Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


En flock samlade frågor

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
frenchie
Nyfiken


Registreringsdatum: 10 juni 2008
Inlägg: 7
Ort: Orust

InläggPostat: 2008-06-10 20:33:34    Rubrik: En flock samlade frågor Svara med citat

En flock samlade frågor om Renault's modeller. Är det Clio som gäller? Är
mest på jakt efter någon Citroënskt men allt är av intresse. Finns det
korta, rappa svar på nedan hagelsvärm?


Hur långt kommer du på en laddning?

Hur stort är strömuttaget vid laddning (hur stor säkring måste man ha)?

Hur lång tid tar det att ladda fullt?

Mätaren som visar laddning, hur nogrann är den?

När man får "soppatorsk", sackar bilen först eller dör den bara tvärt?

Hur när gränsen för "noll" på mätarn vågar man köra?

Har du några foton på skönheten? Mest intressant med bilder under
huven etc.

Vad väger bilen?

Har du erfarenhet av att köra liknande bilar i rejäl kyla?

Vilken batterityp används?
_________________

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-06-10 21:50:58    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Hur långt kommer du på en laddning?

Tillräckligt för att täcka in över 95% av mina privata resor...... 7-8mil en clio går att köra över 10mil men man gör det inte. Min normala dagsförbrukning brukar stanna på runt 6mil

Citat:
Hur stort är strömuttaget vid laddning (hur stor säkring måste man ha)?

Det går att ladda på ett 230volt uttag som är avsäkrat 10Ah och 16Ah ställbart..

Citat:
Hur lång tid tar det att ladda fullt?

Tja en natt.... nä det beror ju på om man laddar från 10 eller 16ah uttag och hur mycket batteriet ur urladdat onm det är dags för en utjämning´s laddning m.m men lite grovt 4-8timmar.
renault, peugeot och citroen elbilar med nicad block ska gå att ladda fullt från att ha varit tomma på en timme med snabbladdare (som jag aldrig sett i verkligheten) men det skulle jag nog bara våga om jag hade avtal på batterierna

Citat:
Mätaren som visar laddning, hur nogrann är den?

Hur långt är ett snöre? nja logmetern som sitter i en clio visar väldigt exakt (om den fungerar)


Citat:
När man får "soppatorsk", sackar bilen först eller dör den bara tvärt?

det beror på om batterierna är bra eller inte (jämna i kapacitet) mitt första packe som var väldigt jämnt gick från att "reglera" till att jag inte kunde köra en meter på runt 2km men då hade larm för "låg energ" lyst 1,2mil (jag hade 300 meter hem )
har man lite ojämnare packe ska man inte köra så att lampan tänds (om man inte har gott om pengar till nya block)
Bilen blir märkbart slöare när det närmar sig end of charge

Citat:
Hur när gränsen för "noll" på mätarn vågar man köra?

Lite rädd för att bli stående förstår jag.. Wink
Även om nicad blocken är väldigt tåliga så försöker jag undvika att gå under 40% soc (state of charge)

Citat:
Har du några foton på skönheten? Mest intressant med bilder under
huven etc.

Förvånansvärt nog inte så många (får ordna det) men kolla ELFORDON nåt faktafel där vad det gäller energi innehåll i driftbatteriet (erik... det är väl 11,4kW) men dom har mångårig erfarenhet av elbilar

Citat:
Vad väger bilen?

1150kg

Citat:
Har du erfarenhet av att köra liknande bilar i rejäl kyla?

Ja... det går väl bra.

Citat:
Vilken batterityp används?


Saft STM 5-100

citroen saxo electrique vore nåt för dig (import som gäller)
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2008-06-11 09:03:56    Rubrik: Svara med citat

När jag läste MrMagoo's svar vill jag komplettera med min uppfattning (alla har ju lite olika erfarenheter)


Hur långt kommer du på en laddning?

ca 6.5-7.5 mil. Jag har aldrig kommit över 7.2 mil med min. Har hört att vissa kommer upp i 9 mil men jag tror det är ovanligt.

Hur stort är strömuttaget vid laddning (hur stor säkring måste man ha)?
240 V - 10A eller 16A, du väljer. Jag hade 16A säkring i mitt uttag.

Hur lång tid tar det att ladda fullt?
ca 6 timmar normalt, men man kan vid stess fuska och ladda ca 4 tim. om man laddar ordentligt nästa gång. Vid 10A tar det längre tid (9 tim)

Mätaren som visar laddning, hur nogrann är den?
min fungerade inte - jag körde efter trippmätaren. Har aldrig fått stopp på "fel" ställe.

När man får "soppatorsk", sackar bilen först eller dör den bara tvärt?

Min bil reagerade ca 2.5 km i förväg genom att den inte kunde ge "full gas" utan begränsade strömuttaget. Under de följande 3 km kommer denna begränsning att öka tills du knappt kan köra framåt. Kör du långsamt (30-40 km/h) kommer du längre, kanske upp till 6 km (beroende om det är upp eller nedförsbacke).

Hur när gränsen för "noll" på mätarn vågar man köra?
jag har ibland kört tills bilen stannat / precis kunnat ta sig in i garaget. CPU:N ser till att spänningen i vilket fall aldrig understiger 86 volt, man kan alltså aldrig ladda ur mer än så genom att köra.

Har du några foton på skönheten? Mest intressant med bilder under
huven etc.

se nedan.

Vad väger bilen?
se MrMagoo's svar

Har du erfarenhet av att köra liknande bilar i rejäl kyla?

-15 grader C går bra i all fall.

Vilken batterityp används?

19 stycken SAFT 100 Ah Nickel-Kadmium block x 6V = 114 volt. motsvarande 11.4 kWh



Här ser man båda batterilådorna fotograferat från ena bakdörren.






Instrumentpanel.


Motorrum - bilden är hopsatt av tre bilder - därav konstiga skarvar på vissa ställen .
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
frenchie
Nyfiken


Registreringsdatum: 10 juni 2008
Inlägg: 7
Ort: Orust

InläggPostat: 2008-06-11 12:03:42    Rubrik: Svara med citat

mrMagoo skrev:
Citat:
Har du erfarenhet av att köra liknande bilar i rejäl kyla?

Ja... det går väl bra.

Citat:
Vilken batterityp används?


Saft STM 5-100

citroen saxo electrique vore nåt för dig (import som gäller)


Frågan om kyla, jo, jag hajar väl att det går att köra bilen. Fungerar den
lika bra?

Köper ni dessa SAFT-batterier på något bra ställe? Pris?

Jag funderar på att plocka i ännu fler batterier. 19 st. väger omkring 245
kg. Om jag, som har 8 mil enkelresa till jobbet och tveksamt med att
plats att ladda på annat än hemma, tvingas släpa på ytterligare 250 kg
batterier, finns det någon här på forat som gjort liknande?


By the way, kolla här om ni vill leta på Frankrikes "Blocket".
_________________

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-06-11 13:35:38    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Frågan om kyla, jo, jag hajar väl att det går att köra bilen. Fungerar den
lika bra?

Köper ni dessa SAFT-batterier på något bra ställe? Pris?


Vid -18 var kupévärmen lite trött och räckvidden ungefär halverad.

Julle här på forumet kan sälja saftbatterier och priset för ett 6volt 100Ah är väl runt 6400:-

om du ska åka såna sträckor är det nog nån annan batteriteknik som gäller.
några batteri tillverkare med passande batterier för elfordon
http://www.kokam.com/english/product/battery_main.html
http://www.a123systems.com/
http://www.thunder-sky.com/home_en.asp
http://www.cebi.com/content/index_html?a=5&b=9&c=19&d=72

/Henric
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-06-11 14:38:52    Rubrik: Svara med citat

Vid den körsträckan, 8+8mil är Ni/Cd inget alternativ, det blir dyrt och tungt.
Priset på Ni/Cd är väldigt högt, jag har ännu inte sålt några nya block, jag har däremot servat ca 1000st!!

Lithium eller Saltbatterier (Zebra) är billigare och betydligt lättare, observera att dessa kräver övervakningssystem (ingår i Zebrabatteriet).
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1590
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2008-06-11 15:37:57    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Hur långt kommer du på en laddning?

Behöver bara komplettera de utmärkta svaren med info om att Expressen som har 40% mer batterikraft kommer lätt 10 mil. Man skulle kunna tro att den kom 40% längre men det gör den inte pga annan utväxling och aerodynamik som en lagård.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1244
Ort: Frösön

InläggPostat: 2008-06-12 12:08:20    Rubrik: Svara med citat

Jag får ju hålla med Jens om att vi har lite olika uppfattningar och erfarenheter av vad våra Renault elbilar klarar av.

Jag har kört både Clio och Express och anser att båda funkar utmärkt upp till en körsträcka av cirka 6 mil. Expressen har som nämnts ett kraftigare batteri (140 Ah) men också lägre nominell spänning (108 V) därför kommer man inte speciellt mycket längre med den eftersom det intressanta är energimängden du har tillgänglig. Den väger också mer och ser ju som sagt ut som en "vägg". Jag har kört 84 km med expressen och haft ca 25% kvar i batteriet (enligt instrumentet som är mycket noggrant under förutsättning att du har ett homogent och fräscht batteripack) att jämföra med 82 km och ca 15% med clion. Båda gångerna har jag snålkört ganska rejält till en början för att var säker på att ta mig hem. Det handlar helt klart mest om hur du hanterar gaspedalen. Om du vill hänga med i storstadstrafik så finns det ingen chans att överstiga 70 km och ska du dessutom vara snäll med dina batterier och inte köra ur dem för mycket, ja då pratar vi om 50-60 km.
När det sen blir vinter och rejält kallt så tappar du givetvis ytterligare i praktisk aktionsradie. Mina erfarenheter ger ca 30% kortare vid -15.

När spänningen når en kritisk nivå så reglerar UCL automatiskt max gaspådrag till 3 pinnar (135 A) för att batterierna ska ha en chans att överleva. Du har då några km kvar att åka om du är alldeles tvungen.


Angående laddningstid så blir det en enkel matematisk studie, vid 10A så förbrukar du drygt 2 kW och utan att ta hänsyn till förluster så ger det en laddtid på ca 1 timme per 1,5 mils körning. Om du har kört ur batteriet till under 20% så tillkommer tid för efterladdning, ca 2 timmar. Rent praktiskt, om du ställer bilen på laddning med 30% kvar i batteriet så är den fullladdad efter ungefär 4-4,5 timmar. Observra att UCL anger beräknad laddningstid när du sätter på laddningen och vrider på tändningen samt knappar dig fram på färddatorn. Utöver detta bör man tänka på ett det inte är lämpligt att starta laddningen direkt efter att ha kört bilen annat än mycket försiktigt, detta för att batterierna ska få vila lite mellan urladdning/ laddning.

Jag får hålla med Julle om att en elclio inte verkar vara idealisk om du ska åka 80 km till jobbet och dessutom inte har möjlighet att ladda där. Att stoppa i NiCd-batterier så att det räcker blir inte bara dyrt, det blir också olagligt eftersom du överskrider tillåten maxvikt och dessutom skulle du få direkt farliga vägegenskaper om du lastade in ytterligar 250-300 kg batterier bak i bilen!
Alternativet som jag ser det är att köpa en clio utan batterier och sen stoppa in LiFePo4 batterier för ca 120.000 kr + övervakning och därefter kunna åka ca 18 mil på en laddning. Beakta dock att du kommer att behöva ladda ca 12 timmar för att fylla dem vid 10 A laddström.
Du kan ju också åka till Kina och försöka köpa loss en sån här...
http://www.byd.com/tech/F3etech.asp?show=t1&color=a

Du har inte funderat på att byta jobb eller flytta närmare ditt nuvarande jobb???
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Caffe
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 september 2007
Inlägg: 163
Ort: Linköping

InläggPostat: 2008-06-12 13:43:39    Rubrik: Svara med citat

Jag har några bilder på en El-Clio här:

http://goelectric.eu/?page=media

/Caffe
_________________
Plånboken säger nej. 😂
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.