Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
gorana Nyfiken
Registreringsdatum: 09 juni 2013 Inlägg: 9 Ort: Sollentuna
|
Postat: 2013-12-01 19:17:55 Rubrik: Vinterförvaring av Li-jon-batterier? |
|
|
Efter en fin sommar & höst med min Li-jon-konverterade Electro1 börjar det nu bli dags att ställa av den. Är det någon som har kläm på lämpligt temperaturområde för vinterförvaring av Li-jon batterier? Om det inte blir problem skulle jag vilja ha den i det ouppvärmda uthuset under vintern, uthuset finns i Sthlms-trakten.
Tacksam för tips!
/Göran _________________ Nybörjare på elfordon, åker oftast bara korta sträckor & tycker det är onödigt att dra igång en bensinmotor för de korta turerna. I familjen finns nu en Crescent elcykel & en Li-jon-konverterad Electro1 EU45a.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
aixam Elektrisk
Registreringsdatum: 23 januari 2008 Inlägg: 257 Ort: Billdal
|
Postat: 2013-12-01 22:14:59 Rubrik: |
|
|
Kolla vad til verkan anger för temperaturer för användning! Har för mig att mina var -20 till 60 grader och laddning 0 till 50 grader. Så om du kopplar bort alla anslutning så borde det inte vara några problem, men någon underhålls laddning i plussgrader skulle nog inte skada men har ingen egen erfarenhet om det behövs.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
elfi Elbilsguru

Registreringsdatum: 09 oktober 2008 Inlägg: 2694 Ort: Örebro
|
Postat: 2013-12-01 22:32:31 Rubrik: |
|
|
japp, om det finns batteri handske mellan batteri-pack och motocykel samt laddare bortkoppla allt... om du skulle ladda nån gång under vinter vänta på varmare dag, kör motorcykel en stund innan laddning... att du bara kopplar till laddningen när batteri cellerna är mycket kalla rekommenderas inte!
Annars brukar dem batterierna kunna klara sig minst 1år mellan laddningar... jag brukar inte bortkoppla eller ladda vintertid, nov-apr...  _________________ ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
hawk Elbilsguru

Registreringsdatum: 17 oktober 2007 Inlägg: 2019 Ort: Täby
|
Postat: 2013-12-01 23:32:50 Rubrik: |
|
|
Hej Göran
Se bara till att de är fulladdade när du ställer av moppen.
Slå av brytaren under sitsen. Kolla gärna några ggr under
vintern att cellerna är laddade och jämna. Slå på tändningen
och kolla celloggarna. Om de skulle visa låg spänning
neråt 3,0v kan du ju ta in och ladda om det är många minus ute.
Annars borde de klara sig bra under vintern utan underhållsladd.
MEN det skadar inte att kolla några ggr. _________________ ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
gorana Nyfiken
Registreringsdatum: 09 juni 2013 Inlägg: 9 Ort: Sollentuna
|
Postat: 2013-12-02 10:34:26 Rubrik: |
|
|
Tack för tipsen!
/Göran
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
mrMagoo Elbilsguru

Registreringsdatum: 25 juni 2006 Inlägg: 1242 Ort: Falköping
|
Postat: 2013-12-03 19:36:29 Rubrik: |
|
|
Nja.
LiXX batterier "BestPractice"
Inte lagra fulladdade utan snarare 40-60% men då det är lite svårt att nå idealet 40% 15°C är det nog att föredra en 80% laddstatus om temperaturen sjunker under 0°C som i ditt fall.
Ett lion batteri som haft en vilospänning under 2volt en längre tid (nån vecka eller två) kan man med hyfsat stor säkerhet säga att det har tagit skada och man bör vara lite försiktig när man ger sig på och laddar ett sådant.
Det finns en välgrundad orsak till att standard ladd på tesla är 80%
/Henric _________________ Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
hawk Elbilsguru

Registreringsdatum: 17 oktober 2007 Inlägg: 2019 Ort: Täby
|
Postat: 2013-12-03 22:14:21 Rubrik: |
|
|
Ja det är riktigt, lagring skall ske vid 50% och det är
ofta så de kommer från fabrik men några månader tror jag
inte laddat är så stort problem. Jag gav rådet fulladdat
mest för att jag själv ställde undan min första konvertering
halvladdad och glömde bort att celloggarna drog lite ström
så att det slutade med 2v celler. Det nya systemet kopplar bort
cellogg vid avstängd tändning så det är inte längre något problem.
ladda fullt kör en mil och ställ av så blir det nog bättre.
Men kolla gärna någon gång för säkerhets skull. _________________ ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
el<$ Forumstammis
Registreringsdatum: 01 juli 2014 Inlägg: 945
|
Postat: 2016-11-07 15:45:45 Rubrik: |
|
|
Gäller ovanstående även för batteri med Samsung INR18650-29E celler, dvs att batteriet ska förvaras urkopplat, någorlunda svalt och helst med omkring 50-80% laddning under vintern?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Wheazel Passiv
Registreringsdatum: 28 februari 2017 Inlägg: 3
|
Postat: 2017-02-28 08:52:21 Rubrik: |
|
|
el<$ skrev: | Gäller ovanstående även för batteri med Samsung INR18650-29E celler, dvs att batteriet ska förvaras urkopplat, någorlunda svalt och helst med omkring 50-80% laddning under vintern? |
Ja det gör det. Men beroende på förvaringstemp och vilken cell så är laddstatusen på batteriet av större eller mindre betydelse. Tumregeln är dock att förvara svalt och på partiell laddning och alla förbrukare bortkopplade. (Vissa bms'er har ganska hög drain på batteriet, medan mer sofistikerade I teorin kan stå I år utan att ladda ur helt om batteriet är av elcykelstorlek eller större)
Jag har själv ett hemmabyggt 18650 pack av 18s26p LG D1 celler.
Hittills ca 750mil på elpackcykeln. Cellerna är cyklade knappt 100ggr, varav kanske en tredjedel är "fulla cykler" 3,0-4,15V.
Jag laddade till 4,1V tidigare men insåg att jag kommer vilja ha nyare batteriteknologi innan batteriet blir för trött. Kommer mellan 20 och 40mil på en full cykel beroende på uttag.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
el<$ Forumstammis
Registreringsdatum: 01 juli 2014 Inlägg: 945
|
Postat: 2017-02-28 11:58:55 Rubrik: |
|
|
Wheazel skrev: | el<$ skrev: | Gäller ovanstående även för batteri med Samsung INR18650-29E celler, dvs att batteriet ska förvaras urkopplat, någorlunda svalt och helst med omkring 50-80% laddning under vintern? |
Ja det gör det. Men beroende på förvaringstemp och vilken cell så är laddstatusen på batteriet av större eller mindre betydelse. Tumregeln är dock att förvara svalt och på partiell laddning och alla förbrukare bortkopplade. (Vissa bms'er har ganska hög drain på batteriet, medan mer sofistikerade I teorin kan stå I år utan att ladda ur helt om batteriet är av elcykelstorlek eller större)
Jag har själv ett hemmabyggt 18650 pack av 18s26p LG D1 celler.
Hittills ca 750mil på elpackcykeln. Cellerna är cyklade knappt 100ggr, varav kanske en tredjedel är "fulla cykler" 3,0-4,15V.
Jag laddade till 4,1V tidigare men insåg att jag kommer vilja ha nyare batteriteknologi innan batteriet blir för trött. Kommer mellan 20 och 40mil på en full cykel beroende på uttag. |
Mitt batteripack har en inbyggd BMS som inte låter batteriet ge nån spänning förutom medan batteriet laddas eller när moppen är igång.
Frågan är hur jag lurar BMS'en så jag kan mäta spänningen när batteripacken är urkopplad?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Wheazel Passiv
Registreringsdatum: 28 februari 2017 Inlägg: 3
|
Postat: 2017-03-01 08:02:49 Rubrik: |
|
|
Involverar nog att mäta på ingångarna för bms'en för att se om alla grupper är jämna. Jag har erfarenhet av kina-bms'ar som bara ladder ur cellgrupp 1. Riktigt idiotiskt. Så när batteriet star på förvar med bms påkopplat så droppar cellgrupp 1 till avgrunden om det star för länge. I detta fall behövs att man har en kontakt mellan sense-kablarna och bms'en, eller allra helst en annan bms.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|