Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
jokers Aktiv

Registreringsdatum: 30 mars 2011 Inlägg: 42
|
Postat: 2012-08-11 19:29:32 Rubrik: Aprilia RS 125 projekt |
|
|
Nu har jag äntligen införskaffat en donator cykel.
Det kommer att ta ett tag innan jag kommer igång då vi ska flytta och lite sånt först.... men äntligen kommer jag att få ett garage att hålla till i
Hittade denna Aprilia -96 på Blocket för 2500:-
Och ivrig som man är vill jag redan nu starta en tråd även om det är ganska mycket grund arbete, får plocka ner den i molekyler och lacka ramen mm.... först.
Samtidig vill jag ju fundera på vad jag ska köpa batterier mm. så småningom.
Det var Marcus Holms Cagiva projekt som tände mig ordentligt och han blir väl min "förebild" i detta projekt
Varning Marcus!! massa frågor lär komma så småningom
/Christian
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
hawk Elbilsguru

Registreringsdatum: 17 oktober 2007 Inlägg: 2019 Ort: Täby
|
Postat: 2012-08-11 21:11:04 Rubrik: |
|
|
Som du kanske set skall jag
ta hem ett gäng celler snart.
kanske intresse finns redan nu?
http://elbil.forum24.se/elbil-post-26574.html#26574
Det verkar vara en viss brist nu så det lär inte
bli förrän i oktober de kommer hem. _________________ ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
jokers Aktiv

Registreringsdatum: 30 mars 2011 Inlägg: 42
|
Postat: 2012-08-12 10:36:48 Rubrik: |
|
|
hawk skrev: | Som du kanske set skall jag
ta hem ett gäng celler snart.
kanske intresse finns redan nu?
|
Tack för erbjudandet men det känns lite som i tidigaste laget.... hur ofta tar du hem batterier?
Har ju sett att andra hakar på i bland....
Tanken är att göra en "naken" hoj (som Marcus Cagiva) så om jag får plats vill jag nog också ha 100Ah celler men ännu vet jag inte riktigt.
/Christian
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
holm_marcus80 Elektrisk

Registreringsdatum: 04 november 2011 Inlägg: 147 Ort: Göteborg - Lindome
|
Postat: 2012-08-12 17:12:31 Rubrik: |
|
|
Hehe! Känner mig hedrad
Helt rätt hoj att bygga på enligt mig!
Om du bor i GBG (eller åker hit) och är väldigt snäll, så får du gärna prova min hoj.
Kommer följa din tråd. Så blir det några frågor så posta dem här så svarar jag.
Litet start tips enligt mig:
Min 4,5kwh batteri.
Motorn bör klara > 400A Max om du kör ca:48V och har direkt drift.
Mvh
Marcus
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
jokers Aktiv

Registreringsdatum: 30 mars 2011 Inlägg: 42
|
Postat: 2012-08-12 21:24:03 Rubrik: |
|
|
holm_marcus80 skrev: | Kommer följa din tråd. Så blir det några frågor så posta dem här så svarar jag.
|
Tjo Marcus!
Dessvärre bor jag I Stockholmstrakten, men ett studiebesök kanske skulle kunna göras ändå, på vårkanten kanske
Cykeln var väl i lite sämre skick än jag trodde så det blir en hel del skruvande och polerande innan jag kommer vidare...
Men vad kan man begära för det priset
Vart köpte du den fräcka "urban" framlyktan?
/Christian
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
holm_marcus80 Elektrisk

Registreringsdatum: 04 november 2011 Inlägg: 147 Ort: Göteborg - Lindome
|
Postat: 2012-08-13 08:03:19 Rubrik: |
|
|
Ebay. Det är en Yamaha Mt-03 lykta.
/M
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
jokers Aktiv

Registreringsdatum: 30 mars 2011 Inlägg: 42
|
Postat: 2012-08-13 08:40:18 Rubrik: |
|
|
Marcus> Den motorn du har (ME0709) vet du om den går i samma hastighet åt båda håll?
Jag har ju driv paketet på höger sida och jag läste någonstans att inte alla el-motorer går lika snabbt/rpm åt båda håll?? vilket låter märkligt men visst det måste ju kollas upp...
/Christian
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
bjn Elbilsguru
Registreringsdatum: 20 december 2011 Inlägg: 1181 Ort: Vänersborg
|
Postat: 2012-08-13 11:53:14 Rubrik: |
|
|
Det beror på att borstarna är förskjutna i ena riktningen. Det betyder att lindningarna aktiveras något innan magneterna passerar. Följden blir att motorn ger mer effekt och har mindre förluster när motorn går i denna riktning.
Om borstarnas är justerbara kan du vrida dem så att motorn går bra åt andra hållet istället.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
holm_marcus80 Elektrisk

Registreringsdatum: 04 november 2011 Inlägg: 147 Ort: Göteborg - Lindome
|
Postat: 2012-08-13 17:10:33 Rubrik: |
|
|
Den infon fanns med på evdrives.com sida innan, verkar vara borta nu...
Som jag minns det är det lika i båda riktningarna. På grafen som jag sett så var den iof lite mer effektiv i CV än CCV. Vet inte varför dock.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
jokers Aktiv

Registreringsdatum: 30 mars 2011 Inlägg: 42
|
Postat: 2012-10-23 21:22:36 Rubrik: |
|
|
Nu har jag satt spaden i marken eller hur man nu ska säga
Med andra ord demonteringen har påbörjats......
Nu blir det till att börja googla på el-motorer o grejer
/Christian
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
jokers Aktiv

Registreringsdatum: 30 mars 2011 Inlägg: 42
|
Postat: 2012-11-14 23:55:55 Rubrik: |
|
|
Av en ren slump råkade jag på en handlare som ville byta in en av mina fosil bränsle hojar och bytte upp mig till en Zero S 2011...
Hmmmm hur gör jag nu med mitt projekt, ska jag fortsätta eller sälja chassiet vidare
Förvirrad
/Christian
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
mrMagoo Elbilsguru

Registreringsdatum: 25 juni 2006 Inlägg: 1242 Ort: Falköping
|
Postat: 2012-11-15 08:38:02 Rubrik: |
|
|
bjn skrev: | Det beror på att borstarna är förskjutna i ena riktningen. Det betyder att lindningarna aktiveras något innan magneterna passerar. Följden blir att motorn ger mer effekt och har mindre förluster när motorn går i denna riktning.
Om borstarnas är justerbara kan du vrida dem så att motorn går bra åt andra hållet istället. |
En kommentar på denna...
Det är inte bara "förtändning" som påverkar det finns en aspekt till som är viktig att kolla upp och det är om kolen är vinklade, tex. perm motor pmg-132 är konstruerad och avsedd att ha den primära rotationen åt det håll som pilen pekar på motorn.
Detta är rätt viktigt på en motor med axiell kolhållare som då perm pmg motorerna har (en bättre självrensning av koldamm är syftet)
Jokers
De är klart du ska fortsätta man lär sig mycket på ett sånt här projekt och när den är färdigbyggd finns det nog många spekulanter. _________________ Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
bjn Elbilsguru
Registreringsdatum: 20 december 2011 Inlägg: 1181 Ort: Vänersborg
|
Postat: 2012-11-15 09:47:11 Rubrik: |
|
|
mrMagoo skrev: | En kommentar på denna...
Det är inte bara "förtändning" som påverkar det finns en aspekt till som är viktig att kolla upp och det är om kolen är vinklade, tex. perm motor pmg-132 är konstruerad och avsedd att ha den primära rotationen åt det håll som pilen pekar på motorn.
Detta är rätt viktigt på en motor med axiell kolhållare som då perm pmg motorerna har (en bättre självrensning av koldamm är syftet) |
Intressant, det visste jag inte. Agni har, av vad jag förstått, symmetriska kol, så de kan köras åt båda håll.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
jokers Aktiv

Registreringsdatum: 30 mars 2011 Inlägg: 42
|
Postat: 2012-11-15 11:46:45 Rubrik: |
|
|
mrMagoo skrev: |
Jokers
De är klart du ska fortsätta man lär sig mycket på ett sånt här projekt och när den är färdigbyggd finns det nog många spekulanter. |
Ja det var väl lite så jag tänkte... så kan jag hålla på och bygga i lugn och ro då..
/Christian
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
jokers Aktiv

Registreringsdatum: 30 mars 2011 Inlägg: 42
|
Postat: 2013-01-12 23:51:09 Rubrik: |
|
|
Har nu kommit en bit till... snart är demonteringen av fosilprylar klar
Så här ser det ut för närvarande & projektet löper sakta på...
/Christian
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
jokers Aktiv

Registreringsdatum: 30 mars 2011 Inlägg: 42
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
FreThor Forumstammis

Registreringsdatum: 12 mars 2010 Inlägg: 404 Ort: Karlskoga
|
Postat: 2013-09-26 12:06:23 Rubrik: |
|
|
Om man nu skulle drista sig till att lägga ett bud på projektet, följer alla delar från ursprunget med? Tänker väl främst på alla plastkåpor och sånt, men även själva motorn skulle kunna vara av intresse.
När behöver man i så fall hämta den, har du bråttom att få bort liket? _________________ _____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
jokers Aktiv

Registreringsdatum: 30 mars 2011 Inlägg: 42
|
Postat: 2013-09-26 21:07:23 Rubrik: |
|
|
Jag skulle ju gärna vilja få bort den inom en rimlig tid men ett par veckor kan funka.. mot att full betalning erläggs men sen ställs den nog ut under en press om tiden går..
Det som ingår är ungefär det som syns på bilden (ej avgassystemet dock) därför går den som "ram" med papper på auktionen..
Förutom ramen finns baksvingen, framgaffel, hjul tankkåpa, sits+ bakre kåpa med passagerarsitsen. på hjulen finns däck bromsskivor och bromsok bak (det främre oket finns i delar).
Alltså INGEN motor, förgasare, avgassystem styre kåpor el mm..
Min tanke var att bygga en "naken" hoj á la Marcus Holm här på forumet (som lyckats jäkligt bra med sitt bygge).. och som jag fortfarande är ett stort fan av.
Jag råkade dock på en handlare som bytte in en av mina bensinare mot en Zero
Så jag känner mig ganska nöjd för tillfället..
/Christian
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
FreThor Forumstammis

Registreringsdatum: 12 mars 2010 Inlägg: 404 Ort: Karlskoga
|
Postat: 2013-09-27 12:34:25 Rubrik: |
|
|
Ok, då är det inget för mig. Motorn kunde jag leva utan, då det även i mitt fall skulle bli en elkonvertering, men kåpor och el känns nödvändiga då jag helst vill behålla så mycket orginalutseende som möjligt (och slippa leta fler delar än nödvändigt). _________________ _____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|