Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Jonas Elektrisk

Registreringsdatum: 26 februari 2014 Inlägg: 257 Ort: Linköping
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
p8 Forumstammis
Registreringsdatum: 16 april 2008 Inlägg: 508 Ort: Malmö
|
Postat: 2015-08-12 14:12:00 Rubrik: |
|
|
Mycket intressant!
Är det denna:
[url]http://www.empa.ch/plugin/template/empa/*/104375/---/l=2[/url]
"...study commissioned by Axpo Holding AG..."
Jag tycker att nytekniks text saknar lite nyanser... _________________ hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
el<$ Forumstammis
Registreringsdatum: 01 juli 2014 Inlägg: 943
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
eUP Elbilsguru

Registreringsdatum: 15 juni 2014 Inlägg: 1437 Ort: Linköping
|
Postat: 2015-08-12 20:07:03 Rubrik: |
|
|
Stora kraftverk har generellt extremt mycket högre verkningsgrad än en bensinmotor i personbil.
Sen kostar det ca 1kw att raffinera fram 1 liter bensin så elbilen har redan kört ca 7 kilometer på den energimängden som dras för att bara tillverka bensinen och då är inte ens bensinen utkörd till macken, det kostar extra energi.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
el<$ Forumstammis
Registreringsdatum: 01 juli 2014 Inlägg: 943
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Jonas Elektrisk

Registreringsdatum: 26 februari 2014 Inlägg: 257 Ort: Linköping
|
Postat: 2015-08-13 05:54:01 Rubrik: |
|
|
p8 skrev: | Mycket intressant!
Är det denna:
[url]http://www.empa.ch/plugin/template/empa/*/104375/---/l=2[/url]
"...study commissioned by Axpo Holding AG..."
Jag tycker att nytekniks text saknar lite nyanser... |
Fast osäker om det är denna artikel som åberopas. Har NT hänvisat till en 5 år gammal undersökning? Intressant artikel även denna, försökte läsa den tyska utredningen men min tyska var för dålig.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Jonas Elektrisk

Registreringsdatum: 26 februari 2014 Inlägg: 257 Ort: Linköping
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
p8 Forumstammis
Registreringsdatum: 16 april 2008 Inlägg: 508 Ort: Malmö
|
Postat: 2015-08-13 09:47:27 Rubrik: |
|
|
Tack Jonas,
Jag vill inte betala £35 för att läsa den...
... men jag undrar vad är det för energiåtgång de har räknad med för att utvinna bensin. _________________ hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
ballbeam Aktiv

Registreringsdatum: 11 september 2014 Inlägg: 75 Ort: Umeå
|
Postat: 2015-08-13 14:56:39 Rubrik: |
|
|
Efter att ha skummat artikeln kan man väl konstatera att majoriteten av sånt snack är oljepropaganda. Tanken att elbilar netto släpper ut mer koldioxid än snåla bensinbilar går väl att likställa med den att alla tiggare snattar oxfilé och åker runt i dyra bilar.
Mest beklagligt är väl kanske att vanliga människor som inte är insatta läser rubriken och tänker att det gäller alla elbilar och även i Sverige. Vet inte hur många gånger jag behövt svara på påståenden som "din elbil är ju bara lika ren som elen den drivs på... och den vet man ju vart den kommer ifrån, särskilt på vintern". Vi laddar vår Leaf med en mix av el från vår egen solcellsanläggning och förnyelsebar el från gridden. Men även om man laddat den med kärnkraft eller tysk kolkraft hade det ändå inte varit lika illa som vilken given bensin-"miljöbil" som helst, förutom kanske under mycket extrema förhållanden. Jämför snålkörd Polo Bluemotion med Tesla Model S P85D tankad med brunkol och körd i 250 på Autobahn, tja kanske då, men det är ju inget normalt scenario.
Precis som skrivits här ovan krävs det ju el för att raffinera oljan, som Robert Llewellyn förklarar mycket bra i denna video: https://www.youtube.com/watch?v=BQpX-9OyEr4
Jag misstänker att mörkertalen är mycket större när man talar om netto koldioxidutsläpp av bensinbilar. För att inte glömma alla andra hälsofarliga utsläpp som en förbränningsmotor bidrar med... _________________ - Nissan Leaf (2015)
- Volvo 944 (1993)
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
eUP Elbilsguru

Registreringsdatum: 15 juni 2014 Inlägg: 1437 Ort: Linköping
|
Postat: 2015-08-13 19:53:57 Rubrik: |
|
|
Många är oinsatta idioter. På ett sätt är det rätt åt dem att de fortsätter köra bensinbil, synd bara att bensinen är så billig. Jag ser gärna en höjning direkt till 20:- kr som start, sedan 5% om året.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
ballbeam Aktiv

Registreringsdatum: 11 september 2014 Inlägg: 75 Ort: Umeå
|
Postat: 2015-08-13 20:10:06 Rubrik: |
|
|
Äh, de kan gott köra en chockhöjning till 50:- när de ändå håller på  _________________ - Nissan Leaf (2015)
- Volvo 944 (1993)
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
dbp Elektrisk

Registreringsdatum: 06 mars 2015 Inlägg: 145 Ort: Trollhättan
|
Postat: 2015-08-17 07:40:58 Rubrik: |
|
|
eUP skrev: | Många är oinsatta idioter. På ett sätt är det rätt åt dem att de fortsätter köra bensinbil, synd bara att bensinen är så billig. Jag ser gärna en höjning direkt till 20:- kr som start, sedan 5% om året. |
Åter igen, jag håller med, men jag har svårt att se att man skulle kunna övertyga politiker (undantaget miljöpartister) om att detta inte är politiskt självmord. _________________ Nissan Leaf -15 Pärlvit
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
JFAH Elbilsguru
Registreringsdatum: 31 juli 2014 Inlägg: 1131 Ort: STOCKHOLM
|
Postat: 2015-08-17 08:16:56 Rubrik: |
|
|
dbp skrev: | eUP skrev: | Många är oinsatta idioter. På ett sätt är det rätt åt dem att de fortsätter köra bensinbil, synd bara att bensinen är så billig. Jag ser gärna en höjning direkt till 20:- kr som start, sedan 5% om året. |
Åter igen, jag håller med, men jag har svårt att se att man skulle kunna övertyga politiker (undantaget miljöpartister) om att detta inte är politiskt självmord. |
Visst vore det självmord. Och det är inte så konstigt. Det skulle vara direkt katastrofalt ur statsekonomisk synvinkel. Och inte minst för det stora flertalet på vår la dsbyggd som har exakt 0 alternativ till bilen. Bränsle priserna idag är inte ett hinder för elbilen om man säger. Det är helt enkelt det att det inte tillverkas adekvata elbilar.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
zoopåse Forumstammis
Registreringsdatum: 27 november 2014 Inlägg: 803
|
Postat: 2015-08-17 11:27:34 Rubrik: |
|
|
dbp skrev: | eUP skrev: | Många är oinsatta idioter. På ett sätt är det rätt åt dem att de fortsätter köra bensinbil, synd bara att bensinen är så billig. Jag ser gärna en höjning direkt till 20:- kr som start, sedan 5% om året. |
Åter igen, jag håller med, men jag har svårt att se att man skulle kunna övertyga politiker (undantaget miljöpartister) om att detta inte är politiskt självmord. |
Ett sätt är ju att peka på den ekonomiska och politiska instabilitet som oljeberoendet bidrar med. Att förnybar energi är en framtidsbransch med högre utvecklingspotential eftersom fossil energi är på nedgång lönsamhetsmässigt. Allt fler hoppar ju av investeringar i kolkraft osv pga att det är för hög ekonomisk risk. _________________ Nissan Leaf Tekna 2012
Hyundai Ioniq electric comfortECO 2019
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
ballbeam Aktiv

Registreringsdatum: 11 september 2014 Inlägg: 75 Ort: Umeå
|
Postat: 2015-08-17 12:30:40 Rubrik: |
|
|
JFAH skrev: | dbp skrev: | eUP skrev: | Många är oinsatta idioter. På ett sätt är det rätt åt dem att de fortsätter köra bensinbil, synd bara att bensinen är så billig. Jag ser gärna en höjning direkt till 20:- kr som start, sedan 5% om året. |
Åter igen, jag håller med, men jag har svårt att se att man skulle kunna övertyga politiker (undantaget miljöpartister) om att detta inte är politiskt självmord. |
Visst vore det självmord. Och det är inte så konstigt. Det skulle vara direkt katastrofalt ur statsekonomisk synvinkel. Och inte minst för det stora flertalet på vår la dsbyggd som har exakt 0 alternativ till bilen. Bränsle priserna idag är inte ett hinder för elbilen om man säger. Det är helt enkelt det att det inte tillverkas adekvata elbilar. |
Vad är det som är katastrofalt ur statsekonomisk synvinkel? Jag måste ha missat något då ökad skatt bidrar till ökade skatteintäkter?
Meh... detta med att det är landsbygdsborna som drabbas hårdast av höjd bensinskatt har jag aldrig lyckats förstå. Känns mer som om det är något stadsbor pekar på när de själva vill ha lägre skatt till sina SUVs. På landet köper de sina hus billigt och borde därför ha mer pengar över att lägga på transportmedel.
Sedan är väl standard-elbilsräckvidden på 10-20 mil ganska så ideal för de flesta landsbygdsbor.
Kanske inte ett direkt hinder för elbilsförsäljningen men håll med om att om det vore väsentligt dyrare med bensin så skulle fler gå över till elbilar. Dessutom är det väl rimligt att skatta dem som förstör vår miljö hårdare, för idag är det egentligen orimligt billigt.
För de allra flesta tror jag den nuvarande elbilsflottans räckvidder är helt och hållet adekvat. För längre resor får man helt enkelt ta tåg eller flyg.
Jag tror nämligen många måste inse att bensinbilen är ett privilegium som vi som samhälle roffat åt oss. Det är ingen rättighet att ta sig fram i en fossilbil, det har bara blivit så, detta mycket tack vare oljelobbyn. Håller därför inte med dem (främst bensinbilsförare) som säger att elbilarna minsann först måste vara överlägsna bensinbilarna på nästan alla sätt innan de tänker byta.
Det är inget rimligt tankesätt menar jag, då övergången till el inte borde ske när det är överlägset bensinbilar på alla mätbara punkter, utan just på grund av att det i allra högsta grad är nödvändigt för vår att rädda vår miljö. Det är bråttom ju. _________________ - Nissan Leaf (2015)
- Volvo 944 (1993)
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
LarsL Elbilsguru

Registreringsdatum: 11 november 2014 Inlägg: 1782
|
Postat: 2015-08-17 18:07:33 Rubrik: |
|
|
ballbeam skrev: |
Vad är det som är katastrofalt ur statsekonomisk synvinkel? Jag måste ha missat något då ökad skatt bidrar till ökade skatteintäkter?
|
Nä, så funkar det inte...
Med högre skatt för att ta sig till jobb eller affärer stannar folk hemma och då blir det inga skatteinkomster från vare sig arbete, försäljning eller bensinskatt Citat: |
Meh... detta med att det är landsbygdsborna som drabbas hårdast av höjd bensinskatt har jag aldrig lyckats förstå. Känns mer som om det är något stadsbor pekar på när de själva vill ha lägre skatt till sina SUVs. På landet köper de sina hus billigt och borde därför ha mer pengar över att lägga på transportmedel.
Sedan är väl standard-elbilsräckvidden på 10-20 mil ganska så ideal för de flesta landsbygdsbor.
|
Om du någon gång bott så att du har 3 mil till närmaste ICA så skulle du aldrig undra...
Ärligt talat så skiter nog de flesta stadsbor i SUV ägare i bränsleskatten, kapitalförlusten är den totalt dominerande kostnaden. Dessutom även om bilen drar 2l/mil så kör de kanske inte mer än 2-3 mil per dag.
Citat: |
För de allra flesta tror jag den nuvarande elbilsflottans räckvidder är helt och hållet adekvat. För längre resor får man helt enkelt ta tåg eller flyg.
Jag tror nämligen många måste inse att bensinbilen är ett privilegium som vi som samhälle roffat åt oss. Det är ingen rättighet att ta sig fram i en fossilbil, det har bara blivit så, detta mycket tack vare oljelobbyn. Håller därför inte med dem (främst bensinbilsförare) som säger att elbilarna minsann först måste vara överlägsna bensinbilarna på nästan alla sätt innan de tänker byta.
|
Återigen någon som inte haft 5 mil till jobbet och 3 mil till affären. Vad jag vet går det vare sig flyg eller tåg mellan alla platser på landet...
Om vi ska ha en landsbygd så måste vi ha fungerande biltrafik så är det. Och när det finns elbilar med Teslas räckvidd till rimliga kostnader så är de absolut ett bra alternativ. Däremot skulle jag inte rekommendera en Nissan Leaf.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
ballbeam Aktiv

Registreringsdatum: 11 september 2014 Inlägg: 75 Ort: Umeå
|
Postat: 2015-08-17 18:15:39 Rubrik: |
|
|
Hur föreslår du annars att vi ska göra för en relativt omedelbar omställning till el? Att vänta tills det finns elbilar med Tesla-räckvidd i Leaf-prisklass lär ta tid.
För övrigt är de sträckor du tar upp perfekta för Nissan Leaf. _________________ - Nissan Leaf (2015)
- Volvo 944 (1993)
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
LarsL Elbilsguru

Registreringsdatum: 11 november 2014 Inlägg: 1782
|
Postat: 2015-08-17 18:36:00 Rubrik: |
|
|
Nej, Nissan Leaf klarar inte 5+5 mil på vintern.
Ganska enkelt att få till övergången. Sänk momssatsen åtminstone till en nivå där staten drar in lika många kronor på elbilar som på en fossilbil, just nu betalar elbilköparen mer eftersom bilarna är dyrare.
Om 4-5 år kommer det finnas elbilar med hyfsad räckvidd tex Bolt, Leaf 2 och Model III som alla kan komma att uppfylla behoven. Dessutom kommer det finnas begangnade Model S för den som är lagd åt det hållet.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
dbp Elektrisk

Registreringsdatum: 06 mars 2015 Inlägg: 145 Ort: Trollhättan
|
Postat: 2015-08-18 06:29:11 Rubrik: |
|
|
LarsL skrev: |
Återigen någon som inte haft 5 mil till jobbet och 3 mil till affären. |
Det måste väl ändå vara ganska få som har det så? Mer än 85% av svenskarna bor ju inte på landet. _________________ Nissan Leaf -15 Pärlvit
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
LarsL Elbilsguru

Registreringsdatum: 11 november 2014 Inlägg: 1782
|
Postat: 2015-08-18 19:02:18 Rubrik: |
|
|
Precis de flesta bor i staden och tror det är rätt och bäst. De blir hipsters, dricker kaffe-late och röstar på MP. Jag tror ärligt talat inte att det är det bästa vi kan göra med vårat stora land.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|