Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


trasigt vattensystem?
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> vatten, påfyllning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-03-07 13:10:59    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker urtrycksfullheten devierar men tekniskt är vi mycket samspelta!/L
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2008-03-07 16:54:02    Rubrik: Svara med citat

Ok, jag får väl plocka ned batterierna i helgen och titta. Har redan kontaktat en bonde som skall lyfta bilen (om det nu blir på det sättet).
SUCK!
Om det visar sig att ni har fel så kommer jag hem till er en och en! (Obs skämt).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-03-07 17:05:51    Rubrik: Svara med citat

Och om vi har rätt (vilket vi har) vill vi ha 30% av ett batterihaveri insatt på vårt schweiziska bankkonto! /L & J
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2008-03-07 18:46:03    Rubrik: Svara med citat

Titta här först! http://elbil.forum24.se/elbil-about201.html

Jag intar samma attityd nu! Skall eventuellt först ge mig på en egen påfyllning, för att kontrollera vattenmängden, och kontrollera batteritemperatur under laddning.

Jag är (som du märkt) inte helt övertygad om att batterierna eller påfyllningen är dålig, men visst tycker jag att vattenmängden är märklig. Tycker också att det är konstigt att jag inte fått något larm trots att jag kört 476 mil sedan föregående fyllning. Å andra sidan har jag aldrig fått i speciellt mycklet vatten - vilket för all del är ett skäl så bra som något att lyfta och kolla.
Är det inte så att UCL:en lagrar antalet överladdade Ah och därur beräknar gasad vattenmägd - och behovet av påfyllning? I så fall är det ju inte så orimligt trots allt.

Beträffande kollen. Jag har ju förmånen att stå utomhus - på singel - när jag mek:ar. (Jag tycker inte om värme och torra golv 1 - försöker jag tänka.)

Att rulla MC-lyftar med några hundra kg batterier på singel känns inte som en bra idé. Vad tror ni om att låta en bonde med grävmaskin lyfta bilen baktill (och sedan stötta den) alternativt lyfta bort bilen, och låta batterierna stå kvar? Har någon provat något liknande.

Eller bör man köra upp bilen på en ramp och sedan sänka batterierna?

Eller skall man göra som i rep-boken - på en verkstad med lyft? Jag ser ett problem med den metoden om man inte kan sätta tillbaka batterierna och köra hem efter några timmar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-03-07 23:07:21    Rubrik: Svara med citat

Hm, 476mil på 2 liter vatten... jag kom inte ned till den låga volymen trots avbruten/obefintlig överladdning.

Jag påstår lite envist att du har inte fått i tillräckligt mycket vatten.

UCL lägger mycket riktigt ihop antalet överladdade Ah och har de som mått på förbrukat vatten.

Jag skulle undvika bondevarianten, det är lätt att skada nipplarna för vattenkylningen om lådorna inte lyfts rakt.

Det fungerar faktiskt riktigt bra att bara släppa ned lådorna 20-25mm med hjälp av muttrarna och sedan såga locken. Risken för att skada någon av slangarna minskar på det sättet och du behöver inte göra några tunga lyft.
Faktiskt inte ens lossa en skruv i onödan...

Med lite vilja och en kupevärmare kan du göra nästan hela jobbet "inomhus". Smile
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2008-03-08 10:06:29    Rubrik: Svara med citat

Tack Julle,

Jag håller helt med dig om att vattenmängden är oroväckande låg, men utesluter inte möjligheten den kan vara korrekt. Men visst - det verkar misstänkt. Bilen får stå och det är väl bara att ta ner batterierna.

Jag drar mig för att såga i bilen, av de skäl som vi tidigare diskuterat. Jag kör ofta omkring med två barn fastspända i baksätet. Då tycker jag att det känns rätt bra att veta att batterierna är helt och hållet utanför bilen.

Vet du (eller någon annan på forumet) hur mycket jag måste lyfta bilen för att få ut batterierna? Om jag inte kan lyfta bilen med traktor vore det enklaste kanske ett köra upp på en ramp och sedan släppa ner batterierna med en eller två MC-lyftar. Då vill jag inte upptäcka att jag behöver lyfta bilen ytterligare en dm för att kunna dra ut batterierna...

Eller är det bättre att ta upp bilen med domkrafter (och sedan sätta dit pallbockar). Biltema har ju billiga saker som bara kommer att användas en eller två gånger.

Jag kommer att leta på forumet efter tidigare råd och beskrivningar, men forumet börjar ju bli rätt stort nu, så om någon vet precis var en eventuell beskrivningen ligger så lägg gärna länken här (annars gör jag det själv när jag hittar den).

EDIT

HM...
Efter genomgång av hur man lyfter måste jag medge att sågning känns lockande.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-03-08 11:11:24    Rubrik: Svara med citat

Efter två nertagningar gav jag upp och sågade.... service är betydligt lättare

Men innan.
Första gången använde jag billyft och några eur.pallar det var grymt smidigt och tog kanske 30min att ta ner (men jag fick köpa nya hanbromsvajrar Embarassed )
Andra gången gjorde jag det hemma i villa garaget med biltemas uppkörnings ramper i fram pallbockar i bak en helpall och en halvpall lite träpluttar och en höglyftande palldragare.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2008-03-09 19:39:25    Rubrik: Svara med citat

Tack för allt engagemang. Det känns väldigt bra att kunna diskutera och utbyta erfarenheter när man blir osäker. Forumet och medlemmarna har för mig ett stort värde.

Jag kommer att följa Lem:s råd
Citat:
Vissa lyckas köra 1500 mil innan det smäller (normalvärde) annars har jag hört om de som kommit 4000 mil utan smäll (1-2 st av 200 bilar). Så chansen finns ju. Varför inte ta den, Du kan ju ha tur!
Jag vattnade bilen igår och fick i drygt 4 liter (5?). En del läckte ut och en del sitter i slangarna, men knappast så mycket som 4-5 liter.
Tillsammans med Bilias 2 L har jag fått i runt 6 L och det känns inte lika orimligt som 2 L, snarare fullt rimligt, både med mina tidigare erfarenheter och om jag jämför med er. Det som däremot ororar är att Bilia bara fick i 2 L..! Jag skall tala med dem, och finns det något intressant att berätta så återkommer jag.

Till saken hör att vattnet som kom ut inte är ledande (alltså inget lut som lämnat batterierna). Kylvattennivån har heller inte sjunkt.

Efter påfyllning brukar jag lufta systemet (köra vaakumpumpen utan att släppa in vatten i andra änden, så att allt vatten i systemet sugs ut). Det glömde jag av olika skäl igår. Är det någon som ser detta som en stor risk? Tänkte köra men lufta systemet innan jag laddar igen.

Jag kommer att ta en titt på cellerna, men gör det hellre när jag ändå monterar övervakningssystemet.

EDIT
Vid närmare ftertanke skall man nog inte köra utan att lufta första. Vid urladdning sjunker ju 'vattennivån' och vattnet i slangarna sugs in. Vid efterföljande laddning kan lut tryckas ut i slangarna och kortsluta celler.


Senast ändrad av Akeshog den 2008-03-09 21:21:18, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-03-09 19:50:14    Rubrik: Svara med citat

Den extra (nödvändiga) mängden vatten som du fick i, var det jämnt fördelat eller bara i vissa slingor?

Den här händelsen gör mig mer och mer övertygad om vikten av egen kunskap om de saker man äger.

Låt säga att du inte fyllt i de extra 4-5liter vatten, vad hade hänt då?
Med ganska stor säkerhet skulle några block haverera, tror du Volvo tar sitt ansvar? knappast, de har inte gjort det ännu och kommer troligtvis aldrig att göra det.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-03-09 20:54:04    Rubrik: Svara med citat

Akeshog skrev:
!
---Jag vattnade bilen igår och fick i drygt 4 liter (5?)---


Hej!
Försök analysera detta i botten. Det är ju mycket märkligt att det inte ringer varningsklockor direkt hos Bilia när så lite vatten behöver fyllas! Att Du sedan direkt efter fyller den dubbla mängden utöver det som fyllts är av samma nivå som att lämna ut en bil utan att slagit i olja efter oljebyte/filterbyte. Effekten är densamma men det är lite mer oklart exakt när det går åt h-e.

Gissningsvis har ca 10% av bilarna INTE exploderat. Det vore intressant att få en bättre uppfattning vad som är orsaken/orsakerna.

Hälsningar/L
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2008-03-10 10:31:22    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag talat med Bilia. De har ingen annan förklaring än att de kan ha missat, så att de sög in luft istället för vatten. Det är onekligen en rimlig förklaring.

På sätt och vis känns det ju tryggt att mina egna påfyllningar är väl så bra som Bilias. Jag fyller på med undertrycksmetoden, och jag kan se skäl till att använda den istället för påfyllning med flaska.

Men visst - separatpåfyllning måste vara det överlägset säkraste sättet att upptäcka 'farliga' celler. Jag skall nog byta till detta jag med, men det blir när jag ändå plockar ned batteripackarna.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
elotto
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 oktober 2007
Inlägg: 167
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-03-10 12:57:13    Rubrik: Svara med citat

Har någon ett förslag på hur man kan kolla elektrolytnivån i batterierna. Av olika anledningar så kan jag just nu inte ladda fullt och genom det inte fylla som vanligt. Jag skulle ändå vilja kolla om nivån är ok.
Jag har inte kollat men jag misstänker att man inte kan lysa igenom batterierna och på så sätt kolla nivån. Man kan ju väga men det är bökigt...

Jag funderade på att mäta hur mycket luft jag kan trycka i innan jag når ett visst lufttryck. Jag kommer ju inte att veta den individuella nivån men om man antar att flertalet batterier har korekt nivå so kommer jag att finna individer som har för låg nivå.

Finns det bättre förslag?

Jonas
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-03-10 13:02:32    Rubrik: Svara med citat

Luta batterierna/hela bilen åt ena sidan... galen
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2008-03-10 13:03:08    Rubrik: Svara med citat

Om du har separat påfyllning så kanske du kan använda 'lufttrycks-metoden' som du föreslår.
Om du har kvar det centrala påfyllningssystemet så kan du det inte pga backventilerna, väl..?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
joppe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2007
Inlägg: 260
Ort: Tyresö / Stockholm

InläggPostat: 2008-03-10 13:05:10    Rubrik: Svara med citat

Vet inte om du lätt kan ta ur batterierna.

Om du kan det så tippar du bara batteriet lite

Då ser du vattennivån i respektive cell

Kan då också upptäcka om någon cell börjar bli dålig och därigenom drar mer vatten än de andra

Lycka till
_________________
Länge Leve Elen
/Jonny

Renault Megane CC -04
VW Touran Biogas -11
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> vatten, påfyllning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.35 sekunder att ladda.