Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Strömbegränsning

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 362
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2014-05-31 12:28:17    Rubrik: Strömbegränsning Svara med citat

När jag laddar mitt elcykelbatteri märker jag att bms'en stänger av laddningen när den inte orkar att hålla volten på rimlig nivå.
Om jag istället använder ett nätaggregat och minskar strömmen till 0,5 amp så laddar batteriet upp sej till en högre spänning.
Är det någon som har en ritning till en strömbegränsare?
För att sätta på kabeln i mellan laddaren och batteriet.

//Benny
_________________
Renault Zoe -16
Toyota Prius -08 Under ombyggnad till plug in
Transportel (flakmoppe)
Meec -14 Robotklippare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2014-05-31 18:11:19    Rubrik: Svara med citat

Problemet med en sådan strömbegränsare är att den måste ta hand om all energi som blir över. Den kommer alltså att bli ganska varm. Beroende på hur mycket ström och spänning det handlar om kan det bli en ganska biffig sak.

Det allra bästa är om laddaren går att strömbegränsa genom någon slags extern styrsignal. Men tyvärr är sådana laddare ganska sällsynta.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2677
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-05-31 19:41:05    Rubrik: Re: Strömbegränsning Svara med citat

Benny skrev:
När jag laddar mitt elcykelbatteri märker jag att bms'en stänger av laddningen när den inte orkar att hålla volten på rimlig nivå.
Om jag istället använder ett nätaggregat och minskar strömmen till 0,5 amp så laddar batteriet upp sej till en högre spänning.
Är det någon som har en ritning till en strömbegränsare?
För att sätta på kabeln i mellan laddaren och batteriet.
G
//Benny


Gör ingenting! Din BMS slår av och på automatisk, några celler är ganska obalans... Det du kan göra är trimma nätaggregat att köra balanserings laddning tills alla celler kommer till topnivå... Efter det ska din vanligt laddare kunna balansera utan problem... Alternativet är att trimma/finjustera laddare om möjligt att den drar ner strömmar tidigare och ger chans till svagare celler att komma ikapp... Beskriv eller knappa bild på laddare vi kanske kan hjälpa dig...
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 362
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2014-06-05 16:51:20    Rubrik: Svara med citat

Laddarna till elcyklar brukar vara på 1,6-2amp så det kanske inte behöver bli så varmt.
Tack Elfi för erbjudandet men det var mer allmänt jag skrev inlägget
Problemet med kina bms'er har jag märkt att när första cellen är uppe på 4,20 volt så bryter bms'en för att aldrig starta igen utan att man drar ur laddkontakten och stoppar i den igen.
Meningen med en strömbegränsare är att hålla så låg ström att bms'en orkar hålla igång laddningen.

//Benny
_________________
Renault Zoe -16
Toyota Prius -08 Under ombyggnad till plug in
Transportel (flakmoppe)
Meec -14 Robotklippare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2677
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-06-06 08:15:22    Rubrik: Svara med citat

det som är oftast problem med såna BMS är att folk som bygger batterier använder samma uttag för laddning och urladdning, men i praktiken så finns det separat kontakt för laddare på kretskort, typ som:



man kan ladda via kraftuttaget fast det fenomen som du beskriver uppstår och vid första obalans slår kretskort av kontakt till laddaren och cellerna ballanseras inte och pack blir svagare och svagare med tiden...
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.