Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Jaha, då var det kört - laddningen startar inte!
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2006-08-29 23:15:34    Rubrik: Jaha, då var det kört - laddningen startar inte! Svara med citat

Det var roligt så länge det varade....

nåja...

efter att ha haft bilen ute några dygn i regn så körde jag hem den till garaget idag och kopplade in kabeln .... nothing happen.

försökte några gånger men ingen reaktion. Man hör det karaktäristiska "tickandet" som det alltid låter när bilen står avstängd och 12V - laddaren är igång.

Laddaren drar ca 0.3 A från vägguttaget.

När jag vrider om startnyckeln står det bl.a. "isolationsfel".

Så nu har jag kopplat ur UCL - en av kontakterna var ganska blöt - ska blåsa lite med "hårtork" och spreja på lite kontaktsprej. Sen får vi se.
Om det inte hjälper - har ni några andra tips om vad det kan vara?


Annars blir det att ta bussen i morgon. galen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2006-08-30 09:07:51    Rubrik: Svara med citat

Blev det bussen??

Eller var det så att 12v laddat ur lite mer än vanligt så ucl prioriterat detta ett par minuter.

och du... testa att vända 230volt kontakten ett halvt varv och kolla om du fortfarande har isolationfel. (det kan låta som ett skämt men prova)
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2006-08-30 13:49:32    Rubrik: Svara med citat

nej, det är inte 12 volten.

och ... nej ... bilen går inte att ladda idag heller...

isolationsfel uppstår BARA under laddning - alltså inte när jag kör.

Ska testa att vända på 230V - vet att det kan ha betydelse men har inte tänkt på det. Brukar alltid vända den åt ett visst håll för att inte känna vibrationer när jag tar i chassit Mr. Green
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2006-08-30 15:31:01    Rubrik: Svara med citat

Så vitt jag vet så ska isolationsfel inte blockera laddningen.

Har du kollat om vattenpumpen går?

Jag har fått laga mina laddkablar ett antal gånger för att kablen har varit knäckt och orsakat dålig kontakt uppe vid ladd-handsken.

Vad står det i displayen?
Laddning stoppad eller laddning avvaktar?
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2006-08-30 23:01:56    Rubrik: Svara med citat

Nä isolations fel avbryter inte laddaren. (det är bara irriterande)

Kolla säkringen under motorkåpan framför laddaren, den längst fram mot fronten av dom 3 är till laddaren.(30ah)
ta loss och mät.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2006-09-01 15:25:30    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Har du kollat om vattenpumpen går?


den går om när jag startar bilen. Men när jag kopplar in laddkabeln hörs inget förutom att kontaktorerna slår på och ett lågt tickande i UCL och i laddare.

Laddlampan blinkar två korta och en lång.
displayen visar förutom isolationsfel att det är 0.00 h.m kvar av laddtiden (en gång stod det 0.20 när jag testade att vrida på nyckeln)

ska kolla säkringen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2006-09-01 18:38:55    Rubrik: Svara med citat

hm. tog ur alla säkringarna (den längst fram mot fronten var på 15A) men alla var hela. Satte tillbaks - och... öh . nu funkar laddningen. Razz

vet ej vad som hände... antagligen något glapp som garanterat återkommer Mad
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2006-09-01 19:58:04    Rubrik: Svara med citat

de va la roligt
lite polfett kanske skulle vara på sin plats.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2006-09-02 16:26:05    Rubrik: Svara med citat

mrMagoo skrev:
lite polfett kanske skulle vara på sin plats.


vad är det för nåt? Går det bra med vapenfett Confused Vart kladdar jag på det nånstans? Question
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
RJONAS
intresserad


Registreringsdatum: 11 juli 2006
Inlägg: 21
Ort: Hönö/Göteborg

InläggPostat: 2006-09-03 10:27:03    Rubrik: Ett tips. Svara med citat

Hej
Jag rekomenderar att byta alla 3st säkringarna under motorkåpan.
Jag hade nämligen glapp i en av mina.

mvh/Richard
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2006-09-03 21:10:25    Rubrik: Svara med citat

Polfett går nog att köpa hos dom flesta biltillbehörshandlare.
Om det går att använda vapenfett inte en aning jag har däremot använt kopparpasta som polfett vid nåt tillfälle
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2006-09-11 18:11:54    Rubrik: Svara med citat

Felet uppstod idag igen.


Har nu identifierat felet till 30A säkringen under huven. Ska byta alla tre så snart jag kan.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2006-09-12 02:21:32    Rubrik: Svara med citat

Hur var det nu. Säkringarna var ganska dyra, men fanns att köpa billigt någonstans. Har för mig jag läste det i det gamla forumet. Wink
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1593
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2006-09-12 07:05:56    Rubrik: Svara med citat

Har man ingen annan leverantör kan man handla på Elfa http://www.elfa.se/se/index1.html
Dom har två varianter, bägge på >500 V och klarar att bryta 100kA. Den ena kostar ca 100 kr den andra ca 35 kr inkl moms. Leta under Säkringar, Specialsäkringar.

Var kan man köpa billigare ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2006-09-14 00:20:47    Rubrik: Svara med citat

ELFA:s säkringar är ju keramiska och ganska välspecifierade. Annars har jag hittat glassäkringar med samma dimensioner på 10 , 20 , 30 , 40 ... A som kallas AGU med guldpläterad anslutning. Tycks vara gjorda för bilstereo... kan dom duga? (10 kr/st)


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1593
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2006-09-14 06:47:54    Rubrik: Svara med citat

Kanske dom duger, det beror ju på övriga specen.
Vilken spänning klarar dom ? Elfas klarar 500 resp 600V.
Vilken ström klarar dom att hålla bruten ? Elfas klarar 100.000 A
Detta är vesäntliga parametrar för våra behov. En säkring för växelström är ju mycket enklare pga att spänningen är 0V 50 ggr/s. När det gäller likström är det ju inte så. Där kan man i vårt fall få 10.000 A (?, beror på battriernas inre motstånd) som aldrig blir 0V utan bara bränner på som en överdimensionerad svets. Då vill det till att säkringen klarar att bryta strömmen och hålla den bruten !
I det fallet kan man nog hålla sig för skratt om man sparat 20 kr (eller för den delen 90kr) på en billigare säkring.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2006-09-14 13:47:07    Rubrik: Svara med citat

Jag håller fullständigt med Poppe, kolla specifikationerna noga, glasrörs säkringar brukar vara av lägre kvalité, keramiska sk. halvledar säkringar eller även kallade supersnabba är att föredra. Dessa är väl testade och tål påfrestande miljöer, spara inte på dessa!

/Robert
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2006-09-14 14:49:28    Rubrik: Svara med citat

hm. jo, dom jag visade på bild var inget att ha. Fick reda på att märkspänningen är 32V Mad

Alltså finns det två varianter på ELFA att välja mellan


Citat:
Fabr Littelfuse
CSA- och UL-godkänd
Keramisk säkring, Æ10,3×L38,1 mm.
Snabb respektive trög.

Märkspänning: 600 V~ (CSA, UL)
Brytförmåga: 100.000 A 600 V~


78kr+moms


och denna

Citat:
Keramisk säkring med dimensionerna Æ10,3×L38,1 mm.
Uppfyller normerna IEC 269-2 och IEC 269-1.

Märkspänning: 500 V~
typ aM, 20, 25 A: 400 V~
Brytförmåga: 100 000 A


Ser inte att den billiga skulle vara sämre ?

Antar att jag ska välja "snabb"?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2006-09-14 14:53:25    Rubrik: Svara med citat

hm. konstigt. När jag läser i verkstadshandboken så ska 30A säkringen sitta längst fram (i körriktningen) och gå till laddaggregatet, och 10A säkringen (till UCL) längst in mot vindrutan... men på min clio så är det tvärt om. 30A säkringen sitter längst in - och den går helt klart till laddaren, eftersom det är den jag haft problem med. Märkligt att en sån sak kan vara ändrad på Confused Kan det vara feltryck i handboken?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1593
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2006-09-14 17:26:41    Rubrik: Svara med citat

Den billigare säkringen har lägre spänning om jag inte minns fel. Dock tror jag inte det spelar någon roll för våra ca 100V system om märkspänningen är 4-5 eller 600 V.

Säkringar och dess nominella märkström är lite luriga. Som tumregel kan man säga att en säkring skall hålla för märkström x 1,5 i mer än 1 timme samt gå sönder för märkström x 2,5 på mindre än 1 minut.


Jens skrev
Citat:
Kan det vara feltryck i handboken?


Det finns mängder av fel i manualen vilket märks extra väl om man har en Express.
Det är verkligheten som gäller !
Mät för säkerhets skull vart trådarna tar vägen.
30 A säkringen sitter mellan laddare och traktionsbatteri. Sitter det något annat där håller den sannolikt inte någon längre stund. Sen sitter en 10 A eller 15 A dels till hjälpbatteriladdaren, dels mellan 30A och UCL. Jag tror att det endast är av hypotetiskt intresse om dessa är 10 eller 15 och vilken som sitter var.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.