Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Clio ersättningsladdare?
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-08-23 10:29:46    Rubrik: Svara med citat

Jag försöker få vettiga svar från olika företag
som tillverkar laddare i kina. Men det är hopplöst
svårt ibland. Men mail-bollandet fortsätter. galen

Jag vill ju ha en laddare som klarar både Lithium
och NiCd. Dvs klarar spänning upp till ca 170V
och samtidigt 20A så laddningen blir minst lika sanbb
som originalladdaren.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nalle
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 november 2009
Inlägg: 136
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2011-08-23 11:38:08    Rubrik: 18 Dagar Svara med citat

Hej Hopp!
Ca 18 dagar kvar i Kina.

Och dom sista dagarna brukar alltid vara stressiga.

Hoppas du får fatt på något!

Mvh
Nalle
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-08-23 14:00:52    Rubrik: Svara med citat

Nalle du har pm
h/H
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-08-28 23:26:39    Rubrik: Svara med citat

Har nu beställt en laddare för test. det blev
en TCCH 160.6-20. Kanske lite i klenaste laget
vad gäller spänning. Men den lämnar 20A upp
154V, så laddningen lär gå snabbt under fas 1.
Nu återstår att få hem den, Vilket Nalle har lovat
fixa, bara fabriken får den klar i tid, Den är redan
betald så det hoppas jag.

Sen behövs det en styrning som håller koll på temp,
spänning, ström till batterierna. (kan man använda
originalshunten?). Ett relä som kan dra kontaktorerna
och ett som kan koppla bort shunten till UCL så den
inte räknar laddade Ah under fas2, dessa är enbart
för att täcka laddförluster och utjämna cellerna.

Pratade med Julle om möjligheten att använda en
annan laddare. Han gav mig tippset om att koppla bort
shunten vid fas 2. Fas 1 slutar när man uppnått en
temperaturberoende spänning, typ 154V vid 20 grader.
Denna spänning skall eventuellt ökas något mot vad
originalladdaren använt. Gunnar R tippsade om att man
från Renault (?) sagt att man bör öka omslagspunkten
genom att lägga ett motstånd vid spänningsmätningen
för att få in mer energi i batterierna, vet inte exakt hur.

Ett litet program som räknar ut hur mycket som stoppats
in i fas 1 behövs oxå för att kunna lägga till 15% på detta
i fas2. För övrigt bör man oxå på ett enkelt sätt kunna
styra laddströmmen om man vill ladda med 16, 10 eller 6A
säkring. TCC-laddaren kan styras att ändra ström genom
en 2-5V signal. Slutligen en koppling till BMS (Jens) så
att man vid Lithiumkonvertering kan styra allt från denna.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-09-07 09:31:17    Rubrik: Svara med citat

Laddaren är hämtad på fabriken av Nalle Very Happy
Han var mycket imponerad av tillverkningen
kliniskt rent och nya lokaler så det låter ju
bra för framtiden om man beslutar att köpa
laddare därifrån.
Jag har kontakt med ett annat företag som har
en något mindre laddare, 2.5kW men klarar 172V.
Den tillverkas i grunden på samma fabrik, men
slutmonteras nog i Kalifornien. Den har ett mycket
lämpligt mått för Clio och är fläktkyld vilket jag tror
är nödvändigt

Enligt Nalle sa dom på TCC att de tillverkar laddare
till 80% av alla elbilar.

OM det är någon som har vägarna förbi Sacramento
den närmaste tiden och kan ta med 1-2 laddare så
hjälper det till.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
giuseppe916
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 juli 2007
Inlägg: 350
Ort: Shanghai

InläggPostat: 2011-09-07 16:12:54    Rubrik: Svara med citat

Hej!
Jag blir ju kvar i Kina ett tag...
Hör av dig om jag kan vara behjälplig.
(Kalifornien har jag dock inga planer på ett tag Mad )
_________________
Pehr
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2011-09-13 01:28:03    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Gunnar R tippsade om att man
från Renault (?) sagt att man bör öka omslagspunkten
genom att lägga ett motstånd vid spänningsmätningen
för att få in mer energi i batterierna, vet inte exakt hur.


Det är så jag känner också! De senare blocken behöver mer pisk! Känns som de behöver gå upp lite mer i spänning före fasomslag. Jag testade detta med framgång någon vinter. Men då mixtrade jag med tempgivaren, så att laddningen pågick längre. Men det kändes lite oroande, iom. att laddningen inte slutar om inte den beräknade spänningen uppnås vi något tillfälle. Kommer inte ihåg om jag hade 5Kohm på ETC-motståndet flera månader.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-09-16 10:17:33    Rubrik: Svara med citat

Då har första laddaren kommit hem
STORT TACK!
till Nalle som stått för en hel del hämt-jobb
och även betalt fraktkostnader
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
PeGe
Nyfiken


Registreringsdatum: 24 maj 2011
Inlägg: 9
Ort: Solna

InläggPostat: 2011-09-16 13:00:37    Rubrik: Svara med citat

Hur går det med ersättningsladdare?
Min bil står nu på grund av trasig laddare.......
/Peter
_________________
Elbilsägare 2011-05
Clio Electrique -97
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2011-09-16 13:38:20    Rubrik: Svara med citat

Det är väl hawk som nu är den förste att försöka anpassa clion till den nya laddaren. Jag hjälper till med elektroniken runt om. Eftersom den ya laddaren precis kommit och det tar ett tag att prova ut allt så kan jag tänka mig att det tar ett tag...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-09-16 20:52:53    Rubrik: Svara med citat

Nästa 2 laddare är på väg från USA, troligen i nästa vecka.
Dessa något mindre är nog mer lämpliga för clio NiCd än
den 3kW som finns här nu. Den är aningen för stor för att
få plats på original-laddarens plats. Jag skall testa att byta
plats på vakuumbubblorna och laddaren. Kan nog hända att
den passar bättre fram. Jag skall ju konvertera 2 bilar samtidigt
och den ena blir med Lithium så där kommer nog 3kW att passa
bäst eftersom den enligt fabriken har svårt att komma upp i
högre spänning än 161V. Det blir oxå mer plats fram när man
tar bort kylaren.Den andra clion skall köras med 2,5 kW
laddaren som lär passa utmärkt på originalplatsen. Den kan
lämna hela 18 A upp till 140V = 2500W
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
PeGe
Nyfiken


Registreringsdatum: 24 maj 2011
Inlägg: 9
Ort: Solna

InläggPostat: 2011-09-16 21:13:50    Rubrik: Svara med citat

Hawk, vad skulle en sådan kosta cirka?
När kommer du försöka?
Intresserad av att komma titta hos dig vid tillfälle.
Kan jag nå dig på mobil?
/Peter
_________________
Elbilsägare 2011-05
Clio Electrique -97
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-09-17 07:54:16    Rubrik: Svara med citat

Det är för tidigt att spekulera om pris och när det går att få ett fungerande system.
igår natt hade jag en lång mail och telekomunikation med tillverkaren i USA för att
få dem att sätta rätt värden i laddaren.
Det kommer att ta lite tid men det måste det tyvärr få göra. Jag har även annat
att göra förutom cliorenovering. Det viktiga är att det som pratats om i flera år
nu kommit igång på allvar. Tyvärr vet man inte om det går att fixa en perfekt
ersättare förän vi fått prova ordentligt. UCL:en är tyvärr en mycket egensinnig
fransos har det visat sig.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-09-27 12:57:33    Rubrik: Svara med citat

Idag kommer de 2 nya laddarna från USA
att dyka upp. Det skall bli spännande att se
om de motsvarar förväntningarna. Tex om de
passar på originalladdarplatsen mm.

Märkligt hur de skickas med UPS.
Upptäckte att de sändes som 2 paket
av ngn mystisk anledning, kanske lägre pris Question
De åkte inte samma väg verkar det som. galen



Jens har börjat jobba med styrningen, jag har en del
mätningar att göra på strömshunten i clio för att kolla
att/om vi kan använda den och tappa av info utan att
störa monsieur UCL. Samt vad som händer när man
kopplar bort den från UCL vid fas2.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-09-30 21:26:41    Rubrik: Svara med citat

Det finns gott om plats för nya laddaren
Sen skall jens svarta låda sitta där oxå.


_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-10-02 17:17:10    Rubrik: Svara med citat

Jag har gjort lite mätningar på strömshunten idag.
Mellan röd och svart är det ca 24.5V borde vara 24!
mellan mittledaren (vit) och + (röd) är det:
0A = 12.00V
+13A = 12.22V (laddning)
-56A = 10.97 (körning)
-105A ca 10.00V

de 2 vid belastning är ca för att det är så svårt att mäta.
Bättre mätningar behöver göras med rätt laddare inkopplad.

Testade även att ta bort mittledaren från shunten, då steg
strömmen till 24.5A! kopplade tillbaks och åter 13A.
Men + och - låg på 24.5V trots att mittledaren var borta.

Vid ett tillfälle startade laddaren med 24.5A utan att vare
sig laddarfläkt eller pump satte igång. Tror att det var när
jag kopplade in handsken utan att mittledaren var ansluten.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-10-03 05:45:08    Rubrik: Svara med citat

Hej Jens

Har strömshunten kommit fram? Den postades för mer än en vecka sedan.

Kul om clion lever vidare! Lycka till!

Hälsningar
Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2011-10-03 13:11:34    Rubrik: Svara med citat

Jodå, den har kommit fram. Jag har även hittat ett datablad på en motsvarande (men ej exakt samma).

Strömsensorn matas med +/-12V (dvs totalt 24 volt) och ger en ström ut på mittledaren som är proportionell mot den ström som ska mätas.

Strömmen i mittledaren = mätströmmen / 2000.

t.ex. vid 100 ampere går det en ström på 0.05A genom mittledaren till UCL. Håkan har mätt upp en spänningsskilnad på ca 2 volt vid denna ström vilket innebär att UCL har ett motstånd på ca 40 ohm internt på mätingången.

Jag ska kolla om jag kan mäta strömmen som leder till UCL utan att påverka den. Jag tror det ska gå bra. Det är enkelt att läsa av med en differntialförstärkare - dock måste det isoleras elektriskt från övrig elektronik, vilket krånglar till det något.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-11-15 23:17:26    Rubrik: Svara med citat

Om någon undrar varför det inte skrivs nåoot om
ersättningsladdaren så beror det helt enkelt på
att inget händer med den just nu. Jag har helt och
hållet övergått till att renovera lägenhet som min
dotter köpt. Jag ägnar nu all ledig tid åt att bila upp
badrumsgolv, sätta upp gipsskivor, garderobsdörrar,
tapeter, säkringsskåp värmegolv mm. galen

Det tar tid eftersom jag lider av hantverkar-allergi
När detta är klart om några veckor sätter jag igång med
flakmopeden laddarna och de 2 clio som skall konvertera
respektive renoveras.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nalle
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 november 2009
Inlägg: 136
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2011-11-16 10:46:51    Rubrik: Allergi Svara med citat

Vad är hantverkar allergi?

Mvh
Nalle
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Sida 2 av 5

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.93 sekunder att ladda.