Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Information om värmaren?
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren!
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1092
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-10-26 21:03:41    Rubrik: Svara med citat

Pumpen hörs 20 meter från bilen. I alla fall min pump. När värmaren fungerar är det pumpens tick, samt förbränningsljudet som hörs.

Pumpen ligger bara en halvmeter slang bort från värmaren, på Clion. Enklare att följa från värmarens håll, tror jag.

Om du hittar pumpen kan det ju vara en idé att mäta så att det kommer en signal.

Jag har stoppat värmaren i full fart genom att rycka minuspolen från batteriet (tänkte inte på att värmaren gick). Det kokade en stund inuti värmaren, men den funkade fint när jag startade nästa gång.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri


Senast ändrad av bjn den 2015-10-26 21:10:45, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2015-10-26 21:08:32    Rubrik: Svara med citat

Ja i sådana fall säger jag att pumpen gick när värmaren gick igång men jag hörde inte hur den lät eftersom jag var inne i bilen med fläkten på och en barnslig glädje över den tillfälliga värmen. Nu är jag ganska övertygad om att jag inte hör något tickande och jag har varit på utsidan och nästan under när värmaren jobbat för att starta. Jag tänker gå på spåret med överhettningstermostaten och följa upp med att plocka bort pumpen om den inte startar genom återställning.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1584
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2015-10-27 05:15:10    Rubrik: Svara med citat

Jag kollade just I MR-317 (antar att du har tillgång till denna eller MR-318) ?
Om inte pm'a mig så får du tillgång till den på Dropbox.

Pumpen sitter under bilen, ovanför ett av plastskydden som fyller ut mellan batteri och kaross, tror det är det främre vilket isf inte skall vara fyrkantigt utan oregelbundet format. Skruva ner det och du skall hitta pumpen, om nu inte någon illvillig tidigare ägare bytt till en annan pump som sitter någon annanstans.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2015-10-27 08:24:08    Rubrik: Svara med citat

Tack alla. Jag gör som tänkt. Återställning, flödesprov samt ev kontroll av pump. Jag förstår vilket skydd som avses. Skall kolla vilka manualer jag har, men de känns allmänna och ej modellspecifika för Express.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1584
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2015-10-27 09:15:54    Rubrik: Svara med citat

MR-317 är modellspecifik för Express elbil. Finns dessvärre bara på franska.
MR-318 är modellspecifik för Clio elbil. Finns på bade franska och svenska.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2015-10-27 21:00:44    Rubrik: Svara med citat

Det gick inte att nå överhettningsskyddet utifrån. Plockade bort värmaren igen. Ohm-mätte överhettningsskyddet det har inte löst ut. Provade att blåsa sista röret på bränsleledningen det var fritt flöde genom och bubblade fint mot vätskeyta. Inget verkar trasigt eller skadat sen förra demonteringen. Det enda som kvarstår är alltså bränslepump samt möjligen tank, ledning och bränsle. Bilen står inte bra placerad för att ligga under och jobba med pumpen. Tar det en annan dag. Lite tröttsamt och samtidigt ganska intressant och lärorikt att hålla på med detta. Man måste nog kunna det här för att trivas med bilen.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1727
Ort: Östersund

InläggPostat: 2015-10-28 05:00:17    Rubrik: Svara med citat

bränslepumpen testas enkelt med ett blinkersrelä.

Det är ju en punchpump, dvs den behöver pulser för att pumpa.
Det kan ju vara så att UCL:en helt enkelt har gått sönder på den mosfet som styr pumpen. Det är viktigt att komma ihåg att det är byggt så att det är en gemensam plus till flera av funktionerna i värmaren, sedan pulsas/pwm'as de olika funktionerna. Tex bränslepumpen pulsas jordningen. Samma med brännarfläkten, där PWMas jorden för att skapa olika hastigheter.

Om man på något sätt fått någon slags tjyvjord så skulle det kunna göra att bränslepumpen ligger dragen hela tiden och inte går tillbaka till sitt "avläge".

Eller så är det UCL:en som sagt.

Men det brukar ju höras om bränslepumpen tickar eller inte.
Tickar den men det inte kommer bränsle så är det ju stopp någonstans.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
RoyW
Nyfiken


Registreringsdatum: 30 november 2013
Inlägg: 6
Ort: Lerum

InläggPostat: 2015-11-14 20:11:51    Rubrik: Svara med citat

Har läst inläggen med intresse eftersom jag har en brännare som inte startar.
Jag har inte hittat något i forumet om följande ide men det borde höra till denna fråga i en ny tråd.
Min tanke på lösning är att installera nån form av elvärme istället. Det är framförallt rutorna jag vill värma och jag kan offra någon mils räckvidd bara jag ser ut.
Finns det nån som gjort nån bra elvärmelösning?
_________________
Clio med 150Ah Li-Ion
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2015-11-14 22:01:23    Rubrik: Svara med citat

Jag slängde ihop en liten mekguide i en parallell tråd ifall du vill göra ett försök att laga bensinvärmaren. Saker som jag funderade på ifall jag inte skulle lyckas med min bensinvärmare var att sätta en annan bränsledriven värmare innanför fronten på bilen eller en doppvärmare med batteridrift eventuellt driven av ett extra batteri. Nu slapp jag ju forska vidare men om jag hade gått vidare så hade det viktigaste varit att fortsatt använda befintligt vattensystem för att kunna distribuera värmen jämnt och bra via kupefläkten. Uppskattar en ombyggnad som betydligt jobbigare än att ta en dust med Ardicvärmaren. Är den inte sönderrostad eller sönderbränd bör man med lite tålamod vinna kampen. Lycka till!
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2015-11-17 03:02:02    Rubrik: Svara med citat

RoyW
Ja, Elfläkt har avhandlats i forumet. Ganska mycket vill jag minnas. Du får leta lite Wink
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
RoyW
Nyfiken


Registreringsdatum: 30 november 2013
Inlägg: 6
Ort: Lerum

InläggPostat: 2015-11-17 15:40:39    Rubrik: Svara med citat

Tack för svaren,
Lösningen för bensinvärmaren kan vara bränsletillförseln, jag bytte nämligen bränslefiltret på slangen och efter det startar den inte, skall försöka fylla på enligt Expresshasses beskrivning.
Men en ellösning hade varit bra när det inte är så kallt men immigt.
_________________
Clio med 150Ah Li-Ion
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2015-11-18 04:18:20    Rubrik: Svara med citat

Förbättra gärna instruktionen om du kommer på något. Hoppas du får snurr på värmaren nu.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1092
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-11-19 13:08:34    Rubrik: Svara med citat

RoyW skrev:
Tack för svaren,
Lösningen för bensinvärmaren kan vara bränsletillförseln, jag bytte nämligen bränslefiltret på slangen och efter det startar den inte, skall försöka fylla på enligt Expresshasses beskrivning.
Men en ellösning hade varit bra när det inte är så kallt men immigt.


Jag har provat att skjuta bränsle bakvägen med en stor spruta. Men jag har märkt att det bästa är att använda en transparent slang, tratt och två klämmor.

Arrangera slangen och tratten så att det går att fylla tratten uppe i motorrummet.

Fäst slangen i värmarens ände av filtret. Fäst ena klämman på andra sidan filtret. Fyll tills det inte går att fylla mer.

Släpp klämman och vänta tills det är ca 1dm bränsle kvar i transparenta slangen, och fäst klämman igen.

Fyll tratten igen, vänta tills det inte finns bubblor i slangen. Släpp klämman och upprepa proceduren tills det inte finns någon luft i någon av slangarna, och inte så mycket i filtret heller. Dock verkar filtret aldrig bli helt tomt på luft.

När det är färdigluftat, fäst den andra klämman på transparenta slangen, nära filtret, så att det inte blir så stort läckage när slangen lossas från filtret. Koppla ihop filtret med slangstumpen till pumpen. Jag har inte behövt fylla slangstumpen, men kan nog vara en bra idé för att vara extra säker.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1092
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-11-19 13:14:30    Rubrik: Svara med citat

RoyW skrev:
Men en ellösning hade varit bra när det inte är så kallt men immigt.


En lösning är att värma bilen riktigt varm med en kupé-värmare innan avgång. Om resan bara är några mil hinner bilen inte svalna så pass att imma blir ett problem. Jag brukade ställa kupé-värmaren ovanpå instrumentbrädan, framför ratten, så att det skulle vara som varmast där det behöver vara som mest imfritt sedan.

Men vira gärna en halsduk över ansiktet. Den mesta imman orsakas av utandningsluften. Med halsduken framför munnen riktas den luften åt annat håll, alternativt kondenserar i tyget istället.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren! Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Sida 3 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.