Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


kan jag köra vidare eller ska jag vara försiktig?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2007-01-02 23:48:01    Rubrik: kan jag köra vidare eller ska jag vara försiktig? Svara med citat

Detta har hänt: (aktiva forumläsare känner igen problemet från andra trådar)

Min el-clio brukade gå ca 60km på en laddning. Med sommardäck ofta 63-67 km. Vid ett enstaka tillfälle 73 km (kanske hade gått så långt flera gånger om jag hade försökt, men oftast ställer jag den på laddning varje kväll efter ca 40-50 km körning och då vet jag inte hur långt den skulle kunna ha gått)

När jag bytte till vinterdäck ökade förbrukningen och jag kommer ner i ca 57-60 km.
Plötsligt en dag kommer jag bara 50km - inte en meter till. All energi är totalt slut. Jag får panik och tror att ett eller flera block har kapsejsat. Jag ställde bilen på laddning efter den resan, men stängde av direkt vid övergången till fas II för att inte skada batterierna. Jag var sedan tvungen att köra drygt en mil och har sedan laddat igen.

Den sista laddningen gick så här:

vid start av laddning:

spänning 134 volt, temp 2.8 grader C i kylarvätskan (bilen har tyvärr fått stå ute ett tag)
laddningen tog ca en timme och jag fick i ca 2.2 kwh (förväntat efter den korta körsträckan som jag tyvärr aldrig mätte så noga)
spänningen steg till ca 160 volt innan fas II inleddes. (den brukar alltid gå upp till 160V innan fas II inleds trots att det står 152V i handboken ??? )
fas II fortsatte vid en spänning på ca 154 volt. Jag drog ur kontakten efter ca 5 minuter på fas 2 för säkerhets skull. Det hördes att det bubblade i batterierna, men temperaturen hade sjunkit i kylarvätskan under laddningen till 2.3 grader och den gick inte upp något i slutet.

en timme efter avslutad laddning vred jag om nyckeln och kom upp i 134 volt. Det är den spänning jag brukar ha efter avslutad laddning.


Nu funderar jag... kan det varit någon annan orsak till att den bara gick 50km just den gången? Hur ska jag testa om det verkligen har varit batterihaveri? Om batterierna nyladdade ger 134 volt (som vanligt alltså) så borde det väl tyda på att inget har hänt, annars hade väl spänningen varit lägre?

Vad ska jag göra nu? Julle, du säger att du kan mäta upp sånt här - vad säger du om det jag mätt upp? Behövs det noggrannare mätningar för att kolla om batterierna är OK?

Det känns frestande att provköra en gång till för att se om räckvidden fortfarande är sämre. Tips? Borde jag avstå?

Om det behövs bytas / regenereras batterier så kommer jag att ställa av bilen tills jag får möjlighet att plocka ner batterierna och då måste jag dra igång den gamla bensinångande Golfen. (och det kostar mycket i skatt , besiktning mm...) så det är ju inte en önskedröm att behöva göra det. Rolling Eyes

Märkligt i sammanhanget var att temp-mätaren för yttre temp visar +44 grader C. Men att den har pajat kan väl inte påverka? Och om den "inre" tempmätaren hade visat fel hade väl kylarfläkten startat? Den går ju inte att avläsa annars. Inga röda lampor eller andra varningssignaler visas.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-01-03 21:11:23    Rubrik: Svara med citat

Hej Jens,

God fortsättning på 2007 allihop!

De mätningar du gjort under/efter laddningen du beskrev indikerar inget omedelbart/akut fel.
Spänningsmätningar på Ni/Cd batterier är mycket svårtolkade, bästa sättet att diagnostisera "i fält" är laddtid och förbrukning/körsträcka.
Var det länge sedan du fyllde vatten? Hur mycket gick det i?
Hur länge laddade bilen efter den kortare körsträckan? kanske var det bara laddaren som stängde av för tidigt före den aktuella turen, ändringar i temperaturen precis i omslaget fas1-fas2 kan "lura" laddaren, mest troligt är dock oxid i de säkringar som sitter ovanpå fartreglaget/hackaren eller fukt vid UCL.

Vinterdäcken ökar förbrukningen ganska mycket så en noggran koll på lufttrycket i dem ger längre körsträcka.

Om du vill vara ännu lite säkrare så kollar du kylvattnet till batteriet samt undersidan på alla block, det räcker med att lossa tanken till värmaren så går det att se de block som finns direkt ovanför.
Det du ska titta efter är spår av värme, dvs smältskador innifrån alternativt hål, storleken är oftast inte större än 2-3mm, kolla även de kortsidor du kommer åt (lossa plastbiten mellan främre och bakre lådan samt framför den främre).
OBS! Om det finns hål eller tecken på läckage så är elektrolyten mycket farlig att få i ögonen, även stänk!
Se skyddsföreskrifter för koncentrerad lut.

Om du inte hittar något avvikande samt att den laddar normalt antal Ah så är det bara att köra vidare.

Yttertemperaturgivaren har inget med laddningen att göra men visar den fel är risken stor att temperaturgivarna till blocken också är oxiderade i kontakten, kontakterna till allihop (3st) sitter ovanpå lådan till 350A säkringen mellan främre och bakre lådan.
Det finns även en mångpolig kontakt på vänster sida om främre batterilådan som bör kontrolleras.

Hittar du däremot inget kylvatten alternativt ett hål med läckage i botten på något block bör du inte köra bilen, tråkiga saker händer då.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2007-01-05 17:01:05    Rubrik: Svara med citat

Citat:
så kollar du kylvattnet till batteriet


hur menar du? Var kollar jag det?

Jag provkörde en sträcka på ca 30 km, försiktigt. Jag fick en känska av att den drog mer än vanligt (men jag var mer paranoid än vanligt också Surprised ) Såg inget exeptionellt med spänningen - efter 15 km var den nere på ca 123 volt efter vila, efter 30 km nere på ca 121 volt men stigit till 123 igen efter vila. kanske ska jag köra slut så jag ser hur långt jag kommer + fylla på vatten igen efter återladdning (och inte göra som förra gången!).

Citat:
Var det länge sedan du fyllde vatten? Hur mycket gick det i?


se här
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-01-05 22:42:06    Rubrik: Svara med citat

Behållaren för batteriets kylvatten sitter på insidan av höger framskärm, när kylpumpen går ("tändningen" på) ska det vara ett ganska kraftigt flöde igenom den. Har vattnet försvunnit i den samt att pumpen låter lite "torrt" bör man inte fortsätta köra, framför allt aldrig fylla på!
Det som kan ha hänt är att ett block havererat och bränt hål ut i kylvätskesystemet, läckaget syns inte på utsidan men gör att kapaciteten/körsträckan minskar.
Om man i det skedet fyller på kommer man ofelbart att förstöra minst 4 eller 6 block ytterligare pga kylvätskans spridning i de rör/slangar som används till vattenpåfyllning.
Kylvätska i elektrolyten är en säker död för blocken!
Ser man ett läckage vid någon batterilåda eller pumpen kan man vara lite lugnare men knappast lycklig....

Spänningsmätningar under belastning ger lite mer information, det är bra!
Jag tycker att 123 volt efter en 30km åktur och en stunds vila låter normalt.
Kör helst inte längre än nödvändigt pga risk för skador, ladda helst vid ca 30Ah kvar, när du närmar dig max körsträcka tar vissa block slut tidigare än andra och dessa block kommer då att urladdas mycket djupt, ev. reversera dvs byta polaritet.
Det är en stor risk för skador, det är av den anledningen till att jag rekommenderar att kapacitetsmäta varje enskilt block och plocka ihop ett batteri bestående av block med liknande kapacitet, då tar alla block "slut" samtidigt och risken för djupurladdningar och reverseringar minskar samtidigt som livslängden ökar kraftigt, jag vill också avråda från att byta enskilda block utan att veta status på alla ingående.
Jämför en kedja och dess svagaste länk...

Jag har ingen statistik på hur ofta man bör kapacitetsmäta men cirka var 4-5år vid normal körning, omgående om förbrukningen oförklarligt ökar eller kapaciteten ändras kraftigt (5-10Ah) uppåt eller nedåt, laddaren är inte speciellt "intelligent" och ibland visas en ökning av kapaciteten när ett eller flera block havererar, körsträckan minskar dock alltid...
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2007-01-08 16:55:04    Rubrik: Svara med citat

jodå, kylarvätskan är kvar på sin vanliga nivå, fast flödet var kanske något sämre än vad det brukar. Jag kanske ska undvika att köra i botten då, och vänta tills jag hittar en plats där jag kan plocka ner eländet.

tack för info. jag kommer nog behöva lite hjälp sen när jag börjar fixa men det känns inte läge just nu.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-01-08 17:11:49    Rubrik: Svara med citat

Innan du drar igång med att lyfta ned batterilådorna bör du kolla pumpen, jag har läst någonstans, kanske var det gamla forumet att magneterna kan lossna i pumpen. Det som händer då är att de går trögt och får lägre kapacitet, men du bör i så fall märka om det hänt med hjälp av en termometer vid batterierna, så här års räcker det nog med att lägga en hand på undersidan av blocken, de ska vara kalla även efter en 3mil tur.
Det är en Johnson-pump så de går att plocka isär med lite milt våld.

Ett förslag till att kolla pumpen kan vara att tillfälligt dra isär skarven som sitter i kylarfläktens fäste och sedan koppla pumpen direkt på batteriet med några korta kablar, den ska låta jämnt med en svag susning och stanna någon sekund efter att strömmen bryts.
Låt bilen vara av så slipper du oljudet från motorkylfläkten och styrservot.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.