Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Värmaren startar inte !

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren!
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
spider22
intresserad


Registreringsdatum: 12 mars 2007
Inlägg: 34
Ort: Onsala

InläggPostat: 2007-10-22 10:20:10    Rubrik: Värmaren startar inte ! Svara med citat

Min värmare slutade att fungera för ca 2v sedan givetvis lagom till vintern !

Symptomen var att när man tryckte på knappen till värmaren så tändes symbolen i displayen i 3sec för att sedan slockna igen, inget fel larm.

Jag började med att undersöka pumpen kopplade den direkt till batteriet och den vekade pumpa som den skulle, kollade även glödstift, fläkt, fotomotstånd, termosäkring mm allt verkade ok.
Bytte UCL till en V7 och då startade värmaren men började koka eftersom pumpen inte startade ?. Bytte tillbaka till ordinarie UCL och kopplade in en ny pump provisoriskt och vips så startade värmaren !! plockade loss den gamla pumpen och provkörde den på bänk och upptäckte att den drog 6A inte bra, tog isär den och kunde konstatera att det var samma fel på den som andra skrivit om på kylpumpen, magneterna hålls inte på plats av plast distanserna vilket får till följd att motorn går trögt, min hade bränt så det får bli en ny pump. Pumpen till värmaren är lite mindre än den till kylaren bla mindre slanganslutning . En frisk pump skall dra ca 1-1,5A

/Svante Confused
_________________
Renault Clio el -97
Renault Clio el -98
Fiat 500 EV -10
Volvo V70XC -07
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2212
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2007-10-22 11:38:57    Rubrik: Svara med citat

Detta var en intressant upptäckt, ska nog kolla en extra gång hur det ligger till med min pump innan jag skruvar ihop det hela igen

Edit: kollade nu och min pump drog 0,5A utan last
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2212
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2007-10-23 16:37:11    Rubrik: Svara med citat

Menade du bensin pumpen eller Kylvattenpumpen
Oavsett vilket så har jag upptäckt att mitt problem nog är att bensinpumpen inte pumpar.
Så om någon har tips på ersättningspump så hade det varit toppen eller vet vilket tryck den levererar

Edit Värmaren vill tydligen ha 2 bar =200kpa
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 360
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2007-10-27 19:47:31    Rubrik: Svara med citat

Min Clio hade samma symtom som spider22s med värmaren.
I torsdags plockade jag ner vattenpumpen och mätte strömförbrukningen
den var 0 amp.
Plockade isär pumpen och upptäckte att magneterna lossat
och resten hade bränt.
Jag fick tag på en pump från en annan värmare likadant där
avbrott. Isär med den pumpen och lyckades limma magneterna
i mitt gamla pumphus och använde resten från den sista pumpen.
Kollade med amperemätaren och den drog 0,5amp.
Skruvade upp pumpen och värmaren startade med en gång.
Tittade under och upptäckte att den "renoverade" pumpen läcker vatten.
Har iallafall kört med värmaren 3dar nu utan problem med
en halvliter vatten i förbrukning.
Så nu får jag skaffa en ny pump.
Ucl'n kollar tydligen både för lite och för mycket ström till vattenpumpen.

//Benny
_________________
Renault Zoe -16
Toyota Prius -08 Under ombyggnad till plug in
Transportel (flakmoppe)
Meec -14 Robotklippare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
dataMM
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 december 2010
Inlägg: 179

InläggPostat: 2011-10-20 16:36:22    Rubrik: Svara med citat

Fick samma problem idag. Innebär detta att man måste köpa en ny värmare??

Har varken tid eller lust att mecka med vår föreningsbil mera. Den blev dessutom underkänd på besiktningen pga bakbromsarna. Sad

EDIT: Såg att där står kylpump. Vad kostar en ny sådan, och vart får man tag i en undrar jag nu...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2212
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2011-10-20 20:25:36    Rubrik: Svara med citat

Värmaren behöver du inte byta men däremot kylpumpen
ev har jag en renoverad som jag kan sälja om det är instressant, pma isåfall
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tomten
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 juli 2007
Inlägg: 258
Ort: Spånga

InläggPostat: 2011-10-24 15:50:50    Rubrik: Svara med citat

Jag hade samma problem på min bil. Köpte ny pump och den funkade klockrent. Jag har gjort ett inlägg någonstans här på forumet med vilken jag köpte.

Den är lätt att byta som tur är. Jag passade på att byta pumpen till kylvätskan som pumpas till batterierna när jag ändå höll på.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Halldin
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2010
Inlägg: 53
Ort: Östansjö - Hallsberg - Örebro

InläggPostat: 2011-10-30 06:41:34    Rubrik: Svara med citat

Efter ett år av varierad intensitet i felsökeriet så hoppade uppvärmningssystemet värmaren igång igen!

Symptom: "VÄRME AVSTÄNGD" någon sekund efter att värmen satts på.

Orsak: Spänningsfall stift 17 och 18. När kontakten inte var ansluten mätte man 12 volt, men den visade sig bli nedlastad när den anslöts till UCL.
Förmodligen 99%-igt kabelbrott.

Lösning: Klippt de andra kablarna och dragit en ny avsäkrad direkt från batteriet till kontakten.

Lurigt fel...

PS. Nu anslöt jag laddaren och upptäckte att batterilådornas fläktar började mullra. Samma spänning driver dessa och jag har under det här året förundrats över att jag aldrig ertappat fläktarna aktiva.
Nu vet jag att de alltid ska snurra under laddning. Tur att det inte har exploderat!
_________________
Renault Twizy -13
Renault Express Electrique -95 och XR25

Säljer och installerar solenergi, www.karkulla.se.
Har ett 5,32 kW solkraftverk och snart 1,5 kW vindkraft.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Halldin
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2010
Inlägg: 53
Ort: Östansjö - Hallsberg - Örebro

InläggPostat: 2011-10-30 18:29:50    Rubrik: Svara med citat

Dokumenterar några av de iakttagelser jag gjorde i felsökningen av värmen.

Eftersom jag är välsignad med en reservdelsbil med en fungerande värmare så var den ursprungliga planen att byta del för del tills dess att ordinarie bil fick värme.
Med XR25 övervakades vilken fas värmaren stod i.
Först plockades cirkpumpen bort. Det innebar att Fas 2 nåddes innan övergång till fas 7 (avslutande ventilationsfas).
Sedan plockades tempgivaren i brännaren bort. Någon gång i fas 3 gick det över till fas 7.
Bränslepumpen kopplades ur. Precis i början av fas 1 stoppades värmeprocessen och XR25:an meddelade fas 0.

Jag hade från början uppfattningen om att UCL:en var känslig för hur mycket ström saker och ting drog. Initialt är det alltså bara bränslepumpen som måste finnas med.
Orsaken till mina värmeproblem var, som jag skrev i förra inlägget, en trasig strömkabel till stift 17 o 18 i UCL:en. Det är den spänningen som försörjer värmaren (och troligtvis IR-mottagaren till C-låset, som nu funkar igen).
Kopplad direkt till 12 volt drar föresten cirkpumpen 0,75-0,8 amp och brännarfläkten 1,4-1,5 amp.

Nu räckte inte ovan till för att det skulle bli riktigt bra. Bränslepumpen gav inte tillräckligt. Det plockades ur och "tokkördes" på bänk tills dess att solenoiden gav fulla slag.
Det andra som behövdes var lite tryckluft i inspruktningsmunstycket. Jag hade redan för ett år sedan tagit ner värmaren och gjort rent den riktigt ordenligt, men det kanske var något skräp i den säkert flera år gamla bensinen som stått i röret.
Hursomhelst så funkar nu brännaren klockrent. Den ryker inte och startar ett par sekunder in i fas 3 oavsett om den precis är körd eller är utekall (just nu 10 plusgrader ute)...

Nu kan kylan komma!
_________________
Renault Twizy -13
Renault Express Electrique -95 och XR25

Säljer och installerar solenergi, www.karkulla.se.
Har ett 5,32 kW solkraftverk och snart 1,5 kW vindkraft.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-10-30 20:00:52    Rubrik: Svara med citat

Har du kollat att fläkten går åt rätt håll.
Lars N har upptäckt flera som snurrar
baklänges, felkopplade sladdar någonstans.

Tror att den skall snurra medurs vid utblåset.

Min ryker och luktar illa, har inte kollat själv
än om fläkten går åt rätt håll.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Halldin
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2010
Inlägg: 53
Ort: Östansjö - Hallsberg - Örebro

InläggPostat: 2011-10-31 17:12:33    Rubrik: Svara med citat

Nej, eftersom den funkar klockrent så har jag inte funderat på vilket håll den snurrar.
_________________
Renault Twizy -13
Renault Express Electrique -95 och XR25

Säljer och installerar solenergi, www.karkulla.se.
Har ett 5,32 kW solkraftverk och snart 1,5 kW vindkraft.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2011-10-31 21:32:53    Rubrik: Svara med citat

Fläkten i värmaren skall gå medsols set från luftintaget, kan ses om snabeln är av.
De kom ut värmare med fel rotations riktning i Clion 96-97
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren! Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.