Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Extern Temp visar fel

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
joppe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2007
Inlägg: 260
Ort: Tyresö / Stockholm

InläggPostat: 2007-07-12 13:22:41    Rubrik: Extern Temp visar fel Svara med citat

Min ext.temp visar på tok för högt (mellan 90-93 grader)

Oavsätt om den stått hela natten eller precis är körd eller laddad.

Jag har inte märk att det gör något att den visar för mycket,
men vad kan det bero på?

Var sitter givaren för den externa tempen?

Länge leve elen
/ Jonny
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
PC
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 september 2006
Inlägg: 118
Ort: Tølløse (Danmark)1xBerlingo, 1xSaxo

InläggPostat: 2007-07-13 08:00:43    Rubrik: Svara med citat

Hej Johnny!

Givaren til ext. temp. sidder under bilen mellem de to batterikasser!

Den er sluttet til et stik der sidder lige over 350 A sikringen midt for bilen Wink

Fejlvisningen kan skyldes en dårlig forbindelse til giveren, så lidt "massage" og lidt WD40 burde kunne afhjælpe problemet Wink

Hvis den stadig viser forkert, kan man enten koble den fra - så kan man ikke aflæse en ext. temp., eller lodde en ny modstand på ledningen - det er, så vidt jeg husker, en NTC modstand på 3,3 K - ret mig hvis jeg husker forkert Confused

Hilsen Peter
_________________
Kør med El og Vind;-)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
joppe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2007
Inlägg: 260
Ort: Tyresö / Stockholm

InläggPostat: 2007-07-13 08:42:27    Rubrik: Svara med citat

Hej Peter,

Tack för svaret.

Men ovanför 350A säkringen sitter bara 2 kontakter.

Den ena går till givaren som sitter i ett batteri inne i det bakre packet.

Den andra går till givaren på utsidan av ett batteri i det bakre packet.

Ska det sitta ytterligare en givare där?

Mvh
/ Jonny
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
PC
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 september 2006
Inlägg: 118
Ort: Tølløse (Danmark)1xBerlingo, 1xSaxo

InläggPostat: 2007-07-13 11:36:14    Rubrik: Svara med citat

Givaren på ydersiden af batteripakken er den du søger Wink

Peter
_________________
Kør med El og Vind;-)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
joppe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2007
Inlägg: 260
Ort: Tyresö / Stockholm

InläggPostat: 2007-07-13 12:43:50    Rubrik: Svara med citat

Tack för hjälpen,

Då ska jag kolla denna i helgen.

Mvh
/ Jonny
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2008-02-06 09:01:58    Rubrik: Svara med citat

Hej,

Nu när jag plockat ned DC/DC-omvandlaren tänkte jag även åtgärda EXT. TEMP.-givaren, men är lite osäker på var den sitter. Jag har sökt på forumet, men hittar bara denna tråd om detta - den skall i så fall sitta 'under bilen, på utsidan mellan batterifacken, mitt i bilen - ovanför 350 A-säkringen'.

Samtidigt har jag för mig att jag läst både att den sitter i vänster framskärm och i vänster backspegel.

Någon som vet var den sitter? Tacksam för svar omgående, så att jag kan sätta tillbaka spänningsomvandlaren.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-02-06 09:05:37    Rubrik: Svara med citat

På ElClio sitter den mellan batterierna med kontakten ovanpå 350A säkringen, på bensinmodellerna sitter den i backspegeln.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2008-02-07 18:59:05    Rubrik: Svara med citat

Tack Julle,

Jag kunde fortsätta den delen av jobbet. Passade på och bytte fläktarna till DC/DC-omvandlaren när jag ändå var igång. Givetvis snurrade ingen av dem (appropå din tidigare omröstning). 'Fyllde' även vänster framskärm och angränsande områden med linolja när jag ändå var i gång.

Ursprungligen var jag där och rotade för att fixa 'växelgivaren'. Öppnade den, men den var som ny. Verkar som om problemet (= kan ej lägga in backen, N+D ger D, R ger N) ligger i justering av pianotråden/vajern/staget. (Kommer att lägga upp detta på en ny tråd om resultatet verkar kunna vara till någon hjälp.)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-02-08 11:16:56    Rubrik: Svara med citat

Det finns en serie med UCL som går sönder på detta sätt, backen går inte att lägga i.
Jag har en UCL hemma med det felet. kollar man med en XR-25 visar den korrekt insignal med det är något fel på vägen till hackaren, ett byte av UCL är det enda som hjälper... Sad
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2008-02-08 12:35:29    Rubrik: Svara med citat

19 Aaaghhh... ¤%&#"$
Säg inte så...!!! (Har i och för sig hört det vid något tidigare tillfälle)

UCL

Jag väljer tills vidare att tro att något övernaturligt har inträffat - kanske något med fri energi som drabbat mina 'wheels'...

Tur att man 'jobbar hemifrån' idag. Igår tror jag att jag lyckades justera pianotråden/staget, och tog loss givaren igen. Skall se vad jag få för utslag om jag går ut och vrider på givaren för hand.

Enligt Bilia (inte min vanliga kontakt - han var inte där) sitter det en 'riktig' växellåda i Clion, dvs det är en mekanisk backväxel - inte motorn som byter riktning. Stämmer verkligen det..?

(Flyttar nu tråden till elektriska problem / rikningsgivaren)
http://elbil.forum24.se/elbil-about568.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-02-08 18:11:48    Rubrik: Svara med citat

Mekanisk back på clio electrique.... nej det stämmer verkligen inte man växlar polaritet på fältlindning.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2226
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2008-02-08 18:14:26    Rubrik: Svara med citat

mrMagoo skrev:
Mekanisk back på clio electrique.... nej det stämmer verkligen inte man växlar polaritet på fältlindning.


Väldigt smidig växellåda i så fall min har aldrig klagat galen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2008-02-08 18:53:08    Rubrik: Svara med citat

Alex- jag antar att du menar att du instämmer med Magoo..?
Eller menar du att din (express?) har 'riktig' växellåda?

(Fortsätt gärna tråden dit jag länkat - under riktningsgivaren)

Mvh,
/-\nders
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
elotto
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 oktober 2007
Inlägg: 167
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-04-09 21:46:15    Rubrik: Svara med citat

PC!

Var resistansen på givaren till utetemperaturen 3.3 kohm?

Min utetemp var ursprungligen 73°C vid 0,5 kohm så den givaren kasserades. Jag satte temporärt dit en givare på c:a 5kohm och då blev det 13°C vilket borde minska risken att laddaren kopplar bor pga hög temp.

Jonas
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2226
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2014-05-25 10:29:42    Rubrik: Svara med citat

elotto skrev:
PC!

Var resistansen på givaren till utetemperaturen 3.3 kohm?

Min utetemp var ursprungligen 73°C vid 0,5 kohm så den givaren kasserades. Jag satte temporärt dit en givare på c:a 5kohm och då blev det 13°C vilket borde minska risken att laddaren kopplar bor pga hög temp.

Jonas


Tempgivaren är 3,3Kohm NTC
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.