Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


"trimmad" clio

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-10-15 00:21:29    Rubrik: "trimmad" clio Svara med citat

Nu har jag fixat klart testbilen för nya
clioladdaren som jens och jag håller på med.

I samband med att jag ordningställde den
passade jag på att blästra bort rost och
lacka om på behövliga ställen.


Jag hade en uppsättning bra NiCd batterier
från en TH!NK stående, reconditionerade till
102-112Ah vilket tog ett antal veckor i
anspråk. Eftersom TH!NK endast har D varianten
fick jag använda deras kablar. Lite gladare batteri-
låda blev det eller hur

På några utvalda ställen använde jag variant G som
jag fått tag på, tyvärr lite sämre kapacitet 100Ah Wink

I min vanliga clio har jag sen jag fixade den 2007
använt 20 batterier, men nu tänkte jag köra med
ett till. För att få plats med detta tog jag bort fläkten.
Tror aldrig att jag hört den gå under alla år.

För att få lite mer plats flyttade jag vacuumpumpen
till höger sida, det fanns plats där pga att konverty
som ägt bilen tidigare har satt dit andra grundare
strålkastare. I efterhand märkte jag att det aldrig
hade behövts en så lång flytt, det hade räckt med
en mindre som jag gjort på min clio med 20 batterier.


Det 20.de batteriet hamnar som vanligt på
en förlängd hylla med plats för ett mindre 12V.


För att få tillräckligt med plats för ett batteri framför
kylaren blev jag tvungen att flytta fram de nedre
kylarfästena, två plåtar med hål i.


Jag blev oxå tvungen att ändra slangdragningen
från kylaren. Jag fick skarva ihop några olika
slangar för att få en passande väg.



batterihyllan är fäst i två fyrkantsrör som
bultas fast i samma plåt som kylarfästena
är svetsade i. I överkant skruvade i tvärbalken.



På högersidan har jag svetsat ett fäste för
kontaktorn som får flytta in i motorrummet.


Så här ser det ut med kablar
och kylslangar på plats.


Första laddningen ser lovande ut Very Happy



Arbetet med ersättningsladdaren fortskrider
om än lååångsamt. Nu gäller det bara att Jens
får arbetsro för att kunna slutföra programmering. 8
Nästa steg blir att stoppa in laddare och
styrelektronik i bilen och testa skarpt.
Nu sker allt i labb med olika testspänningar
för att efterlikna batteripacke, ström, temp mm.


Nu kör jag med Pertti-trimmning dvs
poten dragen till max. det ger uppåt 295A
från batterierna galen
http://www.elbil.forum24.se/elbil-post-12119.html#12119
Bilen är klart mycket piggare än original med
19 batterier och otrimmat.
Pertti2 har jag inte testat än
http://www.elbil.forum24.se/elbil-post-12194.html#12194

Hm Pertti har inte skrivit ngt sedan 14 juni Sad

Lite längre fram kommer det oxå i en
ny hackare med kraftigare effektkort.
Men det får vänta lite - först laddaren Embarassed
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
forthen
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 september 2010
Inlägg: 160
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2013-10-15 16:22:49    Rubrik: Svara med citat

Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2013-10-17 21:12:05    Rubrik: Svara med citat

Kul att få se lite bilder. Smile

Jag ska få mer tid i helgen (hoppas jag) då jag i stort sett bör bli klar så jag kan skicka upp laddstyrningskortet. (Jag är tidsoptimist)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2013-11-09 12:31:47    Rubrik: Svara med citat

Hej Hawk.
Bilen bara gårogårogår...
Så jag har inte vatt här på ett tag. Hade 260 nya inlägg som jag nu går igenom Smile. Har en fråga till dig:
Jag har också testat med 21 block, men det verkar som laddaren slår i spänningstaket o slutar ladda då. Hur gör du? Har du lurat packspänningen till UCL? Vad kör du på NTC-motståndet till tempsensor? Min vägrar komma upp i Ah.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-11-09 18:42:30    Rubrik: Svara med citat

Hejsan Pertti och välkommen tillbaks
trodde du kanske exploderat! Wink

jag kollade laddaren den går upp till
182 volt har jag för mig. Jag har kopplat
motstånd till UCL.s spänningsmätnimg
så den räkna 19V för lite. Då kommer
den inte att byta till fas2 före ca 172v.
Blev överraskad att laddaren kunde gå
upp till så hög spänning.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2013-11-13 20:31:40    Rubrik: Svara med citat

Tjena! Tack Smile Precis det jag var ute efter Hawk Smile
Du råkar inte minnas hurn't motstånd det var? Annars e det väl bara o labba? Hur var det? stämde märkningen av ingångarna till UCL i V-handboken?
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-11-13 21:16:20    Rubrik: Svara med citat

Har en anteckning att 9,5 kohm ger 13V
så får du räkna ut hur mycket du behöver.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.23 sekunder att ladda.