Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Någon som testat smalare däck?
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2014-08-01 09:28:42    Rubrik: Svara med citat

Med liten fälgstorlek rullar man mer ekonomiskt i låga hastigheter, t ex stad, och med större blir det mer ekonomiskt i höga hastigheter. Så om man slänger på 20-tummare så kanske den rullar billigare i 90 kmh än vad den gör idag.
Har inte testat Razz men det jag ser på momentförbrukningen är att det är lättare att hålla stadigt under 0.1 kwh/km i ca 85 kmh än vad det är i 50-60 kmh. Vet ej om det är relaterat, även om första meningen i min post är riktig.
Det är väl kanske lättare att testa med en Clio där man har 14-tums däck för att därefter gå upp till 17-tums och jämföra Cool
Till överst på sidan
Jor-El
intresserad


Registreringsdatum: 24 mars 2015
Inlägg: 28

InläggPostat: 2015-04-21 10:16:29    Rubrik: Svara med citat

Tar tag i detta igen - ingen som kollat om det finns smalare men högre hjul, så att rullomkretsen bibehålls, men att man får mindre rullmotstånd? A'la BMW i3?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1181
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-04-21 10:57:15    Rubrik: Svara med citat

Se tidigare inlägg i ämnet:
http://elbil.forum24.se/elbil-post-41156.html#41156

Dimensionen verkar inte så viktig. Om man vill ha lågt rullmotstånd är det energiklassningen man ska titta.

A betyder rullmotstånd 6,5 kg/ton eller mindre
B 6,6 - 7,7 kg/ton
C 7,8 - 9,0 kg/ton

Verkar som att det största krutet läggs på 195-205 bredd om man tittar på utbudet av A-klassade däck.

Däcken till BMW i3 är inte bättre än C resp. B-klassade, enligt däckhandlarnas webbsidor.

Angående cykeldäck, så visar alla tester att breda däck ger lägre rullmotstånd. 50-60mm rullar mycket lättare än ~20mm. Räsercyklarna har antagligen smala däck p.g.a luftmotståndet
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1484
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-04-21 12:31:54    Rubrik: Svara med citat

Det är inte så att du blandar ihop tum på höjden och tum på bredden, galen Eller är testet gjort i matjord?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1181
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-04-21 12:54:36    Rubrik: Svara med citat

Här är ett test av däck till räsercyklar:
http://www.bicyclerollingresistance.com/specials/conti-gp4000s-ii-23-25-28

"Rolling Resistance

This is where it gets really interesting. At the same air pressure, a wider tire has lower rolling resistance."


Minns inte var jag läste testet med 50mm breda däck, men dom var nästan helt utan mönster, och rullade bättre än räserdäcken.

Här hittade jag ett test:
http://wimschermer.blogspot.nl/2015/03/bandentest-schwalbe-one-23-mm.html

Däcket till vänster (50mm brett) rullar bättre än det till höger. Dessutom rullar det bättre med 4 bars tryck, jämfört med 9 bars tryck i det smala däcket.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2015-04-21 19:33:57    Rubrik: Svara med citat

Man har ju massa andra variabler att ta hänsyn till: när man byter från original ändrar du oxå luftmotståndet (hjulhusen är en stor bov) - kör man mycket på motorväg märker man skillnad...antar jag, vare sig d blir t d bättre lr sämre. Även om däcket rullar lätt med högt tryck så blir man tvungen att ta andra fälgar o var e vikten fördelade på dom? Osv...
O efter man spenderat 10 000 på att experimentera fram till det bästa däcket på den bästa fälgen kanske man upptäcker att den bara blir 0,1 kWh snålare per mil. Många mil för att räkna hem pengarna, om det nu va syftet från början, hahaha.
På topgear räknade dom ut att om man rakar bort mustaschen så sparar man ca 50 kr om året i bränslekostnader...(säg att d va på 2000 mil).
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.13 sekunder att ladda.