Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Huvudsäkringen kass!

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2010-02-12 19:39:17    Rubrik: Huvudsäkringen kass! Svara med citat

I förrgår kväll var jag ute och körde nära hemmet för att dra ur batterierna ordentligt och få Ah-kalibreringen att stämma. Displayen hade slagit om till --- och jag hade väl kört ytterligare 2-3 km väldigt försiktigt, 1-2 streck på mätaren. Plötsligt stannar motorn, alla varningslampor (nåja nästan) börjar lysa och "felsökning ej verksam" stod det i displayen.

Snabb felsökning i kolmörkret och kylan visade att batterispänningen var noll. Bara att gå hem i mörker och kyla, ca 2 km utan långkalsonger i -8 och blåst, inte kul.

Idag har jag bärgat bilen och felsökt, trodde det kunde vara kontaktorfel men det är 350A-säkringen som gått.

Vad har hänt? Hjälper det att bara byta säkring eller är hackaren också blåst? Batterierna verkar OK vid obelastad voltmätning.

Vem säljer säkringar till rimligt pris?

/Stefan
_________________
Renault Express Electrique 1998
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-02-12 23:07:24    Rubrik: Svara med citat

Verkar ju konstigt att säkringen går när
du kör väldigt försiktigt. Risken är ju att
något gått åt skogen i hackaren och
kortslutit batterikretsen Sad

Hoppas att det inte är så illa Smile
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2215
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2010-02-13 09:49:05    Rubrik: Svara med citat

rätta mig om jag har fel men tar du en vanlig 16 A säkring där hemma o bygger om den lite o sätter in i bilen så ska du kunna starta den o med upphissade hjul få däcken o röra sig, funkar det så borde det bara vara o skaffa ny säkring...?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2010-02-13 13:53:29    Rubrik: Svara med citat

Jag hittade en 200A säkring i junklådan och satte den på plats. Bilen fungerar igen och jag körde en kort sträcka utan problem. Så långt är allt väl men varför gick säkringen när jag körde så försiktigt??

En annan konstig sak är att när jag nu spänningssatte bilen igen, (både 12V och 108V har varit bortkopplade), så visar displayen 28 Ah vilket är ungefär den kapacitet som jag "saknade" när displayen visade ---. Varifrån återkom dessa amperetimmar?

Den stora frågan är förstås om det kommer att hända igen. Säkringen är ju inte lätt att byta vid vägkanten.

S
_________________
Renault Express Electrique 1998
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2215
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2010-02-13 17:44:34    Rubrik: Svara med citat

kanske så enkelt att särkingen mekaniskt gått sönder och inte pga att den blivit överbelastad...?

Ang att du hittade Ah.. vet inte om det har med varandra o göra men jag har nid några tillfällen gått ner till ---Ah men genom att släppa gasen helt och regenerera fått tillbaka till typ 11Ah

Men det försvinner juh ganska snabbt igen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-02-14 21:15:33    Rubrik: Svara med citat

Jag har en originalsäkring liggande (Täby).

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2010-02-14 22:18:31    Rubrik: Svara med citat

Tack Lem!

Jag ska försöka hitta en hos en bekant först, men om det inte går så återkommer jag till dig.

Dock är jag lite fundersam på det här med åldrande säkringar, jag tror det är bäst att ersätta med en oanvänd.

Å andra sidan har jag sökt igenom forumet och inte hittat någon som råkat ut för blåst huvudsäkring. Har det hänt dig någon gång?

/Stefan
_________________
Renault Express Electrique 1998
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2010-02-17 21:38:46    Rubrik: Svara med citat

Jag fick tag på en 300 och en 400 A säkring och valde att sätta dit den på 300A. Nu går bilen normalt igen. Jag får väl vara lite försiktig och inte trampa Pelle i botten, men det är ju inga problem, jag kör sällan över 4-5 streck på mätaren.

Om inget händer igen så måste ju säkringen ha varit "utnött". Eller?

/S
_________________
Renault Express Electrique 1998
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2215
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2010-02-17 21:46:38    Rubrik: Svara med citat

Groix skrev:
Jag fick tag på en 300 och en 400 A säkring och valde att sätta dit den på 300A. Nu går bilen normalt igen. Jag får väl vara lite försiktig och inte trampa Pelle i botten, men det är ju inga problem, jag kör sällan över 4-5 streck på mätaren.

Om inget händer igen så måste ju säkringen ha varit "utnött". Eller?

/S


kan du inte disikera den gamla.. då ser du om den smällt eller om den mekaniskt har gått sönder.. kan ge mer fakta
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2010-02-17 22:47:14    Rubrik: Svara med citat

Jo, det kanske går. Säkringen är ju väldigt gediget byggd så man får vara försiktig när man bryter upp den. jag tror man helst bör slipa/fräsa ned den.

Att säkringen skulle ha gått sönder enbart mekaniskt tror jag inte, däremot kan den ha varit så hårt belastad så många tusentals gånger ("Pelle i botten") och då har lite metall förgasats var gång tills inget fanns kvar. Det blir ju rena CSI-undersökningen, men jag har ett bra mikroskop så jag ska absolut prova.
_________________
Renault Express Electrique 1998
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2010-02-20 11:46:53    Rubrik: Svara med citat

Jag satte säkringen i svarven och svarvade bort metallen (koppar) som är pressad över keramiken.

Inuti sitter säkringselementet i en fyrkant som framgår på bilderna nedan. Det fanns ingen smält metall som tyder på kraftig överström. Det enda som var misstänkt var att sanden i säkringen var hårdpackad. Den ska så vitt jag vet vara torr och lösrinnande. Det betyder kanske att säkringen varit mer känslig för vibrationer och att kylningen kanske funkat dåligt. Någon som är säkringsexpert?







_________________
Renault Express Electrique 1998
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2215
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2010-02-20 15:19:49    Rubrik: Svara med citat

mitt otränade öga tycker de ser ut som att fukt har gjort det tillsammans med lite vibrationer
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Brob
intresserad


Registreringsdatum: 14 mars 2011
Inlägg: 37
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2013-07-24 10:08:05    Rubrik: Placering huvudsäkring? Svara med citat

Hejhej,
Jag tänkte att min fråga passar in på denna gamla tråd, de som har problem med huvudsäkringen lär ju hamna här förr eller senare..

Jag har köpt en express (för några år sedan) och en hel del komponenter saknades, bland annat säkringarna.. Jag har fixat nya säkringar på hackaren, men huvudsäkringen har jag inte tänkt på förrän jag skummade i sfro:s handbok för elbilsbyggande..

Så, var ska den säkringen sitta? mellan batteripacken om jag förstår rätt, men spelar det någon roll var i kretsen jag placerar den?

Krävs någon speciell hållare/ säkring, eller funkar det med en från en truck el dyl? har en del såna grejer ligger..

///Per
_________________
--------------------------------
> Fiat 500 EV-Adapt
> Renault Express Electrique
> Konverterad SAAB 96 - SÅLD
--------------------------------
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2215
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2013-07-24 21:34:46    Rubrik: Svara med citat

den bör sitta så nära batteriets utgående kablage
Och original så sitter den i en liten låda på ena batterilådan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.