Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Voltman intresserad
Registreringsdatum: 07 oktober 2007 Inlägg: 22
|
Postat: 2008-02-03 10:50:48 Rubrik: Går det rulla med elbil? |
|
|
Hade en fundering på ni som har serietilverkade elbilar.
Går det att frikoppla så man kan rulla ut för stora backar med dom?
Tänkte där måste det ju vara en bra besparing av el. _________________ Gör eller gör inte, finns inget som heter försöka!
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Akeshog Elektrisk

Registreringsdatum: 23 juni 2006 Inlägg: 228 Ort: Vellinge (Malmö)
|
Postat: 2008-02-03 11:20:12 Rubrik: |
|
|
Bättre än så - vid nerförsbackar kan batterierna laddas. Det beror givetvis på hur brant nerförsbacken är och hur fort man vill köra.
Men visst - om man vill kan man ju lägga lägaa 'växeln' i "N", men det är ju egentligen ingen poäng.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Voltman intresserad
Registreringsdatum: 07 oktober 2007 Inlägg: 22
|
Postat: 2008-02-03 20:46:28 Rubrik: |
|
|
Akeshog skrev: | Bättre än så - vid nerförsbackar kan batterierna laddas. Det beror givetvis på hur brant nerförsbacken är och hur fort man vill köra.
Men visst - om man vill kan man ju lägga lägaa 'växeln' i "N", men det är ju egentligen ingen poäng. |
Jo tänkte på det sedan att den laddar ju när man då motorbromsar.
d är ju inte så bra, ibland vill man ju ladda när man verkligen villbromsa, men i en stor nedförsbacka vill man ju inte bromsa då vill man att det ska gå så lätt som möjligt. _________________ Gör eller gör inte, finns inget som heter försöka!
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
jens Forum Administratör

Registreringsdatum: 23 juni 2006 Inlägg: 781 Ort: Alingsås
|
Postat: 2008-02-04 01:20:39 Rubrik: |
|
|
Motorbromsar gör du bara när du släpper upp gaspedalen - om du däremot håller gaspedalen nere - inte i botten, men i jämviktsläge så kommer mot-spänningen i motorn (som alstras av motorn pga. dess rörelse och som genererar ström vid motorbromsning) och den pålagda spänningen från batterierna att ta ut varandra och strömmen genom motorn blir noll. dvs. även om du håller ner gasen så går det inte åt någon energi förrän det uppstår ett motstånd i form av t.ex. en uppförsbacke eller friktion. Så visst går det bra att rulla, utan att behöva lägga i "friläge".
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Akeshog Elektrisk

Registreringsdatum: 23 juni 2006 Inlägg: 228 Ort: Vellinge (Malmö)
|
Postat: 2008-02-04 14:04:12 Rubrik: |
|
|
Precis,
Och ligger man med gasen i botten i en brant nerförsbacke och bilen kommer upp i maxhastighet (c:a 100 km/h) så går det ändå ingen ström till motorn. Det finns en sådan motorvägsbacke i Lund, och jag skulle tro att strömförbrukningen blir noll (eller t.o.m. laddning) om man skulle köra nerför Hallands-åsens norra sida. T.o.m. på platta Malmös inre ring sjunker strömförbrukningen även om man har 'gasen i butten'.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Voltman intresserad
Registreringsdatum: 07 oktober 2007 Inlägg: 22
|
Postat: 2008-02-05 20:24:44 Rubrik: |
|
|
jens skrev: | Motorbromsar gör du bara när du släpper upp gaspedalen - om du däremot håller gaspedalen nere - inte i botten, men i jämviktsläge så kommer mot-spänningen i motorn (som alstras av motorn pga. dess rörelse och som genererar ström vid motorbromsning) och den pålagda spänningen från batterierna att ta ut varandra och strömmen genom motorn blir noll. dvs. även om du håller ner gasen så går det inte åt någon energi förrän det uppstår ett motstånd i form av t.ex. en uppförsbacke eller friktion. Så visst går det bra att rulla, utan att behöva lägga i "friläge". |
Rätt så intressant grej, förstår vad du menar.
teorin är klart, bara hoppas den fungerar i praktiken. _________________ Gör eller gör inte, finns inget som heter försöka!
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
AleX Elbilsguru

Registreringsdatum: 13 september 2006 Inlägg: 2227 Ort: Roslöv / Lund / Skåne
|
Postat: 2008-02-06 09:40:05 Rubrik: |
|
|
Voltman skrev: | jens skrev: | Motorbromsar gör du bara när du släpper upp gaspedalen - om du däremot håller gaspedalen nere - inte i botten, men i jämviktsläge så kommer mot-spänningen i motorn (som alstras av motorn pga. dess rörelse och som genererar ström vid motorbromsning) och den pålagda spänningen från batterierna att ta ut varandra och strömmen genom motorn blir noll. dvs. även om du håller ner gasen så går det inte åt någon energi förrän det uppstår ett motstånd i form av t.ex. en uppförsbacke eller friktion. Så visst går det bra att rulla, utan att behöva lägga i "friläge". |
Rätt så intressant grej, förstår vad du menar.
teorin är klart, bara hoppas den fungerar i praktiken. |
'Funkade på väg till jobbet idag.... 
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
jens Forum Administratör

Registreringsdatum: 23 juni 2006 Inlägg: 781 Ort: Alingsås
|
Postat: 2008-02-06 15:22:40 Rubrik: |
|
|
Jo, det är väl praktiken jag pratar om - jag har kört ett år på det viset - och det funkar bra. Sen funkar det i teorin också!
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|