Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Att välja däck med rätt energiklass

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-11-03 19:02:32    Rubrik: Att välja däck med rätt energiklass Svara med citat

På elbilar är det ofta viktigt för föraren att däcken är bra klassade när det gäller bränsleförbrukningen, eller energiåtgången för framdrivning som är mer korrekt när det gäller elbilar.

Om du som jag endast väljer däck efter bästa energiklassning bland den tilltänkta däcktypen så kan det vara bra och veta att många webshopar som säljer däck redovisar prestandadeklarationen från den dimension av det aktuella däcket som har BÄST siffror !

Mao. det däcket du köper för att det har klassningen A, kan ha vilken klassning som helst såvida du inte av en slump råkar köpa just den dimensionen som har bäst siffror.

Jag upptäckte detta nu när jag fick hem mina C-klassade vinterdäck och de var märkta med ett E !!!

Låt mig visa ett exempel för tydlighetens skull så du slipper bli besviken :


Jag letar lite på olika webshopar och hittar ett michelindäck som jag vet är ett bra vinterdäck för nordiska temperaturer, ett däck som behåller mjukheten i gummiblandningen också när det är svinkallt jämfört med europeiska vinterdäck som blir stenhårda hala gummisvålar så fort tempen går under nollan. Här ser vi att däcket i webshopen har energiklass "C".




När jag sedan hämtar ut däcken är de märkta med energiklass "E", ingen felleverans eller tillverkaren som ändrat specen. Efter en titt på michelins egna sida där jag klickar mig ner till det valda däcket och den enskilda dimensionen så är det mycket riktigt ett "E" klassat däck.




Så här är det ofta så tyvärr måste man som konsument dubbelkolla om man har elbil och bryr sig om energiklassningen. Ibland är det svårt att ens hitta klassningen fast det är lag på det inom EU, då är det ofta "F" märkta däck, dvs. rena skiten och inget att köpa till en elbil. De bra klassningarna kommer ofta från standardstorleken 195/65-15-tum som säljer bäst och där tillverkaren lägger mest krut antar jag.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3271
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-11-03 19:18:22    Rubrik: Svara med citat

Det regleras hårt hur dessa märkningar skall se ut. Det är ju självklart inget fel på däcket utan på webshoppen. Trist. Jag har råkat ut för samma sak när jag ville prova att gå från mina favoriter Nankang NS2 och prova några lågenergidäck. Fick hem fel sort först och fick nya utan gnäll (däckonline).

Nu visade det sig inte märkas på min V70 skillnaden mellan A och E. Elbilen ger ju ett bättre kvitto på dethela Smile
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1484
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-11-03 22:49:41    Rubrik: Svara med citat

Ja det är enorm skillnad på däck och däck, bridgestone ecopia b381 är det absolut snålaste jag någonsin kört det är nästan så man gråter när friktionsdäcken skall på. Men friktionsdäcken är å andra sidan mycket tystare, lite konstigt då jag har trott ätt ljud är energiförlust.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-11-03 23:45:53    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:
Ja det är enorm skillnad på däck och däck, bridgestone ecopia b381 är det absolut snålaste jag någonsin kört det är nästan så man gråter när friktionsdäcken skall på. Men friktionsdäcken är å andra sidan mycket tystare, lite konstigt då jag har trott ätt ljud är energiförlust.


Ibland är ljud skapat av en energiförlust. Ibland är ett snålt däck ganska bullrigt pga. att det är hårt och har en gummiblandning som inte absorberar vibrationer av vissa frekvenser lika bra som ett mjukare däck med ett helt annat mönster.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1484
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-11-04 00:01:32    Rubrik: Svara med citat

Jo visst är det så. Att köra på järn med järnhjul är ju energieffektivt men låter tämligen mycket. För övrigt så är B381 ecopia som att köra på is redan när deet ligger lite blöta löv på vägen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-11-04 08:43:59    Rubrik: Svara med citat

Då kan ju b381 vara ett typsikt sådant däck som är väldigt hårt och rullar smidigt men har lite sämre grepp. Ibland tycker jag man hittar A-B klassade däck som faktiskt har relativt bra grepp.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2733
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-11-04 10:53:33    Rubrik: Re: Att välja däck med rätt energiklass Svara med citat

eUP skrev:

Låt mig visa ett exempel för tydlighetens skull så du slipper bli besviken :


Michelin x-ice hade jag på Fiat 500EV, och trots att dem har så dålig bränsle ekonomi enligt deklaration så var dem bättre på alla punkter än GoodYear sommardäck som var A/A klassade på samma bilen... och ljudnivå var så fantastisk låg med x-ice... du har köpt dig mycket bra däck! hoppas dem fungerar bra på e-up också...
_________________
ZOE ZE40 & IoniqPHEV
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-11-04 18:46:15    Rubrik: Re: Att välja däck med rätt energiklass Svara med citat

elfi skrev:
eUP skrev:

Låt mig visa ett exempel för tydlighetens skull så du slipper bli besviken :


Michelin x-ice hade jag på Fiat 500EV, och trots att dem har så dålig bränsle ekonomi enligt deklaration så var dem bättre på alla punkter än GoodYear sommardäck som var A/A klassade på samma bilen... och ljudnivå var så fantastisk låg med x-ice... du har köpt dig mycket bra däck! hoppas dem fungerar bra på e-up också...


x-ice är helt klart tysta och gummit med mönster känns väldigt mjukt och följsamt. Kanske något sämre räckvidd, typ några kilometer, jämfört med de B-klassade däcken som satt på original. Lite tråkigt är att det inte ens finns A-klassade däck att köpa i dimensionen 165/65-15tum, nu kanske det kommer A-klassade däck eftersom eUP sålt relativt bra i europa.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3271
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-11-04 19:12:32    Rubrik: Svara med citat

"Energieffektivitet på skala A-G
Energimärkningen visar däckets
energiklass på en skala från A till G,
med pilar från mörkt grönt till rött.
Däck märkta med energiklass A är
effektivast, vilket betyder att de har
ett lågt rullmotstånd och därmed
minskar bränsleförbrukningen.
Väljer du som exempel fyra däck i
energiklass A istället för i klass G
kan bränsleförbrukningen minska
med upp till 7,5 procent
."
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3271
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-11-04 19:13:26    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
"Energieffektivitet på skala A-G
Energimärkningen visar däckets
energiklass på en skala från A till G,
med pilar från mörkt grönt till rött.
Däck märkta med energiklass A är
effektivast, vilket betyder att de har
ett lågt rullmotstånd och därmed
minskar bränsleförbrukningen.
Väljer du som exempel fyra däck i
energiklass A istället för i klass G
kan bränsleförbrukningen minska
med upp till 7,5 procent
."


Men som vi nosat på hänger det nog ihop med hållbarhet och väggrepp också.

http://www.youtube.com/watch?v=40TpAB818_8
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1199
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2014-11-04 22:50:52    Rubrik: Svara med citat

På en elbil kan man ju se det som att man får ett större batteripack av att byta till däck som rullar lättare.

Jag satt och labbade med denna:
http://ecomodder.com/forum/tool-aero-rolling-resistance.php
Och kom, med utgångspunkt i denna bild:
http://postimg.org/image/6toajirz3/
fram till att Leaf har ungefär dessa data:

Vehicle weight: 1600 kg
Crr: .0125
Cd: .28
A: 25 ft2
Fuel energy density (Wh/US gal.): 37837
Engine efficiency: 0.9
Drivetrain efficiency: 0.95
Parasitic overhead (Watts): 150 (gissning)
rho: 1.225 kg/m3

(Siffran 37837 Wh/US gal gör att den högra kolumnen får enheten kWh/mil istället för liter bränsle/100km)

Vilket gav detta resultat:

Förbrukningen är alltså 0,99 kWh/mil i 56 km/h och 1,19 kWh/mil i 72 km/h.

I Nokia-videon kommer deras experimentdäck 130m istället för konkurrentens 80m. Förhållandet mellan sträckorna borde ungefär motsvara förhållandet mellan Crr.

Om vi säger att man skulle montera däck som har Crr = 0,008 istället för 0,0125 på Leafen, vad skulle hända då?

Se följande tabell:

Förbrukningen är nu 0,76 kWh/mil i 56 km/h och 0,96 kWh/mil i 72 km/h. Stor skillnad, eller hur!
I hög hastighet skiljer inte mycket, såklart, p.g.a luftmotståndet.

Vi säger att man vill pressa ut så lång räckvidd som möjligt ur Leafen. Med original däck kommer man ungefär 20 mil om man åker i drygt 50. Med de bättre däcken går det att åka i drygt 70 istället för bara drygt 50, med samma lång räckvidd. Ifall man åker i drygt 50 borde man komma över 25 mil med de bättre däcken.

Förutsatt att denna teoretiska beräkning stämmer, alltså. Vilket jag tror mest hänger på ifall rullmotståndet verkligen går att sänka från 0,0125 till 0,008 ute på vanlig asfaltsväg, och inte bara på Nokias betonggolv.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-11-04 23:12:39    Rubrik: Svara med citat

Intressant !

Efter mitt byte från B till E däck så är min slutsats att det är några kilometer räckvidd jag tappat, jag trodde det skulle vara mer men det är inte den känslan jag fått utan att göra några mer ingående tester. Från A till F borde skillnaden bli ganska stor också i praktiken.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2733
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-11-05 02:38:47    Rubrik: Svara med citat

I det perfekta välden så blir det så här:

http://youtu.be/40TpAB818_8

och i praktiken så ska man hitta balans mellan rullmotstånd, väggrepp på våt och tort, samt åkbekvämlighet… och det inte är lätt… blandar man is och snö i stora mängder som vi har i Norden så är det bäst att diskutera med folk och försöka hitta bra ballanserad produkt…
_________________
ZOE ZE40 & IoniqPHEV
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1199
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2014-11-26 18:29:47    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
"A istället för i klass G
kan bränsleförbrukningen minska
med upp till 7,5 procent
."


Är dessa bokstäver kopplade till fasta intervall av rullmotståndskoefficienter, eller är de någon sorts relativ märkning?

D.v.s rullar ett 205mm brett däck lika lätt som ett 115mm brett däck (VW XL1), om båda är i energiklass A?
Eller innebär A bara att däcket är bättre än G för den aktuella dimensionen, men att två A-däck av olika dimension kan ha olika rullmotstånd? D.v.s att 115mm A rullar bättre än 205mm A?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-11-26 22:49:10    Rubrik: Svara med citat

Märkning av energiklass är enbart för aktuell dimension. Ett A-klassat 295 rullar som regel trögare än ett E-klassat 175. Det är iaf. så jag förstått det.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 962

InläggPostat: 2014-11-27 07:23:39    Rubrik: Svara med citat

Det är ju lätt att förstå att ett smalare däck borde kunna ge lägre rullmotstånd, men vilken inverkan har fälgdiametern och däckprofilen på rullmotståndet?
Jag tänker på BMW i3 med sina smala 19" fälgar.
Är stora fälgar (18-20") med låga däckprofiler bättre än lite mindre fälgar med högre däckprofil, eller är det bara snyggare (och bullrigare)?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1319
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2014-11-27 07:58:51    Rubrik: Svara med citat

Som jag fått lära mig det är deformation av däckssidan något som drar energi och fälgar deformeras normalt sett mindre än däcken (utom på äldre Audi RS6).
Speciellt snyggt är det ju inte med fälg utan däckssida när det bara är luft innanför fälgen. Problemet är ju att buller har lättare att leta sig in i bilen ju stabilare "vägg" man har mellan mark och axeltapp.

En annan aspekt på problemet är att allt gummi mellan förare och mark ger sämre känsla för vad bilen håller på med.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1199
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2014-11-30 02:07:32    Rubrik: Svara med citat

Enligt det här dokumentet är märkningen inte relativ.

A betyder rullmotstånd 6,5 kg/ton eller mindre
B 6,6 - 7,7 kg/ton
C 7,8 - 9,0 kg/ton

http://www.etrma.org/uploads/Modules/Documentsmanager/2011-11-30--industry-guideline-on-tyre-labelling-%28vers3%29.pdf

De bästa däcken jag hittat i 13 tum är märkta C. De flesta A-klassade är i 15-16 tum och 185-205 breda. För att få bättre rull i Clion borde jag med andra byta fälgar och däck.

En sak som jag tycker är konstigt är att Bridgestone B381 145/80 R14, som lovordas av många, bara är i klass C.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.