
För det första finns det väl knappt några b-klass ed i sverige, och ännu färre som skulle kunna tänka sig att ge sig ut på långresa när varje laddstopp är 2,5 timmar? Jag har provat med konsekutiva laddstopp på 1,5h, det var för att citera någon annan här på forumet, självplågeri.  _________________ Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
byrikaberta Forumstammis
Registreringsdatum: 22 maj 2013 Inlägg: 433 Ort: Mora
|
Postat: 2016-04-13 21:30:46 Rubrik: |
|
|
Undrar om de där fyra grorifierade vägguttagen redan är beställda eller om man kan försöka prata kommunen till rätta? Känns som att kostnaden för fyra sådana inte borde vara så mycket lägre än en enkel snabbladdare, vilket naturligtvis hade gjort miljoner gånger större nytta.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
LarsL Elbilsguru

Registreringsdatum: 11 november 2014 Inlägg: 1782
|
Postat: 2016-04-14 05:54:56 Rubrik: |
|
|
Ja, ligg på. 4 uttag får ju samma säkring som en säkring som en liten Chademo, så strömkostnaden blir ju samma. Fast de kanske räknar med att uttagen inte ska användas? _________________ Nissan Leaf 30 kWh.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
eGolfsMats Elektrisk
Registreringsdatum: 28 maj 2015 Inlägg: 149
|
Postat: 2016-04-14 06:01:32 Rubrik: |
|
|
LarsL skrev: | Fast de kanske räknar med att uttagen inte ska användas? |
Låter som den rimligaste förklaringen då en (1st) liten,svag CCS, chademo skulle göra nytta men då kanske den anvönds vilket självklart kostar mer än 4 oanvända eluttag i elkostnad. _________________ Tesla model S
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Proooosit Aktiv
Registreringsdatum: 04 maj 2016 Inlägg: 47 Ort: Orsa
|
Postat: 2016-05-22 20:39:00 Rubrik: Hua sega laddare i mora med alltså. |
|
|
Hade hoppats på riktig snabbladdare i mora hoppas dom ändrar sej sen kan man ju alltid hoppas på att ica maxi eller nått annat ställe sätter upp snabb laddare. Hoppas det händer nått i orsa med är ju bara semi snabb där med. _________________ Nissan E-NV200 Evalia med kylskåp och säng 
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
BRsweden Elektrisk

Registreringsdatum: 24 mars 2016 Inlägg: 135 Ort: Mora
|
Postat: 2016-05-24 12:17:18 Rubrik: |
|
|
Har precis pratat med Kjell Andersson, Elnätschef på Dala Energi.
Han bekräftar att snabbladdarna i Rättvik och Leksand kommer att vara "up and runing" innan slutet av Juni 2016.
Han berättade även att man i dagarna borde få svar på nästa fas av ansökningar.
I dessa planer finns Mora med i planen, det finns inga beslut tagna vart snabbladdarna i "fas 2" kommer att placeras men han sa att Mora och Noppikoski fanns med i tankarna när man tittar på laddarnas placering rent geografiskt för att de skall göra mest nytta.
Detta låter ju lovande tycker jag, vad säger ni andra? _________________ Nissan Leaf -15 Magnetic Red
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|