Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Effekten på värmaren.

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren!
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-12-31 11:06:32    Rubrik: Effekten på värmaren. Svara med citat

Är det bara min, eller ska den vara så klen?
Nu när det är på nollan eller strax under så orkar inte värmaren hålla någon värme i bilen. Det tar 20 minuter innan det är någorlunda behagligt i kupen, och då är man ju oftast framme.

Skulle det bli 10 minus så får man väl köra med öppna fönster för att inte rutan ska isa igen.

Känt problem eller bara en konsekvens av sydlig design?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 443
Ort: Lund

InläggPostat: 2008-12-31 14:02:34    Rubrik: Svara med citat

Samma värmare sitter ju i bandvagnar, och används ner till -40C.
Frun startade precis i sin bil, och efter 5-10min så rinner isen av bilen.

Den är ju på 4,7kW.

Kanske har du dålig förbränning, eller dålig cirkulation?
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tomten
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 juli 2007
Inlägg: 258
Ort: Spånga

InläggPostat: 2008-12-31 14:23:49    Rubrik: Svara med citat

Har liknande problem. Enligt UCL så går värmaren upp mellan 80-85 grader men det är knappt någon värme alls som kommer genom ventilerna när jag ställt den på max. Confused
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-12-31 17:07:34    Rubrik: Svara med citat

Något att göra i sommar mao.
Man ska iofs tydligen vara glad att den går överhuvudtaget.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tomten
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 juli 2007
Inlägg: 258
Ort: Spånga

InläggPostat: 2009-01-01 01:37:46    Rubrik: Svara med citat

En liten uppdatering...

Provade igår, körde i ca 40min och då gick värmaren upp till max 66+.
Blir dock bara ljummen värme.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1588
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2009-01-01 11:41:00    Rubrik: Svara med citat

Brännaren i sig regleras inte, den antingen går eller går inte. Har för mig att jag läst att den lämnar runt 4-5 kW.
När jag kör min värmare börjar jag känna värme efter ca 4-5 minuter och efter ca 15 minuter (med max på värmereglaget) måste jag stänga av för att inte börja svettas.

Förslag på åtgärd:
Hitta värmeventilen (den som värmereglaget är kopplad till), ställ värmen på max och kolla att temperaturen är samma både före och efter. Är den det så kan man misstänka att elementet är fyllt med skräp och behöver rensas.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Brynolph
intresserad


Registreringsdatum: 02 oktober 2011
Inlägg: 18
Ort: Vellinge

InläggPostat: 2011-12-28 13:51:27    Rubrik: Dålig värmare! Svara med citat

Jag har också en värmare som inte riktigt verkar räcka till!? Hur gick det för "Tomten"?
Min historia är den att när jag köpte bilen var flamsensorn kass, dvs värmaren gick igång men stängdes av för att lågan inte detekterades. Detta rotade jag med ett tag och tycker att det är löst! Lite osäker ändå för att det var besvärligt att få till det! Till en början köpte jag en foto transistor på Elfa och borrade ur den gamla från plasthållaren för att trycka dit den nya transistorn, passade utmärkt! Dock lyckdes inte transistorn sänka spänningen på ingången till UCL ordentligt. Efter mycket pyssel kände jag att jag var tvungen att krypa till korset och beställde en sensor av Värmedoktorn för 650:-. Fungerade det? Nej! Samma visa! Det slutade med att jag lödade in en BC547 i kablaget som förstärkare tillsammans med Elfa sensorn och vips så fungerade detekteringen! Dock är frågan om förbränningen är korrekt då den verkar lite klen! Eftersom jag har en gammal UCL och är utan XR25 kan jag inte se "hemliga display'n" utan jag har köpt en trådlös stektermometer för att se temperaturen i behållaren. Vid start stiger tempen ganska raskt men startar jag fläkten i läge 2 orkar inte värmaren hålla tempen uppe (6 grader utomhus). Kan det vara bensin brist på grund av smuts på vägen från tanken eller snurrar inte fläkten ordentligt? Hur kan man kolla det? Det skulle kunna vara orsaken till att flamman inte detekterades korrekt! Har någon liknande problem?

Mvh
Matz
_________________
Jag fick sladd med min elbil!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-12-28 22:46:34    Rubrik: Svara med citat

Det finns en misstanke att vissa brännare har en felroterande fläkt
2 sladdar är skiftade. Tror att den skall rotera medsols sedd
från öppningen. Det gör i så fall att förbränningen blir dålig.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pera L
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 april 2010
Inlägg: 174

InläggPostat: 2011-12-29 02:03:12    Rubrik: Svara med citat

Happy New Year to all!
Just some suggestions for heater problem:
Check the direction of rotation as Hawk saying.
Check the temperature of inlet hose for heater coil and temperature rising speed from cold. I was measuring something like from +7C to +65C 3 minutes taken previous mentioned hose.
Does fuel pump ticking all the time after start?
Check water circulation from expansion tank; is it water pump ok? You can see clear flowing in it. Is it the water hot when it arrives for expansion tank?
Is the water valve for heater coil properly open?
There can be some other reasons like that fuel in these days include ethanol and brännvakt does not see the flame which caused off mode time to time for burner. A few percent diesel fuel helps but smells littlebit.
Ardic is very effective heater, heat transfer is excellent and water pump is at least 650L/min as in Webasto is only 410L/min which is stupid, bad heating capacity in Berlingo/Partners.

Goggling transaction: Gott Nytt År till alla!
Bara några förslag på värmare problemet:
Kontrollera rotationsriktningen som Hawk säger.
Kontrollera temperaturen i tilloppsslangen för Värmeelement och temperatur stiger hastigheten från kyla. Jag mätte något liknande från 7 C till +65 C 3 minuter tas tidigare nämnda slang.
Har bränslepumpen tickar hela tiden efter start?
Kontrollera vattencirkulation från expansionskärl, det är vattenpumpen ok? Du kan se tydliga flyter i den. Är det vattnet varm när den anländer till expansionskärl?
Är vattnet ventil för Värmeelement ordentligt öppna?
Det kan finnas några andra orsaker som att bränslet i dessa dagar bland annat etanol och brännvakt ser inte lågan som orsakade off-läge emellanåt för brännare. Ett fåtal procent diesel hjälper men luktar liten.
Ardic är mycket effektiv värmare, är värmeöverföring utmärkt och vattenpumpen är minst 650L/min som i Webasto är bara 410L/min som är dum, dålig värmekapacitet i Berlingo/Partner.
_________________
Too much spannung caused curly hair.
Involved for too many electric cars so must
rise up medication.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Brynolph
intresserad


Registreringsdatum: 02 oktober 2011
Inlägg: 18
Ort: Vellinge

InläggPostat: 2012-01-03 21:27:42    Rubrik: Svara med citat

Jag har nu kontrollerat rotationsriktningen på fläkten! Den snurrar medsols sedd från tilluftsidan och man känner hur den suger in luft. Allt verkar vara korrekt förutom effekten! Cirkulationspumpen startar (man kan se flödet i expansionskärlet), bensinpumpen tickar (ca 2 slag/s), glödstiftet aktiveras (man hör hastighetsförändring på cirk.pumpen), brännaren tänder vilket hörs tydligt! Temperaturen i kärlet stiger ganska raskt tills jag sätter kupefläkten i läge 2 då temperaturen sjunker i stället. Jag vet inte riktigt vad jag ska ge mig på! Kan sot i brännaren bromsa värme överföringen på detta viset? Kan det vara dålig bensin med lågt energi innehåll?
_________________
Jag fick sladd med min elbil!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2012-01-09 02:32:12    Rubrik: Svara med citat

Det kan vara stopp i utblåset!
Känn på utblåsluften om det verkligen båser friskt. Svårt o beskriva, men avgaserna ska få gräset o fladdra under avgasröret.
Jag har beskrivit i en tråd med bilder hur ett rör kan få utblåset att täppas till. En bockad plåt var fel på brorsans bil, som vi hade ett helvete att värma bra. Brorsan plocka ner hela värmaren för att sota ur den och ser då felet. Wink
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Brynolph
intresserad


Registreringsdatum: 02 oktober 2011
Inlägg: 18
Ort: Vellinge

InläggPostat: 2012-01-14 17:43:44    Rubrik: Svara med citat

Tack för alla svar!
Jag har försökt ringa in felet och efter mycket möda verkar det som om pumpen inte gör vad som förväntas av den. Det kommer bensin men tydligen inte tillräckligt! Jag provade med bensin i en burk som jag kopplade till tryckluften och det brann som bara den! Jag förstår inte vad som är fel med pumpen? jag har skruvat isär den och kikat men ser inget uppenbart! Hur är den tänkt att fungera? Vad kan gå sönder? Lägger jag spänning på den åker pistongen fram och tillbaka!
/Matz
_________________
Jag fick sladd med min elbil!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-01-14 17:47:45    Rubrik: Svara med citat

Har du kollat om den får ström från UCL?
Hörs det ett tickande när brännaren startas?
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Brynolph
intresserad


Registreringsdatum: 02 oktober 2011
Inlägg: 18
Ort: Vellinge

InläggPostat: 2012-01-14 22:44:24    Rubrik: Svara med citat

Det är lite det som "lurat" mig! Det har hela tiden tickat, som jag upplevt det korrekt från pumpen! När jag kopplat loss från värmaren för att kontrollera har det kommit bensin men iofs ganska lite. Test med burken och det brann ordentligt.
Jag förstår dock inte vad i pumpen som kan ha gett upp! Skulle man kunna fixa den?
_________________
Jag fick sladd med min elbil!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1731
Ort: Östersund

InläggPostat: 2012-01-15 11:19:45    Rubrik: Svara med citat

När du skruvade i sär den kom du ihåg att märka ut exakt hur mycket den var ihopskruvad ?

Det är ju en dospump som ger en dos per puls. Dosens storlek beror på slaglängden för pistongen. Om man skruvar ihop den för mycket kommer det för lite bensin ur den.

Testa med att koppla in den och justera slaglängden tills dess att värmaren startar.

Pumpen kanske behövde plockas isär och köras lite för att gå bra igen och när du gjort det kanske du skruvade ihop den för mycket ?
Bara en gissning.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Gäst






InläggPostat: 2012-01-15 14:08:51    Rubrik: Svara med citat

Jag är ganska övertygad om att slaglängden är som innan, låsmutter och gänga var märkt med nagellack samt jag mätte gäng-längden (3mm) innan isärtagning. Jag kan se att pistong och cylindersida har börjat korrodera! Ska det vara ett mellanrum mellan pistong och cylindersida? Hur får den tag i och transportera bensinen?
Jag provar lite till och ser om jag kan få fart på den!
/Matz
Till överst på sidan
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2208
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2012-01-15 18:47:46    Rubrik: Svara med citat

Bara så du inte missförstår, pumpen ska inte pumpa nonstopp.

Utan sätter man spänning till den så ger den ett pump och sen är det stopp.

men om man kopplar på av på av på av så ska det komma lite bensin
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2012-01-16 10:23:16    Rubrik: Svara med citat

Julle beskrev i någon värmartråd hur många cl/min pumpen skall pumpa.
Det är inte stopp i slangen (kopplingen) då? Brukar va en koppling mellan pump o värmaren. Den brukar ge rost ifrån sig efter ett tag. Pröva med ny slang! Wink
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Brynolph
intresserad


Registreringsdatum: 02 oktober 2011
Inlägg: 18
Ort: Vellinge

InläggPostat: 2012-01-20 12:40:54    Rubrik: Det fungerar! Svara med citat

Efter en hel del mekande och en del SBS har jag till slut fått värmaren till att fungera som den ska. Jag tackar alla som engagerat sig i problematiken!
Förmodligen har grund problemet varit smuts någonstans. Jag har plockat ner tanken och sköljt ur den, spolat rent röret från tanken till pumpen, bytt filter, rensat munstycket i värmaren, smörjt pump och backventil med 5-56 och innan igångkörning luftat rör inkl. pump.
Nu blir det varmt och gott!
Tyvärr tog det betydligt längre tid på grund av min klantighet! Jag trodde det var fel på pumpen då brännaren endast fungerade någon minut för att sedan stanna. Det jag inte tänkte på var att bilen var upp-pallad vid höger framhjul och tanken var inte helt full. Lutar bilen, lutar tanken och bensinen rinner bort avtappningsröret. Suck!
Tack!
Mvh
Matz
_________________
Jag fick sladd med min elbil!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren! Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.