Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Lader ikke/kører ikke

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
PC
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 september 2006
Inlägg: 118
Ort: Tølløse (Danmark)1xBerlingo, 1xSaxo

InläggPostat: 2006-09-06 16:50:35    Rubrik: Lader ikke/kører ikke Svara med citat

Jeg har fået et alvorligt problem med min ellers driftsikre Clio! Sad
Når jeg slår tændingen til lyser ladningslampen for 12V batteriet sammen med lampen for for høj temperatur i drivlinien. Advarselslampen for isolationsfejl blinker og fejlindikeringslampen for elektronikfejl lyser konstant. Bilen kan ikke køre og den kan ikke lades op - når man forsøger at lade, blinker dioden 2 alm. og et langt blink, for senere at lyse konstant. Hverken kølepumpen til batterierne eller udluftningsventilatoren til samme kører - kølepumpen kører dog når tændingen er til!
Hvad kan der være galt?
_________________
Kør med El og Vind;-)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1596
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2006-09-06 19:02:59    Rubrik: Svara med citat

Har du kollat att säkringarna ovanpå hackaren är hela ?
Jag har lärt mig den hårda vägen att dom går sönder och att det kan skapa de mest underliga problem.

Lycka till !
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
PC
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 september 2006
Inlägg: 118
Ort: Tølløse (Danmark)1xBerlingo, 1xSaxo

InläggPostat: 2006-09-10 14:44:48    Rubrik: Svara med citat

Jeg har målt modstanden i sikringerne til 0.002 Ohm - det burde vel indikere at de er OK! - eller hvad?
_________________
Kør med El og Vind;-)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
PC
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 september 2006
Inlägg: 118
Ort: Tølløse (Danmark)1xBerlingo, 1xSaxo

InläggPostat: 2006-09-11 15:48:31    Rubrik: Svara med citat

Jeg har netop konstateret at 12V batteriet ikke bliver ladet op når tændingen er til - det gør det kortvarigt når laderen tilsluttes!
Kan det tænkes at det er 350A sikringen til driftbatterierne der er defekt?
_________________
Kør med El og Vind;-)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1596
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2006-09-11 19:37:45    Rubrik: Svara med citat

Säkringarna verkar vara OK.
Om du slår på tändningen, hör du då att kontaktorerna (två stora reläer i närheten av driftbatterierna) slår till ?
Om tändningen är på, kan du då mäta att du har högspänning under den vita kåpan (på de stora säkringarna ) ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
PC
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 september 2006
Inlägg: 118
Ort: Tølløse (Danmark)1xBerlingo, 1xSaxo

InläggPostat: 2006-09-14 17:47:16    Rubrik: Svara med citat

Når jeg slår tændingen til er det tydeligt at der ikke bliver leveret spænding til 12 V batteriet og det mister ret hurtigt kraft. Blæserne kører langsommere og lyset blver svagere.
Når jeg slår tændingen fra kan jeg høre mindst et af relæerne slå fra!
Er det muligt at det ene relæ kan være defekt?
Eller kan det være spændingsomveksleren?
_________________
Kør med El og Vind;-)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1596
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2006-09-14 18:01:51    Rubrik: Svara med citat

Jag tror att du måste mäta på högspänningen, kan du göra det ?
Då får du svaret på om en av högspänningsreläerna är defekt.

Har du provat att ladda hjälpbatteriet med en separat laddare ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
PC
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 september 2006
Inlägg: 118
Ort: Tølløse (Danmark)1xBerlingo, 1xSaxo

InläggPostat: 2006-10-02 20:39:47    Rubrik: Svara med citat

Jeg er nu startet fra en ende af, for at finde fejlkilden - spændingen på batterisiden af kontakterne er 121V (batterierne er ok!)
Når kontakterne slår til er spændingen på den anden side af dem den samme (kontakterne er ok!)
Når jeg sætter ladestikket til klikker der nogle relæer og spændingen på højspændingssiden skifter fra ca. 157V til 57V til 20V til 157V osv. samtidig med at relæerne klikker.
Når jeg måler på 12V hjælpebatteriet bliver det ikke ladet men taber langsomt spænding. Jeg har målt en afladning på 0,46A mellem - polen og stel - det er jo alt for meget!
Denne afladning stopper når jeg fjerner sikring nr. 9 i boksen ved vinduesvaskerbeholderen.
Denne sikring er efter manualen til UCL, men da UCL jo har kontakt med stort set samtlige relæer på bilen, kan fejlen jo teoretisk ligge hvorsomhelst.

Nogen ideer til hvad det kan være og hvor det sidder? - eller kan jeg ligesågodt skifte UCL-en med det samme?

Peter
_________________
Kør med El og Vind;-)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2006-10-05 02:12:04    Rubrik: Samma fel!? Svara med citat

Jag har nu varit på semester i 2 veckor Very Happy . När jag skulle åka iväg med bilen var allt som vanlig tills efter ca 50 meter. Då "släppte" drivningen, som om hackaren bara lade av eller "neutralväxel" gick i. Samma lampor som ovan tändes Shocked . Jag konstaterar att 12:an är lite trött så jag tänkte; Jaa, så klart! den har blivit tömd på semestern. Jag byter till ett annat batteri, men samma fel återstår. Ska ladda båda batterierna inatt så får jag se hhur det blir imorgon. Testade förresten att sätta i laddhandsken en natt (då borde ju 12:an laddas), men ingen skillnad. Mina misstankar börjar att riktas mot DC-DC lådan. Den "tickar" skumt som om något relä försöker att dra. Återkommer när jag vet mera.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2006-10-05 09:41:57    Rubrik: Svara med citat

Angående dina misstankar mot DC-DC omvandlaren, på min bil var kontakten till UCL urkopplad när jag köpte bilen, det har ingen effekt förutom att UCL inte kan stänga av den samt inte heller att felsökningen/diagnos fungerar.
Dock laddar den så fort huvudkontaktorerna drar.
Det finns flera allvarliga konstruktionsfel med DC-DC omvandlaren, den är inte tillräckligt säkrad mot överhettning, kontakterna på ovansidan samlar gärna vatten, det leder till konstiga felmeddelanden samt till slut fläktarna, de 60*60mm fläktar som sitter där är inte konstruerade för utomhusanvändning...
Byt dessa med jämna mellanrum, en billig försäkring mot stora utgifter!
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
PC
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 september 2006
Inlägg: 118
Ort: Tølløse (Danmark)1xBerlingo, 1xSaxo

InläggPostat: 2006-11-28 15:33:20    Rubrik: Svara med citat

Mit problem er løst Very Happy
Det var en dårlig forbindelse i en af kontakterne - de slog til men gav ikke tilstrækkelig forbindelse til at UCL'en kunne registrere det - derfor ingen ladning Confused
_________________
Kør med El og Vind;-)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.