Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Bränslevärmare

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 802

InläggPostat: 2015-10-29 10:05:16    Rubrik: Bränslevärmare Svara med citat

Någon som monterat bränslevärmare i sin Japan-Leaf? Funderar på en som går på E85 (med en liten tank under huven då) som i Volvo C30 electric som kupévärmare under färd för att förlänga vinterräckvidden.
_________________
Nissan Leaf Tekna 2012
Hyundai Ioniq electric comfortECO 2019
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-10-29 15:55:05    Rubrik: Svara med citat

Bra idé. Går det att köra bensinvärmare på E85?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 802

InläggPostat: 2015-10-29 19:13:37    Rubrik: Svara med citat

Ja, eberspächer har ett par modeller hydronic 2 economy och comfort som de säger själva klarar E85.



Tror det är economy-modellen man behöver. Comfort har två slingor, en för motor och en för kupé och inbyggd pump. Den för motorn behövs ju inte i en elbil.

Tanken är att bara ha en strömbrytare inne i bilen med någon indikatordiod man slår till när man vill ha tillsatsvärme från bränslet under färd. Då behövs ingen pump. Det blir då mycket effektiv värmning till skillnad från direktverkande el.

Sedan behövs någon typ av högsmal liten bränsletank man kan placera under motorhuven. Denna kostar 255kr:


_________________
Nissan Leaf Tekna 2012
Hyundai Ioniq electric comfortECO 2019
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1570

InläggPostat: 2015-10-30 07:53:47    Rubrik: Svara med citat

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9943.0.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-11-01 13:01:55    Rubrik: Svara med citat

Tips:
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=76171
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 802

InläggPostat: 2015-11-09 08:55:49    Rubrik: Svara med citat

Frågade på en firma vad det skulle kosta att installera en E85-värmare. Fick svaret att eberspächer inte vet vad som behövs.

Det får väl bli ett hobbyprojekt när garantin gått ut.
_________________
Nissan Leaf Tekna 2012
Hyundai Ioniq electric comfortECO 2019
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Stefan björkqvist
intresserad


Registreringsdatum: 12 september 2015
Inlägg: 32
Ort: Fristad

InläggPostat: 2015-11-13 06:14:01    Rubrik: Svara med citat

Hej, var har eu hittat den tanken?
Jag funderar allvarligt på att sätta i en bränslevärmare i min c-zero.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 802

InläggPostat: 2015-11-13 07:22:42    Rubrik: Svara med citat

Hittade den på en gokartbutik på nätet:
http://www.kartson.se/index.php?action=m2&id=1&tema1=Chassier&tema2=shop&tema3=normal&kat=Reservdelar%20-%20Chassi%20-%20Plastdetaljer
5L med ingjuten bultinfästning.


Vore väldigt intressant att få fler erfarenheter från att sätta i en bränslevärmare. Är c-zero med vattenburen värme?
_________________
Nissan Leaf Tekna 2012
Hyundai Ioniq electric comfortECO 2019
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3130
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-11-13 11:23:41    Rubrik: Svara med citat

Skall man inte välja en dieselvärmare? Ej brandfarlig vätska samt mindre åtgång.

Etanolbrännaren drar enligt specen samma som beninvärmaren, det innebär att E85 brännaren går väldigt snålt vilket i sin tur ger stora utsläpp av shitt(se dieselgate)
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 802

InläggPostat: 2015-11-13 11:59:41    Rubrik: Svara med citat

Vart ser du förbrukningen för bensin och E85? Förbrukningarna i bilden här ovan är för diesel.
_________________
Nissan Leaf Tekna 2012
Hyundai Ioniq electric comfortECO 2019
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3130
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-11-13 13:19:11    Rubrik: Svara med citat

zoopåse skrev:
Vart ser du förbrukningen för bensin och E85? Förbrukningarna i bilden här ovan är för diesel.


Då läste jag fel, gick uppifrån och ner i tabellen bara. Tyckte väl det var konstigt.

drar den 0,22 diesel så drar den 0.37 bensin och 0,60 E85(gissar jag)
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 802

InläggPostat: 2015-11-13 13:42:38    Rubrik: Svara med citat

Diesel innehåller 9,75kWh/l
Bensin 8,94kWh/l
E85 6,48kWh/liter

Förutsatt att nästan allt blir värme ut i vattnet (uppemot 90%) för alla 3 borde det gå åt 0.33l/h med E85 och 0,24l/h med bensin.

Det är ju främst dieselmotorns arbetsprincip som är effektivare på att omvandla bränsle till rörelseenergi som gör att dieselbilarna drar mindre soppa. Ska man bara bränna skiten rakt av och få värme är det nog mest energiinnehållet i bränslet som har betydelse.
_________________
Nissan Leaf Tekna 2012
Hyundai Ioniq electric comfortECO 2019
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-11-13 19:16:23    Rubrik: Svara med citat

Bensin = 9 kwh/l
E85 = 6,5 kwh/l
Diesel = 9,8 kwh/l

Dieselbrännare är det bästa, billigast i drift dessutom.

Ser man till utsläpp av avgaser och farliga avgaser är det osäkert vad som är skitigast, diesel är snålast men alla typer av brännare som skall ge värme har mycket osofistikerad förbränning jämfört med en modern förbränningsmotor.

Å andra sidan är brännarna oftast lågtryckssystem som inte ger de farliga micropartiklarna, å andra sidan saknas katalysatorfunktion och/eller partikelfilter oftast. Undantag finns men jag tror inte eftermarknadsbrännare av typen "coupevärmare" har så avancerad rening.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Stefan björkqvist
intresserad


Registreringsdatum: 12 september 2015
Inlägg: 32
Ort: Fristad

InläggPostat: 2015-11-15 16:42:45    Rubrik: Svara med citat

Ja c-zero har vattenburen värme, det finns en på youtube som har monterat en dieselvärmare i sin i-miev, och visar hur han gör undertiden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 802

InläggPostat: 2019-01-22 12:55:58    Rubrik: Svara med citat

Nu när garantin gått ut för länge sedan funderar jag istället på om det verkligen är lönt att installera en bränslevärmare.

Det som drar mest el vintertid verkar vara att batteriet blir kallt om man inte kör med bilen kontinuerligt och den står ute. Det verkar Minska batteriets verkningsgrad med i runda slängar 25% att det får svalna. Sedan ska kupén förvärmas/värmas upp och det drar el från batteriet om bilen inte är inkopplad. Sist har man ca. 1,5kW som värmaren drar kontinuerligt när man kör för att hålla temperaturen i kupén. Det är bara det man till sist kan spara in på med en bränslevärmare. Batteriet hinner ju inte värmas av en bränslevärmare innan det redan är färdigåkt. Man kan man få rejält varmt i bilen iofs om man vill utan att det kostar räckvidd. Men kör man säg 45 min till 1h med 1,5kW värme drar det 1-1,5kWh ur batteriet. Det motsvarar ungefär knappt 1 mils körning. Det är nog inte värt att modifiera bilen och åka och tanka den på macken för.

Det vore mycket mer intressant att kunna uppgradera batteriet till ett som fungerar effektivare i kyla och har mer tillgänglig energi.
_________________
Nissan Leaf Tekna 2012
Hyundai Ioniq electric comfortECO 2019
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.