Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Lämpligt pris på i-MiEV/iOn/C-zero?
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 378
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2013-08-05 22:05:10    Rubrik: Lämpligt pris på i-MiEV/iOn/C-zero? Svara med citat

På blocket finns det just nu 7st begagnade i-MiEV på mellan 179.000-290.000kr, 6st C-zero mellan 169.000-289.000kr och 3st iOn mellan 199.000-219.000kr.

Enligt statistik från BilSweden har det hittills i år endast nyregistrerats 2st C-zero och ingen av de två andra. Vad beror det på att trillingarna är iskalla på bilmarknaden? Hur lågt pris krävs för att de ska bli intressanta, nya resp. begagnade?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2688
Ort: Örebro

InläggPostat: 2013-08-06 05:15:32    Rubrik: Svara med citat

Begagnade trillingarna säljs i EU från 12.000EUR och upp… bilarna som dyker med priset runt 12.000EUR säljs snabbt, dem andra där priset är runt 16.000EUR finns på annons lika lång som bilarna på blocket som man ser. Mitsubishi I-Miev och C-zero på blocket i Örebro är fabriks NYA och årsmodell 11… Jag skulle kunna tänka mig betala 150-160tkr för fabriksny bil och max 100tkr begagnat. Det är inget fel på bilar… dem ”bara” liknar elbilens stereotyp; plastiga, konstig design, klent utseende, boxiga, ingen reklam för dem… dem är dömda för glömska… 8
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 378
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2013-08-06 12:39:45    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
Begagnade trillingarna säljs i EU från 12.000EUR och upp… bilarna som dyker med priset runt 12.000EUR säljs snabbt, dem andra där priset är runt 16.000EUR finns på annons lika lång som bilarna på blocket som man ser. Mitsubishi I-Miev och C-zero på blocket i Örebro är fabriks NYA och årsmodell 11… Jag skulle kunna tänka mig betala 150-160tkr för fabriksny bil och max 100tkr begagnat. Det är inget fel på bilar… dem ”bara” liknar elbilens stereotyp; plastiga, konstig design, klent utseende, boxiga, ingen reklam för dem… dem är dömda för glömska… 8


Jag har full förståelse för att bilarna är svårsålda med den prissättning som bilhandlarna klamrar sig fast vid, då de står sig slätt mot Leaf. Elbilsutvecklingen går dessutom fort framåt med nya modeller som BMW i3 och VW e-Up!

Elkonverterade Microvett och gamla TH!NK säljs på bilauktion för 60-80ksek och fungerande men 15 år gamla el-Clio/Partner går för 40-50ksek - bilar utan någon som helst garantier eller existerande serviceverkstäder.
Självklart är det de låga driftskostnaderna på under 2 kr/mil som gör dem attraktiva.

Men borde inte trillingarna vara högre värderade än 110000kr? De har ju samma låga driftskostnad och dessutom garantier och fungerande servicenätverk!?
Även om de är burkiga och fula så åker man ju bättre och säkrare i trillingarna än i gamla TH!NK och el-Cliosar, som inte heller är några skönheter precis! Wink
iOn/i-MiEV/C-zero är trots allt hyfsat moderna med Litiumbatterier, ESP och snabbladdning...

Inte för att jag vill klanka ner på gamla fina elbilspionjärer och inte heller höja trillingarna till skyarna - men jag tycker det finns ett oförklarligt glapp i värderingen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 378
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2013-08-06 12:42:21    Rubrik: Svara med citat

Jag har full förståelse för att bilarna är svårsålda med den prissättning som bilhandlarna klamrar sig fast vid, då de står sig slätt mot Leaf. Elbilsutvecklingen går dessutom fort framåt med nya modeller som BMW i3 och VW e-Up!

Elkonverterade Microvett och gamla TH!NK säljs på bilauktion för 60-80ksek och fungerande men 15 år gamla el-Clio/Partner går för 40-50ksek - bilar utan någon som helst garantier eller existerande serviceverkstäder.
Självklart är det de låga driftskostnaderna på under 2 kr/mil som gör dem attraktiva.

Men borde inte begagnade trillingar vara högre värderade än 100000kr? De har ju samma låga driftskostnad och dessutom garantier och fungerande servicenätverk!?
Även om de är burkiga och fula så åker man ju bättre och säkrare i trillingarna än i gamla TH!NK och el-Cliosar, som inte heller är några skönheter precis! Wink
iOn/i-MiEV/C-zero är trots allt hyfsat moderna med Litiumbatterier, ESP och snabbladdning...

Inte för att jag vill klanka ner på gamla fina elbilspionjärer och inte heller höja trillingarna till skyarna - men jag tycker det finns ett oförklarligt glapp i värderingen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Jonas
Elektrisk


Registreringsdatum: 26 februari 2014
Inlägg: 257
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-04-25 12:15:59    Rubrik: Svara med citat

Nu har det gått 8 mån sen senaste prisindikering och det verkar vara samma bilar kvar på blocket fortfarande, med samma pris. Vad skall man bjuda för en sådan trillingbil, utan att vara för snål men inte heller betala överpris ? De ligger ju idag på 160-200 för en tre år gammal bil med ca500 mil på mätaren. dvs nästan samma som som forumet värderar en beg leaf ! Och de borde ju sköta sin uppgift att ta sig billigt ca 65km enkel resa. synd bara att det inte finns bra värme i dem eller ens precond, eller !?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsR
Aktiv


Registreringsdatum: 11 oktober 2013
Inlägg: 64

InläggPostat: 2014-04-25 12:27:55    Rubrik: Svara med citat

Skulle säga att det är just de sakerna som är problemet, för dyra och de saknar många av de bra egenskaperna som nyare elbilar har. Bara en sån sak som att vintetid behöva två uttag, en för laddning och en för kupévärmare är inte smidigt, vi kör så på jobbet med våra MiEVs.

Kan tänka mig att om de kommer ner kring 100-120kkr, då kommer de bli sålda tack vare de billiga milen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 147
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2014-04-25 21:16:43    Rubrik: Svara med citat

Hej.
Har kört min Ion hela vintern och tycker den fugerar bra. Går som kortast 7 mil när det är riktigt kallt ute och med full värme i kupe. Rutan avfrostas på ca 5 min med full värme samt att bilen blir varm fort. Så jag skulle inte bry mig om att installera kupevärmare.
Går man från en "premium" bil till en trilling så blir man mest besviken på komforten och kupeljudet. Annars så gillar jag bilen.
Tänkte köpa en Leaf så min Ion är troligen till salu för 145 sisådär.

Man gillar bilen mer ju mer man kör den tycker jag. Provade Tesla P85 och efter det kändas min lite tråkig ett tag...

Mvh
Marcus
_________________
Konverterad el-mc, HD Street Rod
Konverterad el-mc, Cagiva Mito
Peugeot Ion
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2688
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-04-25 21:49:02    Rubrik: Svara med citat

Idag så har trillingar ingen chans att tävla mot konkursen med sin sjukt hög pris, nästan ingen mil på mätaren efter 2-3år ägande så vanligt köpare undrar sig vad är det för fel med dem bilar som bara samlar damm och ingen ville köpa/köra dem... 8
Det är ingen fel med trillingar, Mitsubishi har stoppat samma komponenter i Outlander PHEV och det säljs som smör... Jag fattar inte att producenter har inte hittat 5-6 succé reklam trix eller att priset har inte anpassats tidigare... Bilarna med potential ska sluta som eviga försäljning exponater... Tyvärr... galen

Jag ska köpa en när priset sjunker under 99tkr...
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 434
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2014-04-27 12:14:07    Rubrik: Svara med citat

Hej.

Vad är trillingar?

Undrar
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 ---
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2688
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-04-27 12:52:49    Rubrik: Svara med citat

Hobbyschwede skrev:
Hej.

Vad är trillingar?

Undrar
Daniel



Trillingar = tre bilar med samma föräldrar: I-miev/c-zero/ION
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1484
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-04-27 14:43:40    Rubrik: Svara med citat

Ja under 100kkr och jag är väldigt intresserad trots det höga vägljudet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2014-04-27 21:16:20    Rubrik: Svara med citat

"Vi" får ge oss lite självkritik. Vi som hänger här är antingen elbilsägare, har varit elbilsägare eller har en idé om att bli elbilsägare.
Oavsett "status" så har vi redan tänket i oss - vi kan tänka oss att dra ner på komforten, räckvidden, etc, etc, för att kunna köra billigt och/eller miljövänligt.
Vi tänker ungefär på samma sätt ang. elbilar. Och hur många är det som är aktiva här? 20-30 personer, max. Av ca 5 miljoner vuxna mellan 18 och 65.
Varför vill inte andra köpa elbilar? Det är inte priset det är fel på (även om det är för högt för mig) för det är många fler som lägger 400 000 (eller vad dom nu kan kosta) på en ful meningslös XC60 eller 90? Eller på en Passat, audi A6, eller merca AMG. Och det enda dom bilarna gör är att ge "status".
Även om alla 25 pers här på forumet skulle springa ut och köpa sig en sprillans ny elbil så skulle vi inte påverka statistiken särskilt mycket.
Varför vill folk i Sverige inte köpa elbilar? Norrmännen har fattat galoppen. Är de smartare där?
Folk vill inte ha mopedbilar. Vem vill betala 300 000 för en mopedbil?! Det vore väl mycket smartare om tillverkarna gjorde en normalbil, ökade räckvidden med 100-150 km och tog 350 000-400 000 för den. Då skulle de sno hela marknaden.
Tänk en el-V70 som gick 250 km på en laddning utan megaultraeco-driving och som kostade 400 000. Betydligt många fler skulle köpa en sån än en lite mopedbil från Citroën som kostar 250 000 och bara går 10 mil på en laddning. Som man inte ens får plats med alla barn i.
Säger jag som nyss blivit ägare till en Leaf och har 4 barn Smile
Till överst på sidan
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2688
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-04-28 05:16:39    Rubrik: Svara med citat

guaruska skrev:

Varför vill inte andra köpa elbilar? Det är inte priset det är fel på (även om det är för högt för mig) för det är många fler som lägger 400 000 (eller vad dom nu kan kosta) på en ful meningslös XC60 eller 90? Eller på en Passat, audi A6, eller merca AMG. Och det enda dom bilarna gör är att ge "status".


VARFÖR dem andra ser inget värde i elbilen?

Tänk standardiserad snabbladdare på varje bensinstation, eller 2 eller 3… Då behöver inte elbilen ha enorm räckvidd, då kan man nöja sig med 150-200km… priset är avgörande, varför betala mer än 300tkr för en Leaf eller trilling när man kan få en Golf ”miljödiesel” för hälften och slut kostnaden är mindre inklusive allt… vad är morot att äga en obeprövad, super dyr, konstigt, med begränsad räckvidd, obekväm, som bara en verkstad kan serva osv. ELBIL?

MIEV, C-zero och ION hamnar i typisk elbil stereotyp gruppen… man måste vara entusiast, miljönisse eller tvingad att äga en sån... galen
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1319
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2014-04-28 07:00:41    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
MIEV, C-zero och ION hamnar i typisk elbil stereotyp gruppen… man måste vara entusiast, miljönisse eller tvingad att äga en sån... galen
Det där stämmer väldigt bra. Den iOn jag provade befäste alla fördomar jag nånsin haft om elbilar och är det den första elbil man provar lär det inte bli fler.
Min första provkörning var BMW i3. Det gav en helt annan känsla så när jag körde iOn visste jag att det var bottenskrapet på marknaden. Den bjöds dessutom ut begagnad till mer än vad en ny e-up! kostade så valet att avstå var inte svårt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 147
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2014-04-28 08:24:00    Rubrik: Svara med citat

L. Mäkinen skrev:
elfi skrev:
MIEV, C-zero och ION hamnar i typisk elbil stereotyp gruppen… man måste vara entusiast, miljönisse eller tvingad att äga en sån... galen
Det där stämmer väldigt bra. Den iOn jag provade befäste alla fördomar jag nånsin haft om elbilar och är det den första elbil man provar lär det inte bli fler.
Min första provkörning var BMW i3. Det gav en helt annan känsla så när jag körde iOn visste jag att det var bottenskrapet på marknaden. Den bjöds dessutom ut begagnad till mer än vad en ny e-up! kostade så valet att avstå var inte svårt.


Nu får ni lugna ner er.
Det är den billigaste moderna elbilen som finns att tillgå i Sverige. Jag har testat flertalet elbilar och dessutom kört en trilling(ion) i ett år nu.

Slutsatsen är att man gillar bilen och enkelheten med just den bilen, samt att man tycker bilen är värd ett högre pris än snittet för liknande komfort.

//Marcus
_________________
Konverterad el-mc, HD Street Rod
Konverterad el-mc, Cagiva Mito
Peugeot Ion
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1319
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2014-04-28 10:01:22    Rubrik: Svara med citat

holm_marcus80 skrev:
Nu får ni lugna ner er.
Det är den billigaste moderna elbilen som finns att tillgå i Sverige. Jag har testat flertalet elbilar och dessutom kört en trilling(ion) i ett år nu.

Slutsatsen är att man gillar bilen och enkelheten med just den bilen, samt att man tycker bilen är värd ett högre pris än snittet för liknande komfort.

//Marcus
Modern? På vilket sätt? Futuristisk design, möjligen och nya kostar de mer än en e-up! som är betydligt mer skrammelfri för att inte prata körglädje.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2688
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-04-28 11:08:23    Rubrik: Svara med citat

Det är inget fel med trillingar, dem är mer elbilar än andra som är lite äldre, dem har nästan alla finneser som dagens elbilar ska ha och dem kommer att vara super populära och att rulla massa mil i framtiden så fort priset rasar ännu mer och riktiga användare slår och köper dem… dem är hos folk som behöver visa miljömedvetande på papper men inte köra dem… och jämfört med konkurrenter så är dem ganska spartanska på nån konstigt vänster och som sagt tidigare priset på 150tkr är inte tilltalande heller för en begagnad 3år använd elbil med bara 400-500mil på mätaren… 8
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 434
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2014-04-28 19:59:22    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:

Trillingar = tre bilar med samma föräldrar: I-miev/c-zero/ION


Tack!
_________________
--- Renault El-Clio ´97 ---
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jonas
Elektrisk


Registreringsdatum: 26 februari 2014
Inlägg: 257
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-04-29 05:57:06    Rubrik: Svara med citat

Så menar ni att en Norsk Think är högre värderad än en trilling ? Think ligger ju kring 100 på blocket och det är vad många anser att en trilling också borde göra. Ja Think går kanske längre men är mindre endast två platser men hur är komforten ? Eller borde think också vara billigare ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2688
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-04-29 08:20:21    Rubrik: Svara med citat

Jo, inte bara trillingar, massa elbilar som säljs har paradox priser… jag brukar titta på elbil annonser och samma bilar är på annons hela tiden… det implicerar att priserna är inte särskild lockande… samtidigt är problematiken subjektivt och priset är vad säljare och köpare kommer överens…

Här är bra exempel vad jag pratar om:

http://www.blocket.se/orebro/Mitsubishi_i_MiEV_48_Hk_Miljobil_35692326.htm?ca=8&w=1&last=1

det är enligt säljare: fabriksny, demo, oanvänd, MIEV… 2011 års mod för oslagbara 367 400kr… man kan inte ens applicera supermiljöbilspremie på bilen… den är äldre än supermiljöbilslagen... 8
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.