Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
dataMM Elektrisk
Registreringsdatum: 13 december 2010 Inlägg: 179
|
Postat: 2012-12-09 00:58:35 Rubrik: Snittar 18 ah/milen, rimligt? |
|
|
Som topic lyder, är det rimligt att jag snittar 18 ah/milen vid lugn körning?
När packet är nere på 50% så har jag en spänning (vid körning) på ca 100-110v.
Jag misstänker att något är fel på bromsarna, eftersom en bilmeck sa till mig att mina trummor är ojämt slitna. Kan det vara det eller?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Poppe Elbilsguru

Registreringsdatum: 25 juni 2006 Inlägg: 1596 Ort: Göteborg / Billdal
|
Postat: 2012-12-11 07:04:24 Rubrik: |
|
|
Kan inte riktigt uttala mig om förbrukningen men tycker nog att det låter lite mycket, men om du har problem med bromsarna är det sannolikt fram. Det enklaste är att du bara känner på fälgen där den sitter fast mot trumma/disken ifall det är något varmt efter några mils körning. Är det varmt har du en broms som ligger på hela tiden och det är med 99% sannolikhet fram. Orsaken till detta är att man med en elbil försöker bromsa så lite som möjligt med fotbromsen och att bromsoken därför rör sig alldeles för lite och beckar ihop så att dom till sist vägrar släppa från bromsskivan.
Min erfarenhet från elbil med skivbroms är att dom behöver tas ner och motioneras manuellt minst en gång per år. Jag brukade göra detta inför besiktningen.
Ett annat säkert tecken på anliggande bromsar är lukten, den är speciell och inget man glömmer. _________________ Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61
Growing old is mandatory, growing up is optional.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Hernik Forumstammis
Registreringsdatum: 16 december 2007 Inlägg: 639 Ort: Örebro
|
Postat: 2012-12-28 22:30:37 Rubrik: |
|
|
Det är inte rimligt med 18 ah/mil.
Ta en domkraft och hissa upp bilen och prova att snurra däcken, jag har bara haft problem med att bakhjulen tjärvat. En gång gick det inte att rubba ena bakhjulet för hand, men det kändes även på lukten.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
dataMM Elektrisk
Registreringsdatum: 13 december 2010 Inlägg: 179
|
Postat: 2013-01-19 16:15:11 Rubrik: |
|
|
Idag snittade jag 21.5 ah/milen. Kan det vara kylan som ställer till det? Har just nu 3 kgs däcktryck, borde jag pumpa i mer?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Drivmedel Elektrisk

Registreringsdatum: 09 juli 2008 Inlägg: 207 Ort: Södra Sandby
|
Postat: 2013-01-20 08:29:18 Rubrik: |
|
|
Kolla vad du har för totalspänning på batteriet under körning, har du batterier som inte hänger med får du givetvis större ström vid en given hastighet. _________________ Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
dataMM Elektrisk
Registreringsdatum: 13 december 2010 Inlägg: 179
|
Postat: 2013-01-21 01:21:03 Rubrik: |
|
|
Drivmedel skrev: | Kolla vad du har för totalspänning på batteriet under körning, har du batterier som inte hänger med får du givetvis större ström vid en given hastighet. |
Jag ligger på 111v vid 50% laddning och en konstant fart på 60 km/h.
Vid acceleration (full gas för att hänga med i trafiken) så kan det ibland går ner mot 90v. Accelererar jag med "3 pinnar" om vissa rekommenderar börjar folk blinka med helljusen och tuta på mig 
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Hernik Forumstammis
Registreringsdatum: 16 december 2007 Inlägg: 639 Ort: Örebro
|
Postat: 2013-01-21 23:05:57 Rubrik: |
|
|
Kolla statusen på alla batterier. Har du packtrkr?
Har du kollat bromsarna än?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
dataMM Elektrisk
Registreringsdatum: 13 december 2010 Inlägg: 179
|
Postat: 2013-01-24 22:38:43 Rubrik: |
|
|
Hernik skrev: | Kolla statusen på alla batterier. Har du packtrkr?
Har du kollat bromsarna än? |
Lokaliserade felet. Ett batteri ligger på 5,6v tillskillnad från resterande 7,2v vid full laddning (-5 grader ute).
Ska försöka ladda upp detta "manuellt" om det går. I värsta fall får jag byta mot ett reservbatteri som jag håller på att laddar upp nu med min Hightech biltema 6v laddare 
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
joppe Elektrisk

Registreringsdatum: 28 maj 2007 Inlägg: 260 Ort: Tyresö / Stockholm
|
Postat: 2013-01-25 18:52:58 Rubrik: |
|
|
5,6V vid full laddning så är garanterat en cell trasig i detta batteri.
Håll noggrant koll på reservbatteriet, när du har satt i det i bilen.
Eftersom det tar ett tag innan det kommer i fas med de andra batterierna.
Av erfarenhet kan jag rekommendera att köra ner batterierna något i bilen innan du sätter i reservbatteriet, då kommer de snabbare i fas.
Lycka till  _________________ Länge Leve Elen
/Jonny
Renault Megane CC -04
VW Touran Biogas -11
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
dataMM Elektrisk
Registreringsdatum: 13 december 2010 Inlägg: 179
|
Postat: 2013-01-31 17:53:56 Rubrik: |
|
|
joppe skrev: | 5,6V vid full laddning så är garanterat en cell trasig i detta batteri.
Håll noggrant koll på reservbatteriet, när du har satt i det i bilen.
Eftersom det tar ett tag innan det kommer i fas med de andra batterierna.
Av erfarenhet kan jag rekommendera att köra ner batterierna något i bilen innan du sätter i reservbatteriet, då kommer de snabbare i fas.
Lycka till  |
Bra ide! Det jag gör nu är att jag laddar reservbatteriet med en sådan:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-A-37724/
Eftersom den bara laddar 5A så kommer det ta en dag eller två innan det är laddat. Frågan är då, hur ser jag när det är fulladdat? Ska indikatorn på laddaren gå ner till 0A eller ska batteriet hålla en viss spänning vid full laddning?
När batteriet är fulladdat kommer jag ladda bilen till fullt och sen helt enkelt byta batteri. Förmodligen sämre än att bottenbalansera men ärligt talat så giter jag inte sitta i en bil tills den är helt död
Ursäkta min bristande kunskap, man lär sig något nytt varje dag.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
joppe Elektrisk

Registreringsdatum: 28 maj 2007 Inlägg: 260 Ort: Tyresö / Stockholm
|
Postat: 2013-02-01 10:26:36 Rubrik: |
|
|
Full-laddat brukar de ligga på 7,2 V (Under slutfasen av laddningen i bilen går det dock över 8V)
Inte säkert att externa laddaren orkar trycka upp batteriet till denna nivå, så om bilen är 80% laddad, kan du sätta i batteriet och fortsätta laddningen i bilen (Håll bara koll på batteriet de första laddningarna, tills det är i fas med övriga batterier) _________________ Länge Leve Elen
/Jonny
Renault Megane CC -04
VW Touran Biogas -11
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
dataMM Elektrisk
Registreringsdatum: 13 december 2010 Inlägg: 179
|
Postat: 2013-02-02 10:03:38 Rubrik: |
|
|
joppe skrev: | Full-laddat brukar de ligga på 7,2 V (Under slutfasen av laddningen i bilen går det dock över 8V)
Inte säkert att externa laddaren orkar trycka upp batteriet till denna nivå, så om bilen är 80% laddad, kan du sätta i batteriet och fortsätta laddningen i bilen (Håll bara koll på batteriet de första laddningarna, tills det är i fas med övriga batterier) |
Mina båda reservbatterier visade sig vara trasiga. Det ena klarade inte ens att få upp spänningen i 6v... medans mitt andra laddade fint och behöll spänningen på 7,2v. Efter att det fick stå en natt inomhus så föll spänningen till 5,6v igen. Suck, blir till att köra dessa två till soptippen då.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
joppe Elektrisk

Registreringsdatum: 28 maj 2007 Inlägg: 260 Ort: Tyresö / Stockholm
|
Postat: 2013-02-04 08:17:29 Rubrik: |
|
|
Ett reservbatteri som stått länge tar ett tag innan det "kommer igång".
Man brukar få ladda och ladda ur några gånger innan det är i bruk igen.
Så vänta med tippen, tills du laddat några gånger och kanske kört ur dessa med en glödlampa eller liknade. _________________ Länge Leve Elen
/Jonny
Renault Megane CC -04
VW Touran Biogas -11
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
dataMM Elektrisk
Registreringsdatum: 13 december 2010 Inlägg: 179
|
Postat: 2013-02-09 18:10:48 Rubrik: |
|
|
joppe skrev: | Ett reservbatteri som stått länge tar ett tag innan det "kommer igång".
Man brukar få ladda och ladda ur några gånger innan det är i bruk igen.
Så vänta med tippen, tills du laddat några gånger och kanske kört ur dessa med en glödlampa eller liknade. |
Tror med stor säkerhet att dessa två batterier har en eller två celler som är döda. Har försökt att ladda dessa batterier dagligen. Hur mycket kräm jag än stoppar i dem så är de likväl tillbaka på 5,6v dagen efter.
Lyckades få upp ett batteri att hålla 5,8v efter 24h laddning med 5A. Detta sitter nu i bilen tills någon kan sälja mig ett fullt fungerande block (eller laga det nuvarande).
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|