Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


BMS innstillinger

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
ronerv
intresserad


Registreringsdatum: 23 augusti 2012
Inlägg: 32

InläggPostat: 2014-09-22 15:45:51    Rubrik: BMS innstillinger Svara med citat

hei, har 40 stk LFeYPO4 batterier (3.2V/90Ah) i min Clio. Har Jens BMS og lurer på hva som er best verdier. Hvilke innstillinger ville du hatt?



har også 2 stk batteri i reserve som jeg lurer på å koble i bakerste kasse da det er god plass, vil det gå bra med 42 celler 3.2V/90Ah ?




[/img]
_________________
Renault Clio Electrique 1997 med Lithium batterier
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2014-09-23 05:35:27    Rubrik: Svara med citat

Hej Ronerv!

Ja det fungerar bra med 42 celler.
driv-med-el kör med 43 st lifepo4 celler i sin Clio.
Man har förvisso gjort en liten ändring i sin motorstyrning för att bilen skall starta i alla lägen.

Vad det gäller dina värden så tycker jag att du skall sänka dina max1 och max2 värden. och höja shunt värdet.

Max1 till 3700, max2 till 3600 och shunt till 3450.

Det borde ge lite längre livslängd på batterierna.
Kanske sänka max till 3800 också.

Kommer inte riktigt ihåg vilket värde som gör vad.

Jag har för mig att Max2 värdet är det värde som BMS tillåter laddning igen efter att det varit upp på Max och då borde Max2 kanske vara i närheten av shunt värdet kanske så lågt som 3500.

Jag kan kolla vad jag kör för värden i den bil jag ställt i ordning.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2014-09-23 05:40:16    Rubrik: Svara med citat

Kollade mina värden nu och jag har detta.

VV00 max 3800
VV01 max1 3700
VV02 max2 3400

Men då kör jag utan shuntning och med bottenbalansering.

VV11 kyla 8.0 då man vill att batterierna skall vara över 0grader när man laddar.


Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ronerv
intresserad


Registreringsdatum: 23 augusti 2012
Inlägg: 32

InläggPostat: 2014-09-23 12:25:18    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:
Kollade mina värden nu och jag har detta.

VV00 max 3800
VV01 max1 3700
VV02 max2 3400

Men då kör jag utan shuntning och med bottenbalansering.

VV11 kyla 8.0 då man vill att batterierna skall vara över 0grader när man laddar.


Mvh
/Per


Flott - da skal jeg lade opp de to ekstra batteriene og få de montert inn i bilen. Jeg har montert inn webasto i bilen og har kjøpt meg en 7 Switch GSM Remote Control Relay (Dual Band) fra e-bay - så nå ringer jeg Clioen som dermed starter webastoen i 15 minutter... godt å komme ut i varm bil Smile http://www.ebay.com/itm/200532765028?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
_________________
Renault Clio Electrique 1997 med Lithium batterier
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2014-10-03 21:37:16    Rubrik: Svara med citat

VV03 - VV05 är lite för låga värden på. De får gärna ligga på 2600 - 2650 - 2700 för att inte batterierna ska få stryk i onödan. men det beror också lite på hur BMS:en är inkopplad, om den sänker effekten (gasen) vid VV04 eller VV05 och stannar helt vid VV03 ?

Manual för BMS finns här: BMS 6.2.0 - dokumentation.pdf
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ronerv
intresserad


Registreringsdatum: 23 augusti 2012
Inlägg: 32

InläggPostat: 2014-10-05 15:20:52    Rubrik: Svara med citat

jens skrev:
VV03 - VV05 är lite för låga värden på. De får gärna ligga på 2600 - 2650 - 2700 för att inte batterierna ska få stryk i onödan. men det beror också lite på hur BMS:en är inkopplad, om den sänker effekten (gasen) vid VV04 eller VV05 och stannar helt vid VV03 ?

Manual för BMS finns här: BMS 6.2.0 - dokumentation.pdf


sendt deg en Pm Jens Surprised
_________________
Renault Clio Electrique 1997 med Lithium batterier
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.