Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Compoundlindning?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> CIty-el och Mini-el
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 238
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2012-05-16 09:29:56    Rubrik: Compoundlindning? Svara med citat

Hej.
Någon som kan lite om denna lindning?
Jag tänkte att jag skulle kunna trimma den lite nu när jag har så fina batteri + en ny motorstyrning. Very Happy
Läste lite på http://www.ralfwagner.de/mini/technik_us/emotor.htm hur man kan koppla denna lidning men det stämmer inte alls.
Snabbast är bilen (ca. 55 km/h) om jag plockar bort denna lindning helt och hållet och slöast (ca. 45 km/h) är den med denna ansluten direkt till + som det är på schemat. Med motståndet på 47 ohm som sitter i serie idag (22 ohm står det på Raltwagner sida) toppar den ca 50 km/h. Motorn drar ca 70A oavsett vid full gas.

Här står lite till om detta. http://www.ellert.info/tuning.htm

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
exile
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 februari 2008
Inlägg: 123

InläggPostat: 2012-05-26 08:31:39    Rubrik: Svara med citat

Du kan vända polerna på c-lindningen för att öka hastigheten och minska momentet. För som det är nu har du ökat momentet och minskat hastigheten dvs du gör magnet fältet starkare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 238
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2012-05-26 12:56:55    Rubrik: Svara med citat

exile skrev:
Du kan vända polerna på c-lindningen för att öka hastigheten och minska momentet. För som det är nu har du ökat momentet och minskat hastigheten dvs du gör magnet fältet starkare.


Menar du som denna snubben kopplat då eller?
http://www.nadanet.de/mini_el_city/kette/

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
exile
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 februari 2008
Inlägg: 123

InläggPostat: 2012-05-26 23:23:36    Rubrik: Svara med citat

Nu vet jag inte hur din motor är kopplad men det bör bara vara att kasta om A1 och A2 med varandra samt D1 och D2 med varandra.

Exempel:

Pilarna är ström riktningen. i det ena fallet förstärker den magnet fält & och i det andra fallet minskar den magnet fältet.

Hoppas att det var till någon hjälp Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 238
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2012-05-27 18:28:25    Rubrik: Svara med citat

exile skrev:
Nu vet jag inte hur din motor är kopplad men det bör bara vara att kasta om A1 och A2 med varandra samt D1 och D2 med varandra.

Exempel:

Pilarna är ström riktningen. i det ena fallet förstärker den magnet fält & och i det andra fallet minskar den magnet fältet.

Hoppas att det var till någon hjälp Very Happy


Tack för bilden men det är så den är kopplad idag från fabrik, det vänstra förslaget, se:


Bortsett från att det sitter ett motstånd i serie med E2 till + (speedkit).
Ändå går den fortast om jag plockar bort compound-lindningen helt och slöast om den är kopplad direkt mot + som schemat visar.

Jag kanske ska beställa hem ett 22 ohms motstånd som Ralf pratar om istället för det 47 ohms som sitter där idag? Jag har visserligen bara mätt det men det borde stämma.

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
exile
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 februari 2008
Inlägg: 123

InläggPostat: 2012-05-28 18:33:11    Rubrik: Svara med citat

Om du vill att den ska gå fortare så måste du ändra "polaritet" på "c-lindningen".
Delvis byta plats på A1 och A2 samt D1E1 och D2 eller ha ett separat batteri (eller en isolerad dc-dc omvandlare) som du kopplar '+' till D1E1 och '-' till E2.

Att använda 22ohm motstånd kommer bara leda till att hastigheten hamnar mellan ca 45km/h och ca 50km/h.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 238
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2012-05-28 19:19:37    Rubrik: Svara med citat

exile skrev:
Om du vill att den ska gå fortare så måste du ändra "polaritet" på "c-lindningen".
Delvis byta plats på A1 och A2 samt D1E1 och D2 eller ha ett separat batteri (eller en isolerad dc-dc omvandlare) som du kopplar '+' till D1E1 och '-' till E2.

Att använda 22ohm motstånd kommer bara leda till att hastigheten hamnar mellan ca 45km/h och ca 50km/h.


Hmm, detta måste jag testa. Jag har några små blyceller som ligger.

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 238
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2012-05-28 19:42:56    Rubrik: Svara med citat

Det är nog ett översättningsfel som ställt till det för mig också.
På engelska sidan står det att den går snabbast "Direcly wired"
http://www.ralfwagner.de/mini/technik_us/emotor.htm

Medans det på tyska sidan står att den går snabbast "Abgeklemmt" = frånkopplad.
http://www.ralfwagner.de/mini/technik/emotor.htm

Jag måste ändå testa det där med extra batteri.........

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
exile
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 februari 2008
Inlägg: 123

InläggPostat: 2012-06-05 10:24:18    Rubrik: Svara med citat

Hur gick det?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 238
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2012-06-05 14:27:12    Rubrik: Svara med citat

Vet inte än då jag glömt batteriet hemma varje dag. Bilen står på jobbet just nu. Jag återkommer oavsett resultat.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Alan
intresserad


Registreringsdatum: 12 juli 2011
Inlägg: 19

InläggPostat: 2012-06-21 19:52:58    Rubrik: Svara med citat

Hej

du får et højere moment i lag hastighet,om du innkobler compundvikling,men max. hastighet om du frakobler kompoundvikling.
til dom første city el,lavede jeg et lille kretskort,som frakoblede compoundvikling ved ca.30km/h.så fik jeg max moment ock max. hastighet.På nyere ser.no 3005---omkoblade man curtis och frem/bak relæer,og så virkede mit krestkort inta på dissa.

alan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 238
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2012-06-21 22:03:51    Rubrik: Svara med citat

Alan skrev:
Hej

du får et højere moment i lag hastighet,om du innkobler compundvikling,men max. hastighet om du frakobler kompoundvikling.
til dom første city el,lavede jeg et lille kretskort,som frakoblede compoundvikling ved ca.30km/h.så fik jeg max moment ock max. hastighet.På nyere ser.no 3005---omkoblade man curtis och frem/bak relæer,og så virkede mit krestkort inta på dissa.

alan


Ok, smart. Varför passar inte ditt kort nu då?
Det borde gå att göra ett enkelt kretskort som placeras på motorn istället för skarven till tachometern, jag har en skarv där.
Där finns 12V samt Gnd och pulståg från givaren. Compundlindningen kopplas via detta kort och ett relä på kortet kopplar loss compoundlindningen när hastigheten överstiger t.ex 30 km/h, eller vad man nu vill.

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> CIty-el och Mini-el Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.