Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Första bygge El-flaka
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1181
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2012-10-10 17:04:00    Rubrik: Svara med citat

Bakhjulets varvtal = motorns varvtal * kuggar framdrev / kuggar bakdrev

Hastighet i km/h = bakhjulets varvtal * bakhjulets omkrets * 60 / 1000
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
freeflow
intresserad


Registreringsdatum: 10 januari 2012
Inlägg: 20

InläggPostat: 2012-10-15 16:00:41    Rubrik: Svara med citat

Vart kan man få tag på drev som passar på den axeln som jag har och är kompatibel med en moped kedja (antar att det är någon form av standard). Har försökt söka lite på firmor som kan tänkas ha drev men man hamnar lätt på MC prylar.

Någon som har något tips?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Eken
intresserad


Registreringsdatum: 13 oktober 2007
Inlägg: 21
Ort: Lund/Eslöv

InläggPostat: 2012-10-15 22:05:53    Rubrik: Svara med citat

Där finns några på www.rull.se
_________________
Berix Elmoped
BMW E3 konverterad
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
freeflow
intresserad


Registreringsdatum: 10 januari 2012
Inlägg: 20

InläggPostat: 2012-10-16 21:59:37    Rubrik: Svara med citat

Där handlade jag motorn men tycker att de dreven var lite klena. Kollade därför med en drevfirma men de hade inte till den kedjan som sitter på moped, lite konstigt men. Så det blir istället att antingen montera isär chappy eller DT motorn och tar utgående drevaxeln och modifierar den för att passa på elmotorn.

Vad är dock rimligt att tro att man kan få upp den i för hastighet, jag antar att man inte vill dreva den för högt då jag kan tänka mig att den kommer att dra en massa ström.

Men jag behöver hjälp att hitta batterier, Lipo 20ah 48V inkl laddare och BMS.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1181
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2012-10-17 08:34:49    Rubrik: Svara med citat

Det finns firmor som specialtillverkar drev. Dom kan säkert tillverka ett drev för kedja 428 (eller vad du önskar) som passar din axel.

Prova t.ex. dom här:
http://www.nikasilproffsen.se/

Sedan är det nog inte omöjligt att hitta någon Fiddymodell, eller moppemodell, som har snarlikt fäste, vilket går att fila till så att det passar på din motor.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
freeflow
intresserad


Registreringsdatum: 10 januari 2012
Inlägg: 20

InläggPostat: 2012-10-17 21:53:20    Rubrik: Svara med citat

Hur bökigt är det att bygga ett batteripack med (Turnigy) 7st 2S 5000mah * 4 för att nå 48V och 20ah. Att koppla ihop batterierna bör inte vara några problem men hur gör man med laddningen för att få till det? Det skulle ge ett batteripack för 2800 exkl frakt och tull. Vet inte om det är bra prismässigt och kvalitetsmässigt.

Gör det också det möjligt att börja med ett pack på 10ah till en början.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1741
Ort: GBG

InläggPostat: 2012-10-17 22:50:59    Rubrik: Svara med citat

Tänk bara på att LiPo inte alls har samma livslängd som LiFePo2, kanske bara 500 laddningar jämfört med 2000...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1181
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2012-10-18 09:51:12    Rubrik: Svara med citat

Anledningen till att jag föreslog RC LiPo var att det från början handlade om att få lika bra prestanda i en eldriven gokart som i en bränsledriven gokart. RC LiPo klarar höga strömuttag och är lätta.

Ifall motorn bara har 1kW behöver ju inte batteriet klara särskilt hög ström, utan det går i princip med vilken batterityp som helst.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
freeflow
intresserad


Registreringsdatum: 10 januari 2012
Inlägg: 20

InläggPostat: 2012-10-20 16:08:43    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
Tänk bara på att LiPo inte alls har samma livslängd som LiFePo2, kanske bara 500 laddningar jämfört med 2000...


Vad händer efter 500 laddningar? Tappar man kapacitet eller lägger batterierna av helt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
freeflow
intresserad


Registreringsdatum: 10 januari 2012
Inlägg: 20

InläggPostat: 2012-10-20 16:12:24    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
Anledningen till att jag föreslog RC LiPo var att det från början handlade om att få lika bra prestanda i en eldriven gokart som i en bränsledriven gokart. RC LiPo klarar höga strömuttag och är lätta.

Ifall motorn bara har 1kW behöver ju inte batteriet klara särskilt hög ström, utan det går i princip med vilken batterityp som helst.


Jag bygger främst med denna motorn för att testa lite förhoppningen är sedan att bygga en atv för kidsen med mera effekt och jag vet inte om man ska köpa bra batterier nu för att sedan kunna återanvända de till senare projekt.

Men vilka batterier skulle du rekommendera till 1 kW motorn på 20ah?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1181
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2012-10-20 17:42:43    Rubrik: Svara med citat

Jag kan tyvärr inte rekommendera några andra batterier än RC-lipo, för det är den enda typ av litiumbatteri jag själv använt.

Varje cykel gör att kapaciteten minskar en aning. Man säger att batteriets livslängd är slut när 80% av den ursprungliga kapaciteten finns kvar. Om RC-lipo har 500 cyklers livslängd betyder det att efter 250 cykler finns ca 90% kvar, och efter 750 cykler finns ca 70% kvar. Men detta är ifall batteriet laddas ur fullständigt varje gång. Ifall man laddar till bara 95%, och stannar när det är 25% kvar, då har ett 500-cyklersbatteri möjlighet att klara kanske 2000 cykler. Å andra sidan, ifall man är lika snäll mot ett 2000-cyklers batteri, då kanske det klarar 10000 cykler innan 80%.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1741
Ort: GBG

InläggPostat: 2012-10-20 19:24:58    Rubrik: Svara med citat

Viktigaste frågan är hur fordonet skall användas, det kan vara så att om det inte används speciellt mycket kan slutna blybatterier (typ Biltema) vara det mest ekonomiska alternativet.
Naturligtvis hänger det på vilken körsträcka man vill ha också.

Mellanmycket =LiPo

Mycket= LiFePo2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
freeflow
intresserad


Registreringsdatum: 10 januari 2012
Inlägg: 20

InläggPostat: 2012-10-20 22:47:13    Rubrik: Svara med citat

Mopeden sen när den är klar kommer inte att användas mycket, främst för att åka fram och tillbaka till båten tur och retur 2km för att köra lite utrustning. Och för det så räcker 10ah, beroende på hur snäll man ska vara vid urladdning.

Jag tror att jag tänker lite för mycket på kommande byggen, atv och elcykel och där också använda batterierna. Ska nog lämna det utanför i dagsläget. Kommer ändå inte i slutändan flytta batterierna så, man ska nog inte lägga onödiga pengar på något som inte ska rulla speciellt mycket.

Om man bygger eget rc pack vilka krav måste då laddaren uppfylla för att det ska fungera?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
K.Ekwall
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2017
Inlägg: 61

InläggPostat: 2019-07-08 13:25:36    Rubrik: 7 år senare är det dags Svara med citat

Kan börja med att min gamla användare gick under namnet freeflow, så jag kapar min egna tråd.

Så äntligen är det delar beställa till flakan. El-fyrhjulingen byggdes till ungarna iaf men flakan blev ståendes.

Har en Sur Ron i garaget så bestämde mig för att beställa en likadan motor till flakan då jag tänkte att senare kunna flytta över den controller jag har på flakan till Sur Ron hojen.

Räknade just på hastighet. Med 60V så varvar motorn 5000 rpm så med ett 8 drev i fram och ett på ca 50 i bak så bör man landa på 50-60 i toppfart, mer än tillräckligt för en kortad flaka.

Controller inte bestämt men troligen någon i Nucular serien, god för 4-20 kw. Kommer sikta på den som passar min hoj bäst (kommer inte uppgradera hojen förens den har fått ett bättre batteri som tillåter högre effektuttag. Om någon har tips vad annars ska ha tar jag gärna emot det.

Batterier så har jag Winston 40ah att tillgå. Har dock ingen bms eller laddare så här mottar jag gärna tips. Vill inte ha det bästa utan snarare prisvärt som jag siktar på.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.