Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Den bara stannade
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1731
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-08-08 08:33:32    Rubrik: Svara med citat

Det har ju varit flera annonser på Clio som sålts, och jag vet att jag sett något där det fanns reservhackare att köpa till extra om man ville.

Det kanske skulle kunna gå att övertyga om att säljaren om att du behöver den.

Annars tycker jag att du skall höra med Lars(Drivmedel) om han tar på sig att laga hackaren åt dig. Han kan dom utan och innan.

Jag har själv lagat och modifierat hackare några gånger också nu så jag skulle kanske kunna ta på mig det.

Priser är svårt att sia om, men som det ser ut på bilderna så är det byte av alla kraft MosFets som gäller tycker jag.

Bara komponenterna ca 2000kr plus lite för jobbet.

Om inte själva kretskortet också är så skadat att det måste bytas, då kostar det 1000kr till.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
olev
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 247
Ort: Slagelse

InläggPostat: 2013-08-08 09:21:24    Rubrik: Svara med citat

Skövde er ju närast Södra Sandby där du hittar Lars "Drivmedel"
sända et PM eller få et telefonnr. från mig eller andra.
OleV
_________________
e = r x i
Clio electrique -98 x2
Saxo electrique -97 -99
Berlingo electrique -02
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nicklas
intresserad


Registreringsdatum: 24 augusti 2009
Inlägg: 32
Ort: Skövde

InläggPostat: 2013-08-08 13:11:03    Rubrik: Svara med citat

Tid och ork har infunnit sig för att skruva lite till Smile

Nu ser jag att samtliga trissor på ena sidan gått sönder (inklusive fälttrissan).

Jag har av den snälla Pertti fått ble ve 11 st "IXTH 50N20", men för att ersätta alla på en sida behöver jag ju 12... Går det att ersätta den tolfte med denna från elfa? https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=71-110-64&toc=19199

Vad ersätter jag fälttrissan (IRFP 360) med?
- Kanske denna? https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=71-168-58&toc=0&q=irfp+360
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1731
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-08-08 14:17:46    Rubrik: Svara med citat

Hej !

Är du helt säker på att inte den andra sida också har pajjat ?
Har du provmätt alla trissor ?

Och nej även om det var snällt av Pertti att ge/sälja dig 11st trissor så är du inte så hjälpt av det.
Du kan inte blanda de olika sorterna. Det är dömt att misslyckas.

Det är till och med så noga att alla 12 trissorna skall vara från samma produktionsbatch för att man skall kunna lita hyffsat på att de kan dela lasten hyggligt bra.
Det kan kanske fungera om du har alla trissor av samma modell men från olika batchar, men jag skulle inte våga prova.

Den trissan du länkat till: IXTH96N20P är helt Ok och en klar förbättring mot orginalet och dessutom billigare. Köp minst 12st sånna och sätt i om det nu är så att du bara behöver byta ena sidan.

Och den 360 ersättaren bör fungera.

Lycka till
Och om du undrar något så är det bara att fråga.
Jag tror kanske du har mitt nummer.
Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nicklas
intresserad


Registreringsdatum: 24 augusti 2009
Inlägg: 32
Ort: Skövde

InläggPostat: 2013-08-08 15:21:04    Rubrik: Svara med citat

Jag gräver vidare... Pertti kanske hade någon till... hoppas Smile

Jag ser nu också att flertalet andra komponenter tagit stryk: ett par motstånd, en kondensator, kopparbanor som brunnit av på ett par ställen.

Jag har elschema och kan med lite luskande ta reda på vilka komponenter som ska ersättas med vad, men tror ni det är någon idé?
- Om jag noggrant ersätter alla komponenter, finns det då någon chans alls att bilen rullar igen, eller är det lika bra att sluta mecka och leta efter en ny hackare istället? Kanske är svårt att säga utan att se förödelsen mer än tidigare i tråden, men jag tänkte att ni kanske kunde ge en indikation Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nicklas
intresserad


Registreringsdatum: 24 augusti 2009
Inlägg: 32
Ort: Skövde

InläggPostat: 2013-08-08 18:51:10    Rubrik: Svara med citat

Hihi, nu hittade Pertti två lika dana trissor till.
- Så nu har jag 13 stycken från samma batch Smile

Kan jag använda en sådan transistor (IXTH 50N20) som fälttrissa istället för en IRFP 360?
- I sådana fall har jag alla transistorer jag behöver Laughing
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1731
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-08-09 09:11:40    Rubrik: Svara med citat

Hej !

Nej du kan inte använda IXTH50N20 till fälttrissa.

du behöver en IRFP360 eller liknande, som är gjord för högre spänning.
IRFP360 är specad till 400v.
50N20 är bara specad till 200v.

Det är den stora skillnaden.

Jag har nya kretskort till Power delen liggande om du behöver.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nicklas
intresserad


Registreringsdatum: 24 augusti 2009
Inlägg: 32
Ort: Skövde

InläggPostat: 2013-08-10 17:23:09    Rubrik: Svara med citat

Ujujuj... nu har jag gjort rent kretskortet och gått igenom det lite mer ordentligt och det var värst vad det måste fräst till Confused
- Kopparbanorna är av på kanske 18 ställen...

Den hackaren går säkert att laga med lite tålamod, men jag frågar mig om det är värt tiden...
- Jag vet också att ett par batterier började bli dåliga strax innan hackaren gav sig, så jag vet att när jag väl är klar med hackaren så väntar nya utmaningar direkt...
- Samtidigt som PakTrakr remotena har gett upp så jag inte längre kan se batterispänningen hela tiden... Alltså har jag antagligen en display över Smile

Jag funderar nu allvarligt på att "ge upp"... Det har varit kul med denna tid Clion rullat men sedan 6 månader kör vi vår Nissan Leaf och det är extremt skönt att åka bekymmersfritt Wink

Så, nu funderar jag på att antingen sälja bilen i delar eller också som helt renoveringsobjekt ifall någon är intresserad... Finns i Skövde om någon har vägarna förbi.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-08-10 20:28:47    Rubrik: Svara med citat

Hej
Jag hade vägarna förbi - med biltransport i tisdags.
Men jag är intresserad av PakTrakr displayen om inte annat.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1232
Ort: Frösön

InläggPostat: 2013-08-11 16:46:06    Rubrik: Svara med citat

Tänker du lägga upp en annons här under säljes eller känns det för definitivt?

Om inte kan du väl skriva lite om bilen här och kanske antyda vad du tycker den är värd.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nicklas
intresserad


Registreringsdatum: 24 augusti 2009
Inlägg: 32
Ort: Skövde

InläggPostat: 2013-08-11 18:04:38    Rubrik: Svara med citat

Mja, som du säger så har det ännu känts lite för definitivt att lägga ut en säljes-annons än men det är väl bara att acceptera min nuvarande situation Smile

Vad gäller värde på objektet så tänker jag så här: Det ligger nog mer värde i denna bil som reservdelar än körbar bil (det finns många Clios som rullar idag men det börjar kanske bli dags för lite reservdelar att komma loss).

Så, värderingen av bilen lägger jag helt enkelt på en del-för-del-bas som sedan avräknas mot att jag inte orkar/hinner/vill göra mekandet själv utan lämnar helt enkelt med varm hand över den extra intjäningen till den/de som köper bilen och sedan plockar delar ur den. Observera att nedanstående mer är ett resonerande än ett facit... Har ni feedback att komma med så är ni varmt välkomna Wink

Egentligen är det inte mycket som är trasigt, så det finns en del reservdelar som skulle kunna användas:
    Hackaren är ju som bekant rostad, så där har man inte mycket att hämta förutom en del roligt elektronikande för att (kanske) sedan få ihop en fungerande hackare, värde 0 - 5000 kr.

    PakTrakker-remoterna har sedan länge börjat ge sig (batterier försvinner, felaktig volt, etc) och hawk ville gärna köpa displayen om den visar sig fungera varför värdet på detta blir 0 kr.

    Batterierna är ju spännande (Smile), här har jag inte mätt upp med sofistikerade instrument som jag märkt att vissa gjort när de sålt batterier men om jag skulle göra en ärlig uppskattning så skulle jag gissa att ca 12 batterier håller mycket hög kvalité (90+ Ah), ca 5 batterier håller medelkvalité (70+ Ah), och ca 2 håller på att ge sig (20+ Ah). Räknar man ett ungefärligt värde på detta blir det 12*1500 + 5*1000 + 2*100 = 23200 kr.

    Eftersom karossen inte är helt genomrostad (finns endast några få rostangrepp samt en dörr har en buckla) så finns det en hel del värde i diverse karossdelar (baklucka, motorhuv, laddlucka, dörrar, etc) till ca 1000 - 5000 kr.

    Värmaren har fungerat finfint sedan jag gjorde rent den och således finns hela kedjan där att plocka ur (tanklock, tank, pump, brännare, etc) till ett värde av kanske 1000 - 2000 kr

    Motorn i sig har aldrig strulat, varför det finns ett värde i själva elmotorn till kanske 4000 kr.

    Hatthyllan i sig är enkel att flytta och betingar kanske ett värde på 200 - 400 kr.

    4 golvmattor kanske kan säljas för 100-200 kr.

    Den inbyggda laddaren i clion fungerar finfint och borde gå att kränga för kanske 1500 kr.

    Laddkabeln är i mycket gott skick och borde ha ett värde på ca 1000 kr.

    Motorvärmarsladden har jag aldrig testat men borde ju fungera och har kanske ett värde på 100 - 200 kr.

    UCL:en fungerar också finfint men jag kommer inte ihåg vilken version men denna borde betinga någon tusenlapp.

    Till bilen finns både sommar- och dubbfria vinterdäck på 8 stålfälgar till ett uppskattat värde av 200 - 300 kr per däck.


- Glömde jag något Smile

Med ovanstående resonemang ligger alltså bilens värde någon stans i häraden 34700 - 45900 kr.

Utifrån detta tänker jag mig att den/de som vill/orkar/hinner meka med bilen givetvis ska få en del för mödan, varför jag tänker mig runt 25.000 för bilen som den står.

Sedan finns det ungefär 60 trasiga batterier för laboration samt någon liter lut som också följer med om intresse finns.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nicklas
intresserad


Registreringsdatum: 24 augusti 2009
Inlägg: 32
Ort: Skövde

InläggPostat: 2013-09-22 19:42:04    Rubrik: Svara med citat

De trasiga batterierna har nu fått ett nytt hem, men bilen står fortfarande kvar Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.