Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Webbshop för Typ 2 Mode 3 kablar

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Inköpstips
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Easycharge
intresserad


Registreringsdatum: 24 januari 2013
Inlägg: 17
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2013-06-26 10:44:35    Rubrik: Webbshop för Typ 2 Mode 3 kablar Svara med citat

Nu har webbshopen på laddaelbilen.se öppnat för de som på ett snabbt och enkelt sätt vill beställa en Mode 3 kabel.

http://www.laddaelbilen.se/webbshop-16981109

Medlemmar i Elbil Sverige erhåller 10% rabatt. Kontakta Ordföranden Sven Forsberg för instruktioner.

Mvh

Andy
_________________
- Vd på E-mobility konsultföretaget Easycharge AB.
- Grundare och ansvarig utgivare på Laddaelbilen.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2212
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2013-06-26 11:06:58    Rubrik: Svara med citat

Ursäkta men var kopplar man den kablen är det mot de stationära som finns i "staden"
och isåfall finns det inte så man kan koppla in på 3 fas( men bara använda 1 fas) eller liknande?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Easycharge
intresserad


Registreringsdatum: 24 januari 2013
Inlägg: 17
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2013-06-26 11:37:20    Rubrik: Svara med citat

AleX,

Ja det är mot de nyare modernare laddstationerna/laddstolparna/laddboxarna.

Sedan beror ju naturligtvis allt på vilken bil du har.

Om du t ex laddar en Nissan LEAF på OKQ8s stationer i Häggvik och Danderyd som har Typ 2 uttag med 3-fas 22kW, så laddar du endast med 1-fas eftersom endast 1-fas är inkopplad i sladden (Typ 1 kontakten är exempelvis endast inkopplad på 1-fas). Dvs överallt där det finns Typ 2-uttag kan du ladda om du har en modernare elbil.

De första bilarna som laddar med Typ 2 3-fas kommer under/efter sommaren och då kommer vi förmodligen också se över vårt utbud med sådana kablar.

Mvh

Andy

AleX skrev:
Ursäkta men var kopplar man den kablen är det mot de stationära som finns i "staden"
och isåfall finns det inte så man kan koppla in på 3 fas( men bara använda 1 fas) eller liknande?

_________________
- Vd på E-mobility konsultföretaget Easycharge AB.
- Grundare och ansvarig utgivare på Laddaelbilen.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2013-06-26 12:46:44    Rubrik: Svara med citat

När det finns Mode3 uttag (har tittat på laddaelbilen.se kartan) så står det inte specificerat Ampere antal? Är det alltid 32A tillgängligt på såna uttag?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Easycharge
intresserad


Registreringsdatum: 24 januari 2013
Inlägg: 17
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2013-06-26 12:59:00    Rubrik: Svara med citat

Det ska nämnas att informationen på Laddaelbilen.se är samma som på Uppladdning.nu och det är naturligtvis upp till den som lägger in informationen att specificera detta.

Det finns ingen standard satt för vilken strömstyrka som uttagen ska ha. Det kan vara allt ifrån 16A 1-fas till 63A 3-fas. "Oftast" går denna information att finna på laddstolpen.

Den enda bilmodellen som finns på den svenska marknaden idag som kräver 32A 1-fas är nya Nissan LEAF med 6,6 kW laddning.

Mvh

Andy

taz79 skrev:
När det finns Mode3 uttag (har tittat på laddaelbilen.se kartan) så står det inte specificerat Ampere antal? Är det alltid 32A tillgängligt på såna uttag?

_________________
- Vd på E-mobility konsultföretaget Easycharge AB.
- Grundare och ansvarig utgivare på Laddaelbilen.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2013-06-26 13:01:46    Rubrik: Svara med citat

Easycharge skrev:
Det ska nämnas att informationen på Laddaelbilen.se är samma som på Uppladdning.nu och det är naturligtvis upp till den som lägger in informationen att specificera detta.

Det finns ingen standard satt för vilken strömstyrka som uttagen ska ha. Det kan vara allt ifrån 16A 1-fas till 63A 3-fas. "Oftast" går denna information att finna på laddstolpen.

Den enda bilmodellen som finns på den svenska marknaden idag som kräver 32A 1-fas är nya Nissan LEAF med 6,6 kW laddning.

Mvh

Andy

taz79 skrev:
När det finns Mode3 uttag (har tittat på laddaelbilen.se kartan) så står det inte specificerat Ampere antal? Är det alltid 32A tillgängligt på såna uttag?


Ok, men om man köper en 32A kabel för nya Leaf så antar jag att den är kompatibel nedåt i amperestyrka också.. Alltså den klarar stolpar som har 16A max också?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Easycharge
intresserad


Registreringsdatum: 24 januari 2013
Inlägg: 17
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2013-06-26 13:53:37    Rubrik: Svara med citat

taz79,

Naturligtvis är det så. Kabelns dimension ska ses i förhållande till bilens effektuttag och inte på hur många Amper som laddstolpen är uppsäkrad på. Men laddar du nya LEAF med 32 A kabeln och 6,6 kW på en 16 A 1-fas stolpe så går å andra sidan säkringen.

32A kablarna är något grövre än 16A kablarna men är å andra sidan lite mer framtidssäkrade. Så det är en smaksak vad man är ute efter.

Mvh

Andy

taz79 skrev:
Easycharge skrev:
Det ska nämnas att informationen på Laddaelbilen.se är samma som på Uppladdning.nu och det är naturligtvis upp till den som lägger in informationen att specificera detta.

Det finns ingen standard satt för vilken strömstyrka som uttagen ska ha. Det kan vara allt ifrån 16A 1-fas till 63A 3-fas. "Oftast" går denna information att finna på laddstolpen.

Den enda bilmodellen som finns på den svenska marknaden idag som kräver 32A 1-fas är nya Nissan LEAF med 6,6 kW laddning.

Mvh

Andy

taz79 skrev:
När det finns Mode3 uttag (har tittat på laddaelbilen.se kartan) så står det inte specificerat Ampere antal? Är det alltid 32A tillgängligt på såna uttag?


Ok, men om man köper en 32A kabel för nya Leaf så antar jag att den är kompatibel nedåt i amperestyrka också.. Alltså den klarar stolpar som har 16A max också?

_________________
- Vd på E-mobility konsultföretaget Easycharge AB.
- Grundare och ansvarig utgivare på Laddaelbilen.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2013-06-26 14:23:43    Rubrik: Svara med citat

Easycharge skrev:
taz79,

Naturligtvis är det så. Kabelns dimension ska ses i förhållande till bilens effektuttag och inte på hur många Amper som laddstolpen är uppsäkrad på. Men laddar du nya LEAF med 32 A kabeln och 6,6 kW på en 16 A 1-fas stolpe så går å andra sidan säkringen.

32A kablarna är något grövre än 16A kablarna men är å andra sidan lite mer framtidssäkrade. Så det är en smaksak vad man är ute efter.

Mvh

Andy

taz79 skrev:
Easycharge skrev:
Det ska nämnas att informationen på Laddaelbilen.se är samma som på Uppladdning.nu och det är naturligtvis upp till den som lägger in informationen att specificera detta.

Det finns ingen standard satt för vilken strömstyrka som uttagen ska ha. Det kan vara allt ifrån 16A 1-fas till 63A 3-fas. "Oftast" går denna information att finna på laddstolpen.

Den enda bilmodellen som finns på den svenska marknaden idag som kräver 32A 1-fas är nya Nissan LEAF med 6,6 kW laddning.

Mvh

Andy

taz79 skrev:
När det finns Mode3 uttag (har tittat på laddaelbilen.se kartan) så står det inte specificerat Ampere antal? Är det alltid 32A tillgängligt på såna uttag?


Ok, men om man köper en 32A kabel för nya Leaf så antar jag att den är kompatibel nedåt i amperestyrka också.. Alltså den klarar stolpar som har 16A max också?


Hmm ok.. Men det måste ju också innebära att om jag köper en 16A kabel till nya LEAF så kommer kabeln då smälta om jag skulle råka ladda på en 32A stolpe? .. Så då är det ju pest eller kolera antar jag? Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Easycharge
intresserad


Registreringsdatum: 24 januari 2013
Inlägg: 17
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2013-06-26 14:42:11    Rubrik: Svara med citat

Naturligtvis ska du välja en 32A kabel om du har nya Nissan LEAF med 6,6 kW laddning.

Mvh

Andy

taz79 skrev:
Easycharge skrev:
taz79,

Naturligtvis är det så. Kabelns dimension ska ses i förhållande till bilens effektuttag och inte på hur många Amper som laddstolpen är uppsäkrad på. Men laddar du nya LEAF med 32 A kabeln och 6,6 kW på en 16 A 1-fas stolpe så går å andra sidan säkringen.

32A kablarna är något grövre än 16A kablarna men är å andra sidan lite mer framtidssäkrade. Så det är en smaksak vad man är ute efter.

Mvh

Andy

taz79 skrev:
Easycharge skrev:
Det ska nämnas att informationen på Laddaelbilen.se är samma som på Uppladdning.nu och det är naturligtvis upp till den som lägger in informationen att specificera detta.

Det finns ingen standard satt för vilken strömstyrka som uttagen ska ha. Det kan vara allt ifrån 16A 1-fas till 63A 3-fas. "Oftast" går denna information att finna på laddstolpen.

Den enda bilmodellen som finns på den svenska marknaden idag som kräver 32A 1-fas är nya Nissan LEAF med 6,6 kW laddning.

Mvh

Andy

taz79 skrev:
När det finns Mode3 uttag (har tittat på laddaelbilen.se kartan) så står det inte specificerat Ampere antal? Är det alltid 32A tillgängligt på såna uttag?


Ok, men om man köper en 32A kabel för nya Leaf så antar jag att den är kompatibel nedåt i amperestyrka också.. Alltså den klarar stolpar som har 16A max också?


Hmm ok.. Men det måste ju också innebära att om jag köper en 16A kabel till nya LEAF så kommer kabeln då smälta om jag skulle råka ladda på en 32A stolpe? .. Så då är det ju pest eller kolera antar jag? Very Happy

_________________
- Vd på E-mobility konsultföretaget Easycharge AB.
- Grundare och ansvarig utgivare på Laddaelbilen.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Loftux
Aktiv


Registreringsdatum: 05 juni 2013
Inlägg: 53
Ort: Spånga, Stockholm

InläggPostat: 2013-06-26 15:53:34    Rubrik: Svara med citat

Finns det någon bra webbsida som förklarar alla dessa kabel/laddare begrepp såsom "Mode 3" och "Typ 2"?

Vanlig stickpropp är det som jag förstått kalla Schuko och då är ju denna produkt intressant http://charge-amps.com/um-evse då det går att välja ampere.

Men den är ju just Schuko som inte på många platser kommer att finnas med 32A, så den produkt som tipsas om här är ju intressant då den för nya Nissan Leaf kan plocka ut 32A när laddplatser kommer som stödjer det.
Så jag vill ställa frågan igen, är det kabeln som styr hur många ampere som plockas ut eller är det så att "Typ 2" kan förhandla om detta mellan laddaren och bilen?

Annars blir det potentiellt 3 kablar att ha i bilen, um-evse för flexibel laddning med schuko uttag, en typ2-type1 16A, en typ2-typ1 32A. De är ju inte billiga direkt.

Annars kanske en Schuko->Typ2 adapter vore bra (och som man kan låsa till visst amperetal). Då räcker det det med en kabel + adapter.
Om det finns kanske det kan vara intressant ta in i webbshopen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2013-06-26 16:12:48    Rubrik: Svara med citat

Ja, det verkar ju bli en hel del adaptrar man får ha..

3fas->1fas adapter
UM-EVSE kabel moddad med blå handske (för att ladda 6/10/16A)
Mode3 kabel för att ladda 32A
En Mode3->Blå Handske adapter då Mode3 stolpen bara har 16A
Schucko-> Blå Handske adapter får att kunna ladda i Schucko uttag..

2 kablar o lite adaptrar borde man kunna komma undan med ser det ut som...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Easycharge
intresserad


Registreringsdatum: 24 januari 2013
Inlägg: 17
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2013-06-27 09:41:49    Rubrik: Svara med citat

Många frågor som kanske kräver en del klargöranden. Jag anser generellt inte att man ska behöva överkomplicera saker, därför har vi på Laddaelbilen.se delat upp kablarna efter bilmodell för att det så enkelt som möjligt ska gå att välja rätt kabel.

Men för att svara på dina frågor och gå ner på lite mer detaljnivå.

Mode 1-4 beskriver olika laddningssätt och olika säkerhetsnivåer kring laddning. En mycket enkel beskrivning följer enligt nedan.

Mode 1 Enkelt laddning från jordat uttag utan kontrollbox.
Mode 2 Laddning från jordat uttag med kontrollbox som högst får vara 0,3m från uttaget.
Mode 3 Laddning från specifik laddstation med kommunikationsgränssnitt mellan laddare och bil.
Mode 4 Snabbladdning med DC och fast anslutning till extern laddstation.

Typerna beskriver kontakterna som finns på båda ändarna av kabeln.

Schuko är 2 hål i väggen
Typ 1 sitter alltid på bilsidan i flertalet av dagens elbilar. Max 1-fas 230 V 32A.
Typ 2 kan vara både på bil och på laddstolpssidan (Hane-hona). Max 3 Fas 400 V 63A.

Charge-Amps har en intressant produkt men man ska komma ihåg att den är inte godkänd att användas av biltillverkarna och blir enligt ovan definition sk "Mode 1" laddning som är den minst "säkra" formen av laddning.

Alla de sk Mode-2 kablar som följer med svenska elbilar idag har en Schuko mot vägg/stolpsidan. Dessa är nu pga säkerhetsaspekter ALLTID begränsade till laddning från 10A uttag.

Hur hög effekt som ska plockas ut styrs från bilen och i Mode 2 kablarnas fall till viss del av kontrollboxen. Typ 2 är endast kontakten och bestämmer i sig ingenting.

Om du har den nya Nissan LEAF räcker det med Typ 2 - Typ 1 32A. Då kan man ladda med "Mode 3" överallt där det finns sk Typ 2 uttag.

Hoppas att detta var svar på dina frågor.

Mvh

Andy

Loftux skrev:
Finns det någon bra webbsida som förklarar alla dessa kabel/laddare begrepp såsom "Mode 3" och "Typ 2"?

Vanlig stickpropp är det som jag förstått kalla Schuko och då är ju denna produkt intressant http://charge-amps.com/um-evse då det går att välja ampere.

Men den är ju just Schuko som inte på många platser kommer att finnas med 32A, så den produkt som tipsas om här är ju intressant då den för nya Nissan Leaf kan plocka ut 32A när laddplatser kommer som stödjer det.
Så jag vill ställa frågan igen, är det kabeln som styr hur många ampere som plockas ut eller är det så att "Typ 2" kan förhandla om detta mellan laddaren och bilen?

Annars blir det potentiellt 3 kablar att ha i bilen, um-evse för flexibel laddning med schuko uttag, en typ2-type1 16A, en typ2-typ1 32A. De är ju inte billiga direkt.

Annars kanske en Schuko->Typ2 adapter vore bra (och som man kan låsa till visst amperetal). Då räcker det det med en kabel + adapter.
Om det finns kanske det kan vara intressant ta in i webbshopen.

_________________
- Vd på E-mobility konsultföretaget Easycharge AB.
- Grundare och ansvarig utgivare på Laddaelbilen.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
el9814
intresserad


Registreringsdatum: 18 augusti 2010
Inlägg: 30
Ort: Grästorp

InläggPostat: 2016-01-11 09:41:09    Rubrik: Kan säkringen gå vid laddning med kommunikationsgränssnitt? Svara med citat

Easycharge skriver:
"Men laddar du nya LEAF med 32 A kabeln och 6,6 kW på en 16 A 1-fas stolpe så går å andra sidan säkringen"
och lite längre ner:
"Mode 3 Laddning från specifik laddstation med kommunikationsgränssnitt mellan laddare och bil."

kommunikationsgränssnittet bör väl begränsa laddningen till den "svagaste länken" och inte tillåta bilen att ladda mer än 16A från en sådan stolpe, även om kabeln och bilen skulle klara 32A/6,6kW?
Har inte stolpen någon kommunikation går det väl inte att starta laddningen?
Förklara gärna om jag förstått något fel. Tack!
_________________
El Clio 97a
El cykel Life bike, Biltema elcykel,
Husqvarna elektrisk åkgräsklippare,
Leasing LEAF,
VW e-up
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
el9814
intresserad


Registreringsdatum: 18 augusti 2010
Inlägg: 30
Ort: Grästorp

InläggPostat: 2016-02-17 07:31:21    Rubrik: kommunikationsgränssnitt mellan laddare och bil (via kabeln) Svara med citat

Easycharge skriver:
"Men laddar du nya LEAF med 32 A kabeln och 6,6 kW på en 16 A 1-fas stolpe så går å andra sidan säkringen"
och lite längre ner:
"Mode 3 Laddning från specifik laddstation med kommunikationsgränssnitt mellan laddare och bil."

kommunikationsgränssnittet bör väl begränsa laddningen till den "svagaste länken" och inte tillåta bilen att ladda mer än 16A från en sådan stolpe, även om kabeln och bilen skulle klara 32A/6,6kW?
Har inte stolpen någon kommunikation går det väl inte att starta laddningen?
Förklara gärna om jag förstått något fel. Tack!

Easycharge skrev:
Många frågor som kanske kräver en del klargöranden. Jag anser generellt inte att man ska behöva överkomplicera saker, därför har vi på Laddaelbilen.se delat upp kablarna efter bilmodell för att det så enkelt som möjligt ska gå att välja rätt kabel.

Men för att svara på dina frågor och gå ner på lite mer detaljnivå.

Mode 1-4 beskriver olika laddningssätt och olika säkerhetsnivåer kring laddning. En mycket enkel beskrivning följer enligt nedan.

Mode 1 Enkelt laddning från jordat uttag utan kontrollbox.
Mode 2 Laddning från jordat uttag med kontrollbox som högst får vara 0,3m från uttaget.
Mode 3 Laddning från specifik laddstation med kommunikationsgränssnitt mellan laddare och bil.
Mode 4 Snabbladdning med DC och fast anslutning till extern laddstation.

Typerna beskriver kontakterna som finns på båda ändarna av kabeln.

Schuko är 2 hål i väggen
Typ 1 sitter alltid på bilsidan i flertalet av dagens elbilar. Max 1-fas 230 V 32A.
Typ 2 kan vara både på bil och på laddstolpssidan (Hane-hona). Max 3 Fas 400 V 63A.

Charge-Amps har en intressant produkt men man ska komma ihåg att den är inte godkänd att användas av biltillverkarna och blir enligt ovan definition sk "Mode 1" laddning som är den minst "säkra" formen av laddning.

Alla de sk Mode-2 kablar som följer med svenska elbilar idag har en Schuko mot vägg/stolpsidan. Dessa är nu pga säkerhetsaspekter ALLTID begränsade till laddning från 10A uttag.

Hur hög effekt som ska plockas ut styrs från bilen och i Mode 2 kablarnas fall till viss del av kontrollboxen. Typ 2 är endast kontakten och bestämmer i sig ingenting.

Om du har den nya Nissan LEAF räcker det med Typ 2 - Typ 1 32A. Då kan man ladda med "Mode 3" överallt där det finns sk Typ 2 uttag.

Hoppas att detta var svar på dina frågor.

Mvh

Andy

Loftux skrev:
Finns det någon bra webbsida som förklarar alla dessa kabel/laddare begrepp såsom "Mode 3" och "Typ 2"?

Vanlig stickpropp är det som jag förstått kalla Schuko och då är ju denna produkt intressant http://charge-amps.com/um-evse då det går att välja ampere.

Men den är ju just Schuko som inte på många platser kommer att finnas med 32A, så den produkt som tipsas om här är ju intressant då den för nya Nissan Leaf kan plocka ut 32A när laddplatser kommer som stödjer det.
Så jag vill ställa frågan igen, är det kabeln som styr hur många ampere som plockas ut eller är det så att "Typ 2" kan förhandla om detta mellan laddaren och bilen?

Annars blir det potentiellt 3 kablar att ha i bilen, um-evse för flexibel laddning med schuko uttag, en typ2-type1 16A, en typ2-typ1 32A. De är ju inte billiga direkt.

Annars kanske en Schuko->Typ2 adapter vore bra (och som man kan låsa till visst amperetal). Då räcker det det med en kabel + adapter.
Om det finns kanske det kan vara intressant ta in i webbshopen.

_________________
El Clio 97a
El cykel Life bike, Biltema elcykel,
Husqvarna elektrisk åkgräsklippare,
Leasing LEAF,
VW e-up
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1206

InläggPostat: 2016-02-17 18:31:06    Rubrik: Svara med citat

Ja, skapligt snurriga inlägg i denna tråden får jag säga... Confused

Om allt är gjort rätt så ska aldrig en säkring kunna gå, eller man ska inte kunna elda upp en kabel heller. Det SKA aldrig kunna överstiga den svagaste länken om inte någon har mixtrat med utrustningen.

16A-stolpen talar om att den max kan ge 16A, kabeln säger 32A och bilen säger 32A. Det blir då 16A.

MEN, har du kopplat in en 32A laddbox på en 16A säkring och du kommer med ovanstående bil och kabel så kommer säkringen att gå. Men den som kopplar in det på det viset har troligtvis inte elbehörighet heller Rolling Eyes
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Inköpstips Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.56 sekunder att ladda.