Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Express med Ardic. ExpressHasses lilla mekguide för värmaren

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren!
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2015-10-31 12:45:17    Rubrik: Express med Ardic. ExpressHasses lilla mekguide för värmaren Svara med citat

Nu har jag äntligen fått igång min värmare. Tänkte att jag kunde skriva en liten guide som inte är så elektriskt orienterad. Gör det som ett tack till de rävar här som hjälpt mig på vägen. Troligen är det dock i första hand noviserna som jag själv, som kan ha hjälp av denna info.

Min värmare verkade göra det mesta rätt men ville inte starta. Det finns fina guider här på forumet för hur man gör felsökningen elektriskt eller med örat.

Jag gjorde följande:
Dra åt handbroms. Lossa hjulmuttrar höger fram. Lyft upp bilen. Ta bort hjulet och lägg klossar under hjulspindeln.

Ta bort plastlocket i innerskärmen som täcker hålet till värmaren.

För att ha en vettig arbetsbelysning använde jag en magicshine som jag har när jag cyklar. Den lät jag hänga runt halsen på halv styrka så att den lyser in via min bröstkorgshöjd.

Släpp på hållarklämman till kabelhärvan som är ivägen och flytta den åt sidan. Det går att peta ur klämmans låsning utan att skada den om man "glider" isär låset istället för att bända.

Lossa bränsleledningen genom att skruva ur skruven som sitter i hållarblecket på baksidan av anslutningen. Blocknyckel 8 mm fungerade bra för mig, Peta sedan av hatten på bränsleledningen med en stor skruvmejsel. Var försiktig för innanför finns tätningen som i mitt fall var en grön O-ring.

Lossa luftintaget i fronten på värmaren genom att föra den stora fjäderhållaren bakåt, det går med händerna. Hela röret kan tas bort för att ge plats på baksidan av värmaren. Röret ligger bara i en ränna och skall ha en spiralfjäder i änden för att förhindra att föremål/djur kommer in.

Lossa glödstiftsanslutningen genom att lyfta på gummihatten och lossa muttern. Jag höll emot under med blocknyckel 8 mm och lossade med lednyckel 8 mm. Skruva bort glödstiftet med blocknyckel 22 mm. Ju kortare nyckellängd desto bättre.

Flamvakten behöver inte röras den sitter längre in.

Ha en märkpenna i beredskap och var beredd att märka sånt som blir svårt att minnas efteråt.

Lossa de två skruvarna till fläktlocket. Torx T-25. Den ena sitter lätt till mitt i synfältet, ta den sist. Den andra sitter högt upp på baksidan av locket. Jag använde en T25 på ca 100 mm förlängare och ett 1/4" spärrskaft. Stick in högerhanden och verktyget under innerskärmen framför värmaren. Styr med vänsterhanden genom hålet. Lossa skruven och lossa den andra som sitter lätt till.

Ta bort fläktlocket försiktigt. Akta fläkthjulet som är i tunn aluminum. Det är dessutom påpressat på axeln och jag lyckades få det att lossna i ett senare skede.

Dra ur värmardelen och håll reda på den stora o-ringen som sitter runt huset. Markera hur delarna sitter mot varandra, hålet för glödstiftet är viktigt och i vilket hål kablarna går igenom brännaren. Markera eventuellt kablarna. Jag höll reda på placering vid överhettningsskydd vilket förmodligen är onödigt. Det skall ligga en vit isoleringslapp mellan överhettningskyddet och kabelskorna. Jag lossade sedan fläktens kablar, i mitt fall röd-röd och svart-röd/gul. Man behöver vända och vrida på huset inne i hålet för att få loss kablarna. Sedan kan man dra ut innandömet som då tar med sig fläkt med motor, mellanvägg, bränslerör med filter samt hus med turbulator.

Markera inbördes placering av delarna och lossa de tre stjärnskruvarna som håller huset till turbulatorn. Lossa turbulatorns centrumskruv med hylsnyckel 7 eller 8 jag (minns inte). Håll fast turbulatorn i vingarna med en tång. Det var här jag gjorde fel och försökte hålla fast med handen i fläkthjulet i andra änden av axeln varvid hjulet lossnade. Lossa stjärnskruvarna till fläktmotorn och dra ut motorn. Nu frigörs bränsleröret inklusive hållarring. Enligt manual skall man böja ut flärpar för att få loss röret men man kan lika gärna ha det kvar i ringen.

Kolla om det är stopp i bränsleröret genom att blåsa tryckluft i rörslutet och sen om det bubblar vid filtret när man håller det under en vätskeyta. I mitt fall kom absolut inga bubblor pga stopp. Jag petade med en minimal tråd i hålet och blåste med tryckluft (liten slang emellan). Fick igång genomföde och körde sedan med ultraljudsbad, men det momentet var nog onödigt. Utöver det motståndsmätte jag överhettningsskydd för att se att det inte var utlöst och glödstift för att se att det inte var avbrott.

Efter alla åtgärder monterade jag ihop allt med några få modifikationer. Jag satte den stora o-ringen på huset som är kvar i bilen och pillade dit den när innandömet möter. Det är viktigt att inte dra fast fläkthuset helt förrän man hittat en bra passning för glödstiftet. I övrigt är det omvänt ovanstående beskrivning.

När allt var klart gick värmaren igång EN gång sen inte mer.

Orsaken visade sig vara att bränslepumpen inte orkade distribuera bränsle när tryckledningen var tom. Den behöver alltså fyllas innan man återmonterar bränsleledningen på värmaren. Det gjorde jag med en tunn slang kopplad till en tratt. Jag höll slangen vid anslutningen och en tålmodig hustru fyllde på i tratten. En injektionsspruta med slang hade varit bättre men en sån hade jag inte. Observera att jag inte ens kunde pumpa med bränsleledningen rakt in i en dunk innan jag hade bakfyllt.

För att hitta felet var jag dock tvungen att lokalisera bränslepumpen. Den sitter under ett stort plastskydd som går från mitt under bilen till bakhjulen. Skyddet lossas med demontering av sju stycken sexkant m6, två skruv fram och fem bak. En hylsa 10mm på spärrskaft eller lednyckel funkar bäst.

Bakom skyddets främre ända sitter pumpen och i mitt fall ett litet bränslefilter på sugsidan ett par dm längre bak. Jag lossade filtret och tappade ur nån liter ur tanken samt tömde filtret och kollade att det inte var blockerat. Sen satte jag ihop och provade. Pumpen gick, så den rörde jag inte, man hör hur den tickar vilket flera här påpekat. Som sagt, efter bakfyllningen fungerar nu min värmare och jag är såå lycklig! Nästa gång det strular kommer jag:

1. Börja med att kolla om allt verkar gå igång.
2. Göra nån form av trycktest vid värmarens lilla bränslerör för att se om det flödar ut fram till turbulatorn. Är det öppet kommer trycket sjunka. Om inte måste allt demonteras och röret rengöras, när det är klart måste man bakfylla ledningen innan startförsök.
3. Svära lite och leta vidare.

Förebyggande åtgärder. Motionera värmaren regelbundet. Kör inte slut på bränslet. Undvik kondens genom att ha full tank. Tippa i K-sprit ibland.

Det finns en varningslampa för låg nivå i bränsletank. Den är gul och börjar blinka i takt med bränslets rörelse framåt och bakåt i tanken. Symbolen är en liten låda med vätska i botten samt en nyckel nedstoppad uppifrån och med låsmekanismen åt vänster.

Edit: Redaktionella ändringar samt en hänvisning att bilder för närvarande finns i tråden "Information om värmaren". Ytterligare tillagt: Känn er fria att påpeka eller förbättra texten om ni ser något fel. Jag tar gärna påpekanden om det höjer kvalitén för den som skall skruva värmare. Kalla fingrar och fötter i bilen är inte kul!
Tillagt stycke om varningslampa för bränslenivå.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren! Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.