Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
hannes Elektrisk
Registreringsdatum: 28 juni 2006 Inlägg: 197
|
Postat: 2012-02-02 12:59:09 Rubrik: Alternativ EVSE |
|
|
Funderar på att beställa en sån här
http://www.pod-point.com/products-page/
Billigaste jag hittat om man inte räknar med några kinesiska träffar på Alibaba.
Har någon nåt annat alternativ att föreslå ?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Torbjörn Gäst
|
Postat: 2012-02-02 13:13:17 Rubrik: Laddning |
|
|
Blir det bortåt 6000kr med svensk moms o frakt?
Ska du betala för installation oxå?
Jag ska köpa en 16a bärbar sladd istället. Går ju att hänga upp den i garaget oxå!
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
hannes Elektrisk
Registreringsdatum: 28 juni 2006 Inlägg: 197
|
Postat: 2012-02-02 14:04:47 Rubrik: |
|
|
svensk moms är inte relevant då motparten är inom EU, men visst det blir säkert 5500 eller nåt ink. moms.
Bättre än 12000, och jag har gärna en fast monterad med sladdhållare
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Torbjörn Gäst
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
p8 Forumstammis
Registreringsdatum: 16 april 2008 Inlägg: 508 Ort: Malmö
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Fredrik Jonsson intresserad
Registreringsdatum: 20 januari 2012 Inlägg: 38
|
Postat: 2012-03-12 11:13:00 Rubrik: I charged my Leaf with my new 10A / 16A mobile charger. |
|
|
Version 1 of my new J1772 10/16A very mobile charger is ready and tested on my Nissan Leaf yesterday.
Worked as a charm. 16A charging is noticeably faster then 10A.
The charger is without the standard heavy box on the cable and has a button on the J1772 handle for selection between 10A and 16A. The button also has a led for indikation of status and charging speed.
The other end has a regular european plug (Schuko) rated for 16A.
If there are demand I will take v2 into produktion and sell these. So let me know if you are interested.
EDIT: It seems that there a quite a demand for this type of charging cable so I have started the production of v2. I'll let you know when it is available for the public.
/Fredrik
____
When taken into production, I will sell the charger at www.chargeamps.com

Senast ändrad av Fredrik Jonsson den 2012-03-15 10:05:26, ändrad totalt 1 gång |
|
Till överst på sidan |
|
 |
hannes Elektrisk
Registreringsdatum: 28 juni 2006 Inlägg: 197
|
Postat: 2012-03-12 11:23:17 Rubrik: |
|
|
Jag köper väldigt gärna J1772-handtaget med "EVSE"-elektroniken
så kan jag anpassa kabel och kontakt i andra ändan själv.
Kan köpa två ifall det påskyndar leveransen.
pris ?
när ?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
p8 Forumstammis
Registreringsdatum: 16 april 2008 Inlägg: 508 Ort: Malmö
|
Postat: 2012-03-12 12:06:04 Rubrik: Re: I charged my Leaf with my new 10A / 16A mobile charger. |
|
|
Fredrik Jonsson skrev: | Version 1 of my new J1772 10/16A very mobile charger is ready and tested on my Nissan Leaf yesterday.
Worked as a charm. 16A charging is noticeably faster then 10A.
The charger is without the standard heavy box on the cable and has a button on the J1772 handle for selection between 10A and 16A. The button also has a led for indikation of status and charging speed.
The other end has a regular european plug (Schuko) rated for 16A.
If there are demand I will take v2 into produktion and sell these. So let me know if you are interested.
/Fredrik
____
If taken into production, I will sell the charger at www.chargeamps.com
 |
You rock!
If I did not already have 2 of the open evse units, I would buy your cable.
When I think of it, I may buy one just for the kicks! _________________ hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
AndersForsberg Elektrisk
Registreringsdatum: 05 december 2011 Inlägg: 231 Ort: Malmö
|
Postat: 2012-03-12 14:57:01 Rubrik: |
|
|
Det var onekligen ett tag sedan jag hann checka in här nu, men det är trevligt att se att forumet frodas!
Men vad jag egentligen ville säga var... Fantastiskt imponerande Fredrik! Ser ut som något som varje tillverkare hade varit stolt över att sätta sin logotyp på! _________________ Kund- och Webbansvarig, Mobility Motors Sweden AB
Agnesfridsvägen 190, Malmö | 040-671 52 26 | anders.forsberg@mbil.se
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
ricwan Elektrisk

Registreringsdatum: 10 mars 2012 Inlägg: 108 Ort: Kungsbacka
|
Postat: 2012-03-12 19:20:54 Rubrik: Re: I charged my Leaf with my new 10A / 16A mobile charger. |
|
|
Fredrik Jonsson skrev: | If there are demand I will take v2 into produktion and sell these. So let me know if you are interested.
|
Lagerstatus? Pris?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Pertti Elbilsguru

Registreringsdatum: 16 augusti 2006 Inlägg: 1033 Ort: Skövde/Vristulven
|
Postat: 2012-03-15 20:06:08 Rubrik: |
|
|
Citat: | Det var onekligen ett tag sedan jag hann checka in här nu, men det är trevligt att se att forumet frodas! |
Hehe! Ja, där det finns behov, där frodas det! Vänta bara tills den psykologiska pluggen släpper! Då vill nog de flesta "plugga in"  _________________ Don't be fueled!
Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
lem Elbilsguru
Registreringsdatum: 15 januari 2007 Inlägg: 1818 Ort: Täby
|
Postat: 2012-03-17 21:31:11 Rubrik: |
|
|
Hej!
Jag sitter med offerten framför mig och funderar på att slå till om det blir biltullsfrihet på biltullar. Annars kör jag nog MC!
Det är ett stort steg att gå från att köra "gratis" som vi gjort i 5 år (gällande både värdeminskning, service, drivmedel och tullar) och helt plötsligt ha en jättekostnad med fast service o värdeminskning! Speciellt irriteras jag över att behöva betala tull i ett kvartal till skillnad om jag kör Berlingon.
Men:
Varför i hela friden har man gjort så komplicerat att ladda 16 A? Är det rädslan att köra 16A med vanlig kontakt?
Varför har man inte simpla hanskar (CEE uttag) anslutna till bilen (eller är detta förberedeles till smart grid)?
Hälsningar
Lars
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
ricwan Elektrisk

Registreringsdatum: 10 mars 2012 Inlägg: 108 Ort: Kungsbacka
|
Postat: 2012-03-21 09:01:17 Rubrik: |
|
|
lem skrev: |
Varför i hela friden har man gjort så komplicerat att ladda 16 A? Är det rädslan att köra 16A med vanlig kontakt?
Varför har man inte simpla hanskar (CEE uttag) anslutna till bilen (eller är detta förberedeles till smart grid)?
|
Instämmer hundra... jag får dras med min 10A "reservladdare" och jag har verkligen eldat runt hos alla leverantörer. Ingen eller bristfällig information är det som är att tillgå... jag vill ha en 16A hemma nu, men nä... inga svar någonstans...
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Leaf Elbilsguru

Registreringsdatum: 13 januari 2012 Inlägg: 1658
|
Postat: 2012-03-21 09:20:01 Rubrik: |
|
|
ricwan skrev: | lem skrev: |
Varför i hela friden har man gjort så komplicerat att ladda 16 A? Är det rädslan att köra 16A med vanlig kontakt?
Varför har man inte simpla hanskar (CEE uttag) anslutna till bilen (eller är detta förberedeles till smart grid)?
|
Instämmer hundra... jag får dras med min 10A "reservladdare" och jag har verkligen eldat runt hos alla leverantörer. Ingen eller bristfällig information är det som är att tillgå... jag vill ha en 16A hemma nu, men nä... inga svar någonstans... |
Jag kör med 16A trillingsladd i garaget köpt hos citroen, har hängt upp den på väggen. Har med 10A sladden i bilen. Har funkat bra för mina behov.
Köpt genom en kompis firma så jag vet inte vad den kosta dock.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
AleX Elbilsguru

Registreringsdatum: 13 september 2006 Inlägg: 2226 Ort: Roslöv / Lund / Skåne
|
Postat: 2012-03-21 09:50:29 Rubrik: |
|
|
Går det att ladda med lägre än 10A
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
p8 Forumstammis
Registreringsdatum: 16 april 2008 Inlägg: 508 Ort: Malmö
|
Postat: 2012-03-21 21:13:12 Rubrik: |
|
|
AleX skrev: | Går det att ladda med lägre än 10A |
ja _________________ hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Sven Elektrisk
Registreringsdatum: 10 maj 2008 Inlägg: 190 Ort: Malmö
|
Postat: 2012-03-21 21:29:43 Rubrik: |
|
|
Det finns en 16A-kabel med CEE-plugg från Nissan med artikelnummer 296m13na2a
//Sven
ricwan skrev: | lem skrev: |
Varför i hela friden har man gjort så komplicerat att ladda 16 A? Är det rädslan att köra 16A med vanlig kontakt?
Varför har man inte simpla hanskar (CEE uttag) anslutna till bilen (eller är detta förberedeles till smart grid)?
|
Instämmer hundra... jag får dras med min 10A "reservladdare" och jag har verkligen eldat runt hos alla leverantörer. Ingen eller bristfällig information är det som är att tillgå... jag vill ha en 16A hemma nu, men nä... inga svar någonstans... |
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
ricwan Elektrisk

Registreringsdatum: 10 mars 2012 Inlägg: 108 Ort: Kungsbacka
|
Postat: 2012-03-22 07:06:11 Rubrik: |
|
|
Jepp, I know - detta svaret fick jag från ÅF: "Vi kan ta hem ”laddsladden” som är specad för 16A – leveranstiden vet jag dock är ganska lång på denna (eftersom den egentligen inte är tänkt för den svenska marknaden)."
Jag tolkar det som att det knappt går att få tag på. Vad jag menar är att
sådana här saker borde finnas som hyllprodukter. Köper man en Nissan
så skall det finnas 16A lösningar FÄRDIGA för omgående leverans. Jag
skall väl inte behöva gå till iMiev-trillingarna och köpa en kabel där...
Sven skrev: | Det finns en 16A-kabel med CEE-plugg från Nissan med artikelnummer 296m13na2a
//Sven
ricwan skrev: | lem skrev: |
Varför i hela friden har man gjort så komplicerat att ladda 16 A? Är det rädslan att köra 16A med vanlig kontakt?
Varför har man inte simpla hanskar (CEE uttag) anslutna till bilen (eller är detta förberedeles till smart grid)?
|
Instämmer hundra... jag får dras med min 10A "reservladdare" och jag har verkligen eldat runt hos alla leverantörer. Ingen eller bristfällig information är det som är att tillgå... jag vill ha en 16A hemma nu, men nä... inga svar någonstans... |
|
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
AleX Elbilsguru

Registreringsdatum: 13 september 2006 Inlägg: 2226 Ort: Roslöv / Lund / Skåne
|
Postat: 2012-03-22 08:09:36 Rubrik: |
|
|
p8 skrev: | AleX skrev: | Går det att ladda med lägre än 10A |
ja |
Hur?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
p8 Forumstammis
Registreringsdatum: 16 april 2008 Inlägg: 508 Ort: Malmö
|
Postat: 2012-03-22 17:47:50 Rubrik: |
|
|
AleX skrev: | p8 skrev: | AleX skrev: | Går det att ladda med lägre än 10A |
ja |
Hur? |
Laddboxen (eller kabel klumpen) genererar pilot signal som berättar
för bilen vilken max strömstyrka den får använda.
Pilot signalen är en square wave, 1kHz signal med en viss duty cycle.
Duty cycle-n berättar för bilen vad det är för max strömstyrka som är tillgänglig.
T.ex. 10% duty cycle ->max 6A, 20% duty cycle -> max 12A, ...
Detta kan vara mycket användbart...
till exempel - om du kopplar bilen hemma och din värmepanna
plugga på kan du med hjälp av strömvakt berätta för bilen att just nu
är det bara 5A tillgängliga, och när värmepannan stänger av kan du berätta
till bilen - just nu är det 10A tillgängliga.
Detta kan du även använda om du genererar din egen el... om du har din
egen vindsnurra kan du koppla på så sätt att bilen inte skall ladda
med mer ström en vad vindsnurran genererar just nu...
En del folk i US som har 2 elbilar men har max ström på 20A till huset
kopplar så att bägge bilar laddar långsammare (typ 8A per bil),
istället för att ha timers så att ena bilen laddar efter den andra.
Allt detta beskrivs i J1772 standarten. Här kommer lite länkar.
http://code.google.com/p/open-evse/wiki/J1772Basics
http://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772 _________________ hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|